یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد از آن گله می‌کنند، مشکلات بی‌خوابی شبانه است. اختلال در خواب شبانه می‌تواند حسابی برای ما دردسرساز شود و آرامش‌مان را در طول روز از بین ببرد. درصورت مواجه شدن با این مشکل، بهتر است ابتدا به سراغ راه‌ها و درمان‌های طبیعی بروید.
دمنوش ‌های گیاهی

یکی از راه‌های موثر در رفع بی‌خوابی، استفاده از دمنوش‌های گیاهی‌ است که در این مطلب از مجله دلتا درباره تعدادی از دمنوش ‌های گیاهی صحبت خواهیم کرد.
دمنوش رازیانه

دمنوش رازیانه، اغلب از دانه‌های این گیاه تهیه می‌شود و فواید مختلفی برای دستگاه گوارش دارد. نوشیدن دمنوش رازیانه قبل از خواب می‌تواند معده را آرام کند، اشتهای آخر شب را کاهش می‌دهد و به طور کلی، بدن را آرام می‌کند. دمنوش رازیانه به عنوان کاهش دهنده‌ اشتها عمل می‌کند و نوشیدن آن، راه خوبی برای جلوگیری از پرخوری آخر شب است.
دمنوش بابونه

برای رفع مشکلات خواب، می‌توان از چای بابونه استفاده کرد که عارضه‌ای ندارد. این گیاه برای خانم‌های بادار و مادران شیرده که به این مشکل مبتلا هستند نیز مناسب است. این گیاه مناسب افراد سوداوی و صفراوی مزاج می‌تواند باشد. پنج گرم از گیاه را باید در یک لیوان آب جوش ریخت و به مدت ۱۵ دقیقه دم کرد، سپس آن را صاف کرد و نوشید. مصرف چای بابونه برای همه گروه‌های سنی می‌تواند مفید باشد.

دمنوش به لیمو
دمنوش گل گاوزبان

گل گاوزبان آرام بخش است و می‌تواند به درمان بی خوابی کمک کند. افرادی که فشار خون آن‌ها بالاست نباید از گل گاوزبان استفاده کنند، چون مصرف این گیاه فشار خون را بالا می‌برد.

گل گاوزبان باید حتما با لیمو عمانی مصرف شود، چون گل گاوزبان گرم و مرطوب است و باید با استفاده از لیمو عمانی از خاصیت گرم بودن آن کم کرد. ۱۵ گرم از این گیاه را به همراه یک لیمو عمانی سوراخ شده باید در یک قوری استیل به همراه آب ریخت تا بجوشد و سپس به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد.
دمنوش به لیمو

دمنوش به لیمو به کاهش فشار عصبی، استرس و اضطراب کمک می‌کند. این بدین معناست که نوشیدن یک فنجان از به لیمو قبل از خواب، می‌تواند راه خوبی برای سد کردن افکار مزاحم باشد. همان طور که از اسمش پیداست، این دمنوش عطر و طعم مرکباتی دارد. این دمنوش اغلب با ترکیب نعناع تهیه می‌شود که آن را به یک نوشیدنی نشاط‌آور تبدیل می‌کند که مجاری تنفسی را پاکسازی کرده و در نتیجه به خواب بهتر کمک می‌کند.
دمنوش چای سبز

چای سبز همیشه گزینه خوبی برای سلامتی شماست و برای کسانی که از دمنوش‌های خواب‌آور دیگر خوششان نمی‌آید مناسب است. چای سبز بدون کافئین، حاوی تیانین است که استرس را کاهش می‌دهد و خواب آور است. اگرچه چای سبز کافئین دارد، اما بعضی ترکیبات موجود در آن ممکن است به افراد در خوابیدن کمک کنند. مصرف این نوشیدنی خواب‌آور کیفیت خواب افراد را بهبود می‌بخشد. حواستان باشد که چای سبز بدون کافئین مصرف کنید. اگر قبل از خواب چای سبز کافئین‌دار بنوشید، خوابتان مختل می‌شود.
دمنوش بهار نارنج

خیلی افراد با خاصیت آرام بخش و خواب آور بهار نارنج آشنایی دارند و از آن برای رفع مشکل بی‌خوابی استفاده می‌کنند. بهار نارنج را می‌توان به شکل دمنوش، شربت یا عرق استفاده کرد.

بهار نارنج گیاهی است که می‌تواند برای افرادی که به مشکل بی‌خوابی و افسردگی به صورت هم زمان مبتلا هستند، مناسب باشد. برای درست کردن دمنوش بهار نارنج، کافی است ۱۵ گرم از آن را داخل قوری ریخته و ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دم کرد و پس از صاف کردن، نوشید.
آب؛ دارویی برای خواب

یکی از نکاتی که افراد باید به آن توجه کافی داشته باشند، نداشتن استرس و تنش‌های عصبی هنگام خواب است. اگر افراد، دچار تنش و استرس باشند دچار اختلال خواب می‌شوند و این مسئله در افرادی که دچار خشکی مغز هستند با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد. پس در آخر، حتما حواستان به خوردن آب باشد تا مغزتان دچار کم‌آبی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *