تلگرام اخیرا اولین کلاینت رسمی و از پایه کد نویسی شده خود با نام تلگرام ایکس را معرفی کرده که نسبت به نسخه اصلی برتری‌هایی دارد. درواقع می توان گفت تلگرام ایکس پروژه ارتقا یافته و پایدار برنامه Challegram است که به تازگی در اختیار عموم دارندگان گوشی‌های اندرویدی و iOS قرار گرفته است.

تلگرام ایکس

در ادامه به بررسی مهمترین تفاوت های این دو نسخه از تلگرام می پردازیم.
۱. رابط کاربری ارتقا یافته در صفحه اصلی تلگرام ایکس

شاید بتوان مهم‌ترین تفاوت Telegram X نسبت به نسخه اصلی را رابط کاربری ارتقا یافته و به‌خصوص صفحه اصلی برنامه دانست. در اولین کلاینت رسمی تلگرام شاهد مجزا شدن دو بخش تماس‌های صوتی و چت‌ها هستیم؛ چیزی که تا پیش از این در واتس‌اپ هم مشاهده کرده‌ایم. در صفحه اصلی می‌توان با سوایپ کردن به سمت راست به سابقه تماس‌های برقرار شده دسترسی داشته باشید.
۲. تغییرات در اشتراک گذاری مطالب

دیگر تغییر در رابط کاربری مربوط به شیوه پاسخ دادن و به اشتراک گزاری مطالب است. در تلگرام ایکس برای پاسخ دادن به هر مطلب کافیست بر روی آن به سمت چپ سوایپ کنید و همچنین با سوایپ کردن به سمت راست هم می‌توان آن را با دیگران یا گروه‌ها اشتراک گزاری کنید. در این نسخه شاهد به کار گیری المان‌های متریال و کد نویسی مجدد بسیاری از بخش‌ها هستیم. تفاوت بعد در شیوه نمایش گفتگوها است. در این نسخه پیام‌ها می‌توانند با شکل همیشگی ارسال شوند یا این‌که بنا به تمایل کاربر، قاب اطراف پیام‌ها از بین برود.
۳. حذف نوار Mute/Unmute از زیر صفحه کانال‌ها

تفاوت بعدی در حذف نوار Mute/Unmute از زیر صفحه کانال‌ها است. با این کار فضای بیشتری در صفحه در اختیار دارید. علاوه بر این در کلاینت جدید شاهد نمایش تعداد دقیق افراد گروه‌ها و کانال‌ها هستیم.
۴. سرعت بیشتر بارگذاری تلگرام ایکس

برخلاف نسخه اصلی تلگرام، این نسخه بر اساس API ویژه TDLib نوشته شده و توسعه دهندگان آن را برای دیوایس‌های 64 بیتی بهینه سازی کرده‌اند. این موضوع باعث شده که تلگرام ایکس در مقایسه با تلگرام اصلی سرعت بالاتری در تمام زمینه‌ها داشته باشد. با توجه به همین موضوع، شاهد افزایش سرعت بارگذاری صفحات، آپلود شدن فایل‌های مدیا و اجرای سریع‌تر انیمیشن‌های رابط کاربری هستیم.
۵. Night Mode و Bubbles Mode

Night Mode یا همان حالت شب ویژگی‌ای است که برای شب‌زنده‌داران و افرادی که تا پاسی از شب عادت به استفاده از تلگرام دارند تعبیه شده است. با فعال کردن این ویژگی از منوی همبرگری سمت چپ صفحه اصلی، رنگ‌بندی محیط داخلی و پیام‌ها به شکل تیره‌تری تغییر پیدا می‌کند و برای نمایش در محیط‌های تاریک بهینه می‌شوند. نکته دیگر هم این است که استفاده از تم دارم یا سیاه موجب می‌شود که میزان شارژ باتری دیرتر تمام شود. در تنظیمات همچنین گزینه‌ای برای فعال کردن خودکار حالت شب بسته به نور محیط نیز وجود دارد.

البته چنین ویژگی‌ای تا پیش از این به نسخه دسکتاپی تلگرام افزوده شده بود، بااین‌حال Night Mode تلگرام ایکس با توجه به نور محیط به‌طور خودکار فعال می‌شود. دیگر ویژگی این نسخه Bubbles Mode نام دارد که از همان منوی همبرگری قابل شخصی‌سازی است. با غیرفعال کردن این ویژگی، نوار دور مطالب و سابقه گفتگوها از بین خواهد رفت و جملات در قالب یک خط ساده نمایش داده خواهند شد.
۶. دسترسی آسان‌تر به موارد ذخیره شده در تلگرام ایکس

همان‌طور که میدانید، تلگرام برای هر فرد یا دارنده حساب یک فضای ذخیره‌سازی مشخصی در نظر می‌گیرد. علاوه بر آنکه افراد قادر هستند از این ویژگی برای ذخیره‌سازی فایل‌های مالتی مدیا و یا اسناد خود برای دسترسی آسان استفاده کنند، بلکه قادر هستند مطالب نوشتاری و محتویات ارسال شده از سوی دیگران را هم پین کرده و به بخش ذخیره‌سازی منتقل کنند.

حال در تلگرام ایکس شاهد تعبیه قابلیتی هستند که مطالب ذخیره شده دیگران با سایر موارد ارسال شده از سوی فرد قابل تفکیک هستند. علاوه بر این بخش Saved Messages اکنون دارای سربرگ‌های مختلفی برای دسترسی به مورد مدنظر با توجه به ماهیت آن مطلب هست و دیگر مجبور به رفتن به بخش ShareMedia نخواهید بود.
۷. Advanced mode

تلگرام ایکس علاوه بر بخش تنظیمات اصلی، دارای بخشی به نام Advanced mode نیز هست که در آن می‌توان تنظیمات خیلی ریزی همانند عدم نمایش کیبورد در هنگام پخش فایل‌های مدیا و یا شخصی‌سازی نوع سوایپ‌ کردن‌ها را پیدا کرد.

همان‌طور که گفته شد اصلی‌ترین تفاوت تلگرام ایکس با نسخه اصلی این پیام‌رسان، رابط کاربری ارتقا یافته هست. به‌عنوان مثال در این کلاینت می‌توان به نگاه داشتن ممتد انگشت بر روی گروه یا کانالی، آخرین مطالب آن‌ها را به صورت پیش‌نمایش مشاهده کرد. در صفحه پیش‌نمایش حتی می‌توان به گزینه‌هایی برای پین کردن، پاک کردن سابقه گفتگوها و یا حذف و خارج شدن از گروه یا کانال هم دسترس داشت.

درنهایت تلگرام ایکس امکان ساخت گروه‌، کانال و یا چت روم عادی و یا زمان دارد و مخفی را با یک اشاره امکان‌پذیر می‌کند. بر این کار تنها کافیست بر روی آیکون قلم در سمت راست پایین صفحه اصلی تب کرده و یکی از زیرشاخه‌های ارائه شده را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *