بسیاری از ما حقایقی را درباره برخی غذاها شنیده‌ایم که اعتقاد داریم درست است و بعداً متوجه شده‌ایم که همه آنچه شنیده‌ایم اشتباه و افسانه‌ای بیش نبوده‌اند. به عنوان مثال، این واقعیت که محدود کردن کالری و پیروی از رژیم غذایی فاقد گلوتن می‌تواند بیش از فایده برای سلامتی شما ضرر داشته باشد. تلاش برای حفظ وزن سالم و تغذیه مناسب به اندازه کافی چالش‌برانگیز است و کسب اطلاعات غلط در مورد سلامتی و تغذیه دلیل دیگری برای نگرانی به شما ارائه می‌دهد. حقایق مربوط به سلامتی باید توسط علم پشتیبانی شود. در این نوشتار با ۱۰ خوراکی مضر برای سلامتی آشنا می‌شوید که احتمالا از مفید بودن آنها زیاد شنیده‌اید، اما در واقع آنطور هم که شنیده‌اید مفید نیستند و حتی ممکن است برای شما ضرر داشته باشند.

خوراکی مضر برای سلامتی
۱. ترکیب آب و آبلیمو

لیمو به دلیل اسیدیته، ممکن است ریفلاکس اسید را بدتر کند، یک بیماری شایع که هر ماه 60 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مایع اسیدی، مانند ترکیب آب و آبلیمو، در عین حال می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. دندانپزشکان توصیه می‌کنند هنگام نوشیدن آب و لیمو از نی استفاده کنید و بعد از نوشیدن دهان‌تان را بشویید.
۲. چای

بیشتر ما می‌دانیم که قهوه سیاه می‌تواند دندان‌های شما را لکه دار کند، اما چای هم می‌تواند روی رنگ مینای دندان شما تأثیر بگذارد. از آنجا که چای بیشتر از قهوه تانن دارد، حتی باعث تغییر رنگ طولانی مدت می‌شود. نوشیدن یک لیوان آب بعد از یک فنجان چای می‌تواند به جلوگیری از لکه‌های روی دندان کمک کند.
۳. میوه خشک

بسیاری از مردم آب نبات را با میوه خشک جایگزین می‌کنند، اما این در واقع می‌تواند برای دندان‌های شما بسیار خطرناک باشد. شرکت‌ها معمولاً از رنگ غذای مصنوعی برای جذابیت بیشتر میوه خشک استفاده می‌کنند و همین باعث لک شدن دندان های شما می‌شود. میوه‌های خشک همچنین ممکن است ترشح بزاق طبیعی دهان شما را کاهش دهند. از آنجایی که بزاق به مبارزه با باکتری‌ها کمک می‌کند، می‌تواند مشکلات بهداشتی دهان و دندان بیشتری ایجاد کند.
۴. شربت آگاو

بسیاری از افراد آگاه به سلامتی سعی می‌کنند از قند پرهیز کنند و به جای آن از شیرین‌کننده های طبیعی استفاده کنند. اما شهد آگاو یک شربت بسیار فرآوری‌شده است و به طور خطرناکی دارای فروکتوز است. این ویژگی ممکن است به کبد شما آسیب برساند زیرا فروکتوز را به چربی تبدیل می‌کند، که به نوبه خود می‌تواند باعث بیماری کبد چرب شود.
۵. غذاهای کم کالری

بیش از 80٪ افراد با ترک رژیم‌های لاغری وزن خود را دوباره به دست می‌آورند و دانشمندان معتقدند که غذاهای کم کالری مقصر این امر هستند. اگر شما به طور منظم کالری کم‌تری از میزان نیاز بدن دریافت می‌کنید، باعث می‌شود متابولیسم بدن شما کند شود. از آنجایی که این رژیم‌ها معمولاً پروتئین کمی دارند، بر بافت عضلانی شما نیز تأثیر می‌گذارد. به جای محدود کردن کالری، متخصصان پزشکی توصیه می‌کنند پروتئین کافی بخورید و تمرینات مقاومتی را به برنامه تمرینی خود اضافه کنید.
۶. پودر پروتئین

اگرچه درست است که پروتئین برای عضله و قدرت بدن ضروری است، اما این همه توصیه برای افزودن پروتئین بیشتر به وعده‌های غذایی شما بر اساس بازاریابی است. اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید، پروتئین کافی از وعده‌های غذایی دریافت می‌کنید. اما پروتئین به شکل مکمل می‌تواند بیش از سود ضرر داشته باشد. اگر دچار عدم تحمل لاکتوز باشید ممکن است این مواد باعث ناراحتی گوارشی شوند. به علاوه، تحقیقات بسیار کمی در مورد اثرات طولانی مدت مکمل‌های پروتئین انجام شده‌است.
۷. نوشیدنی سبز

نوشیدنی سبز از مدت‌ها قبل یک روند داغ در زیمنه موضوعات مرتبط با تغذیه و سلامتی بوده‌است، اما به اندازه میوه‌ها و سبزیجات برای سلامتی فایده ندارد. آبمیوه‌ها حاوی فیبر بسیار کمی هستند، که برای هضم مناسب و حفظ وزن مناسب ضروری است.
۸. غذاهای کم کربوهیدرات

متخصصان مردم را ترغیب می‌کنند که از رژیم‌های کم کربوهیدرات پرهیز کنند. کاهش کربوهیدرات‌ها ممکن است به شما کمک کند تا سریع کاهش وزن داشته باشید، اما دریافت نکردن کافی کربوهیدرات در طولانی مدت ممکن است منجر به بیماری‌های قلبی عروقی شود.
۹. روغن نارگیل

اگرچه روغن نارگیل ویژگی‌های منحصر به فرد بسیاری دارد، اما بهتر است آن را یک درمان گاه گاه در نظر بگیرید. زیرا این روغن به افزایش سطح کلسترول کمک می‌کند و احتمالاً خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.
۱۰. محصولات فاقد گلوتن

رژیم غذایی بدون گلوتن برای افرادی که از بیماری سلیاک رنج می برند ضروری است، اما روی آوردن داوطلبانه و بدون دلیل به آن ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. بسیاری از غذاهای پخته شده بدون گلوتن دارای کالری و قند زیادی هستند. همچنین بسیاری از غذاهای سالم دارای گلوتن وجود دارند که می‌توانند مواد مغذی اساسی به بدن شما بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *