خارش پوست، که در اصطلاح علمی به pruritus معروف است، ممکن است در یک قسمت خاص از بدن ایجاد شود یا به تمام بدن سرایت کند. خارش باعث به وجود آمدن احساسی در پوست شما می‌شود که می‌تواند شما را به خاراندن بسیار شدید وادار کند و می‌تواند بسیار عذاب آور باشد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا با چند روش خانگی درمان خارش پا و کف پا آشنا شوید.

درمان خارش پا و کف پا

درحالی که خارش پوست در هر قسمتی از بدن می‌تواند اتفاق بیفتد، پاها بیش از هر جای دیگری مستعد ابتلا به این ناراحتی هستند چون در مقایسه با سایر قسمت‌ها بیشتر عرق می‌کنند. عرق محبوس شده در جوراب و کفش می‌تواند به بروز انواع بسیار زیادی از مشکلات منجر شود.

علاوه بر تعریق، خارش پا و کف پا اغلب به خاطر خشکی پوست، اگزما، پسوریازیس، بیماری‌هایی مانند بیماری کبدی و بیماری سلیاک، اختلالات عصبی، حساسیت و واکنش‌های آلرژیک، مصرف مواد و بارداری نیز به وجود می‌آید. همچنین می‌تواند به خاطر ابتلا به بیماری پای ورزشکاران یا نوعی عفونت قارچی به خارش پا و کف پا مبتلا شویم.

این امکان وجود دارد که بدون علامت قابل توجه دیگری به خارش پا مبتلا شوید، اما این خارش با علائمی مانندی قرمزی، ورم، تاول، لکه‌ها، جراحات، پوست خشک و ترک خورده، و بافت پوسته‌ پوسته شده‌ی پوست همراه است.

مدت زمان و شدت خارش پا و کف پا بسته به علت به وجود آمدن این مشکل متفاوت است، اما باید از مالیدن یا خراشیدن پاها اجتناب کنید، چون این کار فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد.

در ضمن، می‌توانید از یک سری درمان طبیعی برای کمک به از بین بردن نشانه‌های خارش پا و درمان خارش پا و کف پا و نیز حفظ نرمی و رطوبت پوست‌تان استفاده کنید.

مطلب مرتبط: درمان خارش بدن: ۳۵ درمان فوری خارش پوست بدن و صورت(با عکس)
حالا با ما همراه شوید تا شما را با ۱۰ روش خانگی موثر برای درمان خارش پا و کف پا آشنا کنیم:
۱. کمپرس سرد

برای رهایی فوری از خارش پا و کف پا، هیچ چیز بهتر از کمپرس سرد نیست.

احساس سرما و خارش هر دو از طریق فیبرهای عصبی یکسانی به بدن منتقل می‌شوند، بنابراین استفاده از کمپرس سرد می‌تواند باعث رهایی فوری شما از خارش پا و کف پا بشود. دمای سرد همچنین به بی‌حس شدن آن منطقه کمک می‌کند، که این امر به نوبه‌ی خود به کاهش احساس خارش کمک می‌کند.

– چند قالب کوچک یخ را در پارچه‌ای تمیز بپیچید. این بسته‌ی یخ را روی ناحیه‌ای از پای‌تان که دچار خارش است به مدت چند دقیقه قرار دهید. به مدت ۳۰ ثانیه به خودتان استراحت بدهید و بعد دوباره این عمل را تکرار کنید.

– همچنین می‌توانید شیر آب سرد را بر روی ناحیه‌ی مبتلا به خارش پا و کف پا مادامی که نیاز باشد باز کنید.

توجه: هرگز یخ را مستقیما روی پوست نگذارید، چون ممکن است به سرمازدگی منجر شود.

مطلب مرتبط: علت خارش پوست: ۱۵ بیماری مسبب خارش پوست و راه های درمان آن ها
۲. سرکه سیب

به مدت قرن‌ها از سرکه سیب به عنوان درمانی طبیعی جهت فرو نشاندن هر نوع خارشی استفاده می‌شده است. این ماده، با داشتن ماهیتی اسیدی به از بین بردن قارچ‌ها و باکتری‌هایی که می‌توانند باعث خارش پا و کف‌ پای‌تان بسیار کمک می‌کند. همچنین به باز گرداندن تعادل pH به حالت طبیعی کمک می‌کند.

از سرکه‌ی سیب به روش‌های متفاوتی می‌توان استفاده کرد، من جمله به صورت موضعی و خوراکی.

– برای استفاده‌ی موضعی: ۱ پیمانه سرکه سیب خام صاف نشده را با سه پیمانه آب گرم مخلوط کنید و داخل لگن یا سطل کوچکی بریزید. پاهای‌تان را در این محلول به مدت ۱۵ دقیقه بخیسانید، بعد آن‌ها را کاملا خشک کنید. این کار را هر روز دو بار و به مدت دو سه هفته انجام دهید.

– برای مصرف خوراکی: ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب خام صاف نشده را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید ۱ قاشق چایخوری عسل خام هم به آن اضافه کنید و دو بار در روز از آن بنوشید.
۳. جوش شیرین

جوش شیرین می‌تواند به تسکین و درمان خارش پا و کف پا کمک کند. این ماده دارای اثری آرامبخش بر خارش پوست است چون دارای خواص ضد التهابی است.

جوش شیرین همچنین سطح pH پوست را متعادل می‌کند، در نتیجه محیطی را فراهم می‌آورد که مانع رشد و افزایش باکتری‌ها می‌شود.

در مطالعه‌ای که در ۲۰۰۵ منتشر شد استفاده از جوش شیرین در حمام برای درمان پسوریازیس از طریق کاهش خارش و حساسیت بسیار توصیه شده بود.

برای مصرف موضعی:

– یک دوم فنجان جوش شیرین را داخل یک وان کوچک پر از آب سرد بریزید. آن را خوب هم بزنید تا جوش‌ شیرین به طور کامل در آن پخش شود. پاهای‌تان را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در این آب بخیسانید. بعد پاها را با یک حوله خشک کنید. این کار را یک بار در روز انجام بدهید.

– یا انیکه، با مخلوط کردن ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین با ۱ قاشق غذاخوری آب یک خمیر تهیه کنید. این خمیر را روی ناحیه‌ای از پاهای‌تان که می‌خارد قرار دهید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه بماند بعد آن را بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

هشدار: هرگز از جوش شیرین بر روی ترک پوستی یا زخم‌های روباز استفاده نکنید.

مطلب مرتبط: ۱۲ دلیل اصلی خارش بدن و راه های درمان طبیعی آن ها
۴. بلغور جو دوسر کلوئیدی

بلغور جو دوسر کلوئیدی (جو آسیاب شده به شکل پودری بسیار نرم) به تسکین خارش پوست و دستیابی به احساس راحتی کمک می‌کند، حتی اگر مشکل فقط مربوط به پاهای‌تان باشد. این ماده حاوی خواص ضد حساسیت، ضد التهابی، و تسکین دهنده است که شما را بلافاصله از شر خارش پا و کف پا خلاص می‌کند.

در مطالعه‌ی منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نشان داده شده بود که عصاره‌های بلغور جو دوسر کلوئیدی اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مستقیمی از خود نشان می‌دهد، که ممکن است مکانیسم‌هایی برای بهره‌وری مربوط به پوست فراهم آورد در عین حالی که از بلغور جو دوسر کلوئیدی به عنوان لوسیون محافظ پوست استفاده می‌شود.

برای استفاده موضعی:

– یک دوم فنجان بلغور جو دوسر کلوئیدی را در یک وان کوچک پر از آب ولرم بریزید. پاهای‌تان را حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این آب بخیسانید. از این درمان تا ۳ بار در روز استفاده کنید. میزان استفاده به شدت وضعیت خارش پای شما بستگی دارد.

– یا اینکه، کمی آب را به یک فنجان بلغور جو دوسر کلوئیدی اضافه کنید و بگذارید تا غلیظ شده و به ماده‌ای خمیر مانند تبدیل شود. از این مخلوط بر روی پاهای خود استفاده کنید، بعد روی آن را با یک تکه پارچه بپوشانید و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. از این درمان یک بار در روز استفاده کنید.

مطلب مرتبط:خارش گوش: ۵ درمان خانگی خارش گوش
۵. آلوئه ورا برای درمان خارش پا و کف پا

اگر به خاطر پوست فوق‌العاده خشک یا گال به خارش پا و کف پا مبتلا شده‌اید، ژل آلوئه ورا می‌تواند به کمک شما بیاید.

آلوئه ورا حاوی خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی بی‌نظیری است. به علاوه‌ی این که، حاوی ویتامین E است که به حفظ رطوبت پوست و کاهش خارش کمک می‌کند.

در مطالعه‌ی منتشر شده در سال ۲۰۰۹ به این نتیجه رسیدند که ژل آلوئه ورا در درمان گال به اندازه‌ی بنزیل بنزوات مفید و موثر است.

برای استفاده‌ی موضعی:

– ژل یک برگ آلوئه ورا را از داخل آن خارج کنید. این ژل را روی ناحیه‌ای از پاهای‌تان که دچار خارش شده است بمالید. بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بماند، بعد آن را با آب ولرم بشویید. از این درمان می‌توانید به راحتی یک بار در روز استفاده کنید.

– یا، با اضافه کردن ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا به ۲ قاشق غذاخوری خاک رس سبز یک خمیر درست کنید. این خمیر را روی پاهای‌تان بمالید و بگذارید در همان حالت خشک شود. آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام بدهید.
۶. روغن درخت چای برای درمان خارش پا و کف پا

اگر علت اصلی خارش پا و کف پای شما ابتلا به بیماری پای ورزشکاران است، پس استفاده از روغن درخت چای را امتحان کنید.

این ماده خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی قدرتمندی دارد که به مبارزه با علت اصلی عفونت‌های قارچی و متوقف کردن خارش کمک می‌کند.

برای استفاده‌ی موضعی:

– مقداری مساوی از روغن درخت چای ۱۰۰ درصد خالص و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را دو بار در روز روی ناحیه‌ای از پا که می‌خارد بمالید. می‌توانید بعد از ۳۰ دقیقه آن را بشویید. به مدت چند هفته از این درمان استفاده کنید تا از عود کردن این مشکل آزاردهنده جلوگیری شود.

– یا اینکه، چند قطره روغن درخت چای را در ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. این مخلوط را دو بار در روز و به مدت چند هفته روی ناحیه‌ی دچار خارش بمالید. بگذارید مخلوط به مدت ۲۰ دقیقه قبل از شستن روی پوست‌تان بماند.
۷. خیساندن با آب نمک

محلول آب نمک درمان دیگری است که به برطرف کردن احساس خارش پا و کف پا کمک می‌کند.

نمک رشد میکروب‌هایی را که باعث انواعی از عفونت‌های پا می‌شوند متوقف می‌کند، و همین امر خارش و سایر ناراحتی‌ها را کاهش می‌دهد. به علاوه، به تسکین خستگی پا کمک می‌کند.

۱. ۲ قاشق چایخوری نمک را در نیم لیتر آب گرم مخلوط کنید و هم بزنید.

۲. این مخلوط را داخل تشت یا لگن بریزید.

۳. پاهای‌تان را که دچار خارش شده اند به مدت ۱۰ دقیقه در این محلول فرو کنید.

۴. این فرایند را چند بار در روز تکرار کنید تا بدترین خارش‌ها نیز برطرف شوند.

برای افزودن بر تاثیر این درمان، می‌توانید از نمک اپسوم به جای نمک معمولی استفاده کنید.

هشدار: اگر هر شکاف پوستی یا زخم بازی در بدن دارید، از درمان‌های نمکی استفاده نکنید.
۸. بابونه برای درمان خارش پا و کف پا

به خاطر اثرات ضد آلرژیک قدرتمند، بابونه می‌تواند برای درمان خارش پا و کف پا مورد استفاده قرار بگیرد.

این گیاه مانع ترشح هیستامین می‌شود، که به شما کمک می‌کند از واکنش آلرژیکی که می‌تواند به خارش پوست منجر شود جلوگیری کنید.

– برای استفاده‌ی موضعی: یک فنجان چای را در یخچال به مدت ۱۰ دقیقه خنک کنید. یک تکه پارچه را در این چای بزنید، رطوبت اضافه‌ی آن را بگیرید و از آن به عنوان کمپرس سرد برای رفع خارش پا و کف پا استفاده کنید. این کار را ۳ یا ۴ بار در روز تکرار کنید تا به سرعت بهبود پیدا کنید.

– برای مصرف خوراکی: ۱ قاشق غذاخوری بابونه‌ی خشک شده را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. روی آن را بپوشانید تا به مدت ۵ دقیقه خیس بخورد. آن را آبکشی کنید. از این چای ۲ یا ۳ بار در روز بنوشید تا خارش پا و کف پای‌تان فرو بنشیند.
۹. ماست برای درمان خارش پا و کف پا

ماست ساده‌ی ارگانیک حاوی کلنی‌های باکتریایی و پروبیوتیک‌های فعالی است که به مبارزه با هر نوع عفونت پا که می‌تواند باعث ایجاد خارش شود کمک کند.

این خوراکی همچنین به مبارزه با خشکی پوست نیز کمک می‌کند، که عامل اصلی دیگری برای خارش پا و کف پا است.

– برای استفاده‌ی موضعی: ماست ساده‌ی خنک را مستقیما روی پاهای خود بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه بماند. بعد آن را با آب خنک بشویید. به طور کامل پاهای خود را خشک کنید و رطوبت آن را بگیرید. این فرایند را دو بار در روز برای مدت چند هفته تکرار کنید.

– برای مصرف خوراکی: ۱ تا ۲ فنجان ماست ساده دارای کشت‌های زنده و فعال را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید.
۱۰. چریش برای درمان خارش پا و کف پا

چریش، درمانی خوب است اگر که خارش پا یا کف پای شما به خاطر عفونت مخمری باشد. خواص ضد عفونی کننده‌ی آن به مبارزه با عفونت کمک می‌کند و خارش و سایر ناراحتی‌ها را برطرف می‌کند.

برای استفاده‌ی موضعی:

– یک مشت برگ چریش را در ۴ فنجان آب بجوشانید. آن را صاف کنید و بگذارید خنک شود. از این محلول ۲ یا ۳ بار در روز برای شستن پاهای‌تان استفاده کنید.

– یا اینکه، ۵ یا ۶ قطره روغن چریش را در یک کاسه‌ی بزرگ آب ولرم بریزید. پاهای‌تان را که دچار خارش شده است به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز در این محلول بخیسانید.

برای مصرف خوراکی: به مدت چند هفته هر روز چای چریش بنوشید، یا بعد از مشورت با پزشک کپسول‌های چریش مصرف کنید. برای دم کردن چای ۵ عدد برگ چریش یا یک چهارم قاشق چایخوری پودر برگ چریش را در ۱ فنجان آب داغ به مدت ۵ تا ۷ دقیقه بخیسانید. اگر دلتان خواست، می‌توانید کمی لیمو و عسل یا عصاره‌ی میوه به آن اضافه کنید تا طعمش بهتر شود.
نکات و توصیه‌های بیشتر برای درمان خارش پا و کف پا

– قبل از خوابیدن، پاهای‌تان را با گلیسیرین و گلاب ماساژ بدهید تا پوست‌تان نرم و مرطوب بماند.

– همچنین می‌توانید لوسیون کالامین را چند بار در روز برای رفع خارش پا استفاده کنید.

– جوراب‌هایی را انتخاب کنید که ۱۰۰ درصد از کتان درست شده باشند. از پوشیدن جوراب‌های پشمی و پلی‌استری و سایر مواد ترکیبی اجتناب کنید، چون می‌توانند باعث خارش پوست شوند.

– در حالی به رختخواب بروید که یک رطوبت‌ساز در اتاق‌تان روشن کرده‌اید تا به جلوگیری از خشکی پوست‌تان کمک کند؛ معضلی که می‌تواند خارش را بدتر کند.

– برای هیدراته نگه داشتن پوست‌تان آب فراوانی بنوشید. این کار به سم زدایی بدن از طریق دفع ادرار نیز کمک می‌کند.

– از نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های دارای کافئین زیاد اجتناب کنید، چون ماهیتی دهیدراته کننده دارند و می‌توانند باعث بدتر شدن خارش پا یا کف پا بشوند.

– خارش می‌تواند حتی به خاطر واکنش آلرژیک به چیزی که می‌پوشید یا محصولی که استفاده می‌کنید به وجود بیاید. سعی کنید علت و عامل خارش را پیدا و از آن‌ها اجتناب کنید.

– می‌توانید از داروهای آنتی‌هیستامین برای رفع خارش ناشی از واکنش‌های آلرژیک استفاده کنید.

– برای پای ورزشکاران، می‌توانید از بعضی داروهای ضد قارچی بدون نسخه استفاده کنید.

– بعد از شستن پاهای‌تان، همیشه آن‌ها را واقعا خوب خشک کنید، بخصوص لای انگشتان پای‌تان را.

– رژیم غذایی‌تان را از ویتامین A، B، و E پر کنید. کمبود این ویتامین‌ها می‌تواند به خشکی پوست منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *