متاسفانه کمتر کسی در رابطه با اعتیاد و کرونا صحبت کرده ‌است و شایعاتی نیز مبنی بر تاثیرات پیشگیرانه‌ مواد مخدر بر کرونا گسترش یافته است.
رابطه کرونا و اعتیاد

همزمان با شیوع کرونا در سراسر جهان، شایعاتی در رابطه با ابتلا به این بیماری، روش‌های پیشگیری و درمان نیز شروع به گسترش کرد. در این میان گاه با ایده‌های خطرناک یا حتی خنده‌دار نیز مواجه شدیم. از نوشیدن الکل برای از بین بردن ویروس کرونا در بدن تا این نظریه که «معتاد‌ها نمی‌گیرند!». ما در این مطلب از مجله دلتا درباره رابطه کرونا و اعتیاد صحبت خواهیم کرد.

موضوع اعتیاد و کرونا بسیار جدی و سوال‌برانگیز است. یکی از سوالات متداول این است که آیا مصرف مواد مخدر برای پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است»؟ سوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است.
آیا مصرف مواد مخدر از کرونا پیشگیری می‌کند؟

به گفته‌ رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در چهار ماه ابتدای سال تقریبا ۱۵۰ هزار تماس با خط ملی اعتیاد برقرار شده است. این عدد نسبت به چهار ماه پیش از آن افزایش داشته است. وی توضیح می‌دهد که از بهمن ماه نوع سوالات مطرح شده طی این تماس‌های تلفنی تغییر قابل توجهی داشته است. بسیاری از آن‌ها حول محور تاثیرات مصرف مواد مخدر یا الکل بر پیشگیری از کرونا بوده‌اند.
این درحالیست که بسیاری از کارشناسان در رابطه با ابتلای معتادان به کرونا ابراز نگرانی کرده‌اند. افرادی که اعتیاد دارند ممکن است نکات بهداشتی را به خوبی رعایت نکنند. به توصیه رسانه‌ها به اندازه کافی توجه نداشته باشند و تردد آنان به بیرون از منزل زیاد باشد. به همین دلیل بهداشت کل خانواده به خطر افتاده است.

مصرف مواد مخدر
اعتیاد و کرونا

متاسفانه با توجه به وضعیت اضطراری که همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و جهان ایجاد کرده‌است، تقریبا هیچ کشوری به مسئله‌ اعتیاد و کرونا نپرداخته است. از این رو آمار و ارقام دقیقی در این رابطه در دست نیست. همین فقدان موجب شده تا بسیاری از سودجویان در حوزه‌ تولید و پخش مواد مخدر دست به کار شوند و شایعاتی در رابطه با تاثیرات مواد مخدر در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ را دامن بزنند.

متاسفانه معضل اعتیاد یکی از معضلات مهم جوامع انسانی است. معتادان بی‌خانمان که مصرف‌کنندگان پرخطری محسوب می‌شوند کاملا به مسائل بهداشتی بی‌توجه‌اند. حتی ممکن است از لوازم مصرف مواد خود به صورت اشتراکی استفاده کنند. همین موضوع خطر ابتلا به ویروس کرونا را در آن‌ها بالا می‌برد. متخصصان تاکید دارند که سیستم ایمنی بدن افرادی که به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند، ضعیف است. بنابراین آنان در مقابل بیماری‌های عفونی از جمله ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر هستند. در نتیجه به طور قطع می‌توان گفت که رابطه‌ فرد معتاد و کرونا، می‌تواند نتایج مرگباری را به همراه داشته باشد. نباید جهت پیشگیری از این بیماری به سراغ مصرف هیچگونه مواد مخدری رفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *