طبق گزارشی که مگی اونیل برای نشریه‌ی هلث ارسال کرده است، تصمیم برای استفاده از ماسک در طول دوره‌ی همه‌گیری کرونا بیش از آن‌که به یک مسئله‌ی بهداشتی و سلامت مربوط باشد، به یک مسئله‌ی سیاسی تبدیل شده است. وی در این گزارش نوشته است، “‌تاکنون هیچ‌وقت به اندازه‌ی این چهار ماه گذشته، خودم را در معرض خطر آدم‌های اطراف خود، این چنین بی‌پناه، ندیده بودم.‌” با فقدان پروتکل‌های سراسری در خصوص زمان و مکان مشخص برای استفاده از ماسک، نباید انتظار داشت همه‌ی آدم‌ها کاملا تکلیف خودشان را در این باره بدانند، و از اهمیت و ضرورت استفاده از ماسک به طور کامل آگاه باشند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۵ دلیل علمی که چرا باید ماسک بزنیم را بدانید.

دلیل علمی که چرا باید ماسک بزنیم

با وجود این، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده، یک سازمان بهداشت و سلامت کاملا بی‌طرف (از لحاظ سیاسی)، توصیه می‌کند، “‌آدم‌ها در مکان‌های عمومی، در شرایطی که در نزدیکی آدم‌هایی به غیر از افراد خانواده‌شان هستند، و به خصوص در وضعیتی که رعایت و حفظ فاصله گذاری اجتماعی بسیار دشوار باشد، باید از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند.‌”‌ پس این همه سروصدا و مقاومت برای چیست؟ اساسا، با این‌که برخی از آدم‌ها صرفا علاقه‌ای به انجام کارهای اجباری ندارند، به خصوص آن‌که این اجبار از طرف دولت بر آن‌ها تحمیل شده باشد، دانشمندان ثابت کرده‌اند رعایت این توصیه‌ی ایمنی (البته، به همراه رعایت فاصله گذاری اجتماعی) به اندازه‌ی قابل توجهی می‌تواند گسترش ویروس کرونا را محدود کند. در این مقاله، به چند دلیل اصلی برای اهمیت و ضرورت استفاده‌ی جدی از ماسک‌، به خصوص برای برخی از گروه‌های خاص در جامعه اشاره می‌کنیم.

البته، با این‌که ماسک در بسیاری از موارد می‌تواند به پیشگیری از ابتلای آدم‌ها به کرونا کمک کند، در برخی شرایط خاص اساسا امکان استفاده از ماسک وجود ندارد؛ مثلا هنگام مراجعه به دندان پزشکی. از این رو، بهتر است از دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی درباره بهداشت دهان و دندان در دوران کرونا آگاه شوید.
چه کسانی حتما باید از ماسک استفاده کنند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده، به منظور کاهش سرعت گسترش کووید ۱۹، توصیه می‌کند تقریبا تمام آدم‌ها، اعم از کودک و بزرگسال، باید از ماسک استفاده کنند، به استثنای کودکان زیر ۲ سال، هر فردی که به نوعی دارای مشکل تنفسی است، افراد بیهوش، افراد ناتوان جسمی و ذهنی، یا هر فرد دیگری که به تنهایی (بدون کمک دیگران) نتواند ماسک را از صورت خود بردارد.

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است، آدم‌های معمولی نباید ماسک‌های مخصوص جراحی و پزشکی یا ماسک تنفسی N95 خریداری کنند؛ زیرا هجوم مردم برای خرید این قبیل ماسک‌ها فقط باعث کم یا حتی خالی شدن انبارها از تجهیزات حفاظتی شخصی مخصوص کادر درمان می‌شود؛ پزشکان و پرستاران برای محافظت از خود در برابر آلودگی‌های موجود در هوا و مواد شیمیایی به این تجهیزات نیاز دارند. مردم عادی باید از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

هم‌چنین، طبق گزارش نیویورک تایمز، اگر فردی حامل کارتی بود که بر روی آن نوشته شده: “‌معاف از کاربرد ماسک‌”، و ادعا می‌کرد این کارت به برخی افراد خاص، به دلایل پزشکی، اجازه‌ی تردد بدون ماسک را می‌دهد، این ادعا کاملا نادرست و جعلی است. برخی افراد ادعا می‌کنند استفاده از ماسک ممکن است آن‌ها را در معرض خطرات روانی و / یا جسمی قرار دهد؛ و طبق قوانین، وی نه تنها الزامی به استفاده از ماسک ندارد، بلکه مجبور نیست دلیل این مسئله را نیز برای کسی توضیح دهد. این قبیل ادعاها هیچ پایه‌ و اساس علمی و پزشکی ندارند.

به گفته‌ی دکتر جیم کینی، پزشک اورژانس، مسئول ایمنی پزشکان و بیماران، و هم‌چنین، مدیر سابق بیمارستان میشن در آرنج کانتی کالیفرنیا، اگر وضعیت تنفسی‌تان آن‌قدر حساس و آسیب‌پذیر است که قادر نیستید از پشت ماسک پارچه‌ای نفس بکشید، باید داخل خانه‌تان بمانید و خودتان را در معرض بالای خطر قرار ندهید. وی در این باره به نشریه‌ی هلث گفته است، “‌اگر شما واقعا این چنین آسیب‌پذیر هستید، ابتلا به عفونت کووید ۱۹ برای‌تان در حکم مرگ است.‌”‌

چه از لحاظ تنفسی آسیب‌پذیر باشد، چه از قدرت بدنی بالایی برخوردار باشید، با آغاز فصل سرما و با شیوع سایر بیماری‌های تنفسی از قبیل سرماخوردگی و آنفولانزا باید ۵ توصیه مهم در آغاز فصل شیوع سرماخوردگی در دوران کرونا را به طور جدی رعایت کنید.
ماسک‌های جراحی و پزشکی مخصوص افراد زیر هستند:

الف. تمام افراد مربوط به کادر درمان
ب. آدم‌های دارای علائم کووید ۱۹
پ. آدم‌هایی که از افراد مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا مراقبت می‌کنند
ت. آدم‌های ۶۰ سال به بالا (به خصوص در مکان‌‌هایی که خطر انتقال کووید ۱۹ بالا است و امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی به طور کامل وجود ندارد)
ث. آدم‌هایی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند (به خصوص در مکان‌‌هایی که خطر انتقال کووید ۱۹ بالا است و امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی به طور کامل وجود ندارد)
استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای در شرایط زیر الزامی است:

الف. همه‌گیری بیماری کرونا به شکل گسترده وجود داشته باشد
ب. امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی دست‌کم به اندازه‌ی ۱ متر هم وجود نداشته باشد (از جمله در مترو و اتوبوس، محل کار، فروشگاه‌ها، و سایر مکان‌های شلوغ و پرتردد)
چرا باید ماسک بزنیم
۱. استفاده از ماسک (به شیوه‌ی صحیح) احتمال انتقال ویروس را کاهش می‌دهد

پوروی پاریخ، متخصص آلرژی در موسسه‌ی پزشکی آلرژی و آسم، و استادیار بالینی در بخش پزشکی دانشکده‌ی گراسمن در دانشگاه نیویورک، با تاکید بر نه تنها اهمیت استفاده از ماسک، بلکه اهمیت استفاده‌ی صحیح از آن، به نشریه‌ی هلث گفته است، “‌استفاده از ماسک‌های جراحی و هم‌چنین، ماسک‌های پارچه‌ای می‌تواند انتقال ویروس را تا ۷۰ درصد کاهش دهد؛ البته اگر همه ماسک بزنند و این کار را به شیوه‌ی صحیح انجام دهند – یعنی کاملا بینی و دهان خود را بپوشانند.‌”‌

طبق توصیه‌ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، استفاده‌ی صحیح از ماسک یعنی این‌که پیش از گذاشتن ماسک روی صورت‌تان، دست‌های‌ خود را به خوبی بشویید، و ماسک را به گونه‌ای بگذارید که دهان و بینی‌تان را به طور کامل بپوشاند. هم‌چنین، ماسک باید به راحتی روی صورت‌تان قرار بگیرد، و تا لحظه‌ای که مکان عمومی را ترک نکرده‌اید، باید روی صورت‌تان باقی بماند.
۲. از انتقال کرونا در طول دوره‌ی نهفتگی آن پیشگیری می‌کند

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، تخمین زده می‌شود حدود ۵۰ درصد از موارد انتقال بیماری کرونا پیش از زمان ظاهر شدن علائم کووید ۱۹ انجام می‌شود. دکتر اریک وستمن، پزشک و استادیار در رشته‌ی پزشکی در دانشگاه دوک، در این مورد به نشریه‌ی هلث گفته است، “استفاده از ماسک آسان‌ترین راه ممکن برای کاهش احتمال انتقال یا ابتلای نادانسته‌ به این عفونت است؛ ولی در حقیقت، یک نوش‌دارو نیست – آدم‌ها باید قواعد مربوط به فاصله گذاری اجتماعی و هم‌چنین، رعایت بهداشت و شستشوی دست‌ها را نیز به طور کامل در نظر بگیرند. استفاده از ماسک نمی‌تواند جایگزین این موارد شود.‌”‌

برای آن‌که بتوانید احتمال ابتلای‌تان را به کووید ۱۹ کم‌تر کنید، باید به طور کامل با این بیماری آشنا شوید؛ از این رو، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی ویروس کرونا: ۱۰ نکته مهم درباره علائم، پیشگیری و درمان کرونا را نیز مطالعه بفرمایید.

راشل والنسکی، پزشک و رئیس بخش عفونی بیمارستان عمومی ماساچوست، و استاد پزشکی در دانشکده‌ی پزشکی هاروراد در یک جلسه‌ی توجیهی در سوم آوریل که توسط انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا برگزار شده بود، به خبرنگاران گفت، “‌استفاده از ماسک یک رفتار بشردوستانه است؛‌ شما با گذاشتن ماسک فقط از سلامت خودتان مراقبت نمی‌کنید.‌”‌ استفاده از ماسک باعث جلوگیری از انتقال ویروس از مبتلایان بدون علامت به دیگران می‌شود.‌

هم‌چنین، باید به این نکته توجه کنید که صرفا استفاده از ماسک پارچه‌ای نمی‌تواند از شما در برابر خطر دریافت ویروس کرونا محافظت کند. (تنها ماسک‌های تنفسی N95 که فقط باید در اختیار پزشکان و کادر درمان قرار بگیرند، می‌توانند این سطح از ایمنی را تامین کنند.) در عوض، ماسک‌های پارچه‌ای از انتقال ویروس از مبتلایان بدون علامت به سایر افراد پیشگیری می‌کنند؛ از این نظر، اهمیت استفاده از ماسک به اندازه‌ی رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی دست‌ها است.
۳. با استفاده از ماسک، از دیگران در برابر بیماری محافظت می‌کنید

پژوهشگران دریافته‌اند، استفاده از ماسک، در صورتی که به یک تلاش جمعی تبدیل شود، می‌تواند بالاترین تاثیر را داشته باشد. به این نکته توجه کنید، طبق پیش‌بینی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا تا ۲۶ سپتامبر به ۲۱۱۰۰۰ نفر می‌رسد؛ این در حالی است که طبق پیش‌بینی گروهی از پژوهشگران واشنگتن این رقم ممکن است ۱۸۰۰۰۰ نفر باشد. با وجود این، پژوهشگران معتقدند اگر اکثریت جمعیت آمریکا از ماسک استفاده می‌کردند، آمار و ارقام مربوط به مرگ و میر ناشی از کرونا تا ۹۵ درصد کاهش می‌یافت.
۴. استفاده از ماسک در برخی کشورها الزامی است

با این‌که استفاده از ماسک در بسیاری از کشورهای جهان به طور عمومی اجباری نشده است، در برخی از کشورها، مردم مجبور هستند در خیابان و سایر مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند. این وضعیت در ایالات متحده نیز به همین شکل است؛ استفاده از ماسک به صورت سراسری در این کشور اجباری نیست، ولی قوانین در ایالت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال، بسیاری از ایالت‌ها نظیر کالیفرنیا، واشنگتن، یوتا و کارولینای شمالی پس از مقاومت اولیه در برابر این همه‌گیری، تصمیم به اجباری کردن استفاده از ماسک گرفته‌اند. ایالت‌هایی نظیر نیویورک و نیوجرسی که از ابتدا استفاده از ماسک را اجباری کرده بودند، حتی علی‌رغم برگزاری تظاهرات گسترده علیه نژادپرستی و بی‌رحمی پلیس آمریکا، هم‌چنان شاهد کاهش آمار مبتلایان جدید به این عفونت هستند.

همان‌طور که پیش‌تر گفته‌ شد، رعایت فاصله گذاری اجتماعی به اندازه‌ی استفاده از ماسک و شستشوی دست‌ها اهمیت دارد. از این رو، بهتر است مقاله‌ی فاصله گذاری اجتماعی: ۱۸ باید و نباید مهم دوران کرونا را نیز مطالعه بفرمایید.
۵. استفاده از ماسک به طور کلی سطح بهداشت و سلامت را بهبود می‌بخشد

حتی از مدت‌ها پیش از آن‌که همه‌گیری کرونا آغاز شود، تقریبا تمام متخصصان پزشکی، از جراحان گرفته تا دندان پزشکان، برای محافظت از خود در برابر قطرات تنفسی، آلودگی‌ها، و بیماری‌ها، و هم‌چنین، برای پیشگیری انتقال آلودگی‌های خود به بیماران از ماسک استفاده می‌کردند. در بسیاری از فرهنگ‌ها، استفاده از ماسک هنگام ابتلا به یک بیماری یا حتی آلرژی به عنوان نشانه‌ای از احترام به حقوق دیگران شناخته می‌شود. استفاده از ماسک و هم‌چنین، رعایت جدی و دقیق مسائل بهداشتی به خصوص در شرایط پر خطر، برای محافظت از خود در برابر بیماری‌ها مسئله‌ای کاملا طبیعی و منطقی است.

اطلاعات موجود در این مقاله در زمان انتشار آن، کاملا دقیق و مبتنی بر حقیقت بوده است. با وجود این، از آن‌جا که شرایط مربوط به کووید ۱۹ دائما در حال تحول و تکامل است، امکان دارد برخی از اطلاعات و داده‌های موجود در این مقاله با گذشت زمان دچار تغییرات شده باشند. با این‌که ما همواره در تلاش هستیم تا آن‌جا که می‌توانیم محتوای‌مان را به‌روز کنیم، به مخاطبان توصیه می‌کنیم جهت اطلاع از جدیدترین اخبار و توصیه‌های پزشکی و بهداشتی در خصوص بیماری کووید ۱۹، به پایگاه‌های اطلاعاتی مربوط به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سازمان بهداشت جهانی، و وزارت بهداشت کشور مراجعه کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *