اگر در منطقه ای با کیفیت پایین هوا و آلودگی زی‍اد زندگی می‌کنید، ممکن است ریه‌های شما را در معرض خطر قرار داشته باشد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوای داخل و خارج می‌تواند عواقب شدیدی بر سلامت ریه‌ها داشته باشد که به طور کلی غیرقابل برگشت هستند و تحقیقات از ارتباط بین آلودگی هوا و بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) پشتیبانی می‌کنند. به علاوه، آلودگی هوا در محیط داخلی و خارجی می‌تواند بیماری ریه را که از قبل وجود دارد، تشدید کند. بیایید نگاهی بیندازیم به اثرات آلودگی هوا روی بیماری مزمن تنفسی و ریوی و اینکه آلودگی هوای داخلی و خارجی چگونه شما را در معرض خطر قرار می‌دهد، مواد رایج از جمله مواد خاصی که مقصر هستند را بشناسیم و ببینیم که برای کاهش مواجهه چه کاری می‌توان انجام داد.

اثرات آلودگی هوا روی بیماری مزمن تنفسی و ریوی
چگونه آلودگی هوای داخلی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد

اکثر ما تمیز بون هوای داخل خانه‌مان را امری بدیهی می‌دانیم و معتقدیم که برای تنفس ایمن است. اما، آیا می‌دانید که هوای داخل خانه گاهی حتی از هوای خارج نیز آلوده‌تر است؟ آلاینده‌های معمول هوا که ممکن است با آنها آشنا باشید عبارتند از:

– آلاینده‌های بیولوژیکی: این آلاینده‌ها شامل کپک، گرده، پرز حیوانات خانگی و هیره‌های گرد و خاک خانگی و سوسک است. اینها می‌توانند باعث آلرژی شوند و حملات آسم را تحریک کنند.

– دود دست دوم: دود تنباکو محیطی (ETS) همان مواد شیمیایی خطرناک سیگار را داراست، از جمله فرمالدهید، مونوکسیدکربن و سایر مواد شیمیایی عامل ایجاد سرطان. دود دست دوم یک عامل خطر شناخته شده برای COPD و سایر بیمار‌های ریوی است.

– آلاینده‌های قابل احتراق: منابع زیادی از آلاینده‌های حاصل از احتراق در خانه‌های ما وجود دارد از جمله شومینه (دود چوب)، کوره، بخاری و آبگرمکن که از گاز، نفت، زغال سنگ یا چوب به عنوان منابع سوخت استفاده می‌کنند. سوخت‌هایی از این قبیل تعدادی مواد شیمیایی خطرناک از جمله مونوکسیدکربن، گازی بی رنگ و بدون بو منتشر می‌کنند که در سطوح بسیار بالا می‌تواند باعث مرگ شود.

– رادون: رادون یک گاز رادیواکتیو طبیعی است که از طریق شکاف و روزنه‌های دیگر به خانه شما وارد می‌شود. تصور می‌شود که قرار گرفتن در معرض رادون داخلی دومین علت اصلی سرطان ریه در ایالات متحده است که هر ساله منجر به 21000 مرگ می‌شود. (به عنوان یک مقایسه سریع، سرطان پستان مسئول حدود 40،000 مرگ در سال است).

– آزبست: این مورد در برخی از مواد بام، کف و عایق وجود دارد. آزبست یک ماده معدنی است که الیاف ریز و میکروسکوپی تولید می‌کند که در صورت استنشاق باعث ایجاد زخم در ریه‌ها، سرطان ریه و مزوتلیوم می‌شود.
کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای داخل خانه

از آنجایی که افراد مبتلا به COPD بیشتر اوقات خود را در خانه می‌گذرانند، بسیار مهم است که برای بهبود کیفیت هوای داخلی خود اقداماتی را به انجام برسانند. با شستشوی مکرر ملحفه‌ها، دور از مبلمان نگه داشتن حیوانات خانگی و پایین نگه داشتن سطح رطوبت در منزل، از گرد و غبار خلاص شوید. مراقب مواد شیمیایی مضر خانگی باشید و محصولات طبیعی را برای حفظ امنیت خود و خانواده‌تان انتخاب کنید. داشتن گیاهان زنده در خانه فقط برای زیبایی نیست بلکه فوایدی برای سلامتی دارد و مطالعات نشان داده‌است که چند گیاه خانگی می‌تواند آلودگی هوای خانه شما را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. همچنین از یونیت‌های فیلتر هوا می‌توان برای بهبود هوای داخلی که تنفس می‌کنید، استفاده کرد.
آلودگی هوا در فضای باز چگونه شما را در معرض خطر قرار می‌دهد

ازن و ذرات خاص موجود در هوا دو آلاینده اصلی هستند که معمولاً بیش از حد استاندارد در ها وجود دارند. اگر سطح آنها به اندازه کافی بالا باشد، هر کس می‌تواند اثرات مضر آنها را تجربه کند، اما خطرات بهداشتی ناشی از آلودگی هوا بیشترین خطر را بین افرادی دارد که آسیب‌پذیر به حساب می‌آیند، مانند افراد مسن، کودکان و افرادی که دارای بیماری‌های مزمن هستند مانند آسم و COPD.

شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که تصور می‌شود قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوای بیرونی خطر ابتلا به COPD را افزایش می‌دهد. همچنین شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض ذرات آلودگی هوا علائم COPD را بدتر می‌کند، در نتیجه خطر مرگ در افرادی که COPD دارند افزایش می‌یابد. تاکنون هیچ درمان پزشکی خاصی در برابر تشدید COPD ناشی از آلودگی هوا اثبات نشده‌است.
کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در فضای باز

در حالی که آلودگی هوای خارج از خانه تا حد زیادی از عهده شما خارج است، برخی از اقدامات وجود دارد که می‌توانید هنگام افزایش سطح آلودگی هوا، احتمال قرار گرفتن در معرض خطر را کاهش دهید. این اقدامات عبارتند از:

– هشدارهای کیفیت هوا را در منطقه خود کنترل کنید و در هنگام کاهش کیفیت هوا در خانه بمانید.

– از ورزش کردن در محیط داخلی و خارج از خانه هنگامی که کیفیت هوا ضعیف است، پرهیز کنید.

– پنجره‌های خانه را بسته نگه دارید.

– تهویه مطبوع در خانه استفاده کنید.

– به جای دهان از طریق بینی نفس بکشید.

– اگر باید بیرون از خانه ورزش کنید، صبح‌ها، وقتی سطح آلودگی هوا کمتر است، این کار را انجام بدهید.
کلام پایانی

کاملاً واضح است که آلودگی هوای داخلی و خارجی با توسعه و پیشرفت COPD ارتباط دارد. هرچند ما اغلب در مورد آلودگی هوای خارج بیشتر می‌شنویم، اما ممکن است آلاینده‌های هوای داخل خانه بیشتر مشکل ساز شوند. جنبه مثبت این امر این است که شما می‌توانید برای کنترل کیفیت هوایی که در داخل منزل تنفس می‌کنید بسیار بیشتر از خارج کار کنید.

اقدامات ساده بسیاری وجود دارد که می‌توانید برای بهبود کیفیت هوای داخلی خود انجام دهید. علاوه بر کسب اطلاعات کافی در مورد داروهای خود و نحوه مدیریت COPD، در مورد آلاینده‌های معمول هوا نیز کسب اطلاع کنید و در صورت امکان اقداماتی را برای کاهش قرار گرفتن در معرض آن انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *