آیا شما مادر یک بچه کوچک هستید و در این فکرید که بهترین خوراکی برای شروع غذای کمکی نوزاد و کودک دلبندتان چیست؟ زمانی که می‌دانید کودک‌تان آماده است تا چیزی را متفاوت از شیر مادر امتحان کند، سوال‌ها کم‌کم پا به ذهن‌تان می‌گذارند. نکته‌ای که فهمیدن‌اش بسیار اهمیت دارد این است که غذاهای فرآوری‌شده و تولیدشده در کارخانه‌ها غذای سالمی برای کودک شما نیست. غذای سالم برای نوزادان موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

غذای کمکی نوزاد

بدن کوچک کودک می‌تواند بیش از بدن یک فرد بالغ تحت تاثیر مواد غذایی بد قرار بگیرد. همه‌ی ما با این حقیقت موافقیم که شیر مادر سالم‌ترین غذا برای کودک محسوب می‌شود چرا که پر از اسیدهای چرب، آنتی‌بادی، مواد مغذی و پروتئین است. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که تغذیه با شیر مادر نه تنها برای نوزاد، بلکه برای مادر نیز مفید است. این کار خطر ابتلا به سرطان (پستان، تخمدان، گردن رحم، آندومتر) را کاهش می‌دهد و میزان بروز افسردگی پس از زایمان را نیز پایین می‌آورد.

مطلب مرتبط:از شیر گرفتن کودک: ۶ مرحله و روش خیلی عالی که نوزاد را از شیر بگیریم

غذاهای سالم زیادی برای کودک وجود دارد، اما ما می‌توانیم در مورد مواردی که برای سلامت نوزادان بسیار توصیه می‌شوند، صحبت کنیم. قبل از شروع تغذیه‌ی فرزندتان با غذاهای جامد، با پزشک متخصص اطفال درباره‌ی آمادگی کودک‌تان برای مصرف مواد جامد، بهترین زمان برای شروع و بهترین غذاها مشورت کنید. هنگام شروع تغذیه‌ی نوزاد با غذای جدید، دست کم بین سه روز صبر کنید و بعد سراغ غذاهای جدید بروید. فاصله انداختن بین دو غذای جدید ضرورت دارد برای بررسی این‌که آیا کودک شما واکنش آلرژیک به غذای خاصی دارد یا نه.
بهترین مواد غذایی برای شروع غذای کمکی نوزاد و کودک
۱. موز

غذای کمکی کودک, موز

موز یکی از خوراکی‌های است که از قدیم‌الایام و در تمام جهان به عنوان اولین غذای کمکی نوزاد استفاده می‌شود. موز غنی از پتاسیم، منیزیم، ویتامین B6، کلسیم و آهن است. این میوه همچنین، گوشت نرمی دارد که به آسانی له و خورده می‌شود. مواد مغذی آن برای رشد کودک شما بسیار مفید هستند. با این حال، تحقیق معتبری در مورد مزایای موز به عنوان اولین ماده‌ی غذایی جامد که کودک‌تان باید امتحان کند، انجام شده‌است.

در این تحقیق، به حدود پانصد نوزاد تازه متولدشده که شیر خشک می‌خوردند، کم وزن بودند یا بیماری‌های پیچیده داشتند، موز له‌شده به عنوان مکمل در کنار شیر خشک داده شد. تغذیه در هفته‌ی شش شروع شد و بهبود وزن و سلامت نوزادان قابل توجه بود. در حالی که دلایل این تاثیر هنوز هم نامعلوم است اما محققان معتقدند که موز به راحتی قابل هضم است و به عنوان یک غذای ایده‌آل برای آموزش روده جهت سازگار شدن با غذاهای جامد عمل می‌کند و توانایی روده را برای جذب مواد مغذی بهبود می‌بخشد.

مطلب مرتبط: ۱۳ روش برای درک بهتر روانشناسی کودک شما

محققان همچنین کاهش ناراحتی‌های دستگاه گوارش را گزارش دادند و این‌که نوزادانی که پس از یک دوره ابتلا به اسهال موز خوردند، به راحتی این میوه را هضم کردند بدون این‌که مشکلات معده‌شان دوباره عود کند.
پیشنهاد:

پوره‌ی موز تهیه کنید. یا حتی بهتر، مخلوطی از پوره‌ی موز، تکه‌های هلو و ماست تهیه کنید.
۲. آووکادو

غذای کمکی کودک, آووکادو

در سراسر جهان به مادران توصیه می‌شود که نوزادان خود را با آووکادو تغذیه کنند، زیرا ارزش غذایی این میوه به رشد مغز کمک می‌کند.

آووکادو یکی از آن مواد خوراکی نادر است که حاوی چربی‌های سالم‌تری در مقایسه با کربوهیدرات‌ها است. به همین ترتیب، این میوه دارای مقدار زیادی از مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم و کلسیم است. این میوه‌ی چرب غنی از چربی‌های غیر اشباع سالم است و ترکیب آن به شیر مادر بسیار شباهت دارد. این ماده‌ی خوراکی فوق‌العاده باعث تقویت سیستم ایمنی نوزاد می‌شود و به رشد سریع‌تر او کمک می‌کند.

آووکادو نیاسین، ویتامین‌های K، B و A را به بدن می‌رساند.

مطلب مرتبط:راش پوشک: ۱۲ درمان خانگی ادرار سوختگی نوزاد و کودک
پیشنهاد:

آووکادو را له کنید و یک گواکامولی مخصوص کودک آماده کنید.
غذای کمکی نوزاد ۳: بلوبری

غذای کمکی کودک, بلوبری

بلوبری یکی دیگر از مواد خوراکی مناسب برای شروع غذای کمکی نوزاد است. رنگ آبی عمیق بلوبری ناشی از فلاونوئیدهایی است که برای مغز، چشم‌ها و دستگاه ادراری کودک شما بسیار فایده دارد. بلوبری یکی از سالم‌ترین میوه‌های پر از آنتی‌اکسیدان است که به بدن کمک می‌کند تا به طور مناسبی رشد کند و آن را سالم نگه می‌دارد.
پیشنهاد:

بلوبری را میکس کنید و یک قاشق پر از این آب بنفش رنگ را به ماست اضافه کنید. آب بلوبری را به تنهایی به کودک‌تان ندهید زیرا برای معده‌ی او بیش از حد قوی است.
۴. بروکلی

غذای کمکی کودک, بروکلی

بروکلی ممکن است ماده‌ی خوراکی مناسبی برای کودک‌تان به نظر نرسد اما واقعیت این است که تمام سبزیجات چلیپایی دارای مقدار زیادی فیبر، فولات و کلسیم هستند و تمام این مواد مغذی برای سلامتی نوزاد بسیار اهمیت دارند. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از همان اوایل زندگی کودک‌تان ذائقه‌ی او را با بروکلی آشنا کنید و علاقه به سبزیجات را در او ترویج بدهید. به این ترتیب شما اطمینان حاصل خواهید کرد که کودک‌تان به یک فرد سالم با عادات غذایی سالم تبدیل خواهد شد.

مطلب مرتبط: کولیک نوزادان: ۲۶ درمان خانگی موثر برای قولنج نوزادان
پیشنهاد:

بروکلی را بخارپز کنید تا نرم شود، آن را به قطعات کوچک خرد کنید و کمی صبر کنید تا خنک شود. بعضی از نوزادان طعم غذای سرد را ترجیح می‌دهند.
غذای کمکی نوزاد ۵: زرده تخم مرغ

غذای کمکی کودک, زرده تخم مرغ

از سن پنج یا شش ماهگی، می‌توانید روزی یک زرده تخم مرغ به کودک‌تان بدهید. زرده‌ی تخم‌مرغ پر از مواد مغذی ضروری است از جمله اسیدهای آمینه، ویتامین A و آهن. زرده‌ی تخم‌مرغ همچنین منبع خوبی است از چربی‌های سالم، کلسترول و کولین که برای چشم و رشد مغز فایده دارد.
پیشنهاد:

شما می‌توانید یک زرده‌ی تخم‌مرغ خوب سفت‌شده را له کرده و بعد آن با ماست مخلوط کنید. برای این‌که ترکیب حوش‌طعم‌تری داشته باشید، زرده‌ی تخم‌مرغ را در یک تابه با یک سوم قاشق غذاخوری کره‌ی نارگیل کمی تفت بدهید.
غذای کمکی نوزاد ۶: گوشت

غذای کمکی کودک, گوشت

گوشت قرمز غنی از پروتئین، روی و آهن است که برای رشد کودک بسیار اهمیت دارد. کمبود آهن در خون سبب کم خونی می‌شود، و شما قطعا دوست ندارید چنین چیزی برای فرزندتان رخ بدهد. گوشت تیره‌ی پرندگان نیز یک انتخاب غذایی سالم برای کودک است.

مطلب مرتبط: یبوست نوزاد: ۱۴ درمان خانگی یبوست نوزادان
پیشنهاد:

۲۲۰ گرم گوشت بوقلمون را با سه قاشق غذاخوری آب بپزید تا زمانی که خوب نرم شود. گوشت را برای تهیه پوره میکس کنید و آن را با پوره‌ی سیب‌زمینی شیرین یا پوره‌ی زردآلو به کودک‌تان بدهید.
۷. آلو

غذای کمکی کودک, آلو

آلوی خشک یا آلوی تازه‌ نرم و شیرین است و فیبر دارد و بنابراین برای روده‌ی کودک مناسب است. آلو کمک می‌کند که شکم کودک خوب کار کند و از بروز یبوست که در نوزادان پس از آغاز خوردن غذاهای جامد بسیار شایع است، جلوگیری می‌کند. با تغییر غذا، سیستم بدن کودک نیز تغییر می‌کند، بنابراین آلوی پوره شده را به رژیم غذایی کودک‌تان اضافه کنید و به این ترتیب مانع از بروز مشکلات معده در او شوید.
پیشنهاد:

می‌توانید پوره‌ی آلو را به عنوان یک شیرین‌کننده به بلغور جوی دوسر یا سس سیب اضافه کنید.
غذای کمکی نوزاد ۸: سیب‌زمینی شیرین

غذای کمکی نوزاد, سیب زمینی شیرین

تحقیقات انجام شده در مورد خانواده‌های کم درآمد و رژیم غذایی نوزادان‌شان نشان داد که بیش‌تر نوزادان غذاهای بر پایه‌ی غلات را به عنوان غذای تکمیلی کنار شیر خشک یا شیر مادر مصرف می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که وابستگی صرف به مواد غذایی غله‌ای، دسترسی به برخی از مواد مغذی مانند آهن، کلسیم و روی را که برای رشد و نمو کودک بسیار مهم است، محدود می‌کند.

محققان دریافتند که با جایگزینی سیب‌زمینی شیرین به عنوان اولین غذای کمکی نوزاد، مواد مغذی (پروتئین، چربی و کربوهیدرات)، انرژی ناخالص و فروکتوز بیش‌تری به کودک می‌رسد زیرا این موارد در سیب ‌زمینی شیرین خیلی بیش‌تر از غذاهای بر پایه‌ی غلات وجود دارد.

سیب‌زمینی شیرین غنی از بتا کاروتن، ویتامین C و مواد معدنی، از جمله آهن و مس است. این ماده خوراکی نرم و شیرین است، و نوزادان بافت آن را دوست دارند. سیب زمینی شیرین یک نمونه عالی از غذای سالم و پر از مواد مغذی برای کودک است.
پیشنهاد:

مقداری پوره‌ی سیب‌زمینی شیرین آماده کنید و آن را به تنهایی یا با پوره‌ی گوشت سرو کنید.
غذای کمکی نوزاد ۹: ماست

غذای کمکی نوزاد, ماست

ماست به عنوان یک پروبیوتیک شناخته شده‌است. این بدان معنا است که ماست حاوی انواع مختلفی از باکتری‌های “خوب” است. هنگامی که یک نوزاد متولد می‌شود، محیط روده او تمیز و با تنوع باکترایی بسیار کم است. در طی چند ماه اول، روده نوزادان خیلی زود توسط باکتری‌هایی که آن‌ها در معرض‌شان قرار دارد اشغال می‌شود.

باکتری‌های روده به آرامی یک اکوسیستم مناسب تبدیل می‌شوند که دارای مزایای زیادی برای سلامت عمومی بدن به عنوان یک نوزاد و همچنین بعد‌ها در زندگی است. در واقع بیماری‌های زیادی وجود دارد که با باکتری‌های روده ارتباط دارند. کیفیت پایین باکتری‌ها با چاقی در بزرگسالی و سایر بیماری‌های مرتبط با محیط ارتباط دارد.

اضافه کردن بعضی از پروبیوتیک‌های خاص مانند ماست به رژیم غذایی کودک یک راه عالی برای تنظیم کردن باکتری‌های روده‌ی او است که از مسیر صحیح خارج شده‌اند و بهترین غذای کمکی برای کودک شما است.

نوزادان می‌توانند از سن ۴ ماهگی خوردن ماست را شروع کنند. ماست غنی از کلسیم و ویتامین D است که به تشکیل استخوان و دندان کمک می‌کند. توصیه می‌شود قبل از شروع تغذیه با شیر گاو، ماست پرچرب به کودک‌تان بدهید. ماست‌ را از برندی انتخاب کنید که دارای شکر افزوده نیست.
پیشنهاد:

شما می‌توانید ماست را به تنهایی به کودک‌تان بدهید یا آن را با پوره‌ی میوه یا آووکادوی له‌شده مخلوط کنید.
۱۰. سیب

غذای کمکی کودک, سیب

آکادمی پزشکی اطفال آمریکا تحقیقی را انجام داد که در آن مشخص شد میوه‌ای که بیش‌تر کودکان آمریکایی ترجیح می‌دهند به طور مشخصی سیب است.

اگر قرار است برای اولین بار غذای جامد به کودک‌تان بدهید، بنا به تجربه‌ی من تعداد کمی از نوزادان تا کنون پوره‌ی سیب را رد کرده‌اند. سیب برای شروع دادن غذاهای جامد به کودک می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد.

مزایای سیب برای سلامتی بسیار زیاد است و این میوه‌ی فوق‌العاده غنی است از مواد مغذی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی مانند پتاسیم، سدیم، کلسیم، منگنز، آهن، منیزیم و همچنین فیبر و ویتامین‌ها. این میوه در واقع یک ابرخوراکی برای کودک‌تان است.

با این حال، یک نکته‌ی احتیاطی نیز در رابطه با سیب وجود دارد. محبوبیت سیب به عنوان اولین غذای کودک، احتمالا به این دلیل است که طعم شیرینی دارد و همه‌ی انسان‌ها به طور طبیعی غذاهای شیرین‌تر را در سنین پایین ترجیح می‌دهند. اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که فرزند شما دارای ذائقه‌ی متنوعی است و دوست دارد غذاهای غیر شیرین را نیز بخورد، محدود کردن تعداد وعده‌های سیب احتمالا عاقلانه است.

مطلب مرتبط: جوش صورت نوزاد: ۹ درمان خانگی جوش نوزادان
بایدهای غذای کمکی نوزاد

– تغذیه نوزاد‌تان را با آووکادو به عنوان اولین ماده‌ی غذایی جامد شروع کنید.
– دقت کنید که باید غذا را به خوبی پوره کنید. کودک دوست دارد که غذای‌اش تقریبا مایع باشد.
– پوره را در قالب‌های مکعب یخ نگهداری کنید
نبایدهای غذای کمکی نوزاد

– مطابق با تحقیقات انجام‌شده در مورد مواد غذایی دارای نیترات زیاد، توصیه می‌شود که قبل از سه ماهگی از مواد غذایی مانند لوبیا سبز، هویج، اسفناج، اسکواش و چغندر پرهیز کنید.
– واکنش کودک خود را نسبت به مواد غذایی جامد با نوزادان دیگر مقایسه نکنید.
– برای آماده سازی غذا عجله نکنید.
– به کودک‌تان هر روز یک غذای تازه ندهید.

به یاد داشته باشید که ذائقه‌ی کودک‌تان بر اساس آن‌چه شما به او می‌دهید، توسعه می‌یابد. بنابراین، پدر و مادر مسئولیت‌پذیری باشید و با پیروی از این نکات، بیش‌ترین تلاش‌تان را برای کودک‌تان به کار ببندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *