یک واکنش آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بسیار حساس شود. زمانی که یک چیز بی ضرر، یک تهدید محسوب می‌شود، حمله دفاعی ناشی از آن می‌تواند باعث ایجاد آبریزش بینی یا شوک آنافیلاکسی در فرد شود. دنیای آلرژی‌ها فقط درباره علائم نیست. همه چیز عجیب و غریب می‌شود. از انتقال آلرژی یک شخص دیگر و درمان‌های زیرزمینی گرفته تا چیزهای غیر قابل باوری که مردم را دچار کهیر می‌کند. فرد، دیگر مثل قبل به آب و وای فای نگاه نمی‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا از ۱۰ حقیقت درباره آلرژی که عجیب و شگفت‌انگیز هستند برایتان بگوییم.

حقیقت درباره آلرژی
حقیقت درباره آلرژی
۱۰. بسیاری از افراد، آلرژیک نیستند

در ۲۰۱۹، محققان نتایج یک مطالعه جالب را منتشر کردند. این نتایج، آن‌ها را نیز متعجب کرده بود. این پروژه، ۴۰۰۰۰ فرد را در ایالات متحده مورد مطالعه قرار داد. آزمایش‌ها و پرسش‌نامه‌ها نشان داد که از هر ۱۰ نفر، ۱ نفر به یک یا چند آلرژی غذایی دچار است.

حدود ۱۹ درصد فکر می‌کردند آلرژی دارند در حالی که نداشتند. این معمولا نتیجه خود- تشخیصی بعد از مصرف یک غذای خاص بود.

به هرحال، مطالعه نشان داد که این افراد احتمالا تحمل غذایی نداشتند و آلرژیک نبودند. عدم تحمل، در اصل، عدم توانایی در گوارش نوعی غذای خاص بوده و خطرناک نیست. یک واکنش آلرژی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی، یک چیز را به اشتباه به عنوان یک تهدید در نظر می‌گیرد و به شدت پاسخ می‌دهد که خطرناک است.

یک نتیجه غیر منتظره که از افراد داوطلب ( بیماران واقعی) به دست آمد این بود که بسیاری از آن‌ها در بزرگسالی به آلرژی مبتلا شده بودند. در واقع، ۴۸ درصد آن‌ها در بزرگسالی به آلرژی دچار شده بودند.

مطلب مرتبط: حساسیت به ذرت: ۹ مهمترین علائم و نحوه تشخیص آلرژی به ذرت
حقیقت درباره آلرژی ۹: افسانه گربه هایپوآلرژنیک

زندگی برای عاشقان گربه که به خاطر داشتن آلرژی به گربه مجبورند از این حیوان خانگی دوری کنند، سخت می‌شود. ملاقات با دوستانی که گربه دارند می‌تواند باعث عطسه، آبرزیش بینی و خارش چشم شود به گونه‌ای که انگار فردایی را نخواهید دید.

خبر خوب رسید – گربه‌های هایپوآلرژنیک. بر اساس این باور که موی گربه‌ها دلیل اصلی مشکل است، نژادهای مانند کورنیش رکس که موهای فر و کوتاهی دارد، حیوان خانگی بدون آلرژی محسوب می‌شدند.

به هرحال، گربه هایپوآلرژنیک وجود ندارد – البته تا زمانی که محققان بتوانند کاری درمورد بزاق گربه کنند. مشکل در موی آن‌ها نیست بلکه از آب دهان‌شان است.

گربه‌ها تنها حیواناتی در دنیا هستند که پروتئینی به نام Fel d 1 دارند. وقتی کسی می‌گوید به گربه آلرژی دارد درواقع به این پروتئین آلرژی دارد. خاص بودن Fel d1 باعث می‌شود که افراد به حیوانات دیگر، واکنش‌های آلرژیک شدید نشان ‌ندهند.

این پروتئین در ادرار، پوست و بزاق گربه وجود دارد. زمانی که گربه خودش را تیمار می‌کند، بزاق او خشک شده و بخار می‌شود. گربه‌هایی که موی بلند دارند، کرک بیشتری داشته و بعد از حمام، مواد آلرژی‌زای بیشتری در هوا ایجاد می‌کنند.

مطلب مرتبط: درمان آلرژی فصلی: ۲۶ درمان خانگی برای آلرژی های فصلی و تب یونجه
۳. آلرژی گوشتی ناشی از کنه تک ستاره

کنه تک ستاره در ایالات متحده به ویژه در سواحل شرقی وجود دارد. زمانی که این حشره، انسانی را نیش می‌زند، برخی از این افراد دیگر از خوردن استیک لذت نمی‌برند. این مشکل با چیزی به نام «آلفا – گال» شروع می‌شود. این قند بعد از مکیدن خون، وارد شکم کنه تک ستاره می‌شود.

گفته می‌شود کنه، آلفا-گال را وارد جریان خون فرد می‌کند و پس از آن سیستم ایمنی علیه آن پادتن تولید می‌کند. این مسئله به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند. به هرحال، حالا سیستم ایمنی، آلفا-گال را در فهرست دشمنان خود دارد و گوشت قرمز نیز حاوی این قند است.

افرادی که هرگز با کنه تک ستاره مواجه نشده‌اند به راحتی می‌توانند یک برگر بخورند اما افرادی که دچار نیش این حشره شده‌اند، در عرض ۶-۴ ساعت با علائم روبرو می‌شوند.

متاسفانه این یک وضعیت نادر نیست و واکنش آلرژیک آن‌قدر شدید است که تقریبا با آلرژی خطرناک بادام زمینی برابری می‌کند.

در حال حاضر، راهی برای متوقف کردن یک واکنش وجود ندارد که می‌تواند شامل کهیر، مشکلات تنفسی و شوک آنافیلاکسی شود. افراد دچار به آلرژی آلفا-گال باید داروی اپی‌پن را همراه خود داشته باشند تا در شرایط اضطراری تزریق کنند.

مطلب مرتبط: آلرژی: ۳۷ درمان خانگی آلرژی که واقعا معجزه می‌کنند
۷. آلرژی ورزش

افرادی که تمام مدت پای تلویزیون نشسته‌اند در خطر این مورد قرار ندارند. به هرحال، افرادی که عاشق ورزشند یا به آن نیاز دارند با این خطر غیرطبیعی مواجه می‌شوند. حدود ۲ درصد مردم به واکنش آلرژیک به ورزش دچارند.

بنابر برخی دلایل، فعالیت جسمی، سیستم ایمنی آن‌ها را تحریک می‌کند. سیستم ایمنی، پادتن آزاد می‌کند که به ایجاد علائم خفیف تا شدید منجر می‌شود. افرادی که درجه پایین‌تری از این حساسیت دارند دچار کهیر، آبریزش بینی و مشکلات گوارشی می‌شوند. زمانی که خطرناک‌تر می‌شود، ممکن است گلو منقبض شده و فشار خون تا درجه اختلال گردش خون افت کند.

این وضعیت که به آن آنافیلاکسی ناشی از ورزش (EIA) می‌گویند می‌تواند به دلیل شدت ورزش به وجود بیاید. جای تعجب است که فعالیت‌های معمول زیادی می‌توانند این وضعیت عجیب را فعال کنند اما هیچ گزارشی از EIA ناشی از شنا کردن گزارش نشده است.

دلیل کلی آن نامعلوم است اگرچه یکی از زیرگروه‌های آن به غذا ربط دارد. این مورد، آنافیلاکسی ورزشی وابسته به غذا (FDEIA) نام دارد. بعد از خوردن یک اسنک خاص (گاهی وقت‌ها، هر غذایی)، FDEIA با شکیبایی تمام صبر کرده و زمانی که فرد ورزش می‌کند خودش را نشان داده و باعث واکنش می‌شود.

مطلب مرتبط: ۵ مورد که مبتلایان به الرژی می‌خواهند شما بدانید
۶. درمان کرم قلاب‌دار

در ۱۹۷۰، یک انگل شناس به نام جاناتان ترتون، از آلرژی‌های خود خسته شد. بنابراین یک کرم قلاب‌دار را بلعید. او پس از دو سال زندگی با انگل، نتایج کارش را منتشر کرد.

او ادعا کرد که تب یونجه‌ای که به آن مبتلا بود در این دوران عود نکرد. او معتقد بود که کرم با تولید مواد شیمیایی که سیستم ایمنی او را سرکوب می‌کردند، از خودش محافظت می‌کرد. به این معنا که سیستم ایمنی جاناتان، نتوانست در برابر عوامل آلرژی‌زا فعالیت بیش از حد داشته باشد.

محققان مدرن در یک نکته توافق دارند. مطالعات متعدد ارتباط میان کرم‌ها و بیماری‌های التهابی مانند بیماری کرون و ام‌اس را نشان می‌دهند. چون بیشتر «درمان‌های کرم» پنهانی انجام شده بودند، محققان، پزشکان سنتی، افرادی که خودشان را مبتلا کرده بودند تا بیماری را درمان کنند و فروشندگان کرم را نیز ملاقات کردند.

این کار پنهانی چند نتیجه داشت از جمله بهبود آلرژی‌ها، آسم، بیماری کرون و بیماری روده التهابی. به هرحال، کرم قلاب‌دار یک عفونت جدی است. استفاده از آن بدون خطر ممکن نیست زیرا پزشکان هنوز درمورد این‌که آیا این تاثیر واقعی بوده یا اثر دارونما است بحث دارند. اگر واقعی است، تحقیقات زیادی باید انجام شوند تا درمان درست را مشخص کرده و انگل‌ها را کنترل کنند.
۵. وای فای

برخی افراد ادعا می‌کنند که حساسیت الکترومغناطیسی (EHS) دارند. در ۲۰۱۵، یک دختر ۱۵ ساله خودش را کشت. پس از آن، خانواده او در دادگاه توضیح دادند که سیگنال‌های وای فای مدرسه او را مریض کردند، در توانایی تمرکز او اختلال ایجاد کردند و باعث بروز سردردهای بسیار شدید در او شدند.

والدین یک پسر ۱۲ ساله اصرار داشتند که وای فای که اخیرا در موسسه نصب شده بود، مضر است. علائم او شامل سرگیجه، تحریکات پوستی و خون دماغ می‌شد. در یک مورد دیگر، یک زن فرانسوی، در پرونده پرداخت ناتوانی و از کارافتادگی برنده شد و اگرچه دادگاه، پذیرفت که این علائم، زندگی او را مختل کرده بود اما این به طور کامل نشان دهنده EHS نبود.

همچنین سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام می‌کند که این یک «مشکل پزشکی» نیست. علائم EHS می‌تواند نشانه هر چیزی باشد. افراد مبتلا، علائم کلی مانند سردرد، سرگیجه، راش و تهوع را گزارش می‌کنند. با این‌که افراد مبتلا اصرار می‌کنند که دور شدن از سیگنال‌های الکترومغناطیسی حال آن‌ها را بهتر می‌کند اما محققان در این زمینه بسیار محتاطند.

بیماران EHS نتوانستند بگویند که سیگنال‌ها چه زمانی روشن می‌شدند. شکی در این علائم وجود ندارد. به هرحال، ناتوانی در تکرار EHS در آزمایشگاه نشان می‌دهد که محرک‌های زیادی می‌توانند مسئول آن باشند.

مطلب مرتبط: درمان آلرژی غذایی: ۱۲ درمان خانگی برای رفع حساسیت غذایی
حقیقت درباره آلرژی ۴: خالکوبی گندم سیاه

آلرژی بادام زمینی کاملا شناخته شده است. با این‌که اکثر آمریکایی‌ها می‌دانند که بادام زمینی می‌تواند پیامدهای جدی به دنبال داشته باشد، تعداد کمی از آن ها می‌دانند که گندم سیاه نیز به همان اندازه خطرناک است – باعث شوک آنافیلاکسی و باقی علائم می‌شود.

در انگلستان و آمریکا گندم سیاه کاشت نمی‌شود اما داستان ژاپن چیز دیگری است. این غله، ماده اصلی نودل سوبا است. به همین دلیل، ژاپنی‌ها این حقیقت درباره آلرژی را می‌دانند که گندم سیاه، یک غذای آلرژی‌زای رایج است.

در ۲۰۱۷، صاحبان رستوران‌های ژاپنی تلاش کردند که قبل از بیمار شدن توریست‌ها، آن‌ها را در این مود آگاه کنند. آن‌ها یک متخصص پوست و آژانس تبلیغاتی را به کار گرفتند. کمپین به وجود آمده بسیار منحصر به فرد بود – از یک خالکوبی موقت بر اساس هنر تاریخی ژاپنی استفاده می‌کرد.

برای آزمایش این‌که آیا فرد به گندم سیاه آلرژی دارد یا نه، این را باید در نظر گرفت که پوست قبل از زدن خالکوبی با آب نودل سوبا، دچار خارش می‌شود. اگر آلرژیک باشد، قرمزی و تحریک پوست در قسمت‌هایی از تصویر مشخص می‌شود. اگرچه آزمایش مثبت کمی ترسناک است، اما شوک آنافیلاکسی ناشی از خوردن آن را مهار می‌کند.

به دلیل زیبایی خالکوبی‌ها، این ترس خیلی طول نمی‌کشد. حتی قسمت‌های تمیز نیز برای ترکیب راش قرمز با هنر طراحی شده‌ بودند.
۳. آکواژنیک اورتیکاریا

زندگی بدون آب ممکن نیست. حالا فکر کنید که به آب آلرژی داشته باشید. ممکن است قصه به نظر برسد اما این وضعیت که آکواژنیک اورتیکاریا نام دارد خیلی واقعی است. به عنوان یکی از نادرترین انواع آلرژی، فقط ۱۰۰ مورد گزارش شده است.

در ۲۰۱۸، کودکی با این وضعیت شناسایی شد. در ۱۸ ماهگی، شاید جوان‌ترین فردی بود که به آب آلرژی داشت. آکواژنیک اورتیکاریا به سن ربط دارد. اکثر بیماران، این مشکل را در آغاز بلوغ تجربه می‌کنند. در مورد این کودک، چیزهای ساده مانند حمام و عرق کردن می‌توانست باعث کهیر و راش شود.

این آلرژی خیلی مرموز است. هر نوع آب، بدون توجه به دمای آن، می‌تواند باعث واکنش شود. پزشکان دلیلش را نمی‌دانند. برخی از آن‌ها می‌گویند آب، مقصر اصلی نیست بلکه چیزی در آن هست – مثلا یک ماده شیمیایی محلول مانند کلر – که ایجاد مشکل می‌کند. یک نظریه دیگر این است که خود پوست ممکن است ماده‌ای تولید کند که باعث تحریک آلرژی در زمان تماس با آب شود.

مطلب مرتبط: ۸ شایع ترین حساسیت های غذایی که حتما باید بشناسید
حقیقت درباره آلرژی ۲: بیماری پس از ارگاسم

در ۲۰۰۲، یک وضعیت خاص تشخیص داده شد. این مشکل که سندرم بیماری پس از ارگاسم (POIS) نام دارد، ریشه در آلرژی منی دارد. دانشمندان از دلیل این مشکل مطمئن نیستند زیرا یک مورد نسبتا جدید است، مطالعات کمی در این رابطه وجود دارد و مردان زیادی نیز برای آن اقدام نکرده‌اند. محققان فکر می‌کنند که افراد مبتلا به این مشکل به منی خودشان آلرژی دارند.

POIS با انزال تحریک می‌شود و علائمی مانند علائم آنفولانزا (خستگی و ضعف شدید) به دنبال آن می‌آید. علائم در عرض چند ثانیه یا چند ساعت ظاهر می‌شوند و گاهی وقت‌ها تا یک هفته ادامه پیدا می‌کنند. برخی از آن‌ها مانند اختلال در حافظه و زدن حرف‌های بی‌ربط می‌توانند ترسناک باشند. مسئله بدتر این است که این مشکل، مزمن است.

چون فقط ۵۰ مورد شناخته شده‌اند، ابین اختلال یک اختلال نادر محسوب می‌شود. ممکن است مردان بیشتری به آن دچار باشند اما احتمالا از وجود آن آگاهی ندارند یا مشکل‌شان به درستی تشخیص داده نشده است.

به هرحال به نظر می‌رسد که همین ماده می‌تواند درمان این مشکل باشد. یک مطالعه دریافت که دو داوطلب پس از تزریق منی غلظت یافته خود، کاهش علائم را تجربه کردند. خبر بد برای مبتلایان به POIS این است که این درمان عجیب را باید تا ۳۱ ماه انجام دهند.
۱. آلرژی‌ها می‌توانند اهدا شوند

زمانی که یک بیمار عمل پیوند انجام می‌دهد، یک اندام جدید گرفته و شانس جدیدی دریافت می‌کند. به هرحال، برخی افراد چیزی بیشتر از چیزی که خواسته‌اند دریافت می‌کنند – آلرژی‌های غذایی اهدا کننده.

در ۲۰۱۸، یک زن این مسئله را پس از یک دوران سخت متوجه شد. در تمام طول زندگی، او بدون هیچ مشکلی از مغزها مصرف کرده بود. پس از ۶۸ سال، یک ریه جدید دریافت کرد تا آمفیزم خود را درمان کند. پس از عمل دوست داشت ساندویچ کره بادام زمینی و ژله بخورد. خوشبختانه او هنوز دوره نقاهت بعد از عمل پیوند را در بیمارستان می‌گذراند و زمانی که دچار اولین شوک بادام زمینی شد، پزشکان در دسترس بودند.

این اتفاق، شدید بود اما او زنده ماند. زمانی که پزشکان، سابقه فرد اهدا کننده را بررسی کردند، متوجه شدند که او به مغزها آلرژی داشته است. این آلرژی‌های اهدا شده نادر هستند اما اتفاق می‌افتند. حدود ۴ یا ۵ مورد دیگر نیز وجود دارند که در آن پیوند ریه، واکنش منفی اهداکننده به مغزها را به دریافت کننده منتقل کرده است.

ریه تنها اندامی نیست که می‌تواند آلرژی‌های غذایی را به یک فرد جدید منتقل کند. مواردی از اهدای مغز استخوان، کلیه و قلب نیز مشاهده شده‌ است اما بنا به دلایلی، پیوند کبد ریسک بالاتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *