خورشت غوره از غذاهای ترش و ملس ایرانی است که اگرچه به صورت متداول با گوشت قرمز طبخ می‌شود ولی می‌توان آن را با گوشت‌های سفید مانند مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه اگر گیاهخوار هستید می‌توانید این خورشت را بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید. با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می‌توان برای ۴ نفر خورشت غوره تهیه کرد. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری خورشت تهیه کنید کافی است مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با مجله دلتا و طرز تهیه خورشت غوره همراه باشید.
مواد لازم

گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۱ عدد
غوره ۲۵۰ گرم
نعناع ۱۰۰ گرم
جعفری ۵۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع به اندازه کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز-تهیه-انواع-خورشت
طرز تهیه خورشت غوره

پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و در قابلمه مناسب با روغن کمی تفت دهید تا نرم و شفاف شود.
پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی که پیاز و زردچوبه یکدست شوند ادامه دهید. گوشت خورشتی را به پیاز اضافه کنید و مخلوط پیاز و گوشت را تفت دهید.
وقتی گوشت تغییر رنگ داد و سرخ شد. رب گوجه فرنگی را با مقداری فلفل سیاه به مواد اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رب گوجه‌فرنگی به طور کامل سرخ شود.
پس از تفت رب، چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد.
نعناع و جعفری را پاک کنید و پس از شستشو  به صورت ساطوری ریز خرد کنید.
یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید پس از اینکه روغن داغ شد نعنا و جعفری را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا سرخ شود.
نعناع و جعفری تفت داده را به خورشت اضافه کنید.
پس از ۱۵ دقیقه غوره را نیز با مقداری نمک و فلفل به خورشت اضافه کرده و شعله را کم کنید تا خورشت جا بیفتد پس از اینکه خورشت آماده شد آن را به همراه برنج سرو کنید.

نکات پخت خورشت غوره

خورشت غوره معمولا با گوشت خورشتی طبخ می‌شود ولی اگر منع مصرف گوشت قرمز دارید، می‌توانید این خورشت خوشمزه را با مرغ درست کنید.
برای اینکه خورشت غوره ظاهر اصلی خود را حفظ کند و شبیه خورشت مرغ نشود، گوشت مرغ را به صورت قورمه‌ای (مانند خورش قورمه سبز) خرد کرده و در خورشت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *