اگر عزم‌تان را جزم کرده‌اید هر طور شده به باشگاه بروید یا دوچرخه‌سواری کنید، خوش به حال‌تان- نیمی از راه را رفته‌اید. اما همین که وزنه را برمی‌دارید یا روی دوچرخه می‌نشینید، چالش واقعی، یافتن انرژی برای ورزش کردن به بهترین نحو است.

ورزش کردن

بدن‌تان مانند هر ماشینی که خوب کار می‌کند، برای داشتن عملکرد بهینه به سوخت مناسب نیاز دارد- به‌ویژه در هنگام ۱۰ دقیقه‌ی آخر تمرینات اینتروال شدید. هرچند می‌دانید نباید یک تا دو ساعت قبل از ورزش و تعریق شکم‌تان را با کیک‌های فنجانی، پیتزا، یا نوشیدنی الکلی پر کنید، اما بعضی از خوراکی‌ها هستند که ظاهراسالم و مغذی هستند اما اگر قبل از ورزش کردن آنها را بخورید به‌طور شگفت‌انگیزی تضمین می‌کنند به اندازه‌ی کیک و پیتزا شما را اذیت کنند.
ما با برترین متخصصان تغذیه و رژیم غذایی صحبت کرده‌ایم تا پی‌ببریم کدام خوراکی‌ها بدترین سوخت و انرژی را برای ورزش کردن می‌سازند، و به جای آنها باید چه‌چیزی بخورید.

سبزی‌های برگی
رزش کردن

سبزی‌های برگی

هرچند رژیم سرشار از سالادها و سبزیجات به‌طور معمول فوق‌العاده عالی است، اما سبزی‌های خام مانند کلم کالی، اسفناج، و بروکلی می‌تواند هنگام تحرک سبب ناراحتی‌های جدی شود. فیلیپ گالیا، دارای مدرک دکتری، و نویسنده‌ی حرارت را بالا ببرید: قدرت چربی‌سوزی سوخت‌وسازتان را فعال کنید، می‌گوید: “سبزی‌های برگی به لطف محتوای فیبر بسیار زیادشان، تقریبا به‌طور تضمینی سبب اتساع شکم یا ورم شکم می‌شود.” کیتی سابرینسکی، متخصص رژیم غذایی و بنیان‌گذار وب‌گاه مام تو مام نیوتریشن، می‌گوید” اگر قبل از ورزش کردن هوس یک خوراکی سبک کردید، به جای سالاد سبزی، یک اسموتی سبز بخورید. کافی است میوه‌های مورد علاقه‌تان را با نصف فنجان سبزی، آب و کمی جوی دو سر خشک‌شده یا گرانولا میکس کنید.” این خیلی راحت‌تر پایین می‌رود.

حمص یا خوراک لوبیا
ورزش کردن

حمص – غذای محبوب عرب ها

شکی نیست که لوبیاها منبع فوق‌العاده‌ی پروتیین هستند. اما حمص آماده و بسته‌بندی شده و خوراک‌های لوبیا اغلب حاوی مقدار زیادی روغن افزوده هستند- و هم‌چنین مستعد ایجاد باد هستند. گالیا می‌گوید”اگر خودتان شخصا لوبیاها را قبل از پخت خیس کرده‌اید، باد آن را خارج کرده‌اید، اما اگر این کار را نکرده‌اید…در معرض خطر مصرف خوراکی‌ای هستید که باد بالایی دارد و می‌تواند منجر به تورم و کاهش مصرف اکسیژن شود. بیش‌تر ورزشکاران به همین دلیل از این نوع خوراک‌های بسته‌بندی شده فاصله می‌گیرند.” به جای این‌ها، با خوردن چند لقمه پنیر محلی کم‌چرب انرژی‌تان را تامین کنید-این خوراکی سبک، سیرکننده، و سرشار از پروتیین است، و آن همه روغن هم ندارد.

نان و کیک‌هایی که با غلات کامل درست می‌شود
ورزش کردن

نان های فانتزی با سبوس

سفارش دادن چیزهایی که با غلات کامل درست شده‌اند معمولا یک حرکت خوب است، اما نه قبل از ورزش کردن . گالیا می‌گوید “در کل کربوهیدرات‌های دارای مخمر، قارچ، و گلوتن، تورم‌زا هستند، یعنی آب را نگه‌می‌دارند و سبب نفخ می‌شوند. این کربوهیدرات‌ها به شما انرژی می‌دهند، چون نوعی قند هستند، اما اثرات جانبی‌شان خیلی بیش‌تر از فوایدشان است.” سربینسکی پیشنهاد می‌کند در عوض، نان ذرت سفید و ساده را انتخاب کنید که فیبر کم‌تری دارد، و روی آن کمی کره‌ی آجیل و قطعات موز بگذارید تا انرژی بیش‌تری به شما بدهد.

تخمه‌های خام
ورزش کردن

تخمه کدو خام

همراه داشتن یک مشت تخمه‌ی خام برای این‌که قبل از یوگا با ولع بخورید فقط منجر به نفخ و ناراحتی معده می‌شود. سربینسکی می‌گوید”همه‌ی این‌ها به خاطر محتوای چربی‌شان است، که اگر آنها را با خوراکی‌های کم‌فیبرتر ترکیب کنید، می‌توانید این عوارض را محدود کنید. فقط یک یا دو قاشق چای‌خوری از تخمه‌ی مورد علاقه‌تان را با نصف فنجان بلغور جو دوسر مخلوط کنید. این ترکیب دارای چربی، پروتیین، و کربوهیدرات است و این‌ها ۳ ماده‌ی اصلی هستند که بدن برای داشتن بهترین عملکرد به آنها نیاز دارد.”

هر خوراکی تند
ورزش کردن

غذای تند و فلفی

هیچ‌کس نمی‌خواهد خودش را وادار به ورزشی کند که منجر به گرفتگی عضلات و سوزش معده شود-و هنگامی که شب قبل از ورزش در خوردن پد تای یا چیپس با طعم فلفل هالاپینیو زیاده‌روی می‌کنید، خودتان را در معرض این عوارض قرار می‌دهید. گالیا می‌گوید”خوراکی‌هایی که خیلی ادویه و چاشنی دارند برای هضم به زمان خیلی زیادی نیاز دارند، و شما را برای یک چرت آماده می‌کنند نه یک ورزش سنگین. اگر هوس یک خوراکی خوش‌طعم و جسورانه کرده‌اید، مرغ یا بوقلمون نمک‌سود را انتخاب کنید که سرشار از پروتیین است و تقریبا همه‌ی چیزهای دیگر را به مقدار خیلی کم دارد.” فقط به یاد داشته‌باشید برند‌هایی را بخرید که نمک کم‌تری دارند و افزودنی‌های مصنوعی‌شان خیلی کم است.

خوراکی‌های پروتیینی

07-protein-bars-shutterstock

گالیا می‌گوید “فریب بازاریابی‌های زیرکانه را نخورید. تا وقتی چیزی که می‌خورید مزه‌ی سالمون، مرغ، یا استیک ندهد، به احتمال زیاد پر از قند است و نوعی افزودنی هم دارد.” او می‌گوید اگر به دنبال چیزی انرژی‌زا هستید، و یک قطعه خوراکی پروتیین‌دار تنها چیزی است که می‌توانید پیدا کنید، اطمینان حاصل کنید که گزینه‌ی انتخابی‌تان حداقل ترکیب سالم ۵۰-۵۰ از قند و چربی محتویات‌اش را در اختیار شما می‌گذارداست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *