نامزد شدن نقطه‌ی عطف مهمی در زندگی هر زوجی است. پس از این اتفاق، شاید برنامه‌های رویایی و باشکوهی را برای روز عروسی‌تان – یک مراسم عروسی مجلل و پر سر و صدا که همه‌ی عزیزان و دوستان‌تان در آن دعوت شده‌اند – و هم‌چنین، آینده‌ی شیرین و موفقی را برای هر دوی‌تان در ذهن خود تصور کنید. با این‌که معمولا با نزدیک شدن به روز بزرگ عروسی شاید برخی تصورات تغییر کنند یا همه چیز آن‌طور که فکرش را می‌کردید، پیش نروند، شاید هیچ زوجی خودشان را برای اتفاقات عجیب و غیر منتظره‌ی این چند ماه اخیر آماده نکرده بودند: شیوع همه‌گیری کرونا. بر اساس نتایج یک نظرسنجی اخیر، ۶۳ درصد از زوج‌هایی که با یکدیگر نامزد کرده‌اند، مراسم عروسی خود را به خاطر کرونا به تعویق انداخته‌اند، و ۵۶ درصد از آن‌هایی که مجبور به این کار شده‌اند، پولی را که برای برگزاری این مراسم کنار گذاشته بودند، به خاطر همین تاخیر، از دست داده‌اند. اگر شما نیز مجبور شده‌اید تاریخ عروسی‌تان را عقب بیندازید – یا اساسا در شروع این فرایند قرار دارید – در این مقاله، به نکات تازه و مفیدی اشاره می‌کنیم که در برنامه ریزی مالی برای برگزاری مراسم عروسی بعد از کرونا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

برنامه ریزی مالی برای برگزاری مراسم عروسی بعد از کرونا
۱. از فرصت به دست آمده، برای افزایش بودجه‌ی عروسی‌تان حداکثر استفاده را ببرید

بر اساس نتایج یک مطالعه و نظرسنجی در ۲۰۱۹، یک زوج متوسط آمریکایی ممکن است مبلغی حدود ۳۳۹۰۰ دلار برای عروسی‌شان خرج کنند – و این مبلغ شامل هزینه‌های مربوط به ماه عسل آن نمی‌شود. به این ترتیب، با این‌که شاید به تعویق انداختن مراسم عروسی ممکن است بسیار ناراحت‌کننده باشد، ولی فرصت بسیار خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید پول بیش‌تری برای برگزاری این مراسم پس از پایان این همه‌گیری جمع کنید.

برای مثال، یکی از آدم‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، فردی به نام جوئل کاهن است؛ وی تهیه‌کننده‌ی ارشد ویدئو برای یک وب‌سایت مشهور است که به اجبار و به خاطر کرونا مراسم عروسی خود که قرار بود با حضور ۲۰۰ نفر در شمال ایالت نیویورک برگزار شود، به تعویق انداخت. با این‌که این زوج بروکلینی قرار بود مراسم ازدواج‌شان را پاییز امسال برگزار کنند، موکول شدن این مراسم به چند ماه بعد فرصت خوبی را برای آن‌ها ایجاد کرده است که بتوانند پول بیش‌تری برای مراسم ازدواج‌شان جمع کنند.

اگر شغل و کاسبی شما تحت تاثیر منفی این همه‌گیری قرار نگرفته باشد، به تعویق افتادن مراسم ازدواج می‌تواند فرصت خوبی برای افزایش بودجه‌ عروسی‌تان باشد – به این ترتیب، ممکن است کم‌تر زیر بار قسط بروید. به گفته‌ی کاهن، وی و همسرش از همان آغاز شروع همه‌‌گیری کرونا مخارج خود را به دقت زیر نظر داشتند، و در هزینه‌های مسافرت، خرید لباس، و رفتن به رستوران صرفه‌جویی کردند – زیرا پس از شیوع کرونا اساسا کسی نمی‌توانست مسافرت برود یا در رستوران غذا بخورد. وی در این مورد می‌گوید، “‌در طول این چند ماهی که در خانه ماندیم، توانستیم پول زیادی برای خود جمع کنیم؛‌ به این ترتیب، برای برگزار مراسم عروسی‌مان در سال آینده، پول کافی در اختیار داریم.‌”‌

به تعویق انداختن مراسم عروسی به مدت شش ماه – یا حتی یک سال – می‌تواند تاثیر خوبی بر بودجه‌ی کلی عروسی‌تان داشته باشد. کاهن در این مورد نیز می‌گوید، “‌تا آن‌جا که می‌توانید در هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی کنید، و هر مقدار پول مازادی را که به خاطر شرایط خاص قرنطینه صرفه‌جویی کرده‌اید، به عنوان پولی در نظر بگیرید که می‌توانید به بودجه‌ی برگزاری مراسم عروسی‌تان اضافه کنید.‌”‌ البته شاید در ایران،‌ به خاطر تورم و گران شدن روز افزون کالاها و خدمات، هر قدر هم که به پول‌تان اضافه کنید، هم‌‌چنان برای برگزاری مراسم عروسی پس از پایان همه‌گیری، پول‌ کم بیاورید؛ ولی صرفه‌جویی و جمع کردن پول در این روزها لااقل باعث می‌شود ارزش پس‌انداز‌تان تقریبا حفظ شود.

مطلب مرتبط: دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی درباره بهداشت دهان و دندان در دوران کرونا
۲. شاید بابت به تعویق افتادن مراسم، کمی از پول خود را از دست بدهید

یکی از پیامدهای منفی به تعویق انداختن مراسم عروسی این است که شاید برخی از طرف‌های حساب‌تان (از جمله آرایشگاه، تالار عروسی و غیره) آن‌چنان انعطاف پذیر نباشند. طبق نتایج یک نظرسنجی در ایالات متحده، زوج‌هایی که مجبور شدند مراسم عروسی خود را به تعویق بیندازند، به طور میانگین حدود ۳۳۲۰ دلار از پول‌شان را به خاطر عدم بازپرداخت بیعانه، پرداختی‌های قبلی و سایر هزینه‌ها از دست داده‌اند؛ البته، بسیاری از این زوج‌ها نیز توانسته‌اند با طرف‌های حساب‌شان در تالار عروسی، قنادی، عکاسی و غیره به توافق برسند.

البته این طور نیست که همه‌ی این کاسب‌ها بخواهند بیعانه‌‌تان را بابت به تعویق افتادن مراسم عروسی به شما پس ندهند. به گفته‌ی کاهن، آن‌ها توانستند بیعانه‌شان را از همه‌ی طرف‌های حساب‌شان پس بگیرند یا با آن‌ها به توافق برسند، به جز یکی از آن‌ها. وی معتقد است، این کاسب‌ها به آینده‌ی خود فکر می‌کنند – امید به بازگشت شما در آینده و هم‌چنین، ترس از عکس‌العمل شما در فضای مجازی – و همین مسئله ممکن است آن‌ها را از عدم بازپرداخت بیعانه‌تان باز می‌دارد. به گفته‌ی وی، “‌تقریبا تمام آن‌ها شرایط ما را درک کردند، و این مسئله هیچ آسیبی به ما نزد.‌”‌ البته، قانون هم در ایران، تمام کاسب‌های مربوط به برگزاری مراسم عروسی را موظف کرده است، بیعانه‌ی زوج‌هایی را که به خاطر کرونا عروسی‌شان به تعویق افتاده است، پس بدهند.

مطلب مرتبط: ۳ نکته مهم درباره مذاکره با صاحبخانه در دوران کرونا
۳. از این فرصت، جهت جمع کردن پول برای ماه عسل‌تان نیز استفاده کنید

یکی دیگر از فواید به تعویق افتادن مراسم عروسی،‌ این است که فرصت بیش‌تری جهت افزایش پس‌انداز‌تان برای رفتن به ماه عسل پیدا می‌کنید؛ هم‌چنین، در این فرصت می‌توانید در مورد مقصد و شرایط سفرتان نیز تحقیقات بیش‌تری به عمل بیاورید. کاهن در این مورد می‌گوید، “‌هدف ما تا سال آینده این است که با صرفه‌جویی در هزینه‌های‌مان – و البته به خاطر کم شدن هزینه‌های‌مان به خاطر شرایط کرونا – بتوانیم پول بیش‌تری پس‌انداز کنیم.‌”‌ وقتی همه‌گیری کرونا از بین برود – و بتوان بدون خطر و نگرانی به شهرها یا کشورهای خارج سفر کرد – می‌توانید از پس‌اندازتان برای رفتن به ماه عسل استفاده کنید.
۴. سعی کنید انعطاف پذیر باشید

متاسفانه، همه‌گیری بیماری کرونا باعث به هم خوردن مراسم عروسی بسیاری از زوج‌های جوان شده است، ولی قرار نیست این وضعیت بتواند برنامه‌های آینده‌ی این زوج‌ها را خراب کند. هنگام برنامه‌ریزی مجدد و انجام اقدامات لازم برای برگزاری مراسم عروسی سعی کنید انعطاف پذیری بیش‌تری به خرج دهید. بسته به روز یا فصلی که می‌خواهید عروسی‌تان را برگزار کنید، می‌توانید حتی از تخفیفات بیش‌تری نسبت به گذشته بهره‌مند شوید. هم‌چنین، لازم نیست در مراسم عروسی‌تان آدم‌های سالخورده یا افرادی را که دستگاه ایمنی بدن‌شان دچار مشکل است، دعوت کنید. کاهن در این مورد می‌گوید، “‌البته که دوست داریم تمام عزیزان‌مان در مراسم عروسی‌مان حضور داشته باشند، ولی این تصمیم به نفع همه است – با کم‌تر شدن تعداد مهمان‌ها، پول بیش‌تری برای‌مان باقی می‌ماند.‌”‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *