این روزها، پس از یک تعطیلی موقت، بسیاری از مراکز دندان پزشکی‌ کار خود را از سر گرفته‌اند؛ بنابراین، اگر احساس می‌کنید مشکلی داخل دهان‌تان به وجود آمده است یا به خدمات دندان پزشکی احتیاج دارید، می‌توانید نزد دندان پزشک بروید. ولی این خبر به این معنی نیست که مثل دوران قبل می‌توانید بدون هیچ نگرانی برای هر کار غیر ضروری از جمله جرم گیری دندان، به دندان پزشکی مراجعه کنید. دندان پزشک‌ها، شاید بیش از دیگران، از طرف بیماران و مراجعه کنندگان‌شان در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند؛‌ بنابراین، شاید بهتر باشد مراجعات غیر ضروری‌تان را به دندان پزشکی تا زمان کاهش خطر ابتلا به کرونا به تعویق بیندازید. درادامه با ما همراه باشید تا دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی درباره بهداشت دهان و دندان در دوران کرونا را بدانید.

دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی درباره بهداشت دهان و دندان در دوران کرونا
دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی درباره بهداشت دهان و دندان در دوران کرونا

سازمان بهداشت جهانی به تازگی دستورالعملی را در خصوص مسائل مربوط به بهداشت دهان و دندان ارائه داده، و در آن توصیه کرده است، “‌مراجعه برای دریافت خدمات بهداشتی و پزشکی غیر ضروری مربوط به دهان و دندان – که معمولا شامل چکاپ دهان و دندان، جرم گیری دندان‌ها، و انجام برخی کارهای پیشگیرانه می‌شود – تا پس از کاهش چشمگیر خطر انتقال کووید ۱۹ به تعویق بیفتد… ‌”

مطلب مرتبط: ۳ نکته مهم درباره مذاکره با صاحبخانه در دوران کرونا

در این دستورالعمل خاطرنشان شده است، دندان پزشکان و کارکنان مراکز خدمات دندانی به طور مستقیم با مایعات دهان و بدن آدم‌ها سر و کار دارند، و ابزارهای مورد استفاده‌شان نیز مرتبا به ذرات و قطرات تنفسی مراجعه کنندگان آغشته می‌شوند. دندان پزشکان، پیش از همه، ممکن است قربانی این وضعیت باشند؛‌ یعنی بزرگ‌ترین خطر متوجه‌ی دندان پزشکان است، زیرا مراجعه کنندگان ناقل بیماری می‌توانند به آسانی این پزشکان را به کووید ۱۹ مبتلا کنند. با وجود این، گفته می‌شود اگر دندان پزشک نیز به این بیماری مبتلا شده باشد، خطر انتقال این بیماری از طرف وی به بیماران صفر نیست.

البته این توصیه به این معنی نیست که قرارهای‌تان را با دندان پزشکان لغو کنید؛‌ این توصیه بر اساس یک قضاوت تجربی بیان شده است. در حال حاضر، انجام هر گونه اقدام پیشگیرانه در خصوص سلامتی‌تان می‌تواند در بلند مدت برای شما مفید باشد. و با توجه به این‌که بیماری کرونا بار دیگر و با سرعت بیش‌تری در حال گسترش است، بدیهی است که رفتن نزد دندان پزشک سلامتی شما را به خطر خواهد انداخت.

مطلب مرتبط: ۳ نکته درباره مراقبت از فرزندان در سال تحصیلی جدید در دوران کرونا

به این ترتیب، بیش‌تر آدم‌ها به منظور حفظ سلامتی خود و دیگران، بسته به این‌که وضعیت دهان و دندان‌شان تا چه میزان وخیم باشد، می‌توانند قرارهای ملاقات‌شان را با دندان پزشکان لغو و به زمان دیگری موکول کنند. بنابراین، اگر برای‌تان امکان دارد، و اگر دچار درد شدید نیستید، قرار مراجعه‌تان را به دندان پزشکی لغو کنید و به تعویق بیندازید؛‌ این در حال حاضر، ایمن‌ترین تصمیم ممکن است.

به هر صورت، اگر تصمیم دارید به دندان پزشکی مراجعه کنید، انجمن دندان پزشکان آمریکا و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده فهرستی از توصیه‌های لازم را برای مراکز دندان پزشکی آماده کرده‌اند که با رعایت این نکات پزشکان و پرسنل مراکز دندان پزشکی و هم‌چنین بیماران و مراجعه کنندگان از خطر ابتلا به کرونا تقریبا در امان می‌مانند. مثلا، طبق این دستورالعمل، دندان پزشکان می‌توانند به جای ابزارهای اولتراسونیک از ابزارهای دستی استفاده کنند؛ هم‌چنین، روش‌های جدیدتری نیز برای معاینه‌ی دهان و دندان وجود دارند که پزشکان می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *