ریختن چای و غذا یا جای پای گلی بچه‌ها روی فرش در یک روز بارانی ممکن است کمی ناراحت و عصبانی‌تان کنند؛ در این وضعیت، احتمالا به سرعت به یک فروشگاه می‌روید تا یک شامپو فرش بخرید یا با یک قالیشویی تماس می‌گیرید تا فرش‌ را برای‌تان بشویند. به هر حال، تمیز کردن فرش باعث کاهش احتمال هجوم حشراتی نظیر سوسک فرش و کک، و هم‌چنین کاهش احتمال بروز عفونت ناشی از خراشیدگی یا سوختن پوست در اثر کشیده شدن بدن روی فرش می‌شود.

تمیز کردن فرش

ولی لازم نیست به سرعت سراغ شامپو فرش‌های صنعتی یا قالیشویی‌ها بروید، زیرا با استفاده از مواد داخل خانه می‌توانید شامپو فرش خانگی موثر و ارزان‌قیمت بسازید. این مواد شوینده‌ی خانگی نه فقط باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های‌تان می‌شوند، بلکه از کودکان و حیوان‌های خانگی‌تان در برابر مواد شیمیایی مضر موجود در مواد شوینده‌ی غیر ارگانیک و صنعتی محافظت می‌کنند. باید به خوبی حواس‌تان را جمع کنید تا بفهمید کدام‌یک از وسایل و مواد موجود در کابینت‌های آشپزخانه‌تان برای تهیه شامپو فرش طبیعی و خانگی مفید هستند؛ با استفاده از این شامپو فرش‌های ارگانیک می‌توانید از شر لکه‌های سرسخت روی فرش‌تان خلاص شوید. در ادامه، به ۱۲ دستورالعمل ساده برای تهیه شامپو فرش خانگی جهت تمیز کردن فرش اشاره می‌کنیم.
۱. جوش شیرین و پودر بوراکس

پودر بوراکس ماده‌ی تمیز کننده‌ی سازگار با محیط زیست است که لکه‌ها را به شکل موثری از بین می‌برد. این ماده می‌تواند گرد و خاک و هم‌چنین ذرات آلودگی را از روی فرش پاک کند. جوش شیرین نیز به خوبی می‌تواند بوی بد را به خود جذب کند، بوی بد فرش را از بین می‌برد و می‌تواند رایحه‌ی خوشی به فرش ببخشد.

برای تولید این شامپو فرش، فقط به ۱ فنجان جوش شیرین، ۱ فنجان بیکینگ پودر، ۱ قاشق غذاخوری سبزیجات خشک، و چند قطره روغن معطر نیاز دارید.
۲. جوش شیرین و سرکه سفید

ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین به عنوان یک ماده‌ی شوینده‌ی فوق‌العاده موثر شناخته می‌شود. این دو ماده از نظر خواص شیمیایی با یکدیگر متفاوت هستند؛ سرکه ماده‌ای اسیدی است، در حالی که جوش شیرین دارای طبیعتی خنثی است. وقتی این دو ماده با یکدیگر ترکیب می‌شوند، دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند؛ همین عامل باعث ایجاد حباب‌های بی‌شماری می‌شود که می‌توانند فرش را به خوبی تمیز کنند. علاوه بر این ماده، به مقداری مایع ظرفشویی و هم‌چنین، آب گرم نیز نیاز دارید. به علاوه، با استفاده از جوش شیرین و آب گرم نیز می‌توانید فرش‌تان را به خوبی تمیز کنید.
۳. سرکه و آب داغ

سرکه دارای خواص اسیدی قدرتمندی است؛ این خاصیت باعث شده است سرکه به ماده‌ی فوق‌العاده‌ای برای تمیز کردن فرش تبدیل شود. این ماده بوی بد را از بین می‌برد و باعث تمیز شدن آلودگی و لکه‌ها می‌شود. برای تمیز کردن فرش می‌توانید از سرکه به صورت خالص استفاده کنید یا آن را با مقداری آب داغ ترکیب کنید. از آن‌‌جا که این ماده بسیار اسیدی است، پیش از استفاده از آن برای شستشوی فرش، ابتدا باید آن را روی بخش کوچکی از یک فرش خیس امتحان کنید. این ترکیب به عنوان یک محلول شوینده‌ی موثر برای فرد شناخته می‌شود.
۴. آب لیمو و پراکسید هیدروژن

این شامپو فرش خانگی نه تنها به آسانی قابل تهیه است، بلکه بسیار موثر نیز هست. پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه سفید کننده‌ای ارگانیک است که برای در هم شکستن پیوند میان باکتری‌ها و آلودگی‌ها از سطوحی که به آن چسبیده‌اند، از اکسیژن استفاده می‌کند. افزودن چند قطره آب لیمو به این مایع، آن را به ماده‌ی تمیز کننده‌ی قدرتمندتری تبدیل می‌کند؛ بنابراین، این ترکیب می‌تواند به خوبی باعث نرم شدن و جدا شدن ذرات و لکه‌ها چسبناک شود.
۵. نشاسته ذرت، جوش شیرین، و برگ بو

جوش شیرین موجود در این ترکیب می‌تواند لکه‌ها را در خود حل کند. نشاسته‌ی ذرت نیز به شکل موثر می‌تواند لکه‌ها را از بین ببرد، و برگ بو نیز باعث می‌شود بوی ناخوشایند فرش‌تان از بین برود. این ماده‌ی تمیز کننده‌ی ارگانیک با حیوانات خانگی نیز بسیار سازگار است. از آن‌جا هیچ مایعی در ترکیب این ماده‌ی تمیز کننده به کار نمی‌رود، به عنوان یکی از بهترین تمیز کننده‌های خانگی خشک برای فرش شناخته می‌شود.

هم‌چنین، از جوش شیرین، نشاسته‌ی ذرت، و پودر طلق معطر نیز می‌توان برای تمیز کردن فرش استفاده کرد.
۶. آمونیاک و سرکه

آمونیاک یک ماده‌ی تمیز کننده‌ی ارگانیک است، ولی می‌تواند رنگ فرش را خراب کند؛ بنابراین، پیش از استفاده از این ماده برای شستشوی فرش، مقدار اندکی از آن را روی بخش کوچکی از فرش امتحان کنید. هم‌چنین، بوی این ماده ممکن است باعث بروز مشکلات ادراری در حیوانات خانگی شود؛ از این رو، هنگام استفاده از آمونیاک باید اقدامات احتیاطی را به خوبی عمل بیاورید. ترکیب سرکه و آمونیاک ماده‌ی تمیز کننده‌ی فوق‌العاده‌ای است. سرکه می‌تواند لکه و بوی بد فرش را از بین ببرد.

هم‌چنین، آمونیاک خنثی شده می‌تواند به پاک کردن لکه‌ها از فرش کمک کند.
۷. سرکه و پراکسید هیدروژن

ترکیب این دو ماده به نابودی جرم‌ها و سایر باکتری‌های عفونی کمک می‌کند. به علاوه، از این ترکیب می‌توان برای پاکسازی لکه‌ها، ضد عفونی کردن فرش، و از بین بردن بوی بد استفاده کرد. استنشاق این ترکیب برای انسان و حیوان مضر است؛ بنابراین، هنگام استفاده از آن باید احتیاط لازم را به خرج دهید.

آب اکسیژنه یا پراکسید هیدروژن یک ماده‌ی سفید کننده است که می‌تواند بدون آسیب زدن به رنگ فرش، لکه‌ها را از بین ببرد.

از سرکه به طور گسترده به عنوان ماده‌ای طبیعی برای شستشوی فرش استفاده می‌شود.
۸. سرکه سفید، نمک، و روغن معطر

سرکه سفید دارای خواص اسیدی قدرتمندی است؛ بنابراین، این ماده می‌تواند لکه‌های سرسختی را که حیوانات خانگی بر روی فرش ایجاد می‌کنند، از بین ببرد. از این ماده می‌توان با خیال راحت برای پاکسازی انواع فرش‌ها با جنس‌های مختلف استفاده کرد. سرکه سفید می‌تواند بوی بد فرش را از بین ببرد؛ این خاصیت سرکه سفید با خواص خوشبو کنندگی روغن‌های معطر تقویت می‌شود. هم‌چنین، روغن معطر موجود در این ترکیب می‌تواند به مبارزه علیه جرم‌ها و باکتری‌های پنهان داخل فرش کمک کند. نمک موجود در این شامپو فرش ارگانیک و خانگی نیز برای پاکسازی لکه‌های ناشی از آب میوه و مواد غذایی بسیار موثر است. این ترکیب یکی از محبوب‌ترین شامپو فرش‌های خانگی است هم‌زمان باعث تمیزی و خوشبویی فرش می‌شود.

از سویی دیگر، سرکه را می‌توان با صابون مایع و آب گرم نیز ترکیب کرد و یک شامپو فرش خانگی و موثر تولید کرد.
۹. جوش شیرین، سرکه، پراکسید هیدروژن

این شامپو فرش خانگی برای از بین بردن لکه‌ها و بوی ناشی از ادرار سگ بسیار موثر است. اگر قسمتی از فرش که با ادرار سگ آلوده شده، هم‌چنان خیس است، چند عدد دستمال کاغذی روی آن قرار دهید و رطوبت آن را جذب کند. سپس، برای تمیز کردن آلودگی فرش از این ترکیب بر روی آن استفاده کنید. هم‌چنین، همراه با پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه استفاده از مایع ظرفشویی معمولی نیز ضروری است.
۱۰. شکر قهوه‌ای و پوست لیمو

ترکیب شکر قهوه‌ای و پوست لیمو به عنوان یکی از بهترین مواد برای پاکسازی فرش به شمار می‌رود. این ترکیب کاملا سازگار با محیط زیست، و هم‌چنین واقعا غیر سمی است.

پوست لیمو، علاوه بر پاکسازی فرش، باعث خوشبو شدن آن نیز می‌شود.

به علاوه، شکر قهوه‌ای نیز به از بین بردن بوی بد فرش کمک می‌کند.
۱۱. پودر بوراکس و سرکه

پودر بوراکس یکی از بهترین مواد تمیز کننده‌ی فرش است، زیرا حاوی فسفات یا کلر نیست؛ بنابراین، این ماده سازگار با محیط زیست است و از لحاظ پزشکی و بهداشتی کاملا بی‌خطر است. پودر بوراکس باعث نابودی کک‌ها می‌شود، و به عنوان یکی از بهترین روش‌های خانگی برای خلاصی از شر سوسک فرش شناخته می‌شود؛ این ماده باعث کم‌آبی و ناباروری این حشرات می‌شود؛ به این ترتیب، می‌تواند فرش‌‌تان را کاملا پاکیزه و ضد عفونی کند. برای تمیز کردن فرش‌تان با استفاده از این شامپو فرش خانگی فقط به پودر بوراکس، سرکه، مقداری نمک، جارو برقی، و دستگاه بخارشوی نیاز دارید.

هم‌چنین، ترکیب بوراکس و جوش شیرین نیز به می‌تواند به خلاصی‌تان از شر بوی بد فرش کمک کند.
۱۲. گلیسیرین و بی‌کربنات سدیم (جوش شیرین)

گلیسیرین، به صورت کاملا خالص، نوعی اسید است که به عنوان یک ماده‌ی حلال و جذب کننده‌ی عالی استفاده می‌شود. به همین خاطر نیز است ماده به شکل بسیار موثری می‌تواند لکه‌ها را از بین ببرد. بی‌کربنات سدیم یا همان جوش شیرین نیز باعث رفع بوی بد فرش می‌شود. افزودن روغن اوکالیپتوس، سرکه، و الکل به این ترکیب می‌تواند اثرات آن را قوی‌تر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *