راه های افزایش اعتماد به نفس
۱. با دیگران ارتباط چشمی برقرار کنید

یکی از بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس سریع و فوری برقراری ارتباط چشمی است. زیرا ارتباط چشمی یک پیوند را پایه‌گذاری می‌کند، خلوص نیت را نشان می‌دهد، و به ایجاد حس اعتماد بین آدم‌ها کمک می‌کند. آدم‌های بااعتماد به‌نفس همیشه بالا را نگاه می‌کنند، هرگز نگاه‌شان را به سوی میز، زمین، یا پاهایشان پایین نمی‌اندازند. آنها چه هنگام گفت‌وگو و چه هنگام راه رفتن در راهروی دفتر کار به آدم‌های دیگر نگاه می‌کنند. آنها به واسطه‌ی ارتباط چشمی دیگران را جذب می‌کنند.

پژوهشی که در دانشگاه لوون در بلژیک انجام شد به این نتیجه رسیده‌است که احتمال برقراری ارتباط چشمی در افراد با اعتماد به‌نفس بالاتر، بیش‌تر از همتایان‌شان است که اعتماد به‌نفس کم‌تری دارند، کسانی که اعتماد به‌نفس پایین‌شان با نگاه‌های گریزان در ارتباط است.

مطلب مرتبط: ۵ ترفند زبان بدن که اعتماد به نفس را فورا بالا می‌برد
۲. لبخند زدن را فراموش نکنید

این هم یکی از سریع ترین راه های افزایش اعتماد به نفس است که می‌تواند تاثیری شگرف بر احساس‌تان نسبت به خود داشته باشد. وقتی به دیگران لبخند می‌زنید، باعث ایجاد واکنش زنجیره‌ای می‌شود. آنها نیز در پاسخ به شما لبخند می‌زنند و احساس هر دوی‌تان بهتر و اعتماد به نفس‌تان بیش‌تر می‌شود. بنابراین، اخم‌تان را باز کنید و لبخند بزنید!

فواید خنده
۳. سعی کنید لباس های تمیز و مرتب بپوشید

خب دیگران به سرعت درباره ظاهر شما قضاوت می کنند و شما باید به سرعت اعتماد به نفس خود را بالا ببرید! پس درست مانند پاکیزگی بدن، مرتب و خوش رخت و لباس بودن (یعنی لباس‌تان چروک، لکه‌دار، و پاره نباشد) نیز می‌تواند اعتماد به نفس‌تان را افزایش دهد. اگر با اعتماد به نفس و موفق به نظر بیایید، احساس یک آدمِ با اعتماد به نفس و موفق را خواهید داشت.
۴. یک روحیه محکم و قاطع از خود به نمایش بگذارید

یکی دیگر از سریع ترین راه های افزایش اعتماد به نفس قاطعانه و محکم رفتار کردن است که با روحیه تهاجمی و پرخاشگرانه متفاوت است. پرخاشگری نه تنها نشانه اعتماد به نفس نیست، بلکه نشانه تحکم کردن است و در زمان احساس عدم اعتماد به نفس، پرخاشگری، شاید ساده‌ترین کار به نظر برسد. سعی کنید هویت خود را بدون داشتن روحیه تهاجمی و پایمال کردن حق دیگران اثبات کنید. تا هنگامی که یاد نگیرید چگونه خود را از ناامنی‌ها دور نگه دارید، اعتماد به نفس شما بالا نخواهد رفت.

مطلب مرتبط: ۲۰ روش افزایش اعتماد به نفس که همه باید بدانند
۵. به طرز ایستادن و زبان بدن خود توجه کنید

برای تقویت اعتماد به نفس‌ خود باید همیشه از وضعیت بدن خود آگاه باشید. علم اثبات کرده است که طرز ایستادن یک فرد میزان اعتماد به نفس‌ او و اینکه از نظر دیگران چقدر اعتماد به نفس‌ دارد را نشان می‌دهد.

مطالعه‌ی علمی که اخیراً انجام شد نشان داده است فردی که مثل سوپرمن بایستد، یعنی دست‌هایش به پهلو و شانه‌هایش عقب باشد، به نظر اعتماد به نفس‌ بیشتری دارد و در مصاحبه‌های استخدامی و وظایف و مسئولیت‌های دیگر عملکرد بهتری خواهد داشت.

یکی از عالی ترین راه های افزایش اعتماد به نفس این است که قبل از موقعیت‌هایی که نیاز به نشان دادن اعتماد به نفس‌ بالا دارد ۵ دقیقه صاف بایستید، مطمئن باشید تأثیر این کار را خیلی زود احساس خواهید کرد.

راز زبان بدن

مطلب مرتبط: ۸ راه برای بالا بردن اعتماد به نفس
۶. به راحتی و به سرعت به دیگران جواب “نه” را بدهید

جامعه‌ی ما بر مبنای توافق ساخته می‌شود. همه‌ی ما می‌خواهیم خوشحال باشیم و مطمئن شویم که روابط‌مان با آدم‌های اطراف‌مان سازگار است. متاسفانه، وقتی بحث از رشد می‌شود، این امر کوچکترین کمکی به شما نخواهد کرد. ناسازگاری‌ها، در حالی که نسبتا رنج‌آور هستند، در واقع آدم‌ها را مجبور می‌کنند به شما گوش بدهند. همچنین شما را مجبور می‌کنند به آن چه می‌خواهید و استدلال نهفته در پس آن چیز فکر کنید.

“نه” گفتن لزوما به این معنی نیست که شما ناسازگار هستید. در واقع به معنی این است که متوجه و مراقب هستید. شما آنچه را دیگری می‌گوید می‌شنوید و چیز دیگری پیشنهاد می‌دهید که می‌تواند مناسب‌تر باشد. مشکل “نه” گفتن این است که بعضی از آدم‌ها از انجام آن می‌ترسند.

با تغییر عقیده در رابطه با این موضوع، نهایتا اعتماد به نفس تان افزایش می یابد و این توانایی را خواهید داشت که خیلی ظریف و آرام با یک شخص مخالفت کنید. این کار نهایتا شما را به فردی با فکر و باملاحظه‌تر که آدم‌ها به او احترام می‌گذارند تبدیل می کند.
۷. با یقین صحبت کنید و عبارت “احتمالا“ را کمتر به کار ببرید

به ندرت پیش می‌آید که شما از افراد با اعتماد به نفس عبارت‌هایی مانند “مطمئن نیستم” و “فکر می‌کنم” را شنیده باشید. آنان با اطمینان کامل صحبت می‌کنند، چرا که می‌دانند در غیر این صورت نمی‌توانند اعتماد دیگران را جلب کنند و سایرین عقاید آنان را نمی‌پذیرند.

استفاده از این کلمه به طور واضحی گویای این امر است که شما از شرایط و وضعیتی که در حال صحبت راجع به آن هستید اطمینان و آگاهی ندارید. حتی اگر احتمال‌تان ۱۰۰% بر اساس علم و ریاضی و فرمول باشد مردم احساس می‌کنند زمانی که این کلمه را بکار می‌برید حتماً از موضوعاتی اطلاع ندارید زیرا مطمئن نیستید.

مردم دوست دارند هرچه سریع تر دیگران را قضاوت کنند تا بعداً در موردشان زیاد فکر نکنند. پس اگر به قضاوت مردم ( برای کارتان) احتیاج دارید از کلمات هوشمندانه ای استفاده کنید.

زبان بدن در ارتباط با مشتری

مطلب مرتبط: ۱۵ کار که آدم های با اعتماد به نفس بالا اصلا انجام نمی دهند
۸. بیشتر گوش دهید تا صحبت کنید

یکی از بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس این است که از سکوت کردن هم استقبال کنید و بیش از آنکه سخن بگویید گوش دهید. افراد با اعتماد به نفس بیشتر از این‌که صحبت کنند گوش می‌دهند، چرا که نمی‌خواهند همه چیز را به همه ثابت کنند. آنان می‌دانند که گوش‌سپاری فعالانه و بذل توجه کافی به گفته‌های دیگران منجر به رشد و یادگیری بیشتری برایشان می‌شود. در گفت‌وگو با دیگران به جای تلاش برای به کرسی نشاندن گفته‌های خود، روی صحبت‌ها تمرکز می‌کنند چون می‌دانند که این کار برای مردم لذت‌بخش‌ترو سازنده‌تر است.

مطلب مرتبط: ۱۰ عادت روزانه آدم های با اعتماد به نفس بالا
۹. در هر گفتگو و جمعی دیگران را تحسین کنید

افراد با اعتماد به نفس از تحسین دیگران ابایی ندارند. معمولا افراد ضعیف‌النفس به توانایی‌های خود شک دارند و به همین دلیل سعی می‌کنند تا خودشان را در کانون توجه نگه دارند و با انتقاد از دیگران خود را ثابت کنند. از سویی دیگر، افراد با اعتماد به نفس‌ نگران این مسئله نیستند زیرا عوامل درونی میزان موفقیت آنها را تعیین می‌کند. افراد با اعتماد به نفس‌ روی موفقیت‌های سایر افراد تمرکز و آنان را به خاطر دستاوردهای مثبت‌شان تحسین می‌کنند.
۱۰. ترس‌های خود را به شکلی متفاوت نشان دهید

یکی دیگر از بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس این است که شما بتوانید ترس‌های خود را به انرژی برای تغییر تبدیل کنید. وقتی ترسی را تجربه می‌کنید، از این احساس قدرتمند برای اقدام کردن در کاری مثبت و تعالی بخش استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *