از روزگاران گذشته و در طی اعصار مختلف تاریخ مژه های پر پشت و بلند را یکی از رازهای زیبایی زنان می‌دانسته‌اند که وقتی بدانیم واقعا هیچ تفاوتی بین طول و حجم مژه های مردان و زنان نیست، این باور کمی خنده‌دار به نظر می‌رسد. و حتی بدتر از آن، سال‌ها استفاده از ریمل و مژه های مصنوعی باعث شده است مژه های زنان اوضاع بسیار بدی پیدا کند. برای تقویت مژه درمان های خانگی زیادی وجود دارد که در این نوشتار با ۱۰ درمان خانگی برای رشد مژه های بلند و مژه های پر پشت آشنا می‌شویم.

۱۰ درمان خانگی برای رشد مژه های بلند و مژه های پر پشت

بسیار خوب، آیا نگران این هستید که مژه های‌تان کم پشت شده‌اند یا به آن بلندی و پر پشتی که دوست دارید نیستند؟ این یک نگرانی رایج در بین خانم‌ها است اما برای آن راه حل وجود دارد. درمان‌های خانگی ما برای پر پشت‌تر و بلندتر کردن مژه ها باعث تغذیه‌ی فولیکول‌های مو، رفع آسیب ناشی از سال‌ها آرایش، و خوشبختانه تقویت اعتماد به نفس‌تان می‌شوند و به چشمان شما درخشش دوباره‌ای می‌بخشند.
علت کم پشتی مژه ها

کم پشتی مژه ها می‌تواند به خاطر چند عامل رخ بدهد که برای نمونه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: سن و سال (و پیرتر شدن)، ژنتیک، تغییرات هورمونی، اثرات جانبی مصرف داروها، و همچنین بیماری‌های پوستی و ناراحتی‌های پزشکی مانند عفونت چشم، اختلالات غدد درون‌ریز، تروما، اختلالات متابولیک، و کمبود مواد مغذی.

زنانی که از ریزش موی پس از زایمان رنج می‌برند نیز بعد از فارغ شدن اغلب متوجه می‌شوند که مژه هایشان هم در حال کم پشت شدن است. سبک‌ و عادات زندگی مانند سفت مالیدن چشم‌ها و همین‌طور پاک نکردن آرایش چشم‌ها نیز می‌تواند باعث ریزش مژه ها شود.

مطلب مرتبط: ۸ درمان خانگی برای داشتن مژه های بلند و پرپشت

به خاطر همین، افراد اغلب برای داشتن مژه های پرتر و بلندتر به راه‌های مختلفی مانند مژه‌ مصنوعی گذاشتن یا استفاده از ریمل‌های حجم دهنده متوسل می‌شوند. باید گفت، وقتی می‌توانید برای همیشه مژه های‌تان را پرپشت کنید و همین‌طور باعث بلندتر شدنشان بشوید پس چرا به ریمل‌های موقت پناه می‌برید؟

در ادامه بعضی از درمان‌های خانگی ساده و بی‌نظیر برای بهبود رشد مژه‌ ها را فهرست کرده‌ایم که امیدواریم باعث سالم‌تر، پر پشت‌تر، و بلندتر شدن مژه‌ هایتان بشوند.
۱۰ درمان خانگی برای رشد مژه های بلند و مژه های پر پشت

چند راه طبیعی برای بهبود رشد مژه‌ های بلند و مژه های پر پشت وجود دارد. به مانند همه‌ی درمان‌های خانگی، ممکن است نیاز باشد این درمان‌ها را در طول یک دوره‌ی زمانی یک یا دو ماهه تکرار کنید. در ادامه راه‌های امتحان شده‌ای وجود دارند که واقعا برای کمک به بلندتر و پر پشت‌تر شدن مژه‌های‌تان کارساز هستند.

از روغن‌های معطر و حامل که رشد مو را تقویت می‌کنند استفاده کنید.

چند روغن معطر شناخته شده وجود دارند که رشد مو را تقویت می‌کنند و از آن‌ها برای تحریک رشد مژه نیز می‌توان استفاده کرد. چون این روغن‌ها باید مستقیما در ناحیه‌ی چشمی استعمال شوند، باید کم و با دقت استفاده شوند تا مبادا روغن مستقیما وارد چشم‌های‌تان بشود.
۱. روغن کرچک برای تقویت مژه

اولین روغن معطر موجود در این فهرست روغن کرچک است. روغن کرچک روغنی گیاهی است که از دانه‌ی کرچک گرفته می‌شود و محرکی قوی دارد که می‌تواند رشد فولیکول‌های مو را تقویت و تحریک کند. تاریخچه‌ی روغن کرچک قدمتی طولانی دارد، و به مصریان باستان بر می‌گردد که طبق گفته‌ها از آن به عنوان پماد استفاده می‌کرده‌اند و به گفته‌ی مورخان کلئوپاترا از آن برای درخشان کردن سفیدی چشمان خود استفاده می‌کرده است.

خواص روغن کرچک, درمان خانگی تاول, درمان پولیپ بینی, درمان موهای کم پشت

چه واقعیت باشد چه افسانه، این روغن واقعا به پر و براق شدن مژه‌ ها کمک می‌کند. به علاوه، حتی می‌تواند با انگل‌های دمودکس که باعث ریزش مژه می‌شوند مبارزه کند.

مطلب مرتبط:۱۰ برترین درمان خانگی خارش چشم

برای استفاده از روغن کرچک به عنوان یک درمان خانگی، لازم است جهت مالیدن این روغن به مژه ها از یک گلوله‌ی پنبه یا برس آرایش کوچک تمیز استفاده کنید. با دقت مقدار کمی از این روغن را قبل از خواب به مژه‌ ها بمالید تا بیشترین میزان جذب را داشته باشد. وقتی بیدار شدید آن را با آب تمییز بشویید.

همچنین می‌توانید کمی ژل آلوئه ورا را با روغن کرچک مخلوط کنید – از هر کدام دو قاشق چایخوری. آن‌ها را خوب هم بزنید و با استفاده از پنبه یا برس روی مژه‌ ها بمالید. بگذارید این مخلوط یک شب بماند و خوب جذب شود بعد وقتی بیدار شدید آن را خوب بشویید.

برای حصول بهترین نتایج ممکن، این فرایند باید به طور منظم به مدت ۱ تا ۳ ماه تکرار شود.
۲. روغن زیتون برای تقویت مژه

معروف است که روغن زیتون رشد مو را تقویت و درست برای بهبود رشد مژه‌ها نیز به همان اندازه درمانی کارآمد به شمار می‌آید. روغن زیتون سرشار از اسید اولئیک و ویتامین E است که هر دو برای رشد مو ضروری هستند. این دو جزء می‌توانند مو را تغذیه کنند و همچنین بر حجم آن بیفزایند. این روغن همچنین باعث می‌شود مژه ها رنگ تیره‌تری به خود بگیرند.

خواص زیتون

قبل از خوابیدن به وسیله‌ی یک گلوله‌ی پنبه از این روغن به مژه های خود بمالید. بگذارید یک شب روغن روی مژه ها بماند و بعد از بیدار شدن آن را به خوبی با آب تمییز کنید. این برنامه را هر روز حداقل به مدت یکی دو ماه یا تا زمانی که به نتایج مطلوبی در مورد مژه هایتان برسید تکرار کنید.
۳. ژل آلوئه ورا برای تقویت مژه

درمان خانگی حیرت انگیز دیگر برای داشتن موهای پرتر و بلندتر آلوئه ورا است. آلوئه ورا حاوی تعدادی مواد مغذی و ویتامین است که به پر پشت و بلند شدن مژه ها کمک می‌کنند. این ماده حاوی ویتامین‌های A، B12، C، و همین طور E است که همه به عملکرد سلولی کارآمد کمک می‌کنند و در نتیجه رشد موهای سالم و براق را تحریک می‌کنند.

همچنین حاوی فولیک اسید است که از ریزش مژه ها جلوگیری می‌کند. به علاوه، آلوئه ورا یک اثر مرطوب کنندگی معروف دارد که باعث حفظ سلامت مژه ها می‌شود.

مطلب مرتبط: خارش‌چشم :علت‌ ها و راه‌ های درمان خارش‌چشم را بدانید

جهت استفاده از آلوئه ورا به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای رشد مژه‌ هایی پر پشت‌تر و بلندتر، از چیزی مانند فرچه‌ی ریمل تمیز استفاده کنید. آلوئه ورا را با دقت بشویید تا لاتکس موجود در آن از بین برود. کمی از ژل تازه‌ی آلوئه ورا را بتراشید و قبل از خواب روی مژه های خود بمالید. بگذارید ژل آلوئه ورا یک شب روی مژه هایتان بماند. صبح روز بعد، این ژل را با استفاده از آب گرم بشویید.

همچنین می‌توانید به آلوئه ورا روغن جوجوبا اضافه کنید، درمان شناخته‌ شده‌ی دیگری برای کمبود رطوبت مو و تقویت رشد مو. این دو را به میزان یکسان با هم مخلوط کنید و به آرامی روی مژه‌ هایتان بمالید و بگذارید به مدت حدودا ۱۵ دقیقه بماند و بعد بشویید. این فرایند را می‌توان دو بار در روز تکرار کرد.
۴. برس کشیدن مژه ها

به همین سادگی که به نظر می‌رسد، بسیاری روی اسم این روش قسم می‌خورند. برس کشیدن مژه ها ذراتی مانند آلودگی و گرد وخاک را که ممکن است مانع از رشد سالم مژه ها بشوند از بین می‌برد. این ذرات می‌توانند منافذ را مسدود کنند و از این طریق مانع رشد مژه یا حتی منجر به ريزش آن بشوند.

به علاوه، برس کشیدن می‌تواند جریان خون را تقویت کند تا مواد مغذی بیشتری بتواند به فولیکول‌های مژه‌ ها برسد. این کار درست با فرایندی مثل ماساژ دادن عمل می‌کند و با تقویت روند جریان خون به پر پشت کردن مو کمک می‌کند.

از ریشه‌ی مژه ها شروع کنید و برس را به سمت نوک موها بکشید. هر جلسه ۵ دقیقه و دو بار در روز این کار را انجام دهید. تا زمانی که به نتایج مطلوب و مورد نظر خود دست پیدا کنید این کار را تکرار کنید.
۵. ویتامین E برای تقویت مژه

مطالعه‌ای که در ۲۰۱۰ منتشر شد افزایش رشد مو را در کسانی که ویتامین E مصرف می‌کردند در مقایسه با کسانی که دارونما می‌خوردند نشان می‌داد. این مطالعه به این نتیجه رسیده است که خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E به کاهش استرس اکسیداتیو، که با ریزش مو در ارتباط است کمک می‌کند.

برای استفاده از این درمان خانگی ساده، چند قطره ویتامین E را روی برس مژه بمالید و طبق دستور فوق‌الذکر آن‌ها را برس بکشید.
۶. انجام ماساژ پلک ها برای تقویت مژه

همان طور که اشاره شد، ماساژ می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و ماساژ پلک‌ها می‌تواند به رشد مژه‌ ها کمک کند. بهبود جریان خون مواد مغذی بیشتری را به ناحیه‌ی ماساژ داده شده می‌آورد و از این طریق باعث می‌شود فولیکول‌های موجود در این ناحیه بهتر رشد کنند. بعد این امر باعث تحریک رشد مو خواهد شد و همچنین از شکستگی یا کم پشت شدن مژه‌ ها جلوگیری خواهد کرد.

برای انجام ماساژ پلک‌ها، مقدار کمی کره‌ی شی، ژله‌ی پترولیوم، یا روغن را روی پلک‌های چشمانتان بمالید. یادتان باشد، فقط مقدار کمی استفاده کنید چون نباید چیزی از آن وارد چشمتان بشود. به علاوه، مطمئن شوید که انگشتانتان تمیز باشد. بعد، از نوک انگشتانتان برای ماساژ دادن خط مژه و پلک استفاده کنید. به شکلی دوار ماساژ بدهید و ترجیحا برای ملایم‌تر شدن ماساژ از انگشت انگشتری استفاده کنید. هر جلسه برای هر کدام از چشم‌ها این ماساژ را به مدت حدودا ۵ دقیقه انجام دهید. به مدت یک تا سه ماه هر روز دو بار تکرار کنید.
۷. مخلوط پوست لیمو برای تقویت مژه

یک درمان خانگی موثر دیگر برای داشتن مژه‌ های پر پشت‌تر و بلندتر پوست لیمو است. پوست لیمو حاوی اسید فولیک و همچنین ویتامین B و C است و مدت‌های مدیدی به عنوان ماسک صورت برای بهبود سلامت پوست استفاده می‌شده است، اما برای رشد مو نیز فوق‌العاده است. پوست لیمو حاوی ویتامین B و C است که همه به بهبود رشد مو کمک می‌کنند. حتی ممکن است پوست لیمو را داخل روغن‌های معطری مثل روغن زیتون یا روغن کرچک بریزند تا خواص پاک‌کنندگی و تحریک کنندگی آن را تقویت کنند.

برای حصول بهترین نتایج، داخل پیاله پوست لیو را در روغن کرچک یا روغن زیتون بخیسانید و بگذارید این مخلوط به مدت حداقل ۲ هفته به همان حالت باقی بماند. بعد، از یک گوش پاک کن یا چوب ریمل استفاده کنید تا بتوانید روغن را روی مژه هایتان بمالید. این کار را قبل از خواب انجام دهید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد پس از بیدار شدن از خواب آن را به خوبی با آب گرم بشویید. این کار را به مدت ۱ تا ۳ ماه یا تا وقتی که به نتایج دلخواه دست پیدا کنید هر شب ادامه دهید.
۸. تخم مرغ هم برای مژه ها خوب است!

تخم مرغ به عنوان یک ابر خوراکی معروف است و ما قبلا برای توقیت و حالت دهی مو به فوائد آن اشاره کرده‌ایم. همچنین برای پر پشت‌تر و بلندتر کردن مژه ها نیز فوق‌العاده است. تخم مرغ سرشار از پروتئین و همچنین حاوی ویتامین B و بیوتین است که برای تقویت بافت مژه‌ ها مفید هستند.

با خوردن سه تخم مرغ در روز این اتفاق برای بدن تان رخ می دهد

برای استفاده از تخم مرغ به عنوان درمانی خانگی برای پر پشت و بلند کردن مژه ها، لازم است که یک تخم مرغ کامل را بشکنید، حدودا یک قاشق غذاخوری گلیسیرین به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا بافت آن غلیظ و خامه مانند شود. از گوش پاک کن یا وسیله‌ی مناسب دیگری استفاده کنید و آن را در این مخلوط فرو ببرید. بعد آن را به آرامی روی مژه هایتان بمالید.

یادتان باشد که بیش از خد گوش پاک کن را خیس نکنید تا محلول به داخل چشمهایتان چکه نکند. بگذارید به مدت حدودا ۱۵ دقیقه بماند و بعد با آب سرد آن را بشویید. تا زمانی دستیابی به نتایج مطلوب این کار را سه بار در هفته به مدت چند ماه ادامه دهید.
۹. چای سبز برای تقویت مژه

چای سبز سرشار از فلاونوئیدهایی است که باعث تحریک رشد مژه ها می‌شوند. در مطالعه‌ای که بر روی جوندگان مبتلا به ریزش مو انجام شد این قضیه اثبات شده بود. این مطالعه نشان داد که جوندگانی که به آن‌ها چای سبز داده می‌شود علائمی از رویش مجدد مو را نشان می‌دهند در حالی که گروه کنترل که تنها آب مصرف می‌کنند هیچ نشانه‌ای از بهبود وضعیت ریزش مو در آن ها دیده نمی‌شود.

برای استفاده از چای سبز به عنوان درمان خانگی برای پر پشتی مژه ها، یک فنجان چای سبز درست کنید، ترجیحا شیرین نشده باشد. بگذارید خنک شود. وقتی خنک شد، از وسیله‌ای مانند گوش پاک کن برای مالیدن چای سبز روی مژه ها استفاده کنید.

چای را از ریشه‌ی مژه ها به سمت نوک آن‌ها بمالید. این کار را به آرامی انجام دهید و مژه‌ ها را بیش از حد با چای خیس نکنید چون ممکن است قطراتی از آن به داخل چشمتان سرایت کند. بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بماند و بعد آن را به خوبی با آب بشویید. به مدت ۳ ماه این کار را هر روز دو بار انجام دهید.
۱۰. کره شیا برای تقویت مژه

کره‌ی شیا، که از یک آجیل به دست می‌آید، قرن‌ها در آفریقا به برای تغذیه و تقویت پوست، ناخن و مو استفاده می‌شده است. این کره حاوی ویتامین‌های A و E است که هر دو آن‌ها فولیکول‌های مو را تقویت و رشد مژه را بهبود می‌بخشند.

کافی است یک گوش پاک کن را در مقدار بسیار اندکی کره‌ی شیا فرو کنید و بعد آن را به ریشه‌ی مژه ها بمالید. بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد با آب گرم بشویید. برای حصول بهترین نتایج این فرایند را به مدت ۱ تا ۳ ماه تکرار کنید.
سایر توصیه‌ها برای تقویت مژه و داشتن مژه هایی سالم

سوای درمان‌های خانگی فوق الذکر، باید این توصیه‌ها را نیز به ذهن بسپارید:

۱. هرگز با آرایش نخوابید، به خصوص آرایش چشم‌ها. این کار منجر به خشک شدن مژه ها می‌شود. مژه های خشک شده شکننده می‌شوند و نهایتا می‌ریزند. مطمئن شوید که قبل از خواب تمام آرایش خود را پاک کرده‌ باشید تا به مژه هایتان اجازه‌ی رشد و تنقس بدهید.

۲. با مژه هایتان خشن رفتار نکنید. هنگام پاک کردن آرایش آن‌ها را محکم نمالید یا نکشید. همیشه با آن‌ها نرم برخورد کنید.

۳. از استفاده‌ی زیاد مژه های مصنوعی بپرهیزید چون ممکن است به مژه های واقعی شما آسیب بزنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *