دلمه بادمجان یکی از انواع دلمه‌های پر طرفدار و خوشمزه ایرانی است که در مناطق مختلف کشور با روش‌های متفاوتی طبخ می‌شود. مواد اصلی این غذای خوشمزه بادمجان ، گوشت چرخ کرده، برنج، سبزی دلمه و پیاز است. بخش آشپز
مواد لازم

(مناسب برای ۶ نفر)

بادمجان دلمه‌ای ۱۰ عدد
سبزی دلمه (تره، پیازچه، نعنا، ترخون و مرزه) ۲۵۰ گرم
گوشت چرخ‌کرده ۲۵۰ گرم
لپه نصف پیمانه
برنج نصف پیمانه
پیاز ۲ عدد بزرگ
زرشک ۳ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
رب انار ۳ قاشق غذاخوری
کره ۶۰ گرم
لیمو ترش ۱ عدد
زعفران به میزان لازم
مرزه، نعناع و ترخون خشک هر کدام ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، ادویه کاری، فلفل سیاه و نمک به میزان لازم

دلمه-بادمجان
طرز تهیه دلمه بادمجان تبریزی

سر بادمجان‌ها را جدا و داخل آن‌ها را با چاقو و قاشق، خالی کنید.
پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید. وقتی پیاز طلایی شد، نیمی از آن را برای سس بردارید و گوشت چرخ‌کرده را به مابقی آن اضافه کنید. گوشت را با پیاز تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. سپس ادویه‌ها، برنج نیم‌پز و لپه‌ پخته‌شده را اضافه کنید.
سبزی دلمه‌ خردشده، نیمی از رب انار و نیمی از رب گوجه فرنگی را به مواد داخل دلمه اضافه کنید و تفت دهید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید در این مرحله قسمت داخلی بادمجان‌ها را هم ساطوری کنید و به مواد بیفزایید.
بعد از اینکه مواد خوب تفت خورد، زرشک و نیمی از کره را اضافه و نمک مواد را تنظیم کنید. طعم مایه‌ داخل دلمه را بچشید و اگر به اندازه‌ کافی مزه‌دار نبود به آن کمی رب یا نمک اضافه کنید.
برای آماده کردن سس دلمه، نیمی از پیاز تفت داده شده را که ابتدا جدا کرده بودید با مقداری روغن و باقی‌مانده‌ کره در قابلمه بریزید و کمی زردچوبه، ادویه‌ کاری، فلفل سیاه و نمک به آن اضافه کنید. مابقی رب گوجه فرنگی را هم به سس اضافه کنید و کاملا تفت دهید.
در پایان رب انار، زعفران دم‌کرده و آب لیمو ترش تازه را اضافه و با حرارت خیلی کم مواد را مخلوط کنید. میزان رب انار باید کمتر از رب گوجه باشید تا سس تیره نشود.
یک لیتر آب به سس اضافه کنید و اجازه دهید به جوش بیاید. سپس طعم سس را امتحان و در صورت نیاز به آن نمک اضافه کنید.
بادمجان‌ها را از مواد دلمه پر کنید و در قابلمه بچینید. دقت کنید که سس باید حداکثر تا نیمی از بادمجان‌ها را پوشانده باشد. بادمجان‌ها را به مدت یک ساعت و نیم روی حرارت متوسط بپزید.
دلمه بادمجان را همراه سس آن سرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *