اگر به هر دلیل، به مدت طولانی از ماسک استفاده می‌کنید و اثر ماسک روی صورت‌تان باعث ایجاد ناراحتی و التهاب شده است یا اگر از ماسک‌های قابل شستشو استفاده می‌کنید و پوست صورت‌تان دچار حساسیت شده است، برای مراقبت از پوست‌تان به توصیه‌های زیر عمل کنید. در ادامه این نوشتار ۳ روش علمی برای درمان مشکلات پوستی ناشی از ماسک زدن در دوران کرونا آمده است.

درمان مشکلات پوستی ناشی از ماسک زدن

اینترنت پر است از عکس‌های مربوط به کادر درمانی بیمارستان‌ها که به دلیل استفاده‌ی طولانی مدت از ماسک‌های پزشکی دچار مشکلات پوستی شده‌اند. ولی من تعجب می‌کنم؛ چه‌طور بیش‌تر مردم عادی – حتی آن‌هایی که با شال یا دستمال سر ماسک‌های موقتی و تزیینی برای خودشان درست می‌کنند – به خوبی می‌توانند از پوست صورت‌شان محافظت کنند و پوست تمیزی داشته باشند؟‌ چه یک ورزشکار باشید که باید از خانه‌تان خارج شوید و در فضای آزاد ورزش کنید، چه فقط ماندن در خانه و فاصله گذاری اجتماعی خسته‌تان کرده است و می‌خواهید کمی در پارک پیاده‌روی کنید، باید ماسک بزنید و استفاده از ماسک ممکن است عوارضی برای پوست‌ صورت‌تان به همراه داشته باشد. دکتر ادلین کیکام، مدیر بخش پوست مرکز درمانی کورپس کریستی در تگزاس، طی مصاحبه‌ای با نشریه‌ی هلث به بهترین نکات درباره‌ی حفظ سلامت و زیبایی پوست صورت پس از استفاده از ماسک اشاره کرده است.
۱. پس از برداشتن ماسک، پوست‌تان را با یک صابون ملایم بشویید

دکتر کیکام در این مورد می‌گوید، “‌وقتی ماسک را از روی صورت‌تان بر می‌دارید، قطعا دل‌تان می‌خواهد صورت‌تان را بشویید تا آلودگی‌ها، عرق، و هر چیز دیگری که در طول روز روی پوست‌تان نشسته است، پاک شود.‌‌”‌ وی در این مورد توصیه می‌کند، از صابون‌ها یا پاک کننده‌های ملایمی استفاده کنید که پوست صورت‌تان را بیش از اندازه خشک نکنند. توصیه‌ی وی استفاده از پاک کننده‌های بدون عطر، بدون کف زیاد، و ملایم است که رطوبت پوست‌تان را بیش از اندازه کاهش ندهند. البته، فارغ از مسئله‌ی نوع و برند صابون، نکته‌ی حائز اهمیت این است که باید از آب ملایم استفاده کنید، نه آب داغ. وی در این باره می‌گوید، “‌آب داغ می‌تواند بیش از اندازه پوست را تمیز کند و باعث شود لایه‌های طبیعی محافظت کننده از پوست از بین بروند.‌”‌

اگر پوست‌تان به هر دلیل دچار خشکی شده باشد، توصیه می‌کنیم از ۲۳ روش مراقبت از پوست خشک که سبب درخشانی و زیبایی آن می‌شوند، استفاده کنید.
۲. از مرطوب کننده‌هایی با مواد تقویت کننده‌ی لایه‌های محافظ طبیعی پوست استفاده کنید

دکتر کیکام می‌گوید، “‌سایش و اصطکاک دائمی ماسک، بر اثر استفاده‌ی مداوم از آن، می‌تواند لایه‌های محافظ طبیعی پوست را از بین ببرد و باعث ایجاد خشکی، کبودی، و ساییدگی ناشی از بافت‌های مختلف به کار رفته در تولید ماسک شود.‌”‌ دکتر کیکام توصیه می‌کند، فارغ از نوع پوست‌تان، همیشه پس از شستشوی صورت از مرطوب کننده‌هایی استفاده کنید که حاوی مواد بسیار مهمی از جمله سرامید، هیالورونیک اسید، و نیاسینامید باشند تا بتوانند با خشکی و ناراحتی‌های پوستی‌تان مبارزه کنند. وی در این مورد می‌گوید، “‌سرامید یکی از اجزای طبیعی پوست بدن است که باعث تقویت لایه‌های محافظت کننده از پوست می‌شود؛‌ هیالورونیک اسید نیز رطوبت را از فضای اطراف به سمت پوست هدایت می‌کند تا بتواند به خوبی به پوست آب‌رسانی کند؛ هم‌چنین، نیاسینامید که به ویتامین B3 مشهور است باعث نرمی پوست و کاهش قرمزی سطح آن می‌شود.‌”‌ تمام این مواد را می‌توانید در کرم‌ها و مرطوب کننده‌های با کیفیت و معتبر بیابید.

وقتی پای‌تان را از خانه بیرون می‌گذارید، پوست‌تان در معرض انواع خطرات قرار می‌گیرد؛ یعنی علاوه بر مشکلات جدید ناشی از کاربرد دائمی ماسک، نور خورشید هم‌چنان به عنوان عاملی برای پیری پوست‌تان، بیرون از خانه انتظارتان را می‌کشد؛ از این رو، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی محافظت از پوست: ۱۴ بهترین راه مراقبت از پوست در برابر آفتاب را نیز مطالعه بفرمایید.
۳. پیش از خواب، به محل آسیب دیده‌ی پوست کمی پماد بزنید

اگر چندین ساعت در طول روز ماسک به صورت‌تان می‌زنید، و بخش‌هایی از پوست صورت‌تان دچار آسیب و ناراحتی شده است – نظیر عکس‌هایی که از صورت پرستاران و سایر افراد متعلق به کادر درمان در شبکه‌های اجتماعی پخش شده‌اند – و مدتی است با این لکه‌ها روی صورت‌تان دست و پنجه نرم می‌کنید، دکتر کیکام توصیه می‌کند، قبل از خواب، به منظور محافظت بیش‌تر از پوست صورت‌تان، پس از استفاده از کرم‌های مرطوب کننده، مقداری پماد محافظت کننده از لایه‌های طبیعی پوست نظیر وازلین یا ژل پترولیوم، اکسید روی (زینک)، یا پماد دایمتیکون را روی بخش‌های آسیب دیده‌ی پوست‌تان بمالید. وی هم‌چنین توصیه می‌کند، “‌برای کاهش ساییدگی و آسیب ناشی از ماسک، قبل از قرار دادن آن روی صورت‌تان نیز می‌توانید مقداری پماد روی پوست‌تان بمالید.‌”‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *