بسیاری از بچه‌های ما تا آخر عمرشان باید بدهی وام دانشجویی پرداخت کنند. رشد خلاقیت و کارآفرینی در آن ها می‌تواند یک شیوه برای اجتناب از آن کشمکش باشد. می‌توانیم به بچه‌های‌مان بیاموزیم چگونه کسب و کاری به راه اندازند که حمایت‌شان کند یا درآمد کافی برای پرداخت شهریه‌ی کامل دانشکده‌شان ایجاد کنند. در اینجا، ۵ روش آمده است که به بچه‌ها‌ی‌تان در مورد کارآفرینی یاد بدهید.

خلاقیت کودکان

کارآفرین افسانه‌ای رابرت کیوساکی، در برنامه‌ی رادیویی ریچ دد، گفت: ” بدترین چیزی که می‌توانید به بچه‌های‌تان بیاموزید این است که به مدرسه بروند و شغلی داشته باشند.”
از حد خودم فراتر نمی‌روم- اگر یکی از بچه‌ها‌ی من بخواهد دکتر شود، باید به دانشکده برود- ولی به عنوان یک کارآفرین، می‌خواهم به بچه‌هایم بیاموزم آزاد زندگی‌کردن به خوشحالی منجر می‌شود. کارآفرینی یک انتخاب برای تجربه‌کردن آن آزادی است.
امروزه، دانش‌آموختگان متوسط دانشکده با وام دانشجویی ۳۳۰۰۰ دلار، دانشکده را ترک می‌کنند. از بین این دانش‌آموختگان، فقط ۲۷ درصد در رشته‌شان مشغول به کار می‌شوند. دوران مدرسه رفتن و شغل عالی پیدا کردن بعد از دانش‌آموختگی به سر آمده است.
بسیاری از بچه‌های ما تا آخر عمرشان باید بدهی وام دانشجویی پرداخت کنند. کارآفرینی می‌تواند یک شیوه برای اجتناب از آن کشمکش باشد. می‌توانیم به بچه‌های‌مان بیاموزیم چگونه کسب و کاری به راه اندازند که حمایت‌شان کند یا درآمد کافی برای پرداخت شهریه‌ی کامل دانشکده‌شان ایجاد کنند. در اینجا، ۵ روش آمده است که به بچه‌ها‌ی‌تان در مورد کارآفرینی یاد بدهید.

۱.کارهای سخت و روزانه را وابسته به پول توجیبی نکنید
اگر به بچه‌های‌تان پول‌توجیبی می‌دهید، این کار را به این خاطر انجام دهید تا بیاموزند چطور پول را مدیریت کنند. پول دادن به آنها برای کارهای روزمره‌ای که انجام می‌دهند به آنها یاد می‌دهد زمان را با پول مبادله کنند. به طور نیمه‌آگاه، یاد می‌گیرند مقدار پولی که به‌دست می‌آورند به تعداد ساعاتی بستگی دارد که صرف کاری می‌کنند. کارآفرینان، این استدلال را دوست ندارند، پس چرا وقتی بچه‌های‌تان جوان و تاثیر‌پذیر هستند، این کار را به آنها یاد می‌دهید. به آنها بیاموزید که درآمد از خلق ارزش نشات می‌گیرد.

۲. آنها را با کارهای کوچک درگیر کسب و کارتان کنید
کارهای کوچکی وجود دارند که می‌توانید به بچه‌های‌تان محول کنید، کارهای بسیار زیادی، سن‌شان هرچقدر می‌خواهد باشد. می‌توانید از آنها بخواهید در تجهیزات‌تان به شما کمک کنند یا اجازه دهید چند خطی در ای‌میلی که ارسال می‌کنید بنویسند. وقتی بزرگ‌تر شدند، از آنها بخواهید ای‌میل‌های‌تان را پاسخ دهند. کارهایی هستند که به کسب و کارتان آسیبی نمی‌رسانند یا کمکی نمی‌کنند که بچه‌های‌تان می‌توانند آنها را مدیریت کنند. حس می‌کنند خاص هستند، حتی با انجام کارهای کوچک.

۳. علنا بگویید چرا کارآفرینی مهم است
تا زمانی که بچه‌های‌تان “دلیل “کاری را که انجام می‌دهید متوجه نشوند، پیغام شما را نشنیده می‌گیرند. به آنها بیاموزید زندگی کوتاه است و زمان، گرانبها‌ترین منبع ما است. به آنها بیاموزید وقتی بیش از ۴۰ ساعت صرف کاری می‌کنند، به‌ویژه کاری که باب میل‌شان نیست، هر بعد از زندگی‌شان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
به آنها بیاموزید که کارآفرینی به آنها اجازه می‌دهد طبق معیارهای‌شان زندگی کنند، در حالی که پول به‌دست می‌آورند. به آنها بیاموزید که رشد و پیشرفت طول می‌کشد، ولی ارزش دارد تلاش‌تان را وقف چیزی کنید که متعلق به شما است.

۴. کمک‌شان کنید طبق میل و اشتیاق‌شان کسب و کار کوچکی آغاز کنند.
پسر من عاشق بازی‌های ویدیوئی است و در آنها مهارت دارد. وقتی از او پرسیدم می‌خواهد چه کسب و کاری را شروع کند، گفت که می‌خواهد راهنمای دیجیتالی برای بازی‌های مورد علاقه‌اش بفروشد. ما با هم روی وب‌سایتش کار کردیم و راهنماهایی تهیه کردیم. تقریبا ۴ نمونه از آنها را به دوستان‌اش پیش فروش کرده است. آیا این هم روزی مثل کسب و کار پدرش، یکی از کسب و کارهای ۶ رقمی خواهدشد؟ چه کسی می‌داند، ولی تجربه‌ای بسیار ارزشمند است.
به بچه‌های‌تان کمک کنید کسب و کار کوچکی را پیرامون چیزی که دوست دارند، شروع کنند. به آنها آموزش دهید آن‌چه برای” کار”دوست دارند، انجام دهند و می‌توانند پول بسازند. می‌توانند آن کسب و کار را گسترش دهند تا روزی تبدیل به چیزی چشمگیر شود یا حداقل بدون گرفتن وام وارد دانشکده شوند. با این مدل یاد مایکل دل می‌افتیم.

۵. با مثال آموزش دهید.
می‌توانید با بچه‌های‌تان آن‌قدر حرف بزنید که جان‌تان در بیاید ولی آنها آنچه را انجام می‌دهید فرا می‌گیرند و آن‌چه را می‌گویید فراموش می‌کنند. نتایج کارهای شما به آنها می‌آموزد در زندگی شان چه چیزی ممکن است و کارهای‌تان به آنها می‌آموزد چه چیزی مورد نیاز است. به بچه‌های‌تان نشان دهید کارآفرینی چیست و چگونه با اقدام موثر می‌شود و آنها را دعوت کنید شاهد این سفر باشند.

بخش اعظم زندگی بچه‌هایم، شغلی داشتم که ۶۰ تا ۸۰ ساعت در هفته کار می‌کردم و از زندگی نفرت داشتم. بچه‌هایم از آن‌چه انجام می‌دادم و این‌که چطور من را تحت تاثیر قرار داده است، یادداشت بر می‌داشتند. اغلب می‌پرسیدند، ” پدر، چرا بس نمی‌کنی؟” این کار سخت ۳ سال طول کشید ولی توانستم آن کار وحشتناک را ول کنم. درحال‌حاضر، کتاب می‌نویسم، سرتاسر دنیا سخنرانی می‌کنم و به مشتریانی تعلیم می‌دهم که می‌خواهند در کارشان آزادی، سلامت و روابط ایجاد کنند.
بچه‌های من به تفاوت پی‌برده‌اند و این به آنها کمک کرده است بفهمند آزاد زندگی کردن به چه معنا است. بچه‌های شما بیشتر از کارهایی که انجام می‌دهید، چیزهایی یاد می‌گیرند تا آن‌چه می‌گویید. متوجه‌ی چیزهایی می‌شوند که سعی دارید برای خودتان نگه دارید. اگر عاشق کارآفرینی هستید، به بچه های‌تان چرا و چگونگی آن را بیاموزید. با کارهایی که در زندگی‌تان می‌کنید به آنها بیاموزید که رویاهای‌شان تحقق یافتنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *