مضرات چای سبز هم به اندازه فواید آن زیاد و پرشمار هستند. سالهاست که همه می‌گویند مصرف چای سبز کلید سلامتی است و ما هم مصرف چای سبز را شروع کردیم. همه چیز خوب بود، تا زمانی که بعضی از افراد در برخی از آزمایشگاه‌ها، تحقیقاتی را انجام دادند و تمام افکار و برنامه‌های ما را نقش بر آب کردند.

مضرات چای سبز: ۲۴ عارضه جانبی چای سبز که حتما باید بدانید

بله چای سبز هم عوارض جانبی دارد!

و بهتر است ما هم این موضوع را باور کنیم. به این دلیل که چای سبز واقعا دارای عوارض جانبی است.

و شما هم باید آنها را بدانید. همه‌ی آنها را. اما آیا چای سبز برای سلامتی بد است؟ ادامه‌ این مقاله را بخوانید تا پاسخ این سوال را پیدا کنید!
خلاصه‌ای بر فواید چای سبز

این نوشیدنی از برخی جهات می‌تواند سالمترین نوشیدنی موجود در این سیاره باشد. و همه‌ی کسانی که در تمام این سال‌ها در مورد مزایای چای سبز داد سخن داده‌اند، حق داشته‌اند!

دست کم، بیش‌تر آن‌ها.

ثابت شده‌است که این چای عملکرد مغز را بهبود می‌دهد و از بروز مشکلات حافظه‌ی ناشی از بالا رفتن سن جلوگیری می‌کند. چای سبز همچنین به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند و ماده‌ای فعال است که در بیش‌تر رژیم‌های غذایی کاهش وزن گنجانده می‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌ها، دیگر نکته‌ی مثبت در رابطه با چای سبز هستند. در واقع این چای از آنتی‌اکسیدان ساخته شده‌است. به معنای واقعی کلمه!

دیگر مزایای چای سبز عبارتند از بهبود وضعیت سلامت دندان‌ها و افزایش ایمنی بدن. این چای همچنین می‌تواند به درمان دیابت کمک کند.

خوب داستان را متوجه شدید، نه؟ این چای مزایای متعددی دارد!

اما یک نکته‌ی دیگر وجود دارد که ممکن است فراموش شده باشد. برای من نیز اتفاق افتاد. عوارض جانبی! چیزهایی درباره‌ی چای سبز که مجاز به دانستن آنها نبوده‌اید.

مطلب مرتبط: ۵ دلیل که باید چای سبز بنوشید
چای سبز چه‌طور می‌تواند برای شما بد باشد؟

در مرحله‌ی اول، باید درباره‌ی کافئین صحبت کنیم. چای سبز چای است و مثل هر چای دیگری، حاوی کافئین است. این چیزی است که ما باید در ابتدای بحث قبول کنیم. مصرف بیش از حد کافئین با عصبانیت، لرزش و اضطراب مرتبط است. و افرادی که به عدم تحمل کافئین مبتلا هستند، بیش‌تر رنج می‌برند – آنها علائم را حتی با مصرف مقدار کمی‌کافئین (یا چای سبز) تجربه می‌کنند.

همچنین، چای سبز می‌تواند به توانایی بدن شما برای جذب آهن آسیب وارد کند. و این خود یک مشکل است. کمبود آهن می‌تواند مجموعه‌ای کامل از مشکلات جدی را برای‌تان به ارمغان بیاورد. قطعا شما چنین چیزی را دوست ندارید. چای سبز همچنین با برخی از داروها تداخل ایجاد می‌کند و پیامدهای آن به صورت دردناکی ناخوشایند است.

یک مطالعه که در دهه‌ی گذشته صورت پذیرفت، نشان داد که ارتباط بین چای سبز و پیشگیری از سرطان ضعیف و متناقض است. این نتیجه در مورد زوال عقل و آلزایمر نیز صادق است.

مطلب مرتبط : خواص چای سبز: ۳۰ فایده چای سبز برای سلامتی،‌لاغری، زیبایی و درمان
مطالعه‌ی دیگری نشان داد که رابطه بسیار ضعیفی بین مصرف چای سبز و کاهش یافتن سطح کلسترول وجود دارد.

به هر روی شما متوجه منظور ما شدید، این‌طور نیست؟ تناقضات فراوانی در این رابطه وجود دارد.

مصرف بیش از حد چای سبز می‌تواند منجر به دریافت کافئین زیاد شود که بی‌خوابی، ناراحتی معده، لرزش، بی‌قراری و غیره را به دنبال دارد. البته، در افرادی که تمایل دارند به طور ناگهانی مقداری زیادی از این چای را مصرف کنند، این مشکل برجسته‌تر است. به عبارت دیگر، اگر شما نسبت به کافئین حساس هستید، بیش‌تر به این عوارض جانبی حساس هستید. مطابق با مطالعات صورت‌گرفته، تا ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز برای بیشتر بزرگسالان بدون خطر است. که این مقدار در ۴ فنجان قهوه یا ۱۰ قوطی کولا یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا موجود است. یا ۱۰ تا ۱۲ فنجان چای سبز.

بسیار خوب. حالا به مبحث اصلی می‌رسیم. عوارض جانبی چای سبز، البته به طور مفصل. اما قبل از این‌که ادامه بدهیم، یک چیزی است که می‌خواهیم کاملا روشن کنیم. هیچ گزارشی مبنی بر بروز مشکل در صورت مصرف متعادل چای سبز وجود ندارد. و کیفیت چای نیز در این میان اهمیت دارد.

از این رو، اگر کسی در اثر مصرف چای سبز دچار عوارض جانبی شود، به حتمال بسیا زیاد یا به دلیل مصرف بیش از حد آن بوده‌است، یا چای بی‌کیفیت مصرف کرده‌است.
در ادامه با مهمترین مضرات چای سبز آشنا می شویم

آیا چای سبز سبب بروز برخی عوارض جانبی می‌شود؟ ممکن است تعجب کنید از این‌که چرا چای سبز برای شما بد است، خوب می‌توانید مشکل خودتان را با خواندن این مطلب چک کنید. در این نوشتار برخی از خطرات شگفت‌آور چای سبز را برای سلامتی خواهید دید.

مطلب مرتبط: ۸ دلیل که چای سبز به جای قهوه بنوشید
۱. مشکلات معده

کافئین می‌تواند شایع‌ترین عامل بروز این مشکلات باشد. اگر چه مقدار کافئین چای سبز کم‌تر از انواع دیگر چای است، اما باز هم می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. زیرا کافئین میزان اسید درگیر در فرآیند گوارش را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند درد یا حالت تهوع ایجاد کند.

همچنین، اگر چه همواره گفته می‌شود که چای سبز از سرطان، به ویژه سرطان معده جلوگیری می‌کند، اما مطالعات نشان می‌دهند که در این زمینه اطلاعات کافی وجود ندارد.

مطابق با گزارش منتشر شده توسط مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، اگر پس از نوشیدن چای سبز، دچار درد معده می‌شوید، به پزشک‌تان مراجعه کنید.
مضرات چای سبز ۲: کمبود آهن و کم‌خونی

مطابق با یک مطالعه‌ی تایوانی، از مضرات چای سبز این است که مصرف بیش از حد چای سبز می‌تواند به کم‌خونی فقر آهن منجر شود. مهم‌تر این‌که، مصرف چای سبز پس از غذای غنی از آهن سبب می‌شود که ترکیبات اصلی چای به آهن متصل شوند. اگر این اتفاق بیفتد، چای سبز توانایی خود را به عنوان یک آنتی‌اکسیدان از دست می‌دهد.

EGCG (اپی‌گالوکتشین گالات) ترکیب اصلی چای سبز است. گفته می‌شود که این ترکیب آنزیمی را به نام میلوپراکسیداز، که ممکن است باعث التهاب شود، مهار می‌کند. اما زمانی که چای همراه با غذاهای غنی از آهن مصرف می‌شود، EGCG توانایی خود را برای مهار فعالیت التهابی میلوپراکسیداز از دست می‌‌دهد، و در نتیجه سبب بروز التهاب می‌شود. به عبارت دیگر، موضوع به آن‌چه می‌خورید محدود نمی‌شود، بلکه مهم این است که چای سبز را همراه با چه چیزی می‌خورید، و آن‌چه مزایای این چای را تعیین می‌کند، ‌همین است.
چای سبز حاوی تانن است که جذب آهن را از مواد غذایی و مکمل‌های غذایی مسدود می‌کند.

برخی منابع می‌گویند که اضافه کردن لیمو به چای سبز یا نوشیدن آن بین‌ وعده‌های غذایی می‌تواند با این موضوع مقابله کند. تحقیقات بیش‌تر اضافه می‌کنند که مصرف چای می‌تواند جذب آهن از منابع گیاهی را کاهش دهد (به میزان ۶۴ درصد). برای کاهش چنین تاثیری، می‌توانید چای را دست کم یک ساعت قبل یا بعد از غذا بخورید و همچنین غذاهای غنی از ویتامین C را بیش‌تر در رژیم غذایی‌تان بگنجانید زیرا ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند.

مطالعه‌ی دیگری که در تایوان انجام شده، مصرف بیش از حد چای (به ویژه چای سبز) را به کاهش جذب آهن و کم‌خونی ناشی از آن ارتباط داده‌است. و بر اساس یک گزارش از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول موجود در چای سبز می‌توانند جذب آهن را مهار کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پلی‌فنل‌ها در سلول‌های روده به آهن متصل می‌شوند و مانع وارد شدن آن به جریان خون می‌شوند. مجموعه‌ی پلی‌فنول-‌آهن در نهایت از بدن دفع می‌شود.

مطلب مرتبط: ۴ راه خوش طعم شدن چای سبز
۳. سردرد

باز هم، به دلیل وجود کافئین، چای سبز ممکن است سبب بروز سردرد خفیف تا شدید شود. سردرد همچنین می‌تواند ناشی از کمبود آهن باشد و همان‌طور که قبلا دیدیم، می‌تواند از طریق مصرف بیش از حد چای سبز اتفاق بیفتد.

چای سبز به غیر از سردرد، می‌تواند باعث سرگیجه هم بشود. و مطابق با مطالعات صورت گرفته، حداکثر دوز مناسب چای سبز برای انسان ۹.۹ گرم در روز است که تقریبا با ۲۴ فنجان از این نوشیدنی در روز برابر است. نکته‌ی مهمی‌که باید یادآوری کنیم این است که اگر چه عصاره چای سبز در بیش از ۱۰۰ مکمل گیاهی بدون نسخه در دسترس است، اما استفاده از آن به عنوان درمان هر اختلالی به طور کامل توسط FDA تایید نمی‌شود. همچنین بدون خطر بودن مصرف طولانی مدت عصاره‌ی چای سبز به طور مشخصی تعریف نشده‌است.

از مضرات چای سبز این است که می‌تواند یک حالت لرزش و رعشه ایجاد کند، که این اثر جانبی ممکن است در مورد محصولات چای سبز بدون کافئین صادق نباشد.
مضرات چای سبز ۴: بی‌خوابی

یکی دیگر از اثرات نامطلوب چای سبز ایجاد مشکل در خواب است. با محدود کردن مصرف چای سبز می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید، زیرا دوز تاثیرگذار کافئین موجود در چای سبز برای تاثیر روی کیفیت خواب، روزانه ۱۰ تا ۱۴ گرم است.

مصرف چای سبز در ساعات آخر روز نیز می‌تواند این اثر را ایجاد کند. یک دلیل بسیار واضح برای این تاثیر، کافئین است که سیستم عصبی را تحریک می‌کند و می‌تواند خواب فرد را تحت تاثیر قرار دهد. مهم‌تر از همه این‌که زنان باردار و شیرده باید مصرف چای سبز خود را محدود کنند زیرا ممکن است وارد شیر مادر شود و باعث بی‌خوابی نوزاد شود.

یک گزارش از دانشگاه ایلینوی نشان می‌دهد که از مضرات چای سبز این است که می‌تواند باعث اختلالات خواب دیگری نیز شود، در صورتی که به میزان بیش از حد مصرف شود.
۵. ضربان قلب نامنظم

باز هم تقصیر کافئین است. کافئین باعث تحریک قلب نیز می‌شود. این ماده موجب می‌شود سرعت ضربان قلب شما به سرعت افزایش یابد، و در نتیجه موجب ضربان قلب تند و نامنظم می‌شود – یک بیماری به نام تاکی‌کاردی (تندتپشی). این اختلال می‌تواند سبب شود که احساس کنید انگار قلب‌تان در قفسه‌ی سینه می‌کوبد. در واقع ضربان قلب را بیش‌تر از حد معمول احساس می‌کنید. این اختلال که تپش قلب نیز نامیده می‌شود حتی می‌تواند باعث ایجاد درد در قفسه سینه یا آنژین صدری شود. تغییر ضربان قلب طبیعی شما، می‌تواند یک تهدید جدی برای سلامتی‌تان باشد.

بر اساس یک گزارش دیگر از دانشگاه بهداشت و سلامت یوتا، در صورتی که به بیماری قلبی یا تپش قلب مبتلا هستید باید در مصرف کپسول چای سبز تجدید نظر کنید.
مضرات چای سبز ۶: استفراغ

مطابق با یک مطالعه که در هند انجام شد، از مضرات چای سبز این است که پلی‌فنول موجود در چای سبز می‌تواند باعث استرس اکسیداتیو شود. مصرف بیش از حد کافئین، از جمله کافئین موجود در چای سبز، باعث تهوع و استفراغ می‌شود.

مقادیر متوسط کافئین به میزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم در روز تعریف می‌شود. اگر مقدار مصرف‌تان بیش از حد باشد، ممکن است منجر به عوارض جانبی خاص، از جمله استفراغ شود.
۷. اسهال

در صورتی که مصرف چای سبز را به تازگی شروع کرده باشید، اسهال نیز ممکن است رخ دهد. مدفوع شل می‌تواند یکی از عوارض جانبی خفیف این نوشیدنی باشد (به علت کافئین موجود در آن)، که در نهایت بعد از آن‌که به چای عادت کردید، رفع می‌شود.

اسهال همچنین می‌تواند با مصرف بیش از حد چای سبز اتفاق بیفتد. یک راه برای متوقف کردن اسهال این است که مصرف چای را کاهش دهیم. راه دیگر این است که اطمینان حاصل کنید که چای سبز را با معده‌ی خالی ننوشید. به جای این کار می‌توانید چای را همراه با یک وعده غذای کامل مصرف کنید. چنین تاثیری به این دلیل است که وجود غذا در معده به طور بالقوه می‌تواند اثرات نامطلوب کافئین را (از جمله کافئین) کاهش دهد.
شما همچنین می‌توانید اواخر روز ترجیحا بعد از ظهرها چای سبز را امتحان کنید. با این کار کم‌تر احتمال دارد که دچار اثرات جانبی از جمله مشکلات گوارشی شوید.

در مورد اسهال شدید، مصرف چای سبز را متوقف کنید و بلافاصله با پزشک‌تان مشورت کنید. اسهال خفیف ممکن است شایع باشد. اما قطعا اسهال شدید ربطی به این چای ندارد. همچنین از ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی خود بخواهید تا احتمال وجود بیماری سندروم روده‌ی تحریک پذیر یا سندرم روده‌ی التهابی را بررسی کند.

طبق گزارش کتابخانه‌ی ملی پزشکی ایالات متحده، چای سبز از جمله گیاهان دارویی که دارای کافئین هستند، محسوب می‌شود. و به همین دلیل است که می‌تواند باعث اسهال شود.

چای سبز علاوه بر اسهال، می‌تواند گاز معده نیز ایجاد کند. کافئین همچنین باعث تحریک عضلات دستگاه گوارش می‌شود. این می‌تواند در افراد دارای کولون حساس سبب بروز مشکل شود. به همین دلیل است که اگر سابقه مشکلات کولون داشته باشید قبل از مصرف چای سبز باید با یک متخصص مشورت کنید.
۸. لرزش و انقباضات عضلانی

مصرف کافئین بیش از حد با بروز اسپاسم و فشردگی عضلانی مرتبط است. و افراد مبتلا به ریتم غیر طبیعی سینوس باید مصرف کافئین را محدود کنند.

همچنین گفته می‌شود که کافئین با سندرم پای بی‌قرار ارتباط دارد. اگر مبتلا به این اختلال در حد خفیف تا متوسط هستید، بهتر است به میزان مصرف چای سبزتان (یا کافئین) دقت کنید. یکی از نشانه‌های رایج سندرم پای بی‌قرار، این است که وقتی فرد غیر فعال است، علائمی پدیدار می‌شوند. این اتفاق ممکن است شب‌ها هنگام رفتن به رختخواب رخ بدهد، یا ممکن است عصرها درد شدیدی داشته باشید، یا شب‌ها پاها را مدام تکان بدهید. کافئین می‌تواند هر یک از این علائم، از جمله اسپاسم عضلانی را تشدید کند.

۲۴۰ میلی‌لیتر چای سبز حاوی حدود ۲۵ میلی‌گرم کافئین است و بر اساس یک گزارش، این کافئین می‌تواند باعث لرزش شود.
مضرات چای سبز ۹: سوزش سر دل

چای سبز اسیدی است، و از این رو می‌تواند باعث تحریک پوشش مری و ایجاد ریفلاکس اسید یا سوزش سر دل شود. اگر یک فرد در معرض سوزش سر دل (یا ریفلاکس اسید) باشد، این اختلال می‌تواند بدتر شود. اگرچه چای سبزی که به شیوه‌ی معمولی دم شده نمی‌تواند به اندازه کافی قوی باشد، اما چای سبز که در بطری به فروش می‌رسد، می‌تواند یک تهدید واقعی باشد چرا که بسیاری از این چای سبزها با یک نگهدارنده‌ی اسیدی مانند اسید اسکوربیک تقویت می‌شوند. این نگهدارنده می‌تواند عضله‌ی پایینی مری را شل کند، و به این ترتیب احتمال رفلاکس اسید افزایش می‌یابد.
برخی از چای سبزهای داخل بطری با طعم مرکبات هستند و همین باعث اسیدی‌تر شدن آنها می‌شود.

و در صورتی که شما ترجیح می‌دهید از کپسول چای سبز استفاده کنید، از قبل حتما با پزشک‌تان صحبت کنید زیرا عصاره‌ی چای سبز کپسولی نیز ممکن است علائم سوزش معده را بدتر کند. همچنین، دقت کنید که قرص‌های با کیفیت را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید.

مطابق با یک مطالعه‌ی ژاپنی، مصرف چای سبز را با GERD یا بیماری بازگشت اسید به مری معده مرتبط دانست. همچنین مشخص شد که کافئین موجود در چای سبز اسید معده را افزایش می‌دهد، و همین می‌تواند منجر به گاستریت (ورم معده) شود.
۱۰. گیجی

از مضرات چای سبز این است که ثابت شده‌است که مصرف کافئین به مدت طولانی و به میزان بیش از ۱.۵ گرم در روز می‌تواند منجر به علائم خاصی شود، از جمله سرگیجه و گیجی.
۱۱. وزوز گوش

با توجه به انجمن وزوز گوش امریکا، نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند، باعث تشدید وزوز گوش می‌شوند. چای سبز، به عنوان یکی از منابع کافئین، می‌تواند منجر به بروز این اختلال شود.
مضرات چای سبز ۱۲: تشنج

از مضرات چای سبز این است که بر اساس یک مطالعه، عصاره‌ی چای سبز به طور قابل‌توجهی باعث تشدید ریسک ابتلا به تشنج در موش‌های تحت آزمایش شد. چای همیشه مدت زمان تشنج را افزایش داده بود.

همچنین، چای سبز می‌تواند از کارکرد مناسب فولیک اسید جلوگیری کند. این امر می‌تواند منجر به یک اختلال کاملا شبیه کمبود فولیک اسید شود. اسید فولیک بیش از حد با تشنج مرتبط است. اگر چه ممکن است به نظر برسد که چای سبز به نحوی ممکن است به مبارزه با تشنج‌ها کمک کند – اما هیچ شواهدی وجود ندارد که در واقع چنین تاثیری دارد.

تحقیقات بیش‌تر نشان می‌دهد که دوز بالا چای سبز می‌تواند منجر به تشنج شود.
۱۳. اختلالات خونریزی

از مضرات چای سبز این است که کافئین موجود در چای سبز می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. به همین دلیل است که اگر شما اختلال خونریزی دارید باید از مصرف آن پرهیز کنید.

با توجه به مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، چای سبز، هنگامی‌که با آسپرین ترکیب می‌شود، ممکن است از لخته شدن خون جلوگیری کند. استفاده از این دو به طور همزمان می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.
مضرات چای سبز ۱۴: دیابت

اگر چه مطالعاتی انجام شده‌است که از مزایای چای سبز برای دیابت دم می‌زنند، اما مطالعات دیگری نیز وجود دارد که خلاف این ادعا را نشان می‌دهند. تعداد کمی از مطالعات که از چای سبز، عصاره‌ی آن و کاتچین (ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی اصلی چای سبز) استفاده کرده‌اند، نتایج ناامیدکننده‌ای را در درمان دیابت نوع ۲ نشان دادند. زمانی که درباره‌ی تاثیر این چای روی حفاظت از افراد سالم در برابر این بیماری، مطالعاتی صورت گرفت، نتایج مشابهی به‌دست آمد.
۱۵. گلوکوم ( آب‌سیاه)

چای سیاه حاوی کافئین است. چای سبز هم همین‌طور. اما هنگامی‌که کسی هر دو را با هم استفاده کند، خطر عوارض جانبی کافئین چند برابر می‌شود. نوشیدن چای به طور چشمگیری باعث افزایش فشار در داخل چشم می‌شود. این اتفاق در عرض ۳۰ دقیقه پس از نوشیدن چای رخ می‌دهد و به مدت ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

تحقیقات بیش‌تر به طور کامل زنان مبتلا به گلوکوم را از مصرف چای سبز یا عصاره‌ی آن منع می‌کنند.
۱۶. فشار خون بالا

فلاونوئیدهای موجود در چای سبز که از فواید آن برای سلامتی به شدت تعریف می‌شود (که واقعا هم تاثیر مثبتی روی سلامتی دارند) توسط بدن به سرعت جذب می‌شوند. این امر، همراه با کافئین موجود در چای، ممکن است منجر به افزایش ناگهانی (اما موقت) فشار خون شود. از مضرات چای سبز این است که مطالعات متعدد نشان داده‌اند که چای سبز سطح فشار خون را بالا می‌برد. اگر چه افزایش سطح فشار خون باعث نگرانی‌های جدی نمی‌شود، اما یک چیز روشن است: چای سبز احتمالا امن‌ترین یا مطمئن‌ترین راه برای تنظیم فشار خون نیست.

مطابق با یکی دیگر از مطالعات چینی، دوز بالاتری از چای سبز حاوی کافئین بیش‌تری است که باعث افزایش فشار خون می‌شود.

یک مطالعه‌ی استرالیایی دیدگاه متفاوتی را ارائه می‌دهد. این مطالعه بررسی کرد که آیا چای سبز می‌تواند اثرات فشار خون ناشی از کافئین را کاهش دهد یا خیر. یافته‌ها نشان می‌دهند که مصرف چای، بیش‌تر از کافئین صرف باعث افزایش فشار خون می‌شود.
مطابق با مطالعه‌ی دیگری، چای سبز ممکن است اثرات مفید نادولول، داروی درمان فشار خون بالا را کاهش دهد. آن‌چه که ما از نتایج متوجه شدیم این است که بیماران مبتلا به فشار خون، به ویژه کسانی که نادولول مصرف می‌کنند، باید از مصرف چای سبز پرهیز کنند. چای سبز در جذب این دارو (و داروهای مشابه به طور بالقوه) در روده تداخل ایجاد می‌کند.

کافئین می‌تواند موجب افزایش موقت اما شدید فشار خون شما شود. کارشناسان معتقدند که این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که کافئین هورمونی را که می‌تواند شریان‌های شما را گسترش دهد، مهار می‌کند. همچنین اعتقاد بر این است که کافئین غده‌ی آدرنالین شما را تحریک می‌کند تا آدرنالین بیش‌تری تولید کند و به این ترتیب سطح فشار خون را افزایش می‌دهد.

همچنین مشخص شده‌است افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که کافئین مصرف نمی‌کنند، فشار خون بالاتری دارند. این اثر کافئین در میان مردان دارای اضافه وزن یا کسانی که بیش از ۷۰ سال سن دارند، بسیار شدیدتر است.

یک روش خوب برای بررسی اینکه آیا کافئین موجود در چای سبز باعث افزایش فشار خون می‌شود یا خیر، اندازه‌گیری فشارخون شما در طول ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه پس از مصرف این نوشیدنی است. اگر فشارتان افزایش یافته باشد، به کافئین حساس هستید. و این بدان معنا است که باید مصرف چای سبز و سایر اشکال کافئین را متوقف کنید. اما یادتان باشد که به‌تدریج و در طول چند روز، کافئین را کاهش دهید، تا از علائمی مانند سردرد جلوگیری کنید.
مضرات چای سبز ۱۷: بیماری کبد

امروزه عصاره‌های چای سبز به عنوان مکمل‌های کاهش وزن به شدت به فروش می‌رسند. اگر چه شواهد کمی از اثربخشی چای سبز در این زمینه وجود دارد، اما برخی از عوارض جانبی جدی، از جمله نارسایی حاد کبدی، گزارش شده است. مطابق با یک مطالعه که در نیویورک انجام شد، عصاره‌ی چای سبز یکی از از مکمل‌های گیاهی و رژیم غذایی مرتبط با آسیب کبدی است.

کاتچین موجود در چای سبز مزایای زیادی برای سلامتی دارد از جمله کاهش کلسترول و کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی. اما همین کاتچین‌ها، اگر در دوزهای بالا مصرف شوند، به خصوص در دوزهای مکمل‌های کاهش وزن، باعث سمی‌شدن کبد می‌شوند.
مکمل‌های چای سبز حاوی مقادیر زیادی از پلی‌فنل‌ها هستند، که شناخته‌شده‌ترین آنها EGCG است. مطابق با برخی موارد گزارش‌شده‌ی خاص، مصرف ۷۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم EGCG در روز منجر به بروز مسائل جدی در کبد می‌شود. از این رو، اگر شما در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌های کبدی هستید، مصرف چای سبز را محدود کنید. و کلا مصرف مکمل‌ها را نیز رها کنید.

یکی دیگر از مطالعات انجام‌شده در نیویورک بر روی یک مورد نارسایی حاد کبدی در یک فرد پس از مصرف یک محصول کاهش وزن حاوی عصاره‌ی چای سبز متمرکز شده‌است. در یکی از این محصولات گیاهی کاهش وزن، که با آسیب حاد کبدی ارتباط داشت، عصاره‌ی چای سبز یکی از مواد اولیه بود.

اگرچه چند مطالعه‌ وجود دارد که در مورد اثر محافظتی چای سبز بر روی کبد صحبت می‌کنند، اما واقعیت این است که تنها آزمایشات تصادفی در مقیاس بزرگ می‌توانند این نتایج را تایید کنند. کتابخانه ملی ایالات متحده امریکا از سایر محصولات کاهش وزن حاوی عصاره چای سبز صحبت می‌کند که در نهایت با مشکلات مربوط به کبد ارتباط دارند.

بر اساس مطالعه‌ی دیگری که در کانادا انجام شد، مطالب زیادی وجود دارد که می‌تواند عوارض جانبی جدی (به ویژه سمیت کبد) ناشی از مکمل‌های عصاره چای سبز را ثابت کنند.
۱۸. پوکی استخوان

ثابت شده‌است که کافئین جذب کلسیم را مهار می‌کند. در عین حال می‌تواند میزان دفع کلسیم را در بدن افزایش دهد. این امر منجر به کم شدن سطوح کلسیم در استخوان‌ها می‌شود، گرچه تنها به طور موقتی این اتفاق رخ می‌دهد. اما با مصرف گسترده‌ی این چای، این تاثیر می‌تواند به بیماری‌های استخوانی نظیر پوکی استخوان منجر شود.

مطابق با یک مطالعه که توسط دانشگاه کنتیکت صورت گرفت، مصرف عصاره‌ی چای سبز منجر به کوتاه شدن استخوان ران شد. این عصاره همچنین باعث کاهش حجم، میزان مواد معدنی، حجم قشر و ضخامت استخوان شد. این پیامدها نشان می‌دهد که مصرف چای سبز به میزان زیاد می‌تواند منجر به کاهش میزان انباشت استخوان در طی سال‌های شکل‌گیری فرد شود.

دوز بیش از حد بالای چای سبز می‌تواند به یک منبع پروکسیدان تبدیل شود، که روی ماتریکس استخوانی تاثیر منفی دارد و از مضرات چای سبز است.
مضرات چای سبز ۱۹: آلرژی پوستی

شایع‌ترین آلرژی‌های مرتبط با مصرف چای سبز عبارتند از اگزما و کهیر. فرد همچنین ممکن است در صورت، لب‌ها، زبان یا گلو احساس سوزش را تجربه کند.

یکی از واکنش‌های شدید آلرژیک به چای سبز هرچند نادر، می‌تواند آنافیلاکسی باشد. این واکنش زمانی رخ می‌دهد که گلو متورم می‌شود، فشار خون به طور ناگهانی کاهش می‌یابد، بدن پر از کهیر می‌شود، درد شکم ممکن است آغاز شود و فرد ممکن است سرگیجه و اضطراب داشته باشد.
۲۰. مشکلات کلیه

مروری بر مطالعات انجام شده، ثابت می‌کند که پلی‌فنول‌هایی که گفته می‌شود از سرطان و بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کنند، در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند به کلیه نیز آسیب وارد کنند. بنا به گفته‌ی کارشناسان، به ویژه افرادی که مکمل چای سبز مصرف می‌کنند، باید احتیاط کنند و این از مضرات چای سبز است.
۲۱. مسائل مربوط به غده‌ی تیروئید

مطالعات نشان داده‌اند که کاتچین‌های موجود در چای سبز ممکن است بر عملکرد غده‌ی تیروئید تاثیر بگذارند. مطابق با مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، کاتچین‌ها می‌توانند عملکرد تیروئید را مختل کرده و تولید هورمون‌ها را متوقف کنند. این امر می‌تواند به بزرگ شدن غده تیروئید هم منجر شود. از این رو، اگر شما درحال‌حاضر داروی تیروئید مصرف می‌کنید، با پزشک‌تان در مورد مصرف چای سبز مشورت کنید.

به طور کلی مصرف چای با کاهش تولید هورمونهای T۳ و T۴ مرتبط است. این امر منجر به افزایش تولید TSH (هورمون تحریک‌کننده‌ی تیروئید) می‌شود و به این ترتیب می‌تواند سبب بروز مشکلات تیروئید شود.

یک مطالعه‌ی هندی نشان می‌دهد که عملکرد تیروئید با مصرف دوز بالای عصاره‌ی چای سبز کاهش می‌یابد. مطالعه‌ی دیگری که در ژاپن صورت گرفت، ارتباط میان مصرف چای سبز به میزان زیاد و خطر ابتلا به سرطان تیروئید قبل از یائسگی را نشان داد. اگرچه این تاثیر در مورد خطر ابتلا به سرطان بعد از یائسگی صدق نمی‌کند، اما احتیاط لازم است.
مضرات چای سبز ۲۲: تکرر ادرار

کافئین موجود در چای سبز همچنین به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور) طبیعی عمل می‌کند. مطابق با گزارش‌ها، مصرف چای سبز به صورت ۵ فنجان در روز (یا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز) می‌تواند یک راه‌حل باشد.

چای سبز نیز یکی از آن نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند مثانه را اذیت کند. این امر خصوصا اگر فرد از عفونت مجاری ادراری رنج می‌برد، صادق است. در چنین مواردی، فرد مبتلا باید از مصرف چای سبز (یا هر نوع کافئین دیگری) پرهیز کنند و به جای آن مقدار زیادی آب بنوشد.

کافئین موجود در چای سبز همچنین می‌تواند باعث ایجاد اسپاسم مثانه و در نتیجه منجر به مسائل مربوط به کنترل مثانه شود. کافئین حتی می‌تواند عضلات شل مثانه را سفت کند و به این تریب سبب بروز دشواری در ادرار کردن شود. مصرف چای سبز بدون کافئین می‌تواند یک جایگزین باشد. اما فراموش نکنید که ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید. در واقع، ادرار مکرر یکی از نشانه‌های حساسیت کافئین است که باید نسبت به آن هوشیار باشید.

در برخی از زنان زودآسیب، چای حتی ممکن است باعث تحریک مثانه و نشت ادرار شود. در واقع، اجتناب از چای یا قهوه یا هر نوع نوشیدنی کافئین‌دار (از جمله چای سبز) یکی از راه‌های کمک به درمان عفونت ادراری است.
۲۳. باروری

یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف چای سبز به طور مکرر می‌تواند قدرت باروری را کاهش دهد. در این مطالعه، جنین‌ها و لاروهای تحت دوزهای پایین‌تر چای سبز رشد کم‌تری داشتند. همچنین توانایی آنها برای تولید جنین کاهش یافت.

در یک مطالعه‌ی دیگر، گروه تحت آزمایش با عصاره‌ی برگ چای سبز، کاهش سطح سرمی ‌تستوسترون را نشان دادند.

همچنین ثابت شد که چای سبز گسترش و تولید مثل مگس میوه را تضعیف می‌کند. و نتایج مشابه نیز به طور بالقوه در انسان‌ها امکان‌پذیر است.
۲۴. دندان‌ها

یکی از عوارض مهم نوشیدن چای سبز یا چای سبز در این نوشتار، برای دندان‌ها، این است که این چای حاوی تانن است. و دوم این‌که، چای سبز طبیعتی اسیدی دارد. این دو عامل سبب می‌شوند که چای به دندان‌های شما آسیب برساند.

یکی دیگر از جنبه‌های منفی چای سبز برای دندان‌ها چیزی است که در مورد کلسیم دیدیم – کافئین موجود در چای سبز می‌تواند جذب کلسیم را کاهش دهد، دندان‌ها را تضعیف یا رشد آنها را محدود کند.

خب تا این‌جای مطلب در مورد عوارض جانبی چای سبز بود. اما چای سبز دارای برخی عوارض جانبی دیگر است که می‌تواند به طور بالقوه برای زنان باردار مضر باشد.

البته قبلا بعضی از آنها را به طور مختصر دیدیم.

اما اکنون به باقی عوارض نگاهی خواهیم داشت. البته به طور مفصل!
مضرات چای سبز برای زنان باردار

از آن‌جایی که چای سبز حاوی کافئین است و به این دلیل که کافئین یک دیورتیک (ادرارآور) است، مصرف آن در دوران بارداری باید محدود شود. دلیل چنین توصیه‌ای این است که کافئین ممکن است بر میزان آب بدن تاثیر بگذارد. کافی بودن آب بدن، چنان‌چه می‌دانیم، در دوران بارداری بسیار مهم است و مصرف دیورتیک‌هایی مانند کافئین می‌تواند سبب بروز مشکل شود. از دست دادن بیش از حد آب بدن (دهیدراته شدن) می‌تواند منجر به از بین رفتن تعادل الکترولیت در بدن شود.

به گفته‌ی کالج متخصص زنان و زایمان، یک زن نباید بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در طول بارداری مصرف کند.

مهم‌تر از همه این‌که کافئین یکی از بسیار موادی است که نوزاد شما نمی‌تواند سوخت و ساز یا استفاده کند.

مطالعات نشان داده‌اند خطر نقایص مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا (مهره‌شکاف) در زنان بارداری که چای سبز مصرف می‌کنند، افزایش می‌یابد. همچنین، همان‌طور که قبلا دیدیم، چای سبز می‌تواند به کمبود فولیک اسید منجر شود. و نیازی به بحث درباره‌ی اهمیت اسید فولیک در دوره‌ی بارداری نیست. فقط باید بدانید که بسیار نقش مهمی دارد.
با وجود این‌که کافئین موجود در چای سبز ۳۰ تا ۶۰ درصد کم‌تر از قهوه است، مصرف آن توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند در فرآیندهای متابولیک متعدد در دوران بارداری مداخله کند.

با توجه به مطالعه‌ی دیگری که در برزیل انجام شد، مصرف چای سبز در دوران بارداری می‌تواند منجر به انقباض مجرای جنینی (پرفشاری ریوی جنین) شود.

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند در مورد مصرف چای سبز توسط زنان باردار و شیرده هشدار می‌دهد.

اکثر مطالعات استفاده از چای سبز را در دوران بارداری منع می‌کنند. گرچه برخی مطالعات معتقدند مصرف محدود، اشکالی ندارد، اما بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید. حتی ممکن است چای سبز به عنوام یک چای گیاهی که مخصوص زنان باردار است به بازار عرضه شود – با این وجود بهتر است ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید.

مصرف بیش از حد کافئین (چای سبز) در دوران بارداری همچنین می‌تواند باعث سقط جنین شود.

به این ترتیب در مورد عوارض جانبی عصار‌ه‌ی چای سبز اطلاعاتی کسب کردیم. اما صبر کنید، هنوز به پایان بحث نرسیده‌ایم.
آیا افرادی که دارو مصرف می‌کنند، می‌توانند چای سبز بنوشند؟

گفته می‌شود که چای سبز با داروهای خاص تداخل ایجاد می‌کند و سبب بروز اثرات نامطلوب می‌شود. در زیر فهرستی می‌بینید از چند دارو که نباید همراه با چای سبز مصرف شوند و با اثراتی که ممکن است در صورت مصرف همزمان آنها ایجاد شود، آشنا خواهید شد.

۱. افدرین – ممکن است سبب بروز اضطراب و آشفتگی، بی‌خوابی، کاهش وزن غیرطبیعی و لرزش شود.

۲. کلوزاپین – اثرات ضد روان‌پریشی این دارو ممکن است کاهش بیابد، در صورتی که در طول ۴۰ دقیقه پس از مصرف چای سبز دریافت شود.

۳. لیتیم – چای سبز می‌تواند سطح این دارو را که برای درمان افسردگی استفاده می‌شود، در خون کاهش دهد.

۴. مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز – ممکن است منجر به افزایش شدید فشار خون شوند.

۵. فنیل پروپانول آمین – این دارو زمانی اگر همراه با کافئین (که چای سبز هم دارد) مصرف شود، می‌تواند به شیدایی و افزایش شدید فشار خون منجر شود.

۶. آنتی‌بیوتیک‌ها – ممکن است اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌های خاص (مانند بتا-لکتام) را با افزایش مقاومت باکتری به درمان، کاهش دهد.

چای سبز همچنین نباید همراه با داروهایی رقیق‌کننده‌ی خون مصرف شود. این گروه شامل داروهایی مانند وارفارین می‌شود. چای سبز حاوی ویتامین K است که ممکن است وارفارین را بی‌اثر کند.

ثابت شده‌است که چای سبز، هنگامی‌که با داروهای شیمی‌درمانی به طور همزمان مصرف شود، سلول‌های سرطانی واکنش مثبت کم‌تری نسبت به درمان نشان می‌دهند.

و حالا نوبت می‌رسد به سوال مهم بعدی!
مصرف چه میزان چای سبز بدون خطر است؟

دوز ایده‌آل چای سبز ۳ تا ۵ فنجان در روز است که تقریبا برابر با ۱۲۰۰ میلی‌لیتر است (یا ۲۵۰ میلی‌گرم کاتچین). هرگز چای سبز را با معده‌ی خالی مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث سمی شدن کبد شود.

اگر از زگیل تناسلی رنج می‌برید، چای را باید به صورت موضعی سه بار در روز و به مدت ۶ هفته مصرف کنید. اگر از بیماری قلبی رنج می‌برید، دوز ۴۰۰ تا ۷۱۶ میلی‌گرم کتچین در روز مناسب است. برای بیماران دیابتی، دوز ۸۴ تا ۳۸۶ میلی‌گرم از EGCG در روز مناسب است. و برای افرادی که چاق هستند، ۱۲۵ تا ۶۲۵ میلی‌گرم کاتچین در روز مناسب است.

اما مثل همیشه، ابتدا باید با پزشک‌تان مشورت کنید – زیرا او به طور کامل در مورد اختلال شما آگاهی دارد. امیدواریم از مضرات چای سبز به طور کامل آگاه شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *