بورانی‌ از جمله پیش‌غذاهایی است که علاوه بر طعم خوب، بسیار مقوی و سالم بوده و میان‌وعده یا پیش غذایی سبک و کم کالری به شمار می‌آید.
طرز تهیه بورانی

بورانی جزو خانواده سالادهاست با این تفاوت که سس آن، ماست است و از ترکیب ماست با یک یا چند نوع از سبزیجات تازه تهیه می‌شود. طرز تهیه بورانی بسیار ساده است. در بخش آشپزی مجله دلتا با روش تهیه انواع بورانی‌ها از جمله بورانی کدو، اسفناج، لبو و … آشنا شوید.
بورانی اسفناج و پنیر خامه‌ای
مواد لازم

اسفناج پخته ۱ لیوان
خامه ترش ۱ لیوان
سیر ۲ حبه
پنیر خامه‌ای ۲۰۰ گرم

طرز تهیه بورانی اسفناج و پنیر خامه‌ای

داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید. سیر را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا بوی سیر بلند شود سپس اسفناج پخته را اضافه کنید و کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید تا سرد شود.

اسفناج را داخل کاسه‌ای بریزید و خامه ترش و پنیر خامه‌ای را اضافه و مخلوط کنید. سپس همراه با نان پیتا یا هر نانی که دوست دارید سرو کنید.

بورانی اسفناج و پنیر خامه‌ای
بورانی لبو
مواد لازم

لبو ۲ عدد
ماست ۱ لیوان
سیر یا پودر سیر به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه بورانی لبو

لبوها را پوست بکنید و بشویید سپس با مقداری آب بپزید تا لبوها نرم شوند (آب لبوها باید تمام شود). سپس لبوهای پخته را رنده کرده یا ریز خرد کنید.

ماست را با لبوهای پخته رنده شده، مقداری پودر سیر یا سیر رنده شده، نمک و فلفل مخلوط کنید و داخل یخچال قرار دهید تا خوب خنک شود سپس سرو کنید.

رنگ بورانی سلیقه‌ای است، هرچه ماست بیشتر باشد رنگ بورانی روشن‌تر می‌شود و هرچه لبو بیشتر باشد رنگ بورانی تیره‌تر می‌شود. همچنین می‌توانید به جای پودر سیر از وانیل و به جای نمک و فلفل از مقداری شکر استفاده کنید. ماست هرچه پر چرب‌تر باشد بورانی لذیذتر می‌شود.

بورانی-ماست-و-لبو
بورانی اسفناج و آرتیشو
مواد لازم

پنیر خامه‌ای ۱ لیوان
ماست ۱ لیوان
کره ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد
سیر ۱ حبه
آرتیشو خرد شده ۱ لیوان
پنیر پارمزان رنده شده ۱/۲ لیوان
اسفناج پخته ۱ لیوان

طرز تهیه بورانی اسفناج و آرتیشو

قابلمه‌ای را روی حرارت ملایم قرار دهید سپس پنیر خامه‌ای، ماست، کره و پنیر پارمزان رنده شده را داخل قابلمه بریزید و هم بزنید تا مواد کم کم یکدست شود. آرتیشو را تمیز کرده و بشویید و خرد کنید. پیاز را بصورت خلالی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا نرم و طلایی شود.

پس از اینکه ماست و مواد دیگر یکدست شد می‌توانید اسفناج پخته، پیاز داغ، سیر رنده شده و آرتیشو خرد شده، نمک و فلفل را اضافه و مخلوط کنید تا شروع به حباب زدن کند. سپس داخل ظرف بریزید و سرو کنید.

طرز تهیه بورانی اسفناج و آرتیشو
بورانی بادمجان
مواد لازم

بادمجان کبابی کوبیده شده ۱ قاشق غذاخوری
پودر موسیر ۱/۴ قاشق چای‌خوری
ماست پرچرب ( ترجیحا ترش) ۴ قاشق غذاخوری
نعناع خشک یا تازه کمی برای تزیین
نمک به اندازه لازم

طرز تهیه بورانی بادمجان

در کاسه‌ای بادمجان کبابی را با ماست پرچرب مخلوط و بعد موسیر و نمک را به آن اضافه کنید و هم بزنید. بورانی آماده شده را داخل یخچال قرار دهید تا کاملا مزه بادمجان و سیر در ماست آمیخته شود. برای تزیین ماست نیز کمی نعناع روی آن بریزید.

طرز تهیه بورانی بادمجان
بورانی کدو حلوایی
مواد لازم

ماست ۳ لیوان
پوره کدو حلوایی ۱/۲ لیوان
کره یا روغن ۱ قاشق چای خوری
دانه خردل ۱ قاشق چای خوری
پودر زیره ۱ قاشق چای خوری
نمک و فلفل مقدار لازم

طرز تهیه بورانی کدو حلوایی

ماست را داخل کاسه بریزید و با همزن بزنید سپس پوره کدو حلوایی، پودر زیره، نمک و فلفل را اضافه کنید و مجدد بزنید تا مواد یکدست شود.

کره یا روغن را داخل ماهیتابه‌ای بریزید و پس از اینکه داغ شد تخم خردل را اضافه کنید و پس از چند لحظه از روی حرارت بردارید و به ماست اضافه کنید. روی ماست را بپوشانید و ۵ دقیقه صبر کنید تا عطر خردل جذب بورانی شود سپس بورانی را در ظرف بکشید و سرو کنید.

برای تهیه پوره کدو حلوایی ، کدو را بپزید یا کباب کنید سپس گوشت کدو را با میکسر بزنید تا یکدست شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *