ما انسان‌ها در ابعاد مختلف زندگی‌مان استرس را تجربه می‌کنیم. در این روزهای شیوع کرونا و قرنطینه مهمترین استرس زندگی اکثر ما ترس و نگرانی از ابتلا به کرونا است. در چنین شرایطی بعضی از آدم ها دوست دارند از ترفندها یا ابزارهای مطلوب خود برای کاهش استرس ناشی از کرونا استفاده کنند. به باور بسیاری از کارشناسان استرس‌درمانی بهترین روش برای کاهش استرس این است که استرس را از جهات مختلف نشانه بگیریم و به آن حمله کنیم. به عبارت دیگر، باید یک نقشه‌ی تهاجمی کامل برای کاهش استرس طراحی کنیم. در ادامه این نوشتار از ۵ تکنیک ۵ دقیقه‌ای برای کاهش استرس ناشی از کرونا را می‌گوییم که می تواند برایتان مفید واقع شود.

کاهش استرس ناشی از کرونا

اولین قدم مهم در تدوین نقشه‌ی استرس‌ زدایی این است که یک یا دو استراتژی استرس زدای سریع‌الاثر داشته باشید؛ استراتژی‌هایی که به شما کمک می کنند تا به بدن خود آرامش دهید یا استرس را از ذهن خود بزدایید، پاسخ بدنتان به استرس را معکوس کنید و به این ترتیب قادر شوید شفاف‌تر فکر کنید و مانع از تاثیرات منفی استرس مزمن شوید.

در ادامه‌ی این مطلب شما را با برخی روش‌های فوری موثر برای کاهش استرس ناشی از کرونا آشنا می‌کنیم. خوب است بدانید با کسب مهارت در انجام این روش‌ها قادر خواهید بود در کمتر از ۵ دقیقه استرس را از خودتان دور کنید و به این ترتیب، می‌توانید وارد گام بعدی از نقشه ی استرس‌زدایی شوید یا فورا با استرس‌زاهای موجود روبرو شوید.
کاهش استرس ناشی از کرونا
۱. تمرین تنفس

تمرین تنفس یکی از روش‌های معروف برای کاهش استرس به شمار می‌رود. هر یک از شما در هر زمانی با استفاده از آموزشی اندک و بدون هیچ هزینه‌ای می توانید از مزایای این تمرین بهره‌مند شوید. می توانید این روش را با سایر تکنیک‌های استرس زدایی از قبیل تصویرسازی یا مراقبه، ترکیب کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید.

مطلب مرتبط: ۶ روش مقابله با ترس از کرونا و مراقبت از سلامت روح و روان
۲. مراقبه

مراقبه یکی از روش‌های اصلی برای مدیریت استرس به شمار می‌رود. مراقبه فواید بسیاری دارد که از آن جمله می توان به افزایش انعطاف پذیری در برابر عوامل استرس‌زا اشاره کرد. بسیاری گمان می‌کنند قادر به یادگیری تکنیک‌های مراقبه نیستند یا زمان کافی برای تمرین کردن آن را ندارند و از یادگیری آن غافل می‌شوند. واقعیت این است که یادگیری مراقبه کار سختی نیست. یک مراقبه‌ی ۵ دقیقه‌ای تفاوتی مشهود و نمایان در اوضاع روحی و ذهنی شما ایجاد می‌کند.
۳. عطر درمانی

عطردرمانی هم تکنیک ساده‌ی دیگری برای کاهش استرس است. تحقیقات تاثیرات انواع خاصی از عطردرمانی را در کاهش استرس نشان می‌دهند. در عطردرمانی نیازی نیست شما کار خاصی انجام بدهید. کافی است مثل همیشه به انجام کارهای معمول خود بپردازید. ترکیب این تکنیک با تکنیک‌های دیگر تاثیری مضاعف در کاهش استرس دارد اما اصراری در ترکیب کردن تکنیک ها وجود ندارد.

مطلب مرتبط: کرونا و لباس: ۵ نکته درباره ماندگاری ویروس کرونا روی لباس
۴. ورزش

ورزش و فعالیت بدنی هم تکنیکی شگفت‌انگیز برای کاهش استرس است. ورزش برای بدن مفید است. ورزش به پاسخی معکوس در برابر استرس منجر می شود و به این ترتیب، فواید متعددی را در بدن به همراه می‌آورد. ورزش حواس شما را از استرس و عامل استرس‌زا پرت می کند، منجر به ترشح اندورفین می شود و راه خروج احساس ناامیدی و ترس را باز می کند‌.

متاسفانه ورزش تاثیری آنی و فوری در کاهش استرس ندارد. برای بهره‌مند شدن از تاثیرات ورزش در کاهش استرس باید آن را به یکی از بخش های مداوم و پایدار در زندگی روزانه خود تبدیل کنید و از مزایای دلچسب آن بهره‌مند شوید. به عبارت دیگر، شاید نتوانید زمانی که سر کلاس هستید و دچار استرس شده‌اید یا وقتی در شرکت هستید، جلسه دارید و تحت فشار رئیس یا ارباب رجوع هستید از تاثیرات این تکنیک کاهنده‌ی استرس بهره‌مند شوید.

با وجود این، در حالت کلی، وقتی ورزش به جزئی جداناپذیر از زندگی‌تان تبدیل می‌شود، حتی بالارفتن سریع از پله ها یا چند دراز و نشست ساده می تواند در کاهش استرس موثر باشد. یادتان باشد قبل از پرداختن به هر نوع ورزشی با پزشک‌تان مشورت کنید.

مطلب مرتبط: ویروس کرونا: ۱۰ نکته مهم درباره علائم، پیشگیری و درمان کرونا
۵. خندیدن

خنده و شوخ‌طبعی می‌تواند به شکل های گوناگون استرس را کاهش دهد. خنده فواید مشخصی دارد، منجر به کاهش استرس در فرد می‌شود و به شما کمک می کند تا سالم‌تر بمانید. بعلاوه، خندیدن افراد را به هم وصل می‌کند و حمایت اجتماعی هم عاملی موثر در کاهش استرس است. همچنین، وقتی می‌خندید به سختی ممکن است همچنان در استرس و تنش باقی بمانید. داشتن روحیه‌ی طنازی و شوخ طبعی به ما یادآوری می‌کند که عوامل استرس‌زای ما چندان هم ترسناک و تهدیدکننده نیستند و شاید راه حل‌هایی هم برایشان وجود داشته باشد. به همین دلیل است که وقتی در موقعیت استرس و تنش قرار می‌گیرید، خندیدن به شما کمک می‌کند تا در عرض چند دقیقه احساس بهتری را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *