آیا در دهان‌تان اختلالی وجود دارد و دکتر می‌گوید که آفت دهان دارید و باید برای درمان آفت دهان تان اقدام کنید؟ این مقاله بازده می‌تواند به شما در شناخت علل، نشانه‌ها، علائم و درمان خانگی آفت دهان در بزرگسالان و نوزادان کمک کند.

۴۱ موثرترین درمان خانگی آفت دهان بزرگسالان و کودکان

آفت دهان یا استومیت کاندیداز ناشی از انباشت قارچ کاندیدا آلبیکانس در پوشش دهان است. هر کسی کاندیدا را (یک ارگانیسم طبیعی) در دهان خود دارد. با این حال، اگر این قارچ در مقدار قابل کنترلی باقی بماند، تاثیری روی شما نمی‌گذارد. در واقع رشد بیش از حد کاندیدا موجب بروز علائم آفت دهان می‌شود.

هر کسی در هر سنی می‌تواند به این مشکل مبتلا شود. با این حال، نوزادان و افراد مسن در برابر این بیماری دهان آسیب پذیرتر هستند. برخی از مشکلات بهداشتی، مصرف بیش از حد از داروهای خاص و ضعف سیستم ایمنی، خطر توسعه‌ی آفت دهان را افزایش می‌دهد. اگر سیستم ایمنی قوی داشته باشید، آفت دهان می‌تواند بدون استفاده از هر گونه درمانی ناپدید شود. با این حال، این مشکل ممکن است سخت‌تر و درمان آن هم سخت‌تر شود. اگر شما یا نوزادانتان از علائم دردناک آفت دهان رنج می‌برید، باید با پزشک‌تان مشورت کنید تا تشخیص و مراقبت‌های پزشکی لازم صورت بگیرد. تعدادی از درمان‌های خانگی می‌توانند به کنترل نشانه‌های آفت دهان بدون ایجاد عوارض ناخواسته کمک کنند.
در ادامه با درمان های خانگی آفت دهان در بزرگسالان و نوزادان آشنا می‌شویم

قبل از پیدا کردن داروهای موثر خانگی برای درمان آفت دهان در بزرگسالان و نوزادان، ابتدا باید علائم آفت دهان را کشف کنید. متأسفانه، در بیشتر موارد نشانه‌ها و علائم آفت دهان به وضوح مشخص نمی‌شود. بسته به علل ایجادکننده‌ی این مشکل، مدت زمان آفت دهان ممکن است از چند روز تا چند ماه متغیر باشد. هنگامی‌که این اختلال دهانی بدتر می‌شود، ضایعات سفید شیری در داخل دهان، روی زبان، لوزه‌ها و لثه‌ها پدیدار می‌شود. نشانه‌های دیگر عبارتند از درد یا قرمزی، ضایعات کمی برجسته در قسمت داخلی لپ‌ها و کمی خونریزی.

بیماران مبتلا به آفت دهان از دست دادن قوه‌ی چشایی و دشواری در خوردن غذا را تجربه می‌کنند. مراقبت‌های پزشکی می‌تواند به درمان آفت دهان کمک کند. با این حال، اگر اختلال موجود شدید نیست، می‌توانید علائم ناخوشایند خود را در خانه با داروهای طبیعی خانگی بهبود بدهید. این داروهای خانگی می‌توانند به کنترل رشد کاندیدا کمک کنند و سبب شوند که از علائم این بیماری دهانی خلاص شوید. برای اطلاع از این درمان‌های خانگی ادامه مقاله را بخوانید.

مطلب مرتبط: ۳۰ درمان خانگی بوی بد دهان که بسیار موثر است
۱. نمک

نمک به عنوان یکی از داروهای مؤثر در درمان آفت دهان توصیه می‌شود زیرا این ماده روی محیط مطلوب رشد قارچ در دهان شما تاثیر می‌گذارد. استفاده از نمک می‌تواند به رهایی از علائم این اختلال کمک کند.

درمان آفت دهان
روش ۱:
مواد لازم:

– ۱ فنجان آب گرم
– ۱ قاشق چایخوری نمک
روش انجام کار:

– نمک را کاملا در آب گرم حل کنید.
– از این محلول برای غرغره کردن استفاده کنید و سپس آن را بیرون بریزید.
– برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، شما باید چند بار در روز با این محلول غرغره کنید.
روش ۲:
روش انجام کار:

– مقداری نمک را داخل دهان خود به ویژه روی زبان‌تان بمالید.
– با استفاده از نوک انگشتان‌تان برای به مدت چند ثانیه نمک را روی زبان و داخل دهان بمالید.
– از آب گرم برای شستن دهان‌تان استفاده کنید.

توصیه می‌شود این درمان را دو بار در روز و به مدت چند روز تکرار کنید.
۲. روغن نارگیل

آیا می‌دانید روغن نارگیل نیز در فهرست داروهای موضعی برای آفت دهان قرار دارد؟ روغن نارگیل به طور گسترده‌ای برای جلوگیری از سفید شدن موها، کنترل ریزش مو و درمان شوره‌ی سر استفاده می‌شود. با این حال، مزایای روغن نارگیل بیش‌تر از این‌ها است. روغن نارگیل در مبارزه با عفونت‌های دهان مفید است. استفاده از روغن نارگیل می‌تواند به کاهش قارچ کمک کند و سبب تسکین مشکل ناشی از آفت دهان شود. خواص ضد میکروبی روغن نارگیل خالص می‌تواند به کاهش عفونت قارچی کمک کند در حالی که چربی‌های موجود در روغن نارگیل از گسترش آن جلوگیری می‌کنند. برای درمان و جلوگیری از آفت، شما باید روغن نارگیل فوق‌العاده بکر را انتخاب کنید.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ در مجله‌ی مواد غذایی دارویی منتشر شد، روغن نارگیل می‌تواند رشد کاندیدا را در دهان شما کنترل کند.

شیوه‌های متعددی وجود دارد که شما می‌توانید از روغن نارگیل به عنوان یکی از داروهای خانگی برای پیشگیری از آفت دهان استفاده کنید. در این مقاله ۲ روش را به شما معرفی می‌کنم

مطلب مرتبط: ۱۰۰ بیماری رایج و هزاران درمان خانگی آنها
روش ۱:
روش انجام کار:

– مقدار کافی روغن نارگیل را روی یک توپ پنبه‌ای بریزید.
– پنبه را روی زبان خود و مناطق داخل دهان که دچار آفت شده‌اند، بمالید.
– این درمان را ۲ یا ۳ بار در روز و به مدت یک هفته تکرار کنید تا نتایج رضایت‌بخشی حاصل شود.
روش ۲:

– روغن‌کشی (چرخاندن روغن) در دهان با روغن نارگیل نیز برای درمان آفت دهان موثر است.
روش انجام کار:

– یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل را در داخل دهان‌تان به مدت حدود ۱۰ دقیقه بچرخانید.
– روغن را بیرون بریزید.
– دهان خود را با آب گرم شستشو دهید.

برای جلوگیری از رشد بیش از حد قارچ که سبب بروز آفت دهان می‌شود و سایر اختلالات دهان، به طور مرتب دندان‌های‌تان را مسواک بزنید. روغن‌کشی باید صبح و با معده‌ی خالی انجام شود.

روغن نارگیل را می‌توان بر روی زبان نوزادان استفاده کرد یا بر روی نوک پستان مادر قبل از شیر دادن به نوزاد، تا به این شیوه از انتقال عفونت کاندیدا از مادر به نوزاد جلوگیری شود.
۳. ماست

موجودات ذره‌بینی فعال یا زنده در ماست پروبیوتیک سبب می‌شود که این ماده‌ی خوراکی یکی از داروهای خانگی مناسب برای پیشگیری از آفت دهان باشد. ماست نه تنها عفونت قارچی را درمان می‌کند بلکه به هضم آن نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، ماست، و همچنین سایر محصولات تخمیرشده، حاوی پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های خوب را افزایش دهند و تعادل باکتری‌ها را در بدن شما حفظ کنند. عدم تعادل باکتری‌ها یا تجمع باکتری‌های بد در بدن شما می‌تواند منجر به رشد بیش از حد کاندیدا شود و همین ممکن است موجب بروز طیف وسیعی از اختلالات و مشکلات بهداشتی مانند آفت دهان، سردرد سینوسی، اختلالات گوارشی و خستگی شود.

پروبیوتیک‌ها می‌توانند قدرت دفاع طبیعی بدن را در برابر قارچ‌ها بهبود دهند. برای درمان آفت دهان، باید از ماست ساده‌ی شیرین استفاده کنید. بیماران مبتلا به آفت دهان فقط باید ۲ تا ۳ فنجان ماست در روز دست کم به مدت چند هفته استفاده کنند تا رشد کاندیدا به حالت طبیعی خود برگردد. خوردن ماست به طور منظم می‌تواند از بروز مشکلات گوارشی پیشگیری کند و سلامت کلی شما را بهبود ببخشد.
راه دیگری برای استفاده از ماست برای درمان رشد بیش از حد کاندیدا وجود دارد.

– با استفاده از انگشتان‌تان، ماست را بر روی زبان و داخل دهان‌تان بمالید.
– اجازه بدهید دست کم به مدت ۵ دقیقه در دهان‌تان بماند.
– در نهایت دهان‌تان را آب ولرم شستشو دهید.

برای استفاده از ماست به عنوان یکی از داروهای خانگی برای آفت دهان به شیوه‌ی موثر، باید این درمان را دو یا سه بار در هفته و به مدت چند روز تکرار کنید.
۴. انگور ستاره‌ای

انگور ستاره‌ای دارای خواص ضد قارچی است که می‌تواند کاندیدا آلبیکانس را از بین ببرد. مادرانی که به نوزادشان شیر می‌دهند، می‌توانند از این درمان برای جلوگیری از انتقال آفت دهان به نوزاد خود استفاده کنند.

آفت دهان ۴
روش انجام کار:

– یک مشت برگ انگور ستاره‌ای را بردارید.
– آنها را زیر آب جاری شستشو دهید تا خاک و باکتری‌ها شسته شوند.
– آب این برگ‌ها را بگیرید.
– حوله را در آب حاصل از این برگ‌ها فرو کنید.
– از این حوله برای شستن زبان کودک استفاده کنید.

شما باید این درمان را به طور روزانه و به مدت چندین روز تکرار کنید تا علائم و نشانه‌های آفت دهان مانند تکه‌های سفید، ضایعات و درد در زبان کودک کاملا ناپدید شوند.

مطلب مرتبط: پلورزی: ۳۰ درمان خانگی ذات الجنب یا التهاب پرده جنب ریه ها
۵. سرکه سیب

آیا به دنبال راه‌های موثری برای درمان آفت دهان هستید؟ پس سرکه سیب را نیز باید در نظر داشته باشید. سرکه دارای آنزیم‌هایی است که قادر به درمان عفونت کاندیدا هستند. به علاوه، ‌این ماده در تنظیم سطح PH در بدن شما و توقف رشد مخمر که باعث عفونت دهان می‌شود موثر است. اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید، درمان آفت دهان ممکن است دشوار باشد. خوشبختانه سرکه سیب می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند و دفاع طبیعی بدن را در برابر رشد بیش از حد کاندیدا تقویت کند.

یک مطالعه که در مجله‌ی پروستودانتیکس در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، نشان داد که خواص ضد قارچی سرکه سیب می‌تواند با کاندیدا مبارزه کند.

دو روش برای استفاده از سرکه سیب جهت درمان آفت دهان وجود دارد.
روش ۱:
مواد لازم:

– ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب خام
– نصف قاشق چایخوری نمک
– ۱ فنجان آب گرم
روش انجام کار:

– سرکه سیب و نمک را با هم مخلوط کنید.
– این مخلوط را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید.
– با استفاده از محلول حاصل دهانتان را چند بار در روز شستشو دهید تا بهبود قابل‌توجهی را مشاهده کنید.
روش ۲:
مواد لازم:

– ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب خام
– ۱ قاشق چایخوری عسل
– یک فنجان آب گرم
روش انجام کار:

– سرکه سیب را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید.
– دو فنجان از این محلول را بنوشید تا به طور قابل‌توجهی بهبودی بیابید.
۶. جوش شیرین

جوش یکی از داروهای مؤثر و ارزان قیمت برای درمان آفت دهان است. استفاده از این ماده می‌تواند قارچی را که منجر به بروز عفونت در دهان می‌شود، ‌از بین ببرد. توصیه می‌شود از بی‌کربنات سدیم ۵٪ برای درمان آفت دهانی استفاده شود. علاوه بر این، جوش شیرین باعث خنثی شدن اسیدها و تنظیم pH در دهان می‌شود.

درمان آفت دهان ۲
روش ۱:
روش انجام کار:

– ۲ قاشق چایخوری جوش شیرین را با مقدار کافی آب مخلوط کنید تا یک خمیر نرم و سفت حاصل شود.
– با استفاده از یک توپ پنبه‌ای، این خمیر جوش شیرین را روی زبان و داخل دهان‌تان استعمال کنید.
– اجازه بدهید به مدت چند دقیقه بماند و سپس دهان خود را با آب ولرم بشویید.
– این روش درمانی را دو یا سه بار در روز و به مدت چند روز تکرار کنید.
روش ۲:
روش انجام کار:

– نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.
– دهان خود را با این محلول دو بار در روز بشوید تا بهبود بیابید و علائم به طور کامل ناپدید شوند.
۷. روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از روغن‌ّهای معطر قدرتمند است که در درمان بسیاری از انواع مشکلات پوستی موثر است. این روغن می‌تواند به عنوان یک قابض و پاک‌کننده‌ی طبیعی پوست عمل کند. بسیاری از افراد برای درمان پوست چرب خود از روغن درخت چای استفاده می‌کنند. روغن درخت چای حاوی خواص ضد قارچی قوی است که می‌توانند به مبارزه با قارچی که باعث عفونت دهان می‌شود، کمک کنند. علاوه بر این، استفاده از روغن درخت چای باعث می‌شود که روند بهبودی سرعت بیابد. بنابراین، فهرست داروهای خانگی برای درمان آفت دهان شامل روغن درخت چای نیز می‌شود.

با توجه به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ در ژورنال Antimicrobial chemotherapy منتشر شد، خواص ضد قارچی روغن درخت چای و ترکیبات آن به طور موثر رشد کاندیدا را مهار می‌کند.

مطلب مرتبط: انحراف بینی: ۲۳ دلیل، علائم و درمان انحراف تیغه بینی
در این‌جا نحوه‌ی استفاده از روغن درخت چای را می‌بینید:

– ۴ تا ۵ قطره روغن درخت چای را در یک فنجان آب ولرم بریزید.
– چند دقیقه با محلول حاصل، غرغره کنید.
– این درمان را دو بار یا سه بار در روز برای تسکین علائم آفت دهان تکرار کنید.

هنگامی‌که از روغن درخت چای به عنوان یکی از داروهای طبیعی برای درمان آفت دهان و اختلالات دیگر استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که خوردن روغن درخت چای ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای را ایجاد کند.

به یاد داشته باشید که روغن درخت چای بسیار قوی است؛ بنابراین، قبل از استفاده، حتما آن را رقیق کنید.
۸. خوک طلایی و خون‌ریشه

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که گیاه دارویی خون ریشه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های خاص استفاده شده‌است. به علاوه این گیاه دارویی بدن شما را با حذف سموم، پاکسازی می‌کند. خون ریشه همچنین یک درمان طبیعی برای سرفه و سایر اختلالات تنفسی است. خوک طلایی با کاندیدا آلبیکانس مبارزه می‌کند. برخی مطالعات به وجود خواص ضد قارچی در خوک طلایی پی برده‌اند. بربرین در هر دوی این گیاهان دارویی موجود است. بنابراین، ترکیبی از این دو گیاه برای درمان آفت دهان سودمند است.

آفت دهان ۸
روش انجام کار:

– ابتدا خون ریشه و خوک طلایی را با هم مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود.
– با استفاده از یک توپ پنبه‌ای، این خمیر را روی زبان، قسمت داخلی لُپ‌ها و دیگر مناطق آسیب‌دیده در داخل دهان استعمال کنید.
– اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند.
– در نهایت آن را با آب گرم شستشو دهید.
– چند روز این روش درمانی را تکرار کنید.
۹. سیر

سیر برای درمان عفونت آفت مفید است. این ماده‌ی خوراکی قدرتمند به لطف خواص ضد قارچی که دارد می‌تواند باعث از بین رفتن قارچ در دهان شما شود. علاوه بر این، سیر می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و فرآیند بهبود را تسریع ببخشد.

به منظور درمان آفت دهان، فقط باید روغن سیر را به قسمت داخل لپ‌ها، زبان و دیگر مناطق آسیب‌دیده چند بار در روز و دست کم به مدت یک هفته استعمال کنید. شما همچنین می‌توانید چند حبه سیر خام را به طور منظم برای درمان عفونت بجوید. پس از مشاوره با پزشک‌تان نیز می‌توانید کپسول یا قرص سیر را مصرف کنید.
۱۰. دارچین

دارچین یکی دیگر از درمان‌های طبیعی در فهرست داروهای خانگی برای آفت دهان است که دوست داریم در این مقاله به شما معرفی کنیم. استفاده از دارچین می‌تواند قارچی را که باعث عفونت دهان می‌شود از بین ببرد زیرا دارچین حاوی خواص ضد قارچی و ضدعفونی‌کننده‌ی قوی است که می‌تواند از رشد کاندیدا آلبیکانس جلوگیری کند. علاوه بر این، خواص ضد قارچی و اثرات دارویی دارچین می‌تواند با کاندیدا آلبیکانس مبارزه کند.

راه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از دارچین به عنوان یکی از داروهای مؤثر برای درمان آفت دهان استفاده کنید. در این مقاله می‌خواهم دو روش را معرفی کنم.
روش ۱: نوشیدن چای دارچین
برای تهیه چای دارچین، مواد زیر را نیاز دارید:

– نصف قاشق چایخوری پودر دارچین (یا یک تکه چوب دارچین)
– یک و نیم فنجان آب
– یک قاشق چایخوری آب لیمو
روش انجام کار:

– یک و نیم فنجان آب را بحوشانید.
– یک تکه دارچین یا نصف قاشق چایخوری پودر دارچین را به آب جوش اضافه کنید.
– اجازه بدهید دست کم به مدت ۵ دقیقه روی حرارت کم دم بکشد.
– شعله را خاموش و چای را صاف کنید.
– یک قاشق چایخوری آب لیمو را به چای اضافه کنید.
– چای آماده است!

شما باید چند فنجان از این چای را هر روز بخورید تا علائم آفت دهان کاملا ناپدید شوند.
روش ۲: مخلوط روغن دارچین را استعمال کنید
مواد لازم:

– ۳ تا ۵ قطره روغن دارچین
– ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق‌العاده بکر
روش انجام کار:

– روغن دارچین و روغن زیتون فوق‌العاده بکر را با هم مخلوط کنید.
– این مخلوط را روی تکه‌های سفید، ضایعات بزرگ، مناطق دردناک و قرمز در دهان‌تان استعمال کنید.
– اجازه بدهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند.
– در نهایت دهان‌تان را با آب ولرم شستشو دهید.
– این درمان را روزی یک بار و دست کم به مدت یک هفته انجام بدهید تا به نتیجه‌ی رضایت‌بخشی برسید.

به یاد داشته باشید که این درمان به دلیل عوارض جانبی ناخواسته‌ای که دارد، نباید توسط زنان باردار مورد استفاده قرار گیرد.

آیا دوست دارید داروهای خانگی بیش‌تری را یاد بگیرید؟ پس به خواندن این مقاله ادامه بدهید.
۱۱. برگ زیتون

مانند روغن زیتون، برگ زیتون نیز مزایای فراوانی برای بهداشت و زیبایی به همراه دارد. یکی از این مزایا درمان آفت دهان است. برگ زیتون در از بین بردن قارچ مفید است و می‌تواند آفت دهان را درمان کند. علاوه بر این، خواص ضد قارچ قدرتمندی که برگ زیتون دارد، می‌تواند به از بین بردن قارچی که منجر به عفونت دهان می‌شود کمک کند. اولئوروپین، یک ماده فعال موجود در روغن زیتون، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و روند بهبود را تسریع می‌بخشد. بنابراین، اصلا عجیب نیست که برگ زیتون در فهرست داروهای خانگی طبیعی برای درمان آفت دهان و دندان در نوزادان و بزرگسالان وجود دارد.

برای بهبود علائم آفت دهان، توصیه می‌شود ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم عصاره‌ی برگ زیتون را سه بار در هفته برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب استفاده کنید. برای دریافت بهترین نتیجه، باید درباره استفاده از آن و دوز مناسب خودتان با پزشک‌تان صحبت کنید.

به جای عصاره نیز می‌توانید از چای برگ زیتون نیز برای درمان آفت دهان استفاده کنید.
مواد لازم برای تهیه‌ی این چای:

– ۱ یا ۲ قاشق چایخوری برگ زیتون
– ۱ فنجان آب جوش
– یک لیوان
روش انجام کار:

– برگ زیتون را در یک لیوان قرار دهید.
– آب جوش را روی برگ زیتون بریزید.
– اجازه بدهید برگ زیتون در آب جوش به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.
– چای را صاف کنید.
– دو یا سه فنجان چای برگ زیتون را برای درمان عفونت دهان بنوشید.
۱۲. روغن پونه کوهی (اورگانو)

روغن اورگانو برای از بین بردن قارچی که باعث عفونت دهان می‌شود، موثر است. این روغن دارای خواص ضد قارچی است که می‌توانند کاندیدا آلبیکانس را از بین ببرند و از عفونت دهان جلوگیری کنند. علاوه بر این، استفاده از روغن اورگانو می‌تواند روند بهبود را با تقویت سیستم ایمنی بدن شما تسریع کند.

روغن پونه کوهی
روش ۱:
مواد لازم:

– چند قطره روغن اورگانو
– یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
روش انجام کار:

– روغن اورگانو را با روغن زیتون مخلوط کنید.
– این ترکیب را روی لکه‌های سفید و نواحی دردناک روی زبان و داخل دهان بمالید.
– اجازه بدهید ترکیب به مدت ۱۰ دقیقه در مناطق آسیب‌دیده بماند.
– در نهایت آن را با آب ولرم شستشو دهید.

توصیه می‌شود که این درمان را دو بار در روز به مدت بیش از یک هفته انجام دهید تا بهبود قابل‌توجهی حاصل شود.
روش ۲:
مواد لازم:

– ۳ قطره روغن اورگانو
– یک لیوان آب
روش انجام کار:

– قطرات روغن اورگانو را به آب اضافه کنید.
– ترکیب حاصل را به مدت چند روز تا یک هفته بنوشید تا نتایج رضایت‌بخش آن را مشاهده کنید.

روش‌های استفاده از روغن اورگانو را به عنوان یکی از داروهای مؤثر برای درمان آفت دهان ملاحظه کردید. اگر می‌خواهید سریع به نتیجه برسید، پس از بحث و مشاوره با پزشک‌تان، می‌توانید از کپسول روغن اورگانو نیز استفاده کنید.
۱۳. آلوئه‌ورا

اگر گیاه آلوئه‌ورا را در باغچه‌ی خودتان دارید که آدم خوش شانسی هستید. آلوئه‌ورا مزایای فراوانی برای سلامتی و زیبایی دارد. کاربردهای آلوئه‌ورا برای مو و پوست شناخته‌شده است و هیچ‌کس از شنیدن فواید آن شگفت‌زده نمی‌شود. استفاده از آلوئه‌ورا برای پوست می‌تواند مشکل آکنه را درمان کند و پوست را روشن کند. موهای کدر، خشک و آسیب‌دیده را نیز می‌توان با استفاده از آلوئه‌ورا در کف سر و پوست سر درمان کرد. یکی دیگر از مزایای آلوئه‌ورا درمان آلودگی آفت است.

آلوئه‌ورا یکی از داروهای خانگی قدرتمند برای آفت دهان در نوزادان و بزرگسالان است. این گیاه قدرتمند حاوی خواص ضد قارچی است که می‌توانند به خلاص شدن از قارچ موجود و جلوگیری از گسترش کاندیدا کمک کنند. استفاده از آلوئه‌ورا می‌تواند از پیشرفت بیشتر عفونت‌های دهان جلوگیری کند و روند بهبودی را بهبود بخشد. برای درمان آفت دهان، آلوئه‌ورا را می‌توان به صورت موضعی و خوراکی استفاده کرد.
روش ۱:
روش انجام کار:

– مقداری ژل آلوئه‌ورا را بر روی یک توپ پنبه‌ای قرار دهید.
– آن را روی قسمت‌های سفید، دارای درد و ضایعات روی زبان، داخل لپ‌ها و دیگر مناطق داخل دهان استعمال کنید.
روش ۲:
روش انجام کار:

– برگ‌های آلوئه‌ورا را برش بزنید و ژل داخل آن را بردارید.
– ژل آلوئه‌ورا و یک فنجان مرکبات (گریپ‌فروت یا پرتقال) را در مخلوط‌کن بریزید.
– به مدت پنج دقیقه آن دو را خوب مخلوط کنید.
– دست کم به مدت ۲ ساعت ترکیب را در یخچال قرار دهید.
– هر روز آب آلوئه‌ورا را بخورید تا آفت کاملا درمان شود.

آیا دوست دارید داروهای طبیعی خانگی بیش‌تری را برای درمان آفت دهان بدانید؟ پس ادامه‌ی این مطلب را بخوانید.
۱۴. بنفش کریستال (یا کریستال ویوله)

بنفش کریستال یک رنگ بنفش است. خواص ضد قارچی بنفش کریستال سبب شده که یکی از داروهای خانگی موثر برای درمان آفت دهان و سایر عفونت‌های قارچی باشد. این دارو نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای نوزادان نیز موثر است. استفاده از آن به مدت چند روز یا چند هفته می‌تواند تکه‌های سفید، ضایعات قرمز و سایر علائم آفت دهان را ناپدید کند. اگر از این دارو به مقدار کمی استفاده شود، خطری ندارد. بنفش کریستال عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند زخم دهان و تحریک پوست در برخی افراد ایجاد می‌کند. بنابراین، قبل از استفاده از این دارو، باید در مورد شیوه‌ی استفاده از آن و عوارض جانبی احتمالی‌اش با پزشکان‌تان صحبت کنید.

آفت دهان ۱۴
روش استفاده از این دارو:

– بلوزتان را دربیاورید تا در اثر این دارو لکه‌دار نشود.
– یک توپ پنبه‌ای را با بنفش کریستال ۱٪ بپوشانید.
– زبان، قسمت داخل لپ‌ها و دیگر مناطق آسیب‌دیده در داخل دهان را رنگ کنید.
– این درمان را سه بار در روز و به مدت چند روز تکرار کنید تا تسکین قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کنید.
۱۵. چریش

چریش از قدیم‌الایام برای مقاصد درمانی استفاده شده‌است. بخش‌های مختلف درخت چریش در طب آیورودا به عنوان درمان طبیعی برای درمان اختلالات و بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. خواص ضد قارچ، ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتری چریش، باعث می‌شود که این گیاه یکی از داروهای طبیعی خانگی برای آفت دهان باشد. چریش دارای توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود مبارزه‌ی طبیعی بدن در برابر قارچ است.

با استفاده از چریش می‌توانید از شر عفونت قارچی خلاص شوید. علاوه بر این، ادونین و نیمبیدول، ترکیبات موجود در عصاره‌های چریش، حاوی خواص ضد قارچی هستند. این ترکیبات می‌توانند عفونت‌های کاندیدا که آفت دهان را ایجاد می‌کنند، از بین ببرند.

به منظور درمان عفونت دهان، فقط باید ۳ قطره روغن خالص چریش را در داخل دهان خود بچرخانید و سپس آن را فرو ببرید. روغن چریش قابل خوردن است. شما باید این درمان را چند بار در روز و به مدت چند روز تا یک هفته تکرار کنید.

به جای این کار می‌توانید چای چریش هم بخورید.
برای آماده کردن چای چریش، باید مطابق با دستور زیر عمل کنید:

– یک لیوان آب جوش را آماده کنید.
– ۱۰ برگ چریش را در آب جوش بریزید و اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.
– چای را صاف کنید.
– این چای را هر روز بخورید.

شما باید ۲ یا ۳ فنجان چای چریش را هر روز بخورید تا آفت دهان‌تان را از بین ببرید.
۱۶. آب لیمو

آب لیمو حاوی خواص ضد قارچی است و به همین دلیل به عنوان یکی از درمان‌های قدرتمند خانگی برای آفت دهان محسوب می‌شود. استفاده از آب لیمو به طور مکرر خطری ندارد. علاوه بر این، آب لیمو دارای خاصیت اسیدی است که رشد قارچ کاندیدا را در دهان شما متوقف می‌کند.

آب لیمو برای روشن کردن پوست و بهبود رنگ پوست نیز مفید است. به همین دلیل است که شما باید آب لیمو را حتی زمانی که از آفت دهان رنج نمی‌برید هم بنوشید. فقط باید یک لیمو را فشار دهید و آبش را خارج کنید. سپس آب آن را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. مقداری عسل نیز به ترکیب آب و آبلیمو اضافه کنید. توصیه می‌شود شربت آب لیمو را صبح با معده‌ی خالی بخورید.

درمان آفت دهان ۳

اگر دوست دارید سریع‌تر به نتیجه برسید، می‌توانید آب لیمو را روی زبان، داخل لپ‌ها و دیگر مناطق آسیب‌دیده در داخل دهان سه یا چهار بار در روز و دست کم به مدت یک هفته بمالید.
۱۷. عصاره‌ی دانه‌ی گریپ‌فروت

علاوه بر آب لیمو، عصاره‌ی دانه‌ی گریپ‌فروت نیز در فهرست داروهای موضعی برای آفت دهان وجود دارد. هم لیمو و هم گریپ‌فروت میوه‌های آبداری از خانواده‌ی مرکبات هستند. گریپ‌فروت نیز خوشمزه است. مردم دوست دارند گریپ‌فروت بخورند. به علاوه، این میوه دارای مواد مغذی بسیار زیاد و مزایای فراوانی برای سلامتی است. خواص ضد میکروبی گریپ‌فروت به مزایای این میوه نسبت داده می‌شود. عصاره‌ی دانه‌ی گریپ‌فروت می‌تواند با عفونت‌های کاندیدا در دهان شما مبارزه کند. به خصوص، زنانی که نوزاد شیرخوار دارند می‌توانند از این درمان خانگی طبیعی برای جلوگیری از انتقال آفت دهان به نوزادشان استفاده کنند.
روش ۱:
روش انجام کار:

– عصاره‌ی دانه‌ی گریپ‌فروت را روی زبان، قسمت داخلی لپ‌ها و سایر مناطق آسیب‌دیده در داخل دهان‌تان استعمال کنید.
– اجازه دهید عصاره ۵ دقیقه بماند.
– در نهایت آن را با آب ولرم شستشو دهید.
– این درمان را چندین بار در روز تکرار کنید.
روش ۲:

– علاوه بر عصاره‌ی دانه‌ی گریپ‌فروت، می‌توانید از روغن دانه‌ی گریپ‌فروت نیز استفاده کنید. برای این کار می‌توانید مطابق با دستورالعمل زیر پیش بروید:
– چند قطره روغن دانه‌ی گریپ‌فروت را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.
– با استفاده از این ترکیب به مدت چند روز و روزی چند بار دهان خود را بشویید.
۱۸. خمیر شیر و زردچوبه

زردچوبه به مدت قرن‌ها برای درمان بیماری‌های پوستی، بیماری‌های قلبی، اختلالات التهابی و بهبود زخم استفاده شد‌ه‌است. علاوه بر این، زردچوبه حاوی خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی است. اصلا شگفت‌آور نیست که زردچوبه یکی از داروهای خانگی موثر برای آفت دهان است. استفاده از زردچوبه موثر و ارزان است. برای درمان عفونت دهان، باید زردچوبه را با شیر ترکیب کنید.

آفت دهان ۱۸
روش انجام کار:

– ۲ قاشق سوپخوری شیر را با ۳ قاشق چایخوری زردچوبه مخلوط کنید و یک خمیر آماده کنید.
– این مخلوط را به مدت چند دقیقه در اطراف دهان خود بچرخانید.
– آن را بیرون بریزید.
– دهان خود را با آب ولرم شستشو دهید.
– شما باید این درمان را چند بار در روز و به مدت چند روز تکرار کنید.
۱۹. روغن میخک

روغن میخک دارای اوژنول است که خواص ضد میکروبی دارد. علاوه بر این، میخک سرشار از خواص ضد قارچ است. به همین دلیل است که روغن میخک به عنوان یکی از داروهای خانگی موثر برای آفت دهان در نظر گرفته می‌شود. اثرات ضدعفونی‌کننده‌ی روغن میخک در مهار رشد قارچ و باکتری مفید است.
روش انجام کار:

– ۳ یا ۴ قطره روغن میخک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.
– از این ترکیب برای شستشوی دهان و درمان آفت استفاده کنید.

روش دیگر این است که می‌توانید چند قطره روغن میخک را روی زبان، قسمت داخلی لپ‌ها و دیگر مناطق آسیب‌دیده در داخل دهان استعمال کنید. اجازه بدهید روغن به مدت ۱۰ دقیقه بماند و سپس آن را با آب شستشو دهید.

اگر می‌خواهید به یک نتیجه‌ی مثبت دست بیابید، باید این درمان را چندین بار در روز و به مدت چند روز تکرار کنید.
۲۰. روغن علف لیمو

علف لیمو به علت اثرات ضدتشنج و خواب‌آوری که دارد در طب سنتی برزیل استفاده شده‌است. بسیاری از مطالعات پی بردند که علف لیمو برای کاهش فشار خون و کاهش التهاب مفید است. علف لیمو حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. با توجه به ژورنال Advanced Pharmaceutical Technology & Research، خواص ضد قارچ، ضد اسهال، ضدعفونی‌کننده، ضد اسپاسم و ضد باکتری علف لیمو می‌تواند به درمان اختلالات دستگاه گوارش و عصبی، تب و همچنین سایر مشکلات سلامتی کمک کند.

روغن علف لیمو

علاوه بر این، مردم همچنین از روغن علف لیمو به عنوان یکی از داروهای طبیعی برای درمان آفت دهان استفاده می‌کنند. روغن علف لیمو می‌تواند رشد کاندیدا را مهار کند و از بدتر شدن این مشکل جلوگیری کند. اگر از این درمان به مدت دست کم یک هفته استفاده کنید، می‌توانید شاهد پیشرفت قابل‌توجهی باشید.
روش انجام کار:

– چند قطره روغن علف لیمو را آماده کنید.
– با استفاده از یک توپ پنبه‌ای آن را روی زبان و مناطق دیگر در دهان‌تان استعمال کنید.
– اجازه بدهید چند دقیقه بماند.
– در نهایت آن را با آب ولرم شستشو دهید.
۲۱. پیاز

نشانه‌های آفت دهان یا رشد بیش از حد کاندیدا آلبیکانس در اثر عوامل متعددی ایجاد می‌شود. این عوامل عبارتند از آنتی‌بیوتیک‌ها، روش‌های خوراکی جلوگیری از بارداری و رژیم‌های ناسالم حاوی چربی بالا، قند زیاد و غذاهای کم فیبر. اگر می‌خواهید به طور موثر آفت دهان را درمان کنید، باید رشد بیش از حد قارچ‌ها و کاندیدا آلبیکانس را در دهان‌تان متوقف کنید. پیاز یکی از داروهای خانگی برای آفت است که دوست داریم در این مقاله معرفی کنیم. پیاز حاوی آلیسین است که می‌تواند رشد کاندیدا را مهار کند و باکتری‌های بد را در بدن شما از بین ببرد.

خواص ضد قارچ پیاز با رشد بیش از حد مخمر مبارزه می‌کند. فیتوکمیکال‌ها و ویتامین C موجود در پیاز می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بنابراین، استفاده از پیاز می‌تواند روند بهبود را تسریع ببخشد.

به منظور خلاص شدن از شر تکه‌های سفید، ضایعات قرمز، و درد ناشی از آفت دهان، باید پیاز را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. روش دیگر این است که می‌توانید آب پیاز را مصرف کنید. آب پیاز را می‌توان با کمک دستگاه مخلوط‌کن یا آبمیوه‌گیری تهیه کرد.

افراد مبتلا به عفونت واژن نباید پیاز بخورند.
۲۲. نقره‌ی کلوئیدی

بر اساس برخی شواهد، مصرف روزانه‌ی نقره‌ی کلوئیدی می‌تواند به درمان آفت دهان کمک کند. چنین تاثیری شگفت‌آور نیست چون کاربردهای نقره‌ی کلوئیدی به مدت سال‌ها شناخته شده‌است. به عنوان مثال، نقره کلوئیدی برای درمان شوره‌ی سر و عفونت‌های قارچی پوست مفید است. نقره‌ی کلوئیدی حاوی خواص ضد قارچ طبیعی و قدرتمندی است. بنابراین، می‌تواند عفونت‌های قارچ کاندیدا و عفونت‌های قارچی مثل آفت دهان را درمان کند. برای جلوگیری از رشد کاندیدا و قارچ یا از بین بردن علائم آفت دهان، پس از آن‌که در مورد استفاده از آن و دوز مناسب خودتان با پزشک‌تان مشورت کردید، می‌توانید از نقره‌ی کلوئیدی استفاده کنید.
در این‌جا یکی از شیوه‌های استفاده از نقره‌ی کلوئیدی را می‌بینید:

– یک قاشق غذاخوری نقره‌ی کلوئیدی را بردارید.
– آن را در داخل دهان‌تان دو یا سه بار در روز بچرخانید (هر بار ۵ دقیقه این کار را ادامه بدهید).
– آن را بیرون بریزید.
– دهان‌تان را با آب بشویید.

با استفاده از این راه‌حل به صورت روزانه، می‌توانید بهبود قابل‌توجهی را طی چند روز ببینید. با این حال، بهتر است که این درمان را بیش از یک هفته ادامه بدهید. بنابراین، اگر به دنبال راه‌های موثر برای درمان خانگی آفت دهان هستید، نباید نقره‌ی کلوئیدی را نادیده بگیرید.

بیماری پای ورزشکاران نیز که یکی دیگر از عفونت‌های قارچی است، می‌تواند با نقره‌ی کلوئیدی درمان شود.
۲۳. ا هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید شامل خواص درمانی است که می‌تواند به از بین بردن علائم آفت دهان کمک کند. هیدروژن پراکسید می‌تواند باکتری‌ها را در دهان شما متعادل نگه دارد و باکتری‌ها و قارچ‌های بدی را که موجب آفت دهان می‌شوند، از بین ببرد.
برای استفاده از هیدروژن پراکسید به عنوان یکی از داروهای خانگی برای آفت دهان، باید مطابق با روش زیر عمل کنید:

– یک قاشق چایخوری از هیدروژن پراکسید ۳٪ را به یک فنجان آب اضافه کنید.
– دهان‌تان را به طور روزانه با این محلول بشویید تا بهبود قابل‌ملاحظه‌ای ایجاد شود.
۲۴. اسموتی خانگی

این اسموتی خانگی نه تنها قارچ و باکتری که باعث آفت دهان می‌شود را از بین می‌برد بلکه سلامت کلی را نیز بهبود می‌بخشد.

آفت دهان ۲۴
مواد لازم:

– مقداری خیار خرد شده
– مقداری آووکادو
– یک ساقه کرفس
– جعفری
– یک قاشق غذاخوری آب لیمو
– ۶ یا ۸ برگ ریحان
– کمی فلفل سیاه
– کمی نمک سیاه
روش انجام کار:

– تمام این مواد را در مخلوط کن بریزید.
– ۲۵۰ میلی‌لیتر آب به مخلوط‌کن اضافه کنید.
– خوب مواد را مخلوط کنید.
– اسموتی شما آماده است!

توصیه می‌شود نیمی از این اسموتی خانگی را صبح با معده خالی مصرف کنید و باقی را قبل از ناهار بخورید.
۲۵. آب کرنبری

با توجه به برخی از مطالعات و پژوهش‌هایی که اخیرا در مورد فیتوکمیکال‌های آب کرنبری صورت گرفته‌است، خواص ضدچسبندگی آب کرنبری می‌تواند در برابر رشد کاندیدا آلبیکانس و قارچ‌هایی که باعث ایجاد آفت دهان می‌شوند مبارزه کند. مطالعات دیگری نشان داد که پروآنتوسیانیدین‌های موجود در میوه‌ی کرنبری و آب آن حاوی خواص ضد قارچی هستند که می‌توانند آفت دهان را درمان کنند. آب کرنبری یکی از داروهای خانگی عالی برای آفت دهان است.

به منظور بهبود این اختلال و جلوگیری از رشد قارچ در دهان شما، فقط باید آب کرنبری را به طور روزانه مصرف کنید. آب کرنبری در سوپر‌مارکت‌ها نیز موجود است. با این حال، مهم است که با خواندن برچسب روی بسته مقدار قند موجود در آن را چک کنید.

البته عالی است اگر بتوانید آب کرنبری را در خانه آماده کنید.
مواد لازم:

-۴۵۰ گرم کرنبری
– ۴۵۰ گرم سیب برش خورده
– کمی شکر (اختیاری)
– کمی دارچین
– ۱ لیتر آب
روش تهیه:

– کرنبری‌ها را به دقت زیر آب آب بشویید تا از باکتری‌هایی که میوه را آلوده می‌کنند خلاص شوید.
– یک لیتر آب را در یک ظرف بزرگ ریخته و آن را بجوشانید.
– کرنبری و سیب را به آب جوش اضافه کنید.
– اجازه دهید که کرنبری‌ها و قطعات سیب حدود ۱۰ دقیقه بجوشنند تا تمام کرنبری‌ها داخل قابلمه باز شوند.
– شعله را خاموش کنید، اما اجازه بدهید مخلوط به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.
– اگر دوست دارید شیرین‌تر باشد، کمی شکر به آن اضافه کنید. توصیه می‌شود به جای شکر از عسل استفاده کنید.
– کمی دارچین را برای بهتر شدن طعم و مزه اضافه کنید.
– آب کرنبری آماده است.

اگر می‌خواهید اسموتی کرنبری که کمی غلیظ‌تر از آب کرنبری است، آماده کنید می‌توانید از مخلوط کن برای مخلوط کردن کرنبری با آب استفاده کنید.
۲۶. روغن کرچک

روغن کرچک سرشار از اثرات شفابخش و مزایای شگفت‌انگیز است. یکی از مزایای شگفت‌انگیزش این است که روغن کرچک به عنوان یکی از داروهای خانگی برای آفت دهان استفاده می‌شود. ریسینلیدیک اسید موجود در روغن کرچک حاوی خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است که می‌توانند باکتری، قارچ و کپک را از بین ببرند. اگر این روغن به طور روزانه و به مدت ۲ هفته مصرف شود، می‌تواند به طور قابل‌توجهی باکتری و قارچ را کاهش دهد. اعتقاد بر این است که روغن کرچک سموم را از بدن شما حذف می‌کند.
در اینجا نحوه استفاده از روغن کرچک را برای درمان آفت دهان می‌بینید.

– یک قاشق غذاخوری روغن کرچک را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید.
– ترکیب حاصل را هر روز بخورید تا آفت دهان را درمان کنید.

شما باید این درمان را دست کم به مدت یک هفته تکرار کنید.

به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد روغن کرچک ممکن است موجب گرفتگی، ناراحتی معده، حالت تهوع و اسهال شود. ضربان قلب نامنظم، سرگیجه و ضعف فیزیکی نیز عوارض جانبی ناخواسته‌ی روغن کرچک است. اگر عوارض جانبی ناخواسته‌ی این روغن ظاهر شوند، باید استفاده از آن را متوقف کنید. برخی از افرادی که روغن کرچک مصرف می‌کنند واکنش‌های آلرژیک مانند تورم، خارش و بروز راش در گلو، صورت و زبان را تجربه می‌کنند. بنابراین، قبل از استفاده از روغن کرچک، باید با پزشک‌تان مشورت کنید. زنان باردار و مادران شیرده نباید از روغن کرچک استفاده کنند.
۲۷. تخم بارهنگ

یکی دیگر از گیاهان دارویی موجود در فهرست داروهای خانگی قدرتمند برای درمان آفت دهان که دوست داریم در این مقاله معرفی کنیم تخم بارهنگ است. اعتقاد بر این است که استفاده از تخم بارهنگ در عرض ۲ تا ۳ روز، سبب ناپدید شدن علائم آفت دهان می‌شود. با این حال، اگر از آفت دهان رنج می‌برید، باید درمان را به مدت چند هفته تکرار کنید تا از شر آفت دهان به طور کامل خلاص شوید و از بروز دوباره‌ی این مشکل جلوگیری کنید.
در این‌جا دستورالعمل استفاده از تخم بارهنگ را به عنوان یکی از داروهای مؤثر خانگی برای درمان آفت دهان می‌بینید.

– مقداری تخم بارهنگ را در مقدار کافی آب خیس بگذارید.
– اجازه بدهید به مدت چند ساعت یا یک شب تا صبح بماند تا تخم‌ها بزرگ شوند.
– آنها را له کنید تا خمیر ژله مانندی ایجاد کنید.
– خمیر حاصل را روی تکه‌های سفید، ضایعات، و قرمزی ناشی از آفت در دهان خود استعمال کنید.
– اجازه بدهید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند.
– در نهایت آن را با آب ولرم شستشو دهید.
۲۸. روغن اسطوخودوس

اگر به دنبال داروهای طبیعی خانگی شگفت‌انگیز برای درمان آفت دهان در نوزادان و بزرگسالان هستید، نباید روغن اسطوخودوس را نادیده بگیرید. اثرات قارچ‌کش و خواص مهارکننده‌ی رشد قارچ که این روغن دارد، می‌تواند از گسترش و رشد کاندیدا آلبیکانس جلوگیری کند. علاوه بر این، لینالیل و لینالول، ترکیبات موجود روغن اسطوخودوس، عفونت دهان را کاهش می‌دهند. روغن اسطوخودوس همچنین دارای خواص ضد قارچی است. در این مقاله، می‌خواهیم نحوه‌ی استفاده از روغن اسطوخودوس را به عنوان یکی از داروهای طبیعی برای درمان آفت دهان آموزش بدهیم.
روش انجام کار:

– ۱ یا ۲ قطره روغن اسطوخدوس را آماده کنید.
– آن را به خمیر دندان خود اضافه کنید.
– هر روز صبح دندان‌ّهای‌تان را با این خمیر دندان بشویید.

روغن اسطوخودوس
۲۹. دهانشویه‌ی گیاهی

این دهانشویه‌ی گیاهی شامل تنتور اکیناسه است که خواص ضد قارچی دارد. علاوه بر تنتور اکیناسه، شما همچنین به تنتور مر حجازی و شیرین‌بیان نیاز دارید.
برای استفاده از دهانشویه گیاهی جهت درمان آفت دهان، باید مطابق با روش زیر عمل کنید:

– شربت شیرین بیان، اکیناسه و مر حجازی را در مقادیر مساوی مخلوط کنید.
– یک قاشق چایخوری از این مخلوط را با یک لیوان آب مخلوط کنید.
– از محلول حاصل برای شستن دهان‌تان استفاده کنید.
– این درمان را سه بار در روز برای رسیدن به نتایج رضایت‌بخش تکرار کنید.

دهانشویه گیاهی یکی از داروهای طبیعی خانگی برای درمان آفت دهان است که باید بدانید.
۳۰. روغن آویشن

آویشن یکی از اعضای خانواده‌ی نعناع است. از آن‌جایی که آویشن دارای طعم شیرین و عطر خاک است، همواره در آشپزی استفاده می‌شود. آویشن سرشار از ترکیبات بالقوه‌ای از جمله کامفن، تیمول، کارواکرول و لینالول است. روغن آویشن می‌تواند بیماری‌های پوستی متعدد مانند آکنه و خشکی پوست و بسیاری از مشکلات سلامتی مثل فشار خون بالا، سوء هاضمه، گرفتگی عضلات و بیماری‌های قلبی را درمان کند. از آن‌جایی که روغن آویشن حاوی خواص ضد قارچی است، می‌تواند به کشتن کاندیدا آلبیکانس و قارچی که سبب بروز آفت دهان شده، کمک کند.
روش انجام کار:

– چند قطره روغن آویشن را بردارید.
– آن را روی مناطق آسیب‌دیده استعمال کنید.
– اجازه بدهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند و سپس دهان‌تان را با آب گرم شستشو دهید.
– این روش درمانی را چندین بار در روز و به مدت چند روز تکرار کنید.
۳۱. قارچ جان‌افزا

قارچ جان‌افزا یک ماده‌ی خوراکی بسیار سالم است که در فهرست داروهای خانگی برای درمان آفت دهان و سایر عفونت‌های قارچی قرار می‌گیرد. این قارچ به عنوان یک تقویت‌کننده‌ی قدرتمند و طبیعی در نظر گرفته می‌شود. قارچ جان‌افزا شامل مزایای متعددی برای سلامتی است. اگر از آفت دهان رنج می‌برید، باید قارچ جان‌افزا را مصرف کنید، زیرا این ماده‌ی خوراکی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به خوبی مشکل را حل می‌کند.

قارچ جان‌افزا حاوی خواص ضد قارچ و ضد میکروبی است؛ بنابراین، مصرف آن می‌تواند به جلوگیری از رشد کاندیدا و کاهش علائم آفت دهان کمک کند. این قارچ را می‌توان به صورت مکمل مصرف کرد. به یاد داشته باشید قبل از مصرف آن حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

آفت دهان ۳۱

قارچ جان‌افزا سرشار است از مواد مغذی مانند منیزیم، پتاسیم، فیبر و کلسیم. این قارچ برای مغز و سیستم عصبی مفید است. علاوه بر این، خوردن آن به صورت منظم، فشار خون را کاهش می‌دهد و از خطر بروز بیماری قلبی کم می‌کند. بنابراین، حتی اگر از آفت دهان رنج نمی‌برید، باید قارچ جان‌افزا را به دلیل فوایدی که دارد، در رژیم غذایی خود بگنجانید.
۳۲. چای سبز

اگر به دنبال پیدا کردن داروهای طبیعی خانگی برای درمان آفت دهان در نوزادان و کودکان هستید حتما باید چای سبز را در نظر بگیرید. چای سبز سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها است. بنابراین، مزایای فراوانی برای بهداشت و زیبایی دارد. به عنوان مثال، نوشیدن چای سبز به طور روزانه می‌تواند به بهبود عملکرد مغز، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. علاوه بر این، از آن‌جایی که چای سبز خواص ضد قارچی دارد، برای درمان آفت دهان موثر است. چای سبز با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث تسریع روند بهبودی می‌شود. سیستم ایمنی ضعیف ممکن است شما را در برابر بیماری‌هایی که توسط اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شوند، آسیب‌پذیرتر کند.

برای درمان آفت دهان، باید هر روز سه یا چهار فنجان چای سبز بخورید. روش دیگر این است که چای سبز را می‌توانید به صورت موضعی به عنوان یکی از داروهای مؤثر برای درمان آفت دهان استفاده کنید.
چگونگی استفاده از چای سبز به صورت موضعی:

– ابتدا برگ‌های چای سبز را با آب بشویید.
– دو لیوان آب را در یک قابلمه بریزید و اجازه بدهید که بجوشد.
– برگ‌های تازه‌ی چای سبز و مقدار اندکی نمک به آب در حال جوش اضافه کنید.
– حرارت را خاموش کنید و محلول را صاف کنید.
– اجازه بدهید چای خنک شود.
– یک تکه پارچه‌ی پنبه‌ای را در چای سبز غوطه‌ور کنید.
– زبان‌تان را با آن پارچه‌ی پنبه‌ای پاک کنید.

توصیه می‌شود این روش درمانی را چند بار در روز و تا زمانی که بهبود قابل‌توجهی را مشاهده کردید، تکرار کنید.
۳۳. گردوی سیاه

یکی از درمان‌های مؤثر خانگی برای درمان آفت دهان، که می‌تواند کاندیدا را از بین ببرد، گردوی سیاه است. جاگلون، یک ماده فعال موجود در گردوی سیاه، حاوی خواص ضد قارچی است. علاوه بر این، گردوی سیاه غنی از تانن است که مزایای فراوانی برای سلامتی دارد از جمله کاهش فشار خون بالا، درمان اسهال، درمان بیماری‌های تیروئید و درمان گلو درد. هم نوزادان و هم بزرگسالان می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند.
برای استفاده از گردوی سیاه، باید مطابق با دستور زیر عمل کنید:

– ۲ قطره از روغن گردوی سیاه را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.
– صبح ترکیب را مصرف کنید.
– این درمان را سه بار در روز تکرار کنید.
۳۴. بوریک اسید

اسید بوریک یکی از داروهای خانگی برای درمان آفت دهان در بزرگسالان است. این ماده بدون خطر است؛ بنابراین، نوزادان دچار آفت دهان هم می‌توانند از آن استفاده کنند. شما باید آن را به صورت روزانه بکار ببرید تا نتیجه‌ی رضایت‌بخشی حاصل شود. این روش درمانی می‌تواند فرآیند بهبود را تسریع کند.
روش انجام کار:

– یک چهارم قاشق چایخوری اسید بوریک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید.
– محلول حاصل را به عنوان دهانشویه استفاده کنید.
– محلول را بیرون بریزید و دهان‌تان را با آب بشویید.
– این روش درمانی را چندین بار در روز یا به مدت چند روز تکرار کنید تا بهترین نتیجه را به‌دست آورید.
– از آن‌جایی که این ماده، یک اسید است، دقت کنید که آن را نبلعید.
۳۵. از نخ دندان استفاده کنید و دندان‌های‌تان را به طور مرتب مسواک بزنید.

برای جلوگیری از بروز عفونت دهان، باید مطمئن باشید که دهان‌تان همیشه تمیز است. توصیه می‌شود که یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌ها را مسواک بزنید. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور روزانه می‌تواند از دندان‌های شما در برابر آسیب‌ها محافظت کند و لبخند شما را نجات دهد. اگر به طور مرتب مسواک نزنید و از نخ دندان استفاده نکنید، ممکن است دچار مشکلات مربوط به سلامت دندان مبتلا شوید و قارچ بیش از حد در دها‌ن‌تان رشد کند. شما باید برچسب روی خمیر دندان را بخوانید تا بهترین محصول را برای خود انتخاب کنید. علاوه بر این، خرید یک مسواک جدید پس از هر سه ماه بسیار مهم است.
۳۶. دانه‌های بارهنگ کتانی

پوسته‌های بارهنگ کتانی به مدت قرن‌ها برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار گرفته است، زیرا می‌تواند طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی را درمان کند. بارهنگ کتانی می‌تواند به حفظ سلامت سیستم گوارش کمک کند و حرکات روزانه‌ی روده را افزایش دهد. بنابراین، مردم برای درمان بسیاری از مشکلات گوارشی از بارهنگ کتانی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، بارهنگ کتانی یکی از داروهای خانگی برای درمان آفت دهان است زیرا می‌تواند کاندیدا را از بین ببرد.

بارهنگ کتانی دارای خواص ملین است که می‌توانند به حذف سموم بدن شما کمک کنند. برای درمان بیماری‌های متعدد، می‌توانید بارهنگ کتانی را در اشکال مختلف مانند دانه‌ی کامل، پودر، پوسته، پوسته همراه با دانه و کپسول مصرف کنید. اگر انتخاب شما استفاده از کپسول این داروی گیاهی باشد، قبل از مصرف حتما باید با پزشک‌تان مشورت کنید. مصرف بیش از حد این ماده ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.

در این مقاله، می‌خواهیم نحوه‌ی استفاده از دانه­‌های بارهنگ کتانی را به عنوان یکی از داروهای مؤثر خانگی برای درمان آفت دهان معرفی کنیم.
روش انجام کار:

– دانه‌های بارهنگ کتانی را در مقدار کافی از آب خیس کنید.
– اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند تا دانه‌ها خوب ورم کنند و باز شوند.
– دانه‌ها را برای تهیه‌ی یک ماده‌ی ژل مانند له کنید.
– خمیر را در قسمت داخلی لپ‌ها و داخل دهان خود استعمال کنید.
– اجازه بدهید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند.
– در نهایت آن را با آب ولرم شستشو دهید.

برای به‌دست آوردن نتایج رضایت‌بخش، این روش درمانی را باید ۲ تا ۳ بار در روز به مدت ۱ هفته تکرار کنید.
۳۷. استفاده از پد شیردهی

به مادرانی که به نوزادان‌شان شیر می‌دهند، استفاده از پدهای شیردهی توصیه می‌شود زیرا می‌تواند از انتقال عفونت دهانی از طریق لباس‌ها جلوگیری کند. پد‌های شیردهی می‌توانند از سلامت کودک شما هنگامی‌ که باید به او شیر بدهید، محافظت کنند. مهم است که بدانید یک مانع پلاستیکی ممکن است رشد کاندیدا و مخمر را تحریک کند. بنابراین، بهترین و مناسب‌ترین پدهای دوران شیردهی برای شما نباید دارای حفاظ پلاستیکی باشند. برای اطمینان از اینکه کاندیدا و قارچ به نوزاد نمی‌رسد، باید سینه‌ها و همچنین پد‌های پرستاری را با آب گرم به طور مرتب شستشو دهید.

تمیز نگه داشتن دهانتان، استفاده از پدهای شیردهی و امتحان کردن داروهای خانگی طبیعی برای درمان آفت دهان می‌تواند به کاهش علائم این اختلال کمک کند.
۳۸. غذاهای سالم بخورید.

ارتباط قوی بین رژیم غذایی و سیستم ایمنی بدون وجود دارد. غذاهای فرآوری‌شده‌ی ناسالم ممکن است سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شوند. آفت دهان به علت سیستم ایمنی ضعیف ایجاد می‌شود. علاوه بر این، ضعیف شدن دفاع طبیعی بدن می‌تواند عفونت دهان را با تشویق رشد کاندیدا و قارچ بدتر کند. بنابراین، برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی مواد مغذی ضروری، مواد معدنی و ویتامین‌ها داشته باشید.

ورزش منظم و خواب عمیق ۸ ساعته نیز به تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن کمک می‌کند. مصرف ماست حاوی باکتری‌های زنده و شیرین‌نشده به عنوان یک غذای خوب برای داشتن سیستم ایمنی قوی توصیه می‌شود زیرا حاوی بیفیدوباکتر و لاکتوباسیلوس است. شما باید پیاز و سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا هم سیر و هم پیاز حاوی خواص ضد قارچی هستند که می‌توانند به درمان عفونت دهان کمک کنند.
۳۹. خاک رس بنتونیت

خاک رس بنتونیت در فهرست داروهای موضعی برای درمان آفت دهان قرار داده شده‌است زیرا می‌تواند از رشد کاندیدا جلوگیری کند. خاک رس بنتونیت می‌تواند سموم را از بین ببرد و کمک‌تان کند که از شر علائم ناشی از باکتری‌ها یا قارچ خلاص شوید. علاوه بر این، خاک رس بنتونیت منبع عالی مواد معدنی است از جمله آلومینیوم، سیلیکا، کلسیم و پتاسیم. خاک رس بنتونیت هنگامی‌که با آب مخلوط می‌شود، به راحتی و به طور کارآمدی جذب بدن می‌شود. رس بنتونیت برای درمان بسیاری از اختلالات مانند اسهال و گاز معده مفید است و روند سم‌زدایی بدن را تسریع می‌بخشد. برای آفت دهان و سایر عفونت‌های قارچی، رس بنتونیت می‌تواند به صورت خوراکی یا موضعی استفاده شود. شما می‌توانید یک قاشق چایخوری بتونیت را به مدت یک هفته مصرف کنید.
روش دیگر استفاده از خاک رس بنتونیت به قرار زیر است:

– خاک رس بنتونیت را با خمیر دندان مخلوط کنید.
– از ترکیب حاصل برای مسواک زدن دندان هایتان ۳ یا ۴ بار در روز است استفاده کنید.

اگر دندان‌های خود را با استفاده از خاک رس مسواک کنید، تکه‌های سفید، ضایعات قرمز و دردی که در دهان دارید، احتمالا در عرض ۲ یا ۳ روز کاهش می‌یابند. با این حال، برای به‌دست آوردن بهترین نتیجه، باید این درمان را تا یک هفته تکرار کنید.
۴۰. جینسنگ

جینسنگ یک داروی گیاهی است که با رشد کاندیدا مبارزه می‌کند و یکی از داروهای طبیعی برای درمان آفت دهان محسوب می‌شود. این گیاه توانایی کشتن کاندیدا و بهبود سیستم ایمنی بدن را دارد.

برای کاهش علائم آفت دهان و تسریع فرآیند بهبود، باید چای جینسنگ تهیه کنید.
دستورالعمل تهیه‌ی این چای را در زیر می‌بینید:

– ریشه‌ی جینسنگ، آب و عسل را آماده کنید.
– ریشه جینسنگ را پوست بکنید و آن را به چند تکه خرد کنید.
– برش‌های جینسنگ را با عسل بپوشانید.
– اجازه بدهید به مدت ۱۵ دقیقه بماند.
– آب گرم را روی جینسنگ که با عسل پوشانده شده بریزید.
– اجازه بدهید به مدت ۵ تا ده دقیقه بماند و دم بکشد.
– چای را صاف کنید و آن را بنوشید.

شما باید دو یا سه فنجان چای جینسنگ در روز بخورید. متخصصین طب گیاهی می‌گویند که جینسنگ می‌تواند دیابت، فشار خون، کلسترول بالا و سایر اختلالات را درمان کند.

آفت دهان ۳۶
۴۱. توت هندی

توت هندی یک گیاه شفابخش است که دارای مزایای فراوانی برای سلامتی است. این گیاه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از رشد کاندیدا جلوگیری کند. بنابراین، توت هندی یکی از بهترین درمان‌های خانگی است. این گیاه دارویی دارای خواص ضد قارچی است. توت هندی مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌های فراوانی دارد. مردم آب توت هندی را دوست دارند. آب این گیاه به عنوان یک نوشیدنی آماده در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد. اگر از آفت دهان رنج می‌برید، نباید محصولاتی را که حاوی قند بیش از حد هستند، انتخاب کنید. غذاهای و نوشیدنی‌ها شیرین می‌توانند رشد کاندیدا را تحریک کنند.

با ۴۱ درمان خانگی برای رفع آفت دهان که دوست داشتیم در این مقاله به شما معرفی کنیم، آشنا شدید. یادتان باشد که دهان‌تان را تمیز نگه دارید و غذاهای سالم بخورید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر مطلبی برای به اشتراک گذاشتن در این رابطه دارید، آن را در بخش نظرات قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *