آیا برای درمان سرماخوردگی یا علائم آنفولانزا به دنبال راه‌های درمانی طبیعی یا جایگزین هستید؟ در این نوشتار به ۳۷ درمان خانگی سرماخوردگی اشاره خواهیم کرد که می‌توانند به تسکین علائم و درمان سرماخوردگی کمک کنند.

۳۷ بهترین درمان خانگی سرماخوردگی

عطسه، آبریزش بینی و سنگین شدن سر! سرماخوردگی معمولی می‌تواند سبب بروز ناراحتی‌های زیادی شود! بعضی‌ها ممکن است بگویند “این فقط یک سرماخوردگی ساده است! ” اما شما تنها زمانی سختی آن را درک می‌کنید که به این بیماری مبتلا شده باشید. زمانی که این بیماری به سراغ‌تان بیاید واقعا توی دردسر می‌افتید و احساس می‌کنید که به شدت حال‌تان بد است. سرماخوردگی بسیار شایع است اما به همان اندازه نیز درمان کردن آن با راهکارهای خانگی آسان و راحت است. این مقاله روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی را به طور مفصل مورد بحث قرار خواهد داد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد این بیماری، به خواندن این مقاله ادامه بدهید!

اجازه بدهید ابتدا علل، علائم و نشانه‌ها و حتی مراحل سرماخوردگی را بررسی کنیم. برای پیدا کردن بهترین روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی و استفاده از آن‌ها، مهم است بدانیم که سرماخوردگی چه‌طور می‌تواند ایجاد شود. در این‌جا علائم سرماخوردگی را می‌بینید.
علائم و نشانه‌های شایع سرماخوردگی

در صورت ابتلا به سرماخوردگی ممکن است ترکیبی از این علائم را تجربه کنید:

– عطسه
– کیپ شدن بینی
– آبریزش بینی
– احساس خارش در گلو
– سرفه
– سردرد
– دردهای عضلانی
– آبریزش از عقب بینی و سینوس‌ها
– کاهش اشتها
– گلو درد
– آبریزش چشم

ممکن است تب داشته باشید یا نداشته باشید. معمولا دمای بدن کودکان بین ۳۷ تا ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد در نوسان است. به خواندن این مقاله ادامه بدهید تا بدانید که سرماخوردگی دقیقا چه‌طور ایجاد می‌شود.
علل شایع بروز سرماخوردگی

هنگامی که با ویروس سرماخوردگی تماس دارید، می‌توانید به راحتی مبتلا شوید و ممکن است علائم متفاوتی را که در بالا ذکر شد، تجربه کنید. انواع مختلفی از ویروس‌ها هستند که سبب بروز سرماخوردگی می‌شوند که در میان آنها راینو ویروس شایع‌ترین ویروس است. کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مثل نوزادان و اطفال بیش از بقیه مستعد ابتلا به سرماخوردگی هستند.

در اغلب موارد، سرماخوردگی به مدت طولانی دوام ندارد. بعضی از افراد ممکن است در عرض چند روز بهبود بیابند، هرچند طول کشیدن این بیماری به مدت یک هفته یا بیش‌تر هم چندان غیرممکن نیست. در ادامه با مراحل این بیماری آشنا خواهید شد.
مراحل مختلف سرماخوردگی

هنگامی که با ویروس تماس دارید، روز اول یا دوم هیچ علامت یا نشانه‌ای ندارید. در این حالت، ویروس‌هایی که از واکنش ایمنی بدن فرار می‌کنند، اینکوباسیون و تکثیر شدن را در داخل بدن آغاز می‌کنند. از روز سوم شما تجربه‌ی علائم خفیفی مثل سوزش بینی و احتقان را شروع می‌کنید. این‌ها در هنگام این‌که ویروس تکثیر می‌شود و به سلول‌ها حمله می‌کند، خیلی زود به علائم دیگری همچون آبریزش بینی، عطسه و درد عضلانی می‌رسند. پس از گذشت شش یا هفت روز، به مرور بهتر خواهید شد، زیرا تا آن زمان واکنش ایمنی بدن در شروع فرآیند حذف ویروس با تولید آنتی‌بادی‌های مناسب موفق بوده‌است. به طور متوسط، بعد از ۷ الی ۸ روز، نشانه‌های سرماخوردگی کم‌کم از بین می‌روند.

برای بیشتر آدم‌ها، داروهای OTC (داروهایی که بدون نسخه‌ی پزشک به فروش می‌رسند) برای سرماخوردگی و سرفه، بهترین گزینه هستند. با این حال، بسیاری از این داروها به جای تسکین طولانی‌مدت، فقط سرماخوردگی را سرکوب می‌کنند. شما می‌توانید انواع مختلفی از داروهای خانگی و طبیعی را برای از بین بردن سرماخوردگی و سرفه انتخاب کنید. در زیر فهرستی از برترین روش های درمان خانگی سرماخوردگی می‌بینید. شما می‌توانید برای تسکین سریع بیماری یکی یا چند مورد از این روش‌های درمانی را امتحان کنید.
برترین روش های درمان خانگی سرماخوردگی
۱. زمان نامناسب برای درمان علائم بیماری را بشناسید

باورتان بشود یا نه، علائم آزاردهنده‌ای که هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا تجربه‌شان می‌کنید، بخشی از فرایند طبیعی درمان هستند – گواهی بر این‌که دستگاه ایمنی ‌بدن‌تان در حال مبارزه با بیماری است. برای مثال، تب یکی از راه‌هایی است که بدن با افزایش دمای خود بیش از حد معمول سعی می‌کند ویروس‌ها را از بین ببرد. هم‌چنین حرارت بالایی که از طریق تب در بدن ایجاد می‌شود باعث تولید پروتئینی در بدن می‌شود که میکروب‌ها را سریع‌تر و موثرتر نابود می‌کند. بنابراین، اگر بتوانید تب متوسطی را به مدت یک یا دو روز تحمل کنید، فرایند بهبودی‌تان به واقع سریع‌تر خواهد شد.

سرفه نیز از دیگر علائم سازنده و موثر بدن است؛ سرفه می‌تواند مجاری تنفسی‌تان را از مخاط غلیظی پاک نماید که می‌توانند میکروب‌ها را به ریه و سایر نقاط بدن‌تان منتقل کنند. حتی بهتر است نسبت به گرفتگی بینی واکنش متعادل‌تری اتخاذ کنید یا آن را به حال خود رها نمایید. داروهای ضد احتقان نظیر سودوافدرین گردش خون را در رگ‌های اطراف بینی و گلوی‌تان کاهش می‌دهند. ولی در واقع، شما برای بهبودی سریع نیاز دارید گردش خون در اطراف این نواحی بیش‌تر شود، زیرا افزایش گردش خون باعث می‌شود دمای اطراف بینی و گلو افزایش یابد و ترشحات این نواحی میکروب‌ها را از بدن خارج کند.

مطلب مرتبط: ۱۵ درمان خانگی سرماخوردگی و سرفه
۲. گرفتگی بینی‌تان را با آب و نمک ولرم درمان کنید

شستشو با آب و نمک به رفع گرفتی بینی کمک، و هم‌چنین هم‌زمان ذرات ویروسی و باکتری‌ها را از بینی‌تان پاک می‌کند. در ادامه به دستورالعمل محبوبی اشاره می‌کنیم که می‌توانید از آن استفاده کنید:

یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در حدود دودهم لیتر آب گرم مخلوط کنید. با استفاده از سرنگ یا دستگاه‌های مخصوص این کار مخلوط آب و نمک را داخل بینی‌تان بریزید؛ به این صورت که باید یکی از سوراخ‌های بینی‌تان را با فشار ملایم انگشت مسدود و مخلوط آب و نمک را وارد سوراخ دیگر کنید. آب و نمک را کاملا از بینی‌تان خارج کنید؛ سپس دو تا سه بار دیگر این کار را تکرار نمایید؛ بعد از آن، این کارها را با سوراخ دیگر بینی‌تان انجام دهید.

مطلب مرتبط: ۳۷ درمان خانگی برای آلرژی که واقعا معجزه می‌کنند
۳. برای درمان سرماخوردگی غرغره کنید

غرغره کردن می‌تواند گلو‌ی‌تان را نرم کند و موقتا علائم آنفولانزا را تسکین دهد. روزی چهار دفعه محلول نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک‌دهم آب گرم غرغره کنید.

برای کاهش خارش گلو می‌توانید برخی داروهای قابض را مانند چایِ حاوی تانین غرغره کنید تا غشای دیواره‌ی مجاری تنفسی‌تان سفت شود. یا هم‌چنین می‌توانید با استفاده از عسل و آب، یا مخلوط سرکه‌ی سیب و عسل محلولی غلیظ بسازید و با آن غرغره نمایید. یک قاشق غذاخوری برگ تمشک یا آب لیمو را در دو فنجان آب داغ بریزید؛ سپس یک قاشق چای‌خوری عسل را به آن اضافه کنید. پیش از غرغره کردن، اجازه دهید این مخلوط کمی خنک شود و به دمای اتاق در بیاید.

مطلب مرتبط : درمان سرفه: ۱۵ موثرترین درمان خانگی سرفه که باید امتحان کنید
۴. مایعات گرم بنوشید

مایعات گرم گرفتگی بینی را رفع می‌کند، از کم آبی بدن پیشگیری می‌نماید، و التهاب آزاردهنده‌ی سراسر مجاری بینی و گلو را تسکین می‌دهد. اگر گرفتگی بینی‌تان به حدی است که خواب شبانه را از چشمانتان ربوده است، از نوشیدنی خرمای گرم – به عنوان درمان خانگی سرماخوردگی بسیار قدیمی – استفاده کنید.
۵. خوراکی‌هایی بخورید که با عفونت مبارزه می کنند

در این بخش به برخی از خوراکی‌هایی که برای مبارزه علیه سرماخوردگی یا آنفولانزا مفید هستند، اشاره می کنیم:

– ویتامینC در خوراکی‌هایی مانند فلفل دلمه ای وجود دارد.
– بلوبری حاوی آسپرین طبیعی است و می‌تواند به کاهش تب و درد کمک کند.
– فلفل قرمز می‌تواند سینوس ها را باز کند و خلط را در ریه ها کاهش دهد.
– کرن بری از چسبیدن باکتری ها به سلول‌های غشای داخلی مثانه و مجرای ادراری پیشگیری می کند.
– خردل یا ترب کوهی مخاط را در مجاری تنفسی از بین می برد.
– پیاز حاوی موادی است که به درمان برونشیت و عفونت های دیگر کمک می کند.
– چای سیاه و سبز حاوی کاتچین هستند – ماده ای که دارای خواص طبیعی آنتی بیوتیک و ضد اسهال است.

مطلب مرتبط : ۲۴ درمان خانگی سیاه سرفه که بسیار موثر است
۶. سرکه سیب
مواد لازم:

– ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیبدرمان سرماخوردگی
– یک لیوان آب گرم
روش انجام کار:

سرکه را به آب گرم اضافه کنید و آن را بنوشید.
چند وقت یک بار می‌توان این درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

۲ تا ۳ لیوان از این ترکیب را در روز بنوشید.
ترکیب سرکه و آب چگونه چنین تاثیری دارد؟

سرکه سیب دوباره سطح pH را در بدن تنظیم می‌کند و سبب می‌شود که محیط برای زنده ماندن ویروس مناسب نباشد.

مطلب مرتبط: ۵ دلیل که سوپ مرغ ضد سرماخوردگی و آنفولانزا است + طرز تهیه سوپ مرغ
۷. سیر

درمان سرماخوردگی با سیر
مواد لازم:

– ۱ تا ۲ حبه سیر
– ۱ قاشق غذاخوری عسل
روش انجام کار:

– سیر را له کنید و آن را به همراه عسل مصرف کنید.
چند وقت یک بار می‌توان این درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

مصرف ترکیب سیر و عسل را دو بار در روز تکرار کنید.
سیر چگونه چنین تاثیری دارد؟

سیر، یک ماده‌ی خوراکی عادی در هر آشپزخانه‌ای، به خاطر خواص مفید متعددی که برای سلامت انسان دارد، شناخته شده‌است. چند مطالعه نشان داده‌اند که می‌توان آن را برای مبارزه با سرماخوردگی نیز مورد استفاده قرار داد. این ماده‌ی خوراکی دارای ترکیبات ضد میکروبی و ضد ویروسی است که می‌توانند ویروس سرماخوردگی را از بین ببرند و علائم آن را کاهش دهند.
۸. زنجبیل

درمان سرماخوردگی با زنجبیل
مواد لازم:

– یک قطعه زنجبیل به طول دو و نیم سانت
– یک فنجان آب گرم
– ۱ قاشق چایخوری عسل
روش انجام کار:

– زنجبیل را له کنید و آن را چند دقیقه در آب داغ خیس بگذارید.
– ترکیب آب و زنجبیل را صاف کنید، عسل را اضافه کنید و خوب هم بزنید.
– این چای تازه‌ی زنجبیل را میل کنید.

زنجبیل له شده یا زنجبیل تکه تکه شده را می‌توانید با سوپ‌های گرم و خورش‌ها نیز مخلوط کنید تا عطر و طعم آنها را تقویت کرده و اثر ضد سرماخوردگی‌شان را هم افزایش یدهد.
چند وقت یک بار باید این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

۲ تا ۳ فنجان چای زنجبیل در روز میل کنید.
زنجبیل چگونه چنین تاثیری دارد؟

زنجبیل یکی دیگر از مواد مورد استفاده در پخت و پز است که می‌تواند برای کاهش سریع علائم سرماخوردگی از طریق کاهش دادن سرمای بدن و گرم کردن بدن استفاده شود. این ریشه‌ی خوراکی عطری دارد که بینی شما را تسکین می‌دهد. علاوه بر این، زنجبیل به دلیل خواص ضد‌التهابی قدرتمندی که دارد نیز شناخته شده‌است. تندی طبیعی آن تا حدی به باز شدن سوراخ‌های بینی کمک می‌کند.
۹. چای سبز
مواد لازم:

– ۱ چای سبز کیسه‌ای
– یک فنجان آب گرم
– عسل
– آب لیمو
روش انجام کار:

– چای سبز را با دم گذاشتن آن به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در آب گرم آماده کنید.
– عسل و / یا آب لیمو را برای افزودن طعم و مزه اضافه کنید و در نهایت این چای گیاهی سالم را بنوشید.
چند وقت یک بار باید این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

۲ تا ۳ فنجان از این چای را در روز بنوشید.
چای سبز چگونه چنین تاثیری دارد؟

نوشیدن نوشیدنی‌های گرم به کاهش ترشحات سینوسی کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی، گلودرد و خستگی در افرادی که نوشیدنی‌های گرم را در طول دوره‌ی بیماری مصرف می‌کنند کاهش می‌یابد. نوشیدن چای سبز توصیه می‌شود، زیرا حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که می‌توانند روند بهبودی را تسریع ببخشند.
۱۰. عسل

درمان سرماخوردگی با عسل
مواد لازم:

– ۱ قاشق غذا خوری عسل خام
روش انجام کار:

– تنها کاری که باید بکنید این است که عسل بخورید. همچنین می‌توانید عسل را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و قبل از رفتن به رختخواب آن را میل کنید.
چند وقت یک بار باید این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

می‌توانید دو بار در روز عسل بخورید.
عسل چگونه چنین تاثیری دارد؟

عسل به دلیل داشتن خواص شفابخش و ضد ویروسی که دارد شناخته شده‌است. این ماده‌ی خوراکی می‌تواند در درمان گلودرد و سرماخوردگی موثر باشد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا با ویروس‌ها یا باکتری‌هایی که باعث ایجاد سرماخوردگی می‌شوند، مبارزه کنند. شما باید عسل خام یا ارگانیک را برای به‌دست آوردن حداکثر مزایا، استفاده کنید.
۱۱. بهترین آبمیوه ها

مصرف آب لیمو شیرین و آب پرتقال در هنگام ابتلا به عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی و سرفه اغلب توسط پزشکان توصیه می‌شود. این آبمیوه‌ها مواد مغذی ضروری، ویتامین‌ها، و آنتی‌اکسیدان‌ها را به بدن می‌رسانند. این مواد مغذی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و کمک می‌کنند که بدن با عفونت‌های ویروسی بهتر و سریع‌تر مبارزه کند. آب لیمو ترش را نیز می‌توانید در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید زیرا می‌تواند ویتامین C بدن را تامین کند که برای واکنش ایمنی بدن به ویروس سرماخوردگی ضروری است. برای گنجاندن آب لیمو به رژیم غذایی‌تان می‌توانید آن را به سالاد یا انواع دمنوش گیاهی اضافه کنید.
۱۲. حمام بخار

بخار حمام مجاری بینی‌تان را نرم و مرطوب می‌کند و به شما آرامش می‌دهد. اگر دچار سرگیجه‌ی ناشی از آنفولانزا شده‌اید، همان‌طور که در حمام در حال شستشوی خود هستید، فضای حمام را پر از بخار آب کنید.

مطلب مرتبط : ۲۱ درمان خانگی سرفه خشک که واقعا معجزه می‌کنند
۱۳. پیاز

درمان سرماخوردگی با پیاز
مواد لازم:

– ۱ عدد پیاز قرمز
– عسل
روش انجام کار:

– پیاز را پوست بکنید و برش بزنید.
– روی برش‌های پیاز عسل بریزید به اندازه‌ای که کاملا پوشیده شوند.
– این ترکیب را یک شب تا صبح در یک ظرف دردار و در جای خنک نگه دارید.
– صبح ۱ تا ۲ تکه از پیازهای آغشته به عسل را میل کنید.
چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

مصرف ۱ تا ۲ تکه پیاز دو بار در روز کافی است. شما همچنین می‌توانید بعد از تمام شدن پیاز، عسل باقی مانده را مصرف کنید.
ترکیب پیاز و عسل چگونه چنین تاثیری دارد؟

پیاز خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و همچنین خلط‌آور است. به همین دلیل می‌تواند مخاطی را که در مجاری بینی و قفسه‌ی سینه انباشته شده‌اند را شل کند. و به این ترتیب خلط می‌تواند به راحتی از بدن خارج شود. این ماده‌ی خوراکی همچنین با تسکین تورم ناشی از عفونت ویروسی، می‌تواند مجاری تنفسی را به حالت اولیه بازگرداند.
۱۴. ویتامین‌ها

درمان سرماخوردگی با ویتامین ها
مواد لازم:

– مکمل‌های ویتامین C و ویتامین D
روش انجام کار:

آن‌ها را مطابق با راهنمایی روی بسته و مرتبط با سن‌تان مصرف کنید.
چند وقت یک بار می‌توان ویتامین‌ها را مصرف کرد؟

این مکمل‌ها را به صورت روزانه مصرف کنید و همچنین بعد از این‌که سرماخوردگی بهبود یافته‌است مصرف آنها را برای بهبودی کامل بدن ادامه بدهید.
وتامین‌های C و D چگونه چنین تاثیری دارند؟

برای این‌که سیستم ایمنی بدن بتواند به بهترین نحو عملکردش را انجام دهد، هر دوی این ویتامین‌ها ضروری هستند. آنها واکنش ایمنی را در صورت نیاز در مقادیر مورد نیاز بدن افزایش می‌دهند.
۱۵. ماست

درمان سرماخوردگی با ماست
مواد لازم:

– ماست ساده
روش انجام کار:

– یک فنجان ماست با وعده‌های غذایی یا بین وعده‌های غذایی‌تان میل کنید.
برای کمک به بهبود سرماخوردگی چه میزان ماست باید مصرف کرد؟

۱ تا ۲ فنجان ماست در روز میل کنید.
ماست چه‌طور چنین تاثیری دارد؟

ماست در هر فصل از سال سودمند است. هنگامی که از سرماخوردگی رنج می‌برید، پروبیوتیک موجود در ماست می‌تواند به کاهش التهاب درون بدن کمک کند و علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.
۱۶. زردچوبه

زردچوبه برای درمان سرماخوردگی
مواد لازم:

– ۱ قاشق چایخوری پودر زردچوبه
– یک لیوان شیر گرم
روش انجام کار:

– زردچوبه را به شیر اضافه کنید و خوب آنها را با هم مخلوط کنید.
– قبل از رفتن به رختخواب ترکیب حاصل را بنوشید.
چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

هر شب این ترکیب را بخورید تا سرماخوردگی از بین برود.
زردچوبه چگونه چنین تاثیری دارد؟

زردچوبه حاوی کورکومین است که دارای خواص آنتی‌بیوتیک و آنتی‌اکسیدانی است. نوشیدن شیر گرم که حاوی این داروی گیاهیی مفید است، می‌تواند سرماخوردگی و سرفه را تسکین بدهد.
۱۷. سوپ

درمان سرماخوردگی با سوپ

به غیر از چای، شما همچنین می‌توانید سوپ داغ، آب گوشت و خورش بخورید تا سریعا از شر علائم سرماخوردگی خلاص شوید. برای مثال می‌توانید سوپ سبزیجات خانگی و سوپ مرغ را انتخاب کنید. سوپ مرغ به مدت طولانی به عنوان درمان خانگی سرماخوردگی استفاده شده‌است. یادتان می‌آید که وقتی در کودکی سرما می‌خوردید، مادرتان به شما سوپ مرغ می‌داد؟ خوب، او مزایای این درمان خانگی سرماخوردگی را شناخته بود. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سوپ مرغ می‌تواند تولید گلبول‌های سفید خون را که علایم سرماخوردگی را کاهش می‌دهند، محدود کند. همچنین، بخارات سوپ، مخاط را شل می‌کنند و سبب می‌شوند که از بینی بیرون بیاید و مواد مغذی موجود در سوپ، انرژی شما را افزایش می‌دهند.
۱۸.جوش شیرین
مواد لازم:

– نصف قاشق چایخوری جوش شیرین
– یک لیوان آب سرد
روش انجام کار:

– جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و بلافاصله آن را بنوشید.
چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

این روش درمانی را شش بار در نخستین روز و در فواصل دو ساعته تکرار کنید. در روز دوم، چهار بار در روز و در فواصل دو ساعته ترکیب را بنوشید. در روز سوم، یک بار صبح و یک بار عصر ترکیب را میل کنید. از روز چهارم به بعد، روزی یک بار صبح‌ها نوشیدنی جوش شیرین و آب را بنوشید تا زمانی که سرماخوردگی از بین برود.
جوش شیرین چگونه چنین تاثیری دارد؟

جوش شیرین باعث تعادل pH مایعات بدن می‌شود و سبب می‌شود که محیط برای زنده ماندن ویروس مناسب نباشد.
۱۹. فلفل سیاه

درمان سرماخوردگی با فلفل سیاه
مواد لازم:

– نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه تازه پودر شده
– یک لیوان آب ولرم
روش انجام کار:

– پودر فلفل را با آب مخلوط کنید. خوب این دور را به هم بزنید.
– نوشیدنی حاصل را بنوشید.
چند وقت یک بار می‌توان این درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

نوشیدن ترکیب را بعد از چند ساعت در صورت نیاز تکرار کنید.
فلفل سیاه چگونه چنین تاثیری دارد؟

خوردن فلفل سیاه جریان مخاط را متوقف می‌کند و همچنین عطسه را بند می‌آورد. این ادویه‌ی دارویی همچنین درد گلو و سرفه را تسکین می‌دهد.
۲۰. دارچین
مواد لازم:

– نصف قاشق چایخوری پودر دارچین
– ۱ قاشق غذاخوری عسل ارگانیک
روش انجام کار:

– دارچین را به عسل اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.
– ترکیب حاصل را میل کنید.
چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

این ترکیب را دو بار در روز مصرف کنید.
دارچین چگونه چنین تاثیری دارد؟

دارچین دارای خواص ضد ویروسی و ضد التهابی است که عفونت را درمان می‌کنند و علائم سرماخوردگی را از بین می‌برند.
۲۱. کپسول روغن ماهی

درمان سرماخوردگی با فیش اویل یا روغن ماهی

مصرف مکمل‌های روغن ماهی توسط پزشکان برای مشکلات التهابی مختلف توصیه می‌شود. چنین تاثیری به این دلیل است که این روغن حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که خواص ضد التهابی دارند. هنگامی که پای درمان سرماخوردگی به میان می‌آید، این مکمل مفید است چرا که مجاری تنفسی را باز می‌کند و تورم را در پوشش مجرای بینی کاهش می‌دهد. این مکمل جریان هوا را بهبود می‌بخشد و علائم مختلف عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.
۲۲. چای بابونه

درمان سرماخوردگی با چای بابونه
مواد لازم:

– ۱ چای بابونه‌ی کیسه‌ای
– یک فنجان آب جوش
روش انجام کار:

– چای کیسه‌ای را در آب گرم به مدت ۴ تا ۵ دقیقه دم بگذارید.
– سپس چای بابونه را بنوشید.

شما همچنین می‌توانید یک ظرف را با آب داغ پر کنید و سپس مقداری برگ بابونه‌ی خشک یا تازه را در آن بریزید. حالا روی ظرف دولا شوید و بخار حاصل از آب داغ را استنشاق کنید. این روش درمانی را دو بار در روز برای رهایی سریع از شر سرماخوردگی تکرار کنید.
چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

روزانه دو فنجان چای بابونه بخورید تا سرماخوردگی از بین برود.
بابونه چگونه چنین تاثیری دارد؟

بابونه دارای ترکیباتی است که ریه‌ها و مجاری تنفسی را پاکسازی می‌کند. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است.

مطلب مرتبط: ۷ فایده شگفت انگیز نوشیدن آب گرم در صبح
۲۳. شنبلیله
مواد لازم:

– ۱ قاشق غذاخوری تخم شنبلیله
– یک لیوان آب
– عسل
روش انجام کار:

– تخم شنبلیله را به مدت چند دقیقه در آب بجوشانید.
– اجازه بدهید ترکیب سرد شود، عسل را اضافه کنید و خوب هم بزنید.
– این نوشیدنی را در حالی که هنوز گرم است بخورید.
چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

این نوشیدنی را می‌توانید روزی یک بار مصرف کنید.
شنبلیه چگونه چنین تاثیری دارد؟

شنبلیله، می‌تواند برای از بین بردن سرماخوردگی استفاده شود. مانند بسیاری از مواد موجود در این مقاله، شنبلیله هم دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است.
۲۴. دستگاه بخور

دستگاه بخور یا بخارساز برای درمان سرماخوردگی

یک فضای خشک در داخل خانه می‌تواند موجب بیشتر شدن ناراحتی‌تان در هنگام ابتلا به سرماخوردگی شود. احساس می‌کنید که مجرای بینی خشک شده و همین می‌تواند باعث تحریک و سوزش شود. همچنین، مجرای خشک بینی، یک محیط ایده‌آل را برای گسترش ویروس فراهم می‌کند و موجب سرماخوردگی شما می‌شود. یک دستگاه بخور در اتاق بگذارید تا فضا رطوبت داشته باشد. به این ترتیب بینی و بافت داخل بینی مرطوب می‌ماند.
۲۵. روغن‌های معطر

درمان سرماخوردگی با روغن های معطر
مواد لازم:

– ۴ تا ۵ قطره روغن نعناع فلفلی یا اورگانو (پونه‌ی کوهی) یا روغن اوکالیپتوس
– ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
روش انجام کار:

– دو تا از این روغن‌ها را با هم مخلوط کنید و روی سینه، گردن و پیشانی‌تان بمالید.
– اجاره بدهید ترکیب روغنی تا جایی که ممکن است بماند.

یکی دیگر از شیوه‌های استفاده از روغن‌های معطر، انتخاب یک حمام بخار همراه با یکی از روغن‌های معطر است. وان حمام را با آب گرم پر کنید. سپس چند قطره روغن معطر به آن اضافه کنید. در آب دراز بکشید و مزایای آن را به‌دست آورید. شما همچنین می‌توانید یک دستگاه بخور را برای پخش کردن عطر روغن معطر در سراسر اتاق و خانه استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا باکتری یا ویروس موجود در هوا را از بین ببرید و در عین حال راه‌های تنفسی‌تان را باز می‌کند.
چند وقت یک بار می‌توان این درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

دو بار در روز انجام روش درمانی استفاده از ترکیب روغن‌های معطر را تکرار کنید.
ترکیب روغن‌های معطر چگونه چنین تاثیری دارد؟

روغن‌های معطر نه تنها برای ماساژ آرامش‌بخش بدن ایده‌آل هستند، بلکه برای درمان سرماخوردگی نیز فایده دارند. در حالی که روغن اوکالیپتوس به از بین بردن احتقان بینی کمک می‌کند، روغن نعناع فلفلی به عنوان یک از بین‌برنده‌ی عالی خلط عمل می‌کند. روغن اورگانو با خواص ضد ویروسی که دارد ویروس‌ها را از بین می‌برد. عطر و طعم این روغن‌ها باعث تسکین عصب‌ها و احساس آرامش می‌شود.
۲۶. خودتان را گرم نگه دارید و استراحت کنید

گرم نگه داشتن بدن و استراحت کردن در اولین مراحل ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا به بدن‌تان کمک می‌کند تا انرژی خود را برای تقویت دستگاه ایمنی‌تان جمع کند و به مبارزه علیه بیماری بپردازد. بدن در این مبارزه متحمل خسارت می‌شود. بنابراین، حتما کمی به بدن‌تان استراحت دهید تا در این مبارزه کمی کمک‌اش کرده باشید.
۲۷. زیر بینی‌تان کمی پماد بزنید

برای باز شدن مجاری تنفسی و بهبود پوست ملتهب بینی می‌توانید مقدار کمی پماد منتول را زیر بینی‌تان بمالید. منتول، اوکالیپتوس، و کافور همگی دارای خاصیت بی‌حسی ملایمی هستند که می‌تواند سوزش ناشی از خشکی و التهاب پوست داخل بینی را آرام کند. البته دقت کنید، باید این پمادها را به مقدار اندک و فقط خارج از بینی‌تان استفاده کنید و هرگز آن‌ها را داخل بینی‌تان نزنید.
۲۸. زیاد فین کنید (و البته، به شیوه‌ی صحیح)

برای درمان سرماخوردگی فین کردن و خالی نمودن مرتب بینی بسیار حائز اهمیت است، و عدم انجام این کار ممکن است به بازگشت مخاط به سمت سرتان منجر شود. ولی وقتی با شدت فین می‌کنید، فشار ناشی از آن می‌تواند خلط‌های حاوی میکروب را به مجاری گوش‌تان بازگرداند و باعث گوش درد شود. بهترین روش برای خالی کردن بینی این است که یکی از سوراخ‌های آن را با انگشت مسدود کنید و به آرامی با سوراخ دیگر بینی فین کنید.
۲۹. اطراف سینوس‌های‌تان که در اثر سرماخوردگی مسدود شده‌اند، کمپرس گرم یا سرد بگذارید

برای حل مشکل‌تان هر دو حالت – کمپرس سرد یا گرم – موثر خواهد بود. می‌توانید وسایل سرد یا گرم مخصوص این کار را از داروخانه‌ها تهیه کنید که چندین بار قابل استفاده هستند، یا خودتان آن را در خانه درست نمایید. دستمال مرطوبی را به مدت ۵۵ ثانیه در مایکروفر قرار دهید تا به خوبی گرم شود (پیش از استفاده حتما میزان گرمای دستمال را امتحان کنید تا بیش از اندازه داغ نباشد). برای درست کردن کمپرس سرد نیز می‌توانید از یک بسته‌ی کوچک سبزیجات یخ زده استفاده نمایید.
۳۰. هنگام خواب یک بالش اضافی زیر سرتان بگذارید

بالا بردن سر باعث کاهش احتقان بینی می‌شود. اگر استفاده از دو بالش، زاویه ای ناراحت کننده برای‌تان به وجود می‌آورد، سعی کنید با قرار دادن بالش بین تشک و لبه ی تخت، یک شیب کم و راحت برای سر بسازید.
۳۱. عصاره هسته گریپ فروت

درمان سرماخوردگی با گریپ فروت
مواد لازم:

– ۱۰ تا ۱۵ قطره عصاره‌ی دانه‌ی گریپ‌فروت
– حدود ۱۵۰ میلی‌لیتر آب
روش انجام کار:

– عصاره را به آب اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.
– ترکیب حاصل را بنوشید.
– برای کودکان، ۳ تا ۵ قطره عصاره را به همین مقدار آب اضافه کنید.
چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

شما می‌توانید این ترکیب را تا سه بار در روز بنوشید.
عصاره‌ی دانه‌ی گریپ‌فروت چگونه چنین تاثیری دارد؟

خواص ضد میکروبی عصاره‌ی دانه‌ی گریپ‌فروت می‌تواند برای از بین بردن عفونت ویروسی مفید باشد.
درمان سرماخوردگی ۳۲: عصاره برگ زیتون
مواد لازم:

– ۱ قاشق چایخوری عصاره‌ی برگ زیتون
روش انجام کار:

– عصاره‌ی برگ زیتون را با غذا مصرف کنید.
چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

این عصاره را سه بار در روز همراه با وعده‌های غذایی‌تان میل کنید.
عصاره‌ی برگ زیتون چگونه چنین تاثیری دارد؟

اولئوروپین، ترکیب کلیدی موجود در برگ زیتون، دارای خواص فراوانی است. ثابت شده‌است که این ترکیب دارای خواص ضد ویروسی در برابر انواع ویروس‌های تنفسی دارد. اولئوروپین همچنین التهاب مجاری هوایی را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط : ۳۱ درمان خانگی سرفه کودکان را بدانید
۳۳. مگر در موارد ضروری، از مسافرت‌های هوایی پرهیز کنید

دلیلی ندارد به دستگاه تنفسی‌تان که به اندازه‌ی کافی تحت استرس قرار دارد، فشار اضافی وارد کنید. تغییرات فشار در طول برخاستن و فرود هواپیما هنگامی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا باشید می تواند به طور موقت به گوش شما صدمه وارد کند. اگر ناگزیر باید با هواپیما مسافرت کنید، استفاده از یک ضد احتقان و اسپری بینی، درست قبل از برخاستن و فرود هواپیما به شما کمک خواهد کرد تا از بروز چنین مشکلی پیشگیری کنید. جویدن آدامس و خوردن خوراکی نیز اغلب می تواند به کاهش فشار کمک کند.
۳۴. حمام با نمک اپسوم
مواد و وسایل لازم:

– ۱ قاشق سوپ‌خوری نمک
– وان حمام
– آب گرم
روش انجام کار:

– وان حمام را با آب گرم پر کنید. آب باید تا حدی که می‌توانید تحمل کنید، گرم باشد.
– نمک اپسوم را به آب داخل وان اضافه کنید و آن را خوب با آب مخلوط کنید.
– ۲۰ دقیقه یا بیش‌تر در آب غوطه‌ور شوید.
– اگر شما در حمام‌تان وان ندارید، پاهای‌تان را در یک لگن آب گرم مخلوط شده با ۱/۴ فنجان نمک اپسوم بگذارید.
چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

این روش درمانی را یک روز در میان تکرار کنید تا علائم سرماخوردگی را تسکین دهید.
حمام نمک اپسوم چگونه چنین تاثیری دارد؟

برای باز کردن بینی و کاهش خستگی و درد بدن ناشی از سرماخوردگی، چنان‌چه پیش‌تر عنوان شد، حمام بخار ایده‌آل است. با اضافه کردن نمک اپسوم، به سم‌زدایی بدن‌تان کمک می‌کنید و همچنین درد عضلات را تسکین می‌دهید.
درمان سرماخوردگی ۳۵: نوشیدنی کامبوجا

این نسخه از چای سیاه دارای طیف گسترده‌ای از ترکیبات فعال بیولوژیکی و اسیدهای ارگانیک است. کامبوجا دارای خواص ضد میکروبی و متعادل‌کننده‌ی pH است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و همچنین سلامت قلب و عروق را افزایش دهد. این چای تخمیر شده عمدتا در فروشگاه‌های ارگانیک موجود است و می‌تواند به صورت روزانه مصرف شود. ترکیبات موجود در آن می‌توانند در هنگام سم‌زدایی مواد مضر که در اثر بیماری ایجاد شده‌اند، ویروس سرماخوردگی را به طور موثری از بین ببرند.
۳۶. آقطی
مواد لازم:

– شیره‌ی آقطی
روش انجام کار:

یک یا دو قاشق چایخوری از این شربت را بنوشید.
چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

می‌توانید روزی یک بار شیره‌ی آقطی بخورید.
آقطی چگونه چنین تاثیری دارد؟

آقطی یک گیاه دارویی است که به مدت طولانی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار گرفته‌است. این گیاه دارویی حاوی بیوفلاونوئیدها است که به عنوان تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی بدن عمل می‌کنند. آقطی دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش تورم در سینوس‌ها کمک می‌کند.

  • احتیاط

بنا به دلایل مرتبط با ایمنی، زنان باردار و کودکان نباید بدون توصیه‌ی پزشک این گیاه دارویی را مصرف کنند.
۳۷. دستورالعمل تهیه‌ی نوشیدنی کادا (Kadha)
مواد لازم:

– ۲ فنجان آب
– یک قطعه زنجبیل به طول دو و نیم تا حدودا چهار سانت
– ۲ دانه‌ی فلفل سیاه
– ۵ تا ۶ برگ ریحان مقدس
– ۴ میخک
– ۱ قاشق غذاخوری عسل
روش انجام کار:

– زنجبیل، دانه‌های فلفل، برگ ریحان و میخک را له کنید.
– آب را به این ترکیب اضافه کنید و آن را بجوشانید تا حجم آن به نصف کاهش ییابد.
– ترکیب را صاف کنید، عسل را به آن اضافه کنید و در نهایت ترکیب حاصل را بنوشید.

  • سبزیجات و ادویه‌های باقی مانده پس از صاف کردن ترکیب را می‌توانید یک بار دیگر برای آماده کردن نوشیدنی کادا استفاده کنید.
    چند وقت یک بار می‌توان این روش درمان سرماخوردگی را انجام داد؟

یک یا دو فنجان از این نوشیدنی را در روز بنوشید.
کادا چگونه چنین تاثیری دارد؟

“کادا” اساسا یک چای گیاهی است که در بسیاری از خانه‌های هند برای درمان خانگی سرماخوردگی، سرفه و مشکلات مربوط به سیستم تنفسی آماده می‌شود. ادویه‌های به کار رفته در این نوشیدنی سینوس‌ها را تمیز می‌کند و به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی، سبب از بین رفتن ویروس سرماخوردگی می‌شوند.
سخن پایانی

به خاطر بسپارید، بیماری‌های خطرناکی مانند عفونت های سینوسی، برونشیت، گلو درد و آسم، ممکن است دارای علائمی شبیه سرماخوردگی معمولی باشند. در صورتی که علائم بیماری‌تان شدید باشند، یا پس از مدتی احساس می‌کنید بیماری‌تان بهبود نیافته است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *