ایمنی خانواده شما صرفا مسئولیت شما نیست. بلکه باید یکی از بزرگ‌ترین اولویت‌های شما در زندگی باشد. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، آب آشامیدنی دارای ناخالصی سالانه حدود ۱.۱ میلیون نفر را بیمار می‌کند. خوب است بدانید شما با تصفیه آب آشامیدنی می توانید به میزان بیش از ۹۰ درصد از این بیماری ها دوری کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا ۲۰ دلیل که چرا باید آب آشامیدنی تان را تصفیه کنید را بدانید.

۲۰ دلیل که چرا باید آب آشامیدنی تان را تصفیه کنید

قطعا شما می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که اعضای خانواده‌تان از خطرات بهداشتی مختلف دور باشند و جزو این آمار قرار نگیرند. خطرات ممکن است از منابع مختلف ناشی شوند، بنابراین باید همیشه مراقب باشید.

در هنگام این‌که برای محافظت از خانواده‌تان تلاش می‌کنید، باید بدانید که بعضی از مجرمان اصلی بسیاری از بیماری‌ها، – از طریق شیر آب به طور روزانه به داخل خانه شما نفوذ می‌کنند.
آب تمیز یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر است

دسترسی به آب تمیز برای هر خانواده‌ای ضرورت دارد. همه ما به آب برای نوشیدن، پخت و پز و دیگر کارها مانند حمام کردن، مسواک زدن و شستشو نیاز داریم. آب تمیز نه تنها زندگی را آسان‌تر می‌کند، بلکه به حفظ سلامت انسان نیز کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: تصفیه آب خانگی: ۱۳ روش تصفیه آب خانگی که نمی‌دانستید

البته، مشکل این‌جاست که آب شیر همیشه قابل اعتماد نیست.

ممکن است ظاهر آب تمیز به نظر برسد، اما به یاد داشته باشید که آب شیر از خطوط لوله عبور می‌کند تا به خانه‌ی شما منتقل شود.

این آب ممکن است آلاینده‌های زیادی را به خود جذب کرده باشد. ممکن است حاوی باکتری، کلر، ترکیبات فلوئور، سرب، جیوه، آفت‌کش‌ها و ذرات زباله باشد. اگرچه قبل از این‌که این آب به دست‌مان برسد ضد عفونی و غنی می‌شود، اما باز هم نمی‌توانید تضمین کنید که ۱۰۰٪ بدون ضرر است.

مصرف آب آلوده می‌تواند منجر به مشکلات جدی بهداشتی شود و گاهی اوقات نیز تاثیر آن ممکن است کشنده باشد. در واقع، آمار به ما می‌گوید که وبا، عفونت اشریشیا کلی و سایر بیماری‌های منتقل شده از طریق آب، سالانه حدود ۱.۵ میلیون نفر را بیمار می‌کند. این خطر واقعی است، اما خبر خوب این است که شما و خانواده‌تان مجبور نیستید که قربانی آن باشید، اگر به موقع اقدامی برای دور کردن آن انجام بدهید.
به این ترتیب، شما چه گزینه‌هایی برای داشتن آب تمیز و پاکیزه دارید؟

امروزه محصولات زیادی به عنوان آب آشامیدنی تمیز به مردم عرضه می‌شود.

برخی از رایج‌ترین محصولاتی که در بازار مشاهده می‌کنید عبارتند از: آب تصفیه‌شده، آب مقطر و آب معدنی. این سه دسته چه تفاوتی با هم دارند؟ زمانی که با همدیگر مقایسه می‌شوند، کدام یک از آنها تمیزتر است – آب تصفیه‌شده در مقابل آب معدنی یا آب مقطر در مقابل آب معدنی؟ بهترین آب بطری چیست؟ در نهایت، کدام آب برای خانواده‌ی شما مناسب است؟

با وجود مزایای ذکر شده، هر یک از این گزینه‌ها نیز نقاط ضعف خود را دارند. همچنین بسیاری از مردم در مورد بطری‌های آب که سبب بروز خطرات زیست‌محیطی می‌شوند نگران هستند چرا که بازیافت آنها دشوار است و در نهایت به مناطق جمع‌آوری زباله منتهی می‌شوند. این واقعیت را نیز به این موضوع اضافه کنید که حمل‌ونقل بطری آب هم مشکل دیگری به سیاره‌ی ما اضافه می‌کند. گروه‌های زیادی در سراسر جهان برای ممنوعیت تولید آب عرضه شده در بطری فعالیت می‌کنند.

مطلب مرتبط: ۱۰ راه مقابله با آلودگی هوا
آب تصفیه شده چیست؟

هنگام فیلتر کردن آب چه اتفاقی می‌افتد؟ این دقیقا همان آب شیر است اما بهتر و سالم‌تر.

با استفاده از یک سیستم تصفیه‌ی آب خوب، باکتری‌ها، آفت‌کش‌ها و سایر عناصر غیر ضروری بدون فدا کردن کیفیت، از آب حذف می‌شوند. بسیاری از کارشناسان بنا بر دلایل زیادی از آب تصفیه‌شده به عنوان جایگزین بهتر و سالم‌تری برای آب بطری یاد می‌کنند.
مزایای تصفیه آب آشامیدنی چیست؟

جوانب مثبت زیادی برای انتخاب آب تصفیه‌شده وجود دارد.

برخی از این مزایا عبارتند از:
۱. کلر را برای داشتن یک نوشیدنی سالم‌تر فیلتر می‌کند.

آب دارای کلر برای استخرهای شنا خوب است، زیرا این یک روش عالی برای پاکیزه نگه داشتن آب است. اما آب استخر برای نوشیدن آماده نمی‌شود زیرا کلر برای انسان مضر است. با این وجود، آب شیر حاوی مقداری کلر است، بنابراین بهتر است قبل از پر کردن بطری‌تان، نوشیدنی خود را فیلتر کنید.
مزایای تصفیه آب آشامیدنی ۲. سرب آن حذف شده‌است.

سرب موجود در آب بعد از تصفیه به شدت کاهش می‌یابد زیرا فیلترها فورا آن را حذف می‌کنند. بنابراین، شما قادر خواهید بود از بیماری‌هایی که توسط این ماده‌ی سمی ایجاد می‌شوند، جلوگیری کنید. کارشناسان حتی ثابت کرده‌اند که سرب یکی از دلایل اصلی اختلال یادگیری در میان کودکان است، بنابراین بهتر است در صورت داشتن بچه، آب آشامیدنی خود را تصفیه کنید.

مطلب مرتبط: ۴۵ بیماری ناشی از آلودگی هوا ، آب و خاک
۳. در هزینه‌ی خرید آب صرفه‌جویی می‌کنید.

شما می‌توانید صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های‌تان داشته باشید زیرا دیگر مجبور به خرید بطری‌های آب نخواهید بود. فقط تصور کنید چه مقدار پول را می‌توانید در یک سال صرفه‌جویی کنید! خرید یک سیستم تصفیه فقط یک بار برای شما هزینه در بر خواهد داشت و با استفاده از آن می‌توانید همیشه آب سالم و بدون ضرر بنوشید.
۴. تاثیرات کربن و آسیب به محیط زیست را کاهش می‌دهید.

آب آشامیدنی داخل بطری به این معنی است که شما آب را می‌نوشید و بطری‌ها را دور می‌اندازید. حتی اگر آنها را بازیافت کنید، هزینه‌ی پردازش آنها و تبدیل کردن‌شان به مواد قابل استفاده‌ی مجدد باز هم فشاری بر محیط زیست است. هنگامی ‌که از یک دستگاه تصفیه‌ آب استفاده می‌کنید، کم‌تر زباله تولید خواهید کرد و هزینه‌های حمل‌ونقل آب را نیز کاهش می‌دهید.
مزایای تصفیه آب آشامیدنی ۵. خطر بروز سرطان را کاهش می‌دهد

از آن‌جایی که کلر و از طرف دیگر، سایر محصولات جانبی کلر با استفاده از دستگاه تصفیه‌ی آب حذف می‌شوند، شما و خانواده‌تان از انواع مختلف سرطان مانند سرطان پستان، سرطان مثانه، سرطان روده‌ی بزرگ، سرطان رکتوم و موارد دیگر محافظت می‌شوید.
۶. کیفیت آب را حفظ می‌کند

از آن‌جایی که دستگاه تصفیه‌ی آب آلاینده‌ها موجود در آب را حذف می‌کند، مواد کم‌تری در آب وجود دارد که بتواند فاسد شود. آب در طول زمان به دلیل چیزهایی که در آن وجود دارد، فاسد می‌شود. تصفیه کردن آب مواد ناسالم را که در طول زمان می‌توانند فاسد شوند، حذف می‌کند.
مزایای تصفیه آب آشامیدنی ۷. هزینه‌های درمانی را کاهش می‌دهد.

وقتی که آب آشامیدنی‌تان بی‌خطر است و خانواده‌تان سالم هستند، کم‌تر برای خرید داروهای تجویز شده برای بیماری‌های منتقله از آب هزینه خواهید کرد. از بین بردن یکی از راه‌های بروز اختلالات می‌تواند به شما کمک کند که خانواده خود را دور از بیماری نگه دارید.

مطلب مرتبط: ۹ خوراکی مفید که هنگام آلودگی هوا باید بخوریم
۸. دیگر به دلیل بیماری برنامه‌های‌تان به هم نخواهد خورد.

شما می‌توانید یک زندگی کارآمدتر داشته باشید. بچه‌ها می‌توانند به مدرسه بروند، بزرگسالان می‌توانند به کارشان بپردازند و به دلیل بیماری‌های مرتبط با آب، مجبور نخواهید بود که تعطیلاتی را که برنامه‌ریزی کرده‌اید، کنسل کنید.
مزایای تصفیه آب آشامیدنی ۹. مشکلات گوارش از شما دور خواهند بود.

خوردن وعده‌های غذایی همراه با یک لیوان آب ضروری است برای این‌که بدن‌تان مواد غذایی را به درستی هضم کند و همچنین می‌تواند از شما در برابر بیماری‌ها محافظت کند. از آن‌جایی که فیلترهای آب آشامیدنی کریپتوزپوریدیم و ژیاردیا را از آب حذف می‌کنند، بنابراین بیماری‌های دستگاه گوارش از شما دور خواهند بود. از برخی بیماری‌ها مانند آمیبیاز می‌توان پیشگیری کرد و بنابراین کیفیت زندگی‌تان حفظ می‌شود.
۱۰. سیستم ایمنی قوی‌تری برای فرزندان‌تان

فرزندان‌تان، به ویژه، باید به بهترین آب آشامیدنی دسترسی داشته باشند. آب آشامیدنی سالم سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت می‌کند و سبب قوی‌تر شدن آنها می‌شود. این بدان معنا است که فرزندان‌تان کم‌تر مریض می‌شوند و وقتی دچار بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا نمی‌شوند، می‌تواند از دوران کودکی‌شان بیش‌تر لذت ببرند.
مزایای تصفیه آب آشامیدنی ۱۱. سم‌زدایی بدن

شما از ورود ۲۱۰۰ سم مختلف که احتمالا در آب آلوده‌ی شیر موجود است به بدن‌تان جلوگیری می‌کنید. اگر شما آب شیر تصفیه‌شده بنوشید، کلیه‌های‌تان عملکرد سم‌زدایی بدن را به درستی انجام می‌دهند. به این صورت به موضوع فکر کنید: هر چه بیش‌تر آب آشامیدنی تمیز بنوشید، بیش‌تر توانایی بدن‌تان را در روند دفع سموم افزایش می‌دهید.
۱۲. از بروز نقص‌های احتمالی در هنگام تولد جلوگیری می‌شود

زنان بارداری که آب تصفیه‌شده مصرف می‌کنند، نوزادان سالمی را به دنیا می‌آوردند و احتمال بروز نقص‌های شدید در کودک آنها بسیار کم است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که نیترات‌های خاصی در آب آشامیدنی می‌توانند جنین را در معرض خطر بالاتر بروز اسپینا بیفیدا (مهره‌شکاف) و سایر نقایص زایمان قرار دهند.
مزایای تصفیه آب آشامیدنی ۱۳. کودکان‌تان سالم‌تر خواهند بود

همه‌ی مادران نمی‌توانند نوزادان‌شان را با شیر خودشان تغذیه کنند. اگر شیر خشک بهترین گزینه‌ی شما است، آب باید سالم باشد تا سلامت نوزاد‌تان حفظ شود. با تصفیه کردن آب مورد استفاده برای آماده کردن شیر خشک، مانع از مسمومیت و کند ذهنی نوزاد می‌شوید.
۱۴. وزن خود را بهتر کنترل می‌کنید

حفظ وزن ایده‌آل با نوشیدن آب مناسب آسان‌تر خواهد بود. علاوه بر این، وقتی که نوشیدنی تمیز مصرف کنید، کربوهیدرات و قند را بیش از حد جذب نمی‌کنید. اگر مشکل اضافه وزن دارید، توصیه می‌شود که در مقایسه با افرادی که وزن متعادلی دارند، آب بیش‌تری مصرف کنید.
۱۵. سردرد کم‌تری را تجربه خواهید کرد.

از آن‌جایی که مغز بیش‌تر از آب تشکیل شده‌است، آب پاکیزه و سالم برای کاهش یا تسکین سردرد بسیار مهم است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن آب شیر می‌تواند منجر به بروز میگرن شود.
مزایای تصفیه آب آشامیدنی ۱۶. سیستم گوارشی‌تان بهبود می‌یابد.

سیستم هضم نیاز به آب تازه و سالم دارد تا عملکرد خود را به خوبی انجام دهد. متابولیسم بهبود می‌یابد و بدن به طور موفقیت‌آمیزی مواد زائد را دفع می‌کند. برخی از مطالعات حتی نشان می‌دهند که شروع کردن روزتان با یک فنجان آب گرم و تمیز می‌تواند برای بدن شما شگفتی بیافریند.
۱۷. یبوست را از بین ببرید.

افرادی که از یبوست رنج می‌برند با مصرف آب تمیز بهبود می‌یابند. نوشیدن آب همچنین می‌تواند به بازگرداندن حرکات طبیعی روده کمک کند.
مزایای تصفیه آب آشامیدنی ۱۸. جذاب‌تر می‌شوید.

نوشیدن آب پاکیزه و سالم شما را به صورت داخلی و خارجی زیبا می‌کند. موهای‌تان شفاف‌تر می‌شود، پوست‌تان نرمتر می‌شود و ناخن‌هایی سالم خواهید داشت چرا که دیگر کلر در آب آشامیدنی‌تان وجود ندارد. همچنین، زمانی که آب کافی مصرف می‌کنید، می‌توانید آکنه و سایر بیماری‌های مرتبط با پوست را کاهش دهید. مدل‌ها و سایر افراد حرفه‌ای در صنعت سرگرمی برای این‌که پوست‌شان را در شرایط مطلوب نگه دارند، به طور مداوم آب می‌نوشند.
۱۹. غذاهایی خوشمزه‌تر

وقتی که از آب تمیز در شستن مواد غذایی و پخت غذا استفاده می‌کنید طعم طبیعی آنها حفظ می‌شود. آلودگی‌ها و سایر باکتری‌های موجود در آب تصفیه‌نشده ممکن است طعم غذای شما را تغییر دهد. سعی کنید غذاهای‌تان را با سالم‌ترین و بی‌خطرترین آبی که ممکن است، بپزید. آب جوش همه‌ی ترکیبات مضر را از بین نمی‌برد، به خصوص اگر در آب شما فلزات سنگین وجود داشته باشد.
مزایای تصفیه آب آشامیدنی ۲۰. هوای پاک

باور کنید یا نه، استفاده از بهترین آب در خانه بر کیفیت هوا هم تاثیر دارد. علاوه بر این، کلر تبخیرشده می‌تواند مضر باشد. ممکن است بیماری‌های تنفسی را از کلر موجود در هوا دریافت کنید. وقتی که ذرات کلر از بین می‌رود، هوا برای کل خانوار بهتر و سالم‌تر می‌شود.

این‌ها تنها چند مورد از مزایای متعددی است که شما می‌توانید با نوشیدن آب گوارا و تمیز به‌دست آورید.

البته، شما باید توصیه‌های متخصص را در رابطه با مصرف مقدار آب کافی رعایت کنید. همه‌ی ما قانون “۸ لیوان آب در روز” را شنیده‌ایم اما در واقع توصیه می‌شود فراتر از آن برویم، مخصوصا برای افرادی که زندگی فعالی دارند. مصرف دست کم ۱۰ لیوان آب در روز می‌تواند نتایج بسیار خوبی در بر داشته باشد، اما مطمئن شوید که بیش از حد آب نمی‌نوشید.

اگر شما اغلب در حال انجام فعالیت‌های بدنی هستید، توصیه می‌شود که میزان مصرف آب خود را افزایش دهید. همین نکته را می‌توان در مورد افرادی که در شرایط بد آب و هوایی زندگی می‌کنند (چه شرایط آب و هوایی سرد و چه گرم) گفت. پزشکان حتی برای بسیاری از بیماران‌شان آب‌درمانی را توصیه می‌کنند. مادرانی که با شیر خودشان نوزادشان را تغذیه می‌کنند نیز باید به میزان کافی مایعات مصرف کنند. در نهایت، افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان الکل از مصرف آب زیاد بهره خواهند برد. فقط این نکته را در ذهن داشته باشید که وقتی پای نوشیدن آب به میان می‌آید، صرف نظر از کمیت، کیفیت نیز نقشی حیاتی را ایفا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *