دیابت یکی از جدی‌ترین بیماری‌ها در دنیا است. به دلیل این‌که دیابت در فهرست بیماری‌های جدی قرار می‌گیرد، افراد دیابتی باید غذاهای مصرفی خود را در نظر بگیرند و از خوردن خوراکی‌هایی که قند خون بدن را بالا می‌برند اجتناب کنند. سایت بازده در این نوشتار خوراکی های مضر برای دیابتی ها را به شما معرفی می‌کند. با ما همراه باشید.

خوراکی های مضر برای دیابتی ها

خوراکی‌های بسیاری هستند که افراد دیابتی باید از خوردن آن‌ها خودداری کنند. برای مثال، آبنبات و آب گازدار برای این افراد مضر هستند. زیرا بدن می‌تواند قند آن‌ها به طور مستقیم جذب کند. فهرست غذاهایی که افراد مبتلا به دیابت باید از آن‌ها پرهیز کنند را در این‌جا آورده‌ایم:
۱. برنج سفید

خواص برنج

خطرناک‌ترین خوراکی برای افراد دیابتی برنج سفید است که غذای اصلی بسیاری از کشورها به حساب می‌آید. با استناد به مطالعاتی که در زمینه دیابت انجام شده، افراد دیابتی مجاز به خوردن برنج سفید نیستند. این برنج، کربوهیدرات بالایی داشته و خطر دیابت نوع دو را بالا می‌برد. این افراد باید از مصرف هر چیزی که از آرد سفید تهیه شده اجتناب کنند.

مطلب مرتبط: درمان دیابت: ۱۴ موثرترین درمان خانگی دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲

برنج سفید می‌تواند قند خون را افزایش دهد. برنج‌های دیگری نیز هستند که برای دیابت خطرناک نیستند که از میان آن‌ها می‌توان به برنج قهوه‌ای و برنج وحشی اشاره کرد.
۲. بیسکویت‌ و سس گریوی

بیسکویت‌ و سس گریوی به دلیل داشتن کالری بالا برای افراد دیابتی ممنوع است. این‌ خوراکی، چربی – به ویژه چربی اشباع – و همچنین سدیم بالایی دارد. توصیه می‌شود افراد، حداکثر فقط ۱.۵۰۰ میلی‌گرم سدیم مصرف کنند.
۳. سس گوجه فرنگی

یکی دیگر از خوراکی های مضر برای دیابتی ها سس گوجه فرنگی است. اکثر افراد نمی‌توانند سس گوجه فرنگی را کنار بگذارند اما باید به یاد داشته باشند که سس گوجه فرنگی حاوی قند تصفیه شده و سدیم بالا است. به همین دلیل است که افراد مبتلا به دیابت باید از آن پرهیز کرده یا بر اساس رژیم غذایی خود آن را مصرف کنند.
۴. کیک شیر

با استناد به بر خی مطالعات، پنکیک آماده دارای چربی ترانس است. بهتر است پنکیک را در خانه تهیه کنید تا از مواد درون آن مطمئن باشید.

مطلب مرتبط: ۶۴ حقیقت جالب درباره بیماری دیابت
۵. قهوه ترکیبی

قهوه برای بسیاری از افراد مفید است اما شکل ترکیبی آن تاثیر بدی بر وضعیت افراد دیابتی می‌گذارد. منظور از قهوه ترکیبی، قهوه ترکیب شده با موادی مانند شهد یا شکر است. این قهوه در فهرست بدترین خوراکی‌ها برای افراد دیابتی قرار می‌گیرد زیرا ۵۰۰ کالری، ۹ گرم چربی و ۹۸ گرم کربوهیدرات دارد و می‌تواند به بالا رفتن گلوکوز خون منجر شود.
۶. آبنبات

خوراکی های مضر برای دیابتی ها, آبنبات

همان‌گونه که در بالا گفته شد، آبنبات برای دیابتی‌ها خطرناک است زیرا قند بالا و مواد مغذی کمی دارد. آبنبات به دلیل قند بالایی که دارد باعث چاقی شده که در نهایت به دیابت منجر می‌شود.
۷. مویز

مصرف مویز یا میوه‌های خشک دیگر باعث بالا رفتن گلوکوز می‌شود زیرا قند بالایی دارد. قند موجود در مویز و میوه‌های خشک بسیار غلیظ است و باعث افزایش قند خون می‌شود. به همین دلیل است که افراد دیابتی مجاز به خوردن آن نیستند.
۸. شیر

نوشیدن شیر در خیلی از افراد باعث سلامتی می‌شود و حتی می‌تواند از ورود ویروس به بدن جلوگیری کند. اما نوشیدن آن می‌تواند برای افراد دیابتی خطرناک باشد زیرا چربی اشباع موجود در شیر می‌تواند مقاوت در برابر انسولین را بدتر کند. بهتر است از شیر کم‌چرب یا شیر بدون چربی استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ۱۲ دستور غذایی سالم برای مبارزه با دیابت
۹. نان سفید

در بالا نیز توضیح داده شد هر چیزی که از آرد سفید تهیه شده باشد – از جمله نان سفید- برای افراد دیابتی ضرر دارد. نان سفید می‌تواند در کنترل گلوکوز اختلال ایجاد کرده و تاثیر بدی بر بیماران دیابتی بگذارد. بنابراین این افراد باید از مصرف نان سفید خودداری کنند اما می‌توانند برای حفظ قند خون در سطح مناسب، از غلات کامل استفاده کنند.
۱۰. سیب زمینی سرخ کرده

خوراکی های مضر برای دیابتی ها, سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی سرخ کرده یکی از خوراکی‌های خوشمزه و محبوب است که برای افراد دیابتی ضرر دارد. سیب زمینی سرخ کرده، ۲۵ گرم چربی، ۵۰۰ کالری و حدود ۶۳ گرم کربوهیدرات دارد. این خوراکی بسیار چرب است و به چاقی و اضافه وزن نیز منجر می‌شود.

بنا بر تحقیقات انجام شده، سیب زمینی سرخ کرده می‌تواند قند خون را بالا ببرد. دونات و سیب زمینی سرخ کرده در بالای فهرست خوراکی‌هایی که قند خون را بالا می‌برند قرار می‌گیرند. علاوه بر این، سیب زمینی سرخ کرده کربوهیدرات پیچیده و کالری بالایی دارد و می‌تواند باعث حمله قلبی شود. بهتر است افراد دیابتی از خوردن آن اجتناب کنند.
۱۱. پنکیک

مصرف خوراکی‌های با کربوهیدرات بالا مانند پنکیک تاثیر بدی بر بیماران دیابتی می‌گذارد. چربی اشباع موجود در پنکیک می‌تواند قند خون را بالا ببرد. هما‌ن‌گونه که قبلا گفته شد، مصرف خوراکی‌های تهیه شده از آرد سفید از جمله پنکیک برای دیابتی‌ها خطرناک است.

مطلب مرتبط: ۸ ادویه برای درمان دیابت نوع ۲
۱۲. گوشت‌ پر چرب

افراد دیابتی نباید گوشت‌های حاوی چربی اشباع مصرف کنند زیرا باعث مشکلات جدی برای بدن می‌شود. مصرف گوشت پر چرب می‌تواند افراد دیابتی را در خطر حمله قلبی قرار دهد.
۱۳. انگور

انگور برای سلامتی بسیار مفید است زیرا فیبر، ویتامین و مواد مغذی دیگر دارد. اما مصرف انگور بر افراد دیابتی تاثیری منفی می‌گذارد و این به دلیل گلوکوز بالای آن است. افراد دیابتی باید از خوردن آن اجتناب کنند چرا که قند خون را بالا می‌برد.
۱۴. انبه

خوراکی های مضر برای دیابتی ها, خاصیت انبه

میوه دیگری که برای دیابتی‌ها خطر دارد انبه است. انبه معمولا به صورت روزانه مصرف می‌شود و در بعضی غذاها و همچنین برای تهیه آبمیوه به کار می‌رود، اما برای دیابتی‌ها مضر است. هر ۹۰ گرم انبه، حدود ۱۲.۷ گرم قند و ۷۰ کالری دارد، به همین دلیل بیماران دیابتی نباید خیلی انبه بخورند.
۱۵. پاپایا

پاپایا کربوهیدرات و کالری بالایی دارد و قند آن حدود ۵۹ میلی‌گرم است. بنابراین در گروه خوراکی های مضر برای دیابتی ها قرار می‌گیرد زیرا می‌تواند باعث افزایش قند خون در آن‌ها شود.
۱۶. موز

موز میوه‌ای خوشمزه است و در تمام رژیم‌های غذایی جای دارد اما کالری آن نسبت به میوه‌های دیگر بالاست. این میوه ۱۵ گرم کربوهیدرات دارد و سرشار از قند است. تحقیقات نشان می‌دهد که موز به دلیل داشتن قند بالا برای افراد دیابتی مضر بوده و قند خون را بالا می‌برد.
۱۷. هندوانه

اکثر مردم هندوانه را دوست دارند اما مصرف آن به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود زیرا ۷۲ میلی‌گرم قند دارد. هندوانه سرشار از ویتامین است و ۵ گرم کربوهیدرات دارد. بهتر است افراد دیابتی مصرف میوه‌های خانواده توت را جایگزین هندوانه کنند.
۱۸. زردآلو

تحقیقات نشان می‌دهند که افراد دیابتی نباید زردآلو مصرف کنند. زردآلو، ۵۷ میلی‌گرم قند دارد که باعث بالا رفتن قند خون می‌شود. این میوه، ۸ گرم کربوهیدرات نیز دارد.
۱۹. آناناس

خوراکی های مضر برای دیابتی ها, خواص آناناس

آناناس به دلیل قند بسیار بالایی که دارد یکی از خوراکی های مضر برای دیابتی ها محسوب می‌شود. این میوه زرد رنگ سرشار از ویتامین است اما قند بالا و حدود ۲۰ گرم کربوهیدرات دارد. به همین دلیل افراد دیابتی باید از خوردن آن خودداری کنند.
۲۰. غذای چینی

یکی دیگر از خوراکی‌های مضر برای دیابت، غذای چینی است زیرا کربوهیدرات، کالری و سدیم بالایی دارد و به همین دلیل به راحتی قند خون را بالا می‌برد و بهتر است فرد از خوردن آن اجتناب کند و یا این‌که این غذا را در منزل تهیه کنند. کاهش سدیم یا کالری، از افزایش فشار خون و همچنین حمله قلبی افراد دیابتی جلوگیری می‌کند.
۲۱. شیرینی

شیرینی‌ها به دلیل داشتن قند بالا، برای افراد دیابتی مضر هستند. دونات و نان‌های شیرین نیز در این گروه قرار می‌گیرند. دونات برای افراد دیابتی خطرناک است زیرا ۸۰۰ کالری و ۱۲۰ گرم کربوهیدرات دارد. می‌توان مافین را جایگزین این شیرینی‌ها کرد.
۲۲. آبمیوه

آبمیوه‌ها – تمام آبمیوه‌ها- برای افراد دیابتی مجاز نیستند و این به دلیل قند و کالری بالای آن‌هاست. بهتر است این افراد، آب میوه‌هایی که قند پایینی دارند بنوشند زیرا تاثیری منفی بر قند خون نمی‌گذارند.
۲۳. شکلات انرژی‌زا

با استناد به مطالعات انجام شده، افراد دیابتی نباید از شکلات انرژی‌زا استفاده کنند زیرا قند و کربوهیدرات بالایی دارد. این شکلات‌ها حدود ۶۰ گرم قند و ۴۵۰ کالری دارند و باعث بالا رفتن قند خون می‌شوند.
۲۴. غلات نرم

مورد دیگر در فهرست خوراکی های مضر برای دیابتی ها ، غلات نرم است. غلات نرمی که حاوی شیرین کننده باشد، قند خون را بالا می‌برد. ثابت شده که غلات نرم یا تصفیه شده تاثیر بدی بر قند خون افراد دیابتی می‌گذارد. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند برای حفظ قند خون خود در سطح طبیعی، نان تست با غلات کامل را جایگزین غلات نرم کنند.
۲۵. میوه‌های خشک

فواید میوه‌ خشک

همان‌گونه که قبلا گفتیم، میوه خشک قند و کالری بالایی دارد و در فهرست خوراکی های مضر برای دیابتی ها قرار می‌گیرد. بنابراین افراد دیابتی باید از خوردن میوه خشک خودداری کنند.
نتیجه

بهتر است افراد دیابتی برای حفظ قند خون خود در سطح طبیعی و جلوگیری از بالا رفتن آن، در مورد غذاهای مصرفی خود با پزشک مشورت کنند. همچنین لازم است از ویژگی‌های غذاهایی که مصرف می‌کنند از جمله کربوهیدرات، سدیم، کالری و کلسترول آگاه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *