ورزش فواید زیادی برای سلامت جسمی، روحی و عاطفی ما دارد. اما قرار دادن آن در برنامه‌ی زمانی کارهای‌مان همیشه آسان نیست. هنگامی که ورزش می‌کنیم، مهم است که از فواید مثبتی که دارد استفاده کنیم و از اثرات منفی آن تا جایی که امکان دارد، دور بمانیم. در حالت ایده‌آل، باید با اشتیاق منتظر جلسات ورزشی‌مان باشیم و به لحاظ فیزیکی بتوانیم ورزش کنیم. حالت تهوع در ورزش یک عارضه‌ی منفی حدودا شایع در نظر گرفته می‌شود، اما در بسیاری موارد اجتناب از آن کار چندان دشواری نیست.

تهوع در ورزش
تهوع در ورزش
۱. شروع یا پایان ناگهانی تمرینات

شما باید قبل از شروع تمرینات بدن‌تان را گرم کنید یا بعد از پایان تمرینات حتما باید بدن‌تان را سرد کنید تا عضلات کش بیایند و ضربان قلب‌تان به راحتی به نقطه‌ی هدف برسد و راحت از آن دور شود و همچنین احتمال آسیب کاهش بیاید. دلیل دیگری هم برای ضروری بودن گرم کردن و سرد کردن بدن وجود دارد: شروع یا توقف خیلی سریع می‌تواند سبب بروز حالت تهوع شود.

درست مانند عضلات و مفاصل، ارگان‌های بدن ما می‌توانند با شروع یا توقف فعالیت بدنی به طور ناگهانی اذیت شوند، بنابراین همیشه با سرعت کم تمرینات را شروع کنید و حتما بعد از پایان ورزش، بدن‌تان را سرد کنید.
۲. خوردن و نوشیدن قبل از ورزش

حالت تهوع در ورزش هم اتفاق می‌افتد زیرا خون که به دستگاه گوارش و معده ما منتقل می‌شود دوباره به عضله‌هایی که روی‌شان کار می‌کنیم می‌رود، بنابراین فرایند هضم را کند می‌کند و باعث بروز درد و ناراحتی می‌شود.

حتی اگر دو ساعت قبل از ورزش چیزی بخورید، کاهش جریان به دستگاه گوارش ممکن است حالت تهوع یا سرگیجه ناشی از کم شدن آب بدن را بیش‌تر کند، که اغلب نه تنها منجر به حالت تهوع می‌شود بلکه در واقع فرد را دچار ناخوشی و بی‌حالی هم می‌کند.

پرهیز از خوردن درست قبل از ورزش کردن نکته‌ای است که اکثر مردم می‌دانند و رعایت می‌کنند. اما زمان هضم غذاهایی که سرشار از چربی و پروتئین هستند، می‌تواند دو برابر غذاهایی باشد که راحت‌تر هضم می‌شوند، مانند نان تست یا موز. این امر باعث می‌شود تا خوردن این گونه مواد غذایی حالت تهوع بیش‌تری در شما ایجاد کنند.

شما نباید قبل از ورزش مقدار زیادی غذا بخورید (هر غذایی که باشد)، اما در صورتی که باید چیزی میل کنید، مواد غذایی که هضم‌شان برای معده راحت است، گزینه‌های بهتری هستند. و سعی کنید حدوداً سه ساعت قبل از شروع ورزش، غذا بخورید.

در حالی که هیدراته نگه داشتن بدن واجب است، اما یادتان باشد که نباید بیش از اندازه آب بخورید. نوشیدن بیش از حد آب در حقیقت سطح الکترولیت را در بدن رقیق می‌کند و باعث کمبود غلظت سدیم در خون می‌شود. و احتمالا نتیجه را حدس می‌زنید: این روند می‌تواند به حالت تهوع منجر شود.

خوب پس باید چه کار کنیم؟ قبل از شروع تمرینات ورزشی، بیش از حد آب ننوشید و قبل از شروع تمرین، مواد غذایی را انتخاب کنید که به سرعت هضم می‌شوند.
۳. نوع تمرین

تمرینات شدید یا همراه با جهش، مانند دویدن، بیش‌تر باعث ایجاد حالت تهوع در ورزش می‌شوند.

این یکی کاملا مشهود و مشخص است: هر چیزی که در معده شما در حال هضم شدن است، در حالی که ورزش می‌کنید، مدام تکان می‌خورند و حتی وقتی شدت تمرین افزایش پیدا می‌کند، اوضاع بدتر هم می‌شود.

همچنین می‌توانید تمرینات فعلی خود را با تمریناتی که ورجه وورجه و تحرک کم‌تری دارند جا به جا کنید. به عنوان مثال، الپتیکال را به جای دویدن یا دوچرخه‌سواری داخل خانه را با زومبا عوض کنید. همچنین، در صورتی که همراه با غذاهای‌تان مایعات زیادی ننوشیده‌اید، در حین ورزش جرعه جرعه و کم کم آب بنوشید تا مشکلی پیش نیاید.
۴. ورزش کردن در گرما

گرما باعث می‌شود که عرق کنیم، روندی که می‌تواند یک راه عالی برای سم‌زدایی بدن باشد و در عین حال به ما کمک می‌کند که احساس کنیم واقعا به سختی ورزش کرده‌ایم. البته تعریق می‌تواند باعث کم شدن شدید آب بدن و پایین آمدن فشار خون هم بشود و در نتیجه عرضه‌ی خون به ارگان‌های بدن کاهش بیابد.

در کلاس‌های یوگای داغ، مربیان اغلب دانش‌آموزان را تشویق می‌کنند که هر چه‌قدر که می‌‌خواهند وسط تمرین لحظه‌ای از گروه جدا شوند و آب بنوشند تا هیدراته بمانند. شما هم حتماً این کار را انجام دهید! اگر در بیرون از منزل ورزش می‌کنید و به خصوص در صورتی که هوا گرم است، حتماً با خودتان آب داشته باشید و در تمام مدت تمرین، خودتان را هیدراته نگه دارید.

همچنین، گاه گاهی روند تمرین را آهسته کنید تا هم توان بدن‌تان احیاء شود و هم خنک شوید. اگر به صورت یکی در میان تمرین را شدید و آهسته کنید، روند تمرینی‌تان شبیه به تمرین HIIT یا تمرین با شدت بالا خواهد بود که باعث می‌شود کالری که می‌سوزانید در مقایسه با کالری مصرفی در حین ورزش با ریتم یکنواخت بالاتر باشد.
۵. انجام تمرینات ورزشی سنگین

یک دلیل شایع احساس ناخوشی و حالت تهوع بعد از ورزش کردن، صرفاً تلاش برای اعمال فشار بیش‌تر روی بدن است آن هم زمانی که ابدا آمادگی آن را ندارید.

خواه به تازگی ورزش کردن را شروع کرده باشید و خواه از آن دسته آدم‌هایی باشید که ۶ بار در هفته ورزش می‌کنید، باید در سطح توانایی و آمادگی بدن خودتان ورزش کنید. این بدان معنا نیست که شما نباید خود را تحت فشار قرار دهید تا به یک سطح جدید برسید، بلکه باید با دقت و به آرامی سطح سختی تمرینات را بالا ببرید.

در مورد برنامه‌ای که دارید حتما با یک پزشک، مربی یا کارشناس صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا راهی را برای بالا بردن سطح تمرینات ورزشی پیدا کنید و وارد سطح جدید شوید بدون این‌که به طور ناگهانی و بدون آمادگی تمریناتی را انجام بدهید که بیمار و ناخوش‌تان کنند.

فشار آوردن بیش از حد به خودتان ممکن است منجر به بروز انواع مشکلات شود از جمله آسیب‌دیدگی و فشار روی عضلات و مفاصل. بنا به دلایل مختلفی ابدا درست نیست که به طور ناگهانی روی بدن‌تان فشار زیادی وارد کنید، و حالت تهوع در ورزش فقط یکی از این دلایل است.
۶. کلام پایانی

بیش‌تر آدم‌ها وقتی ورزش می‌کنند احساس فوق‌العاده‌ای دارند. اندورفین در بدن ما در حال آزاد شدن است، کار خوبی انجام داده‌ایم و به اندازه‌ی یک روز و یک تمرین به اهداف تناسب اندام‌مان نزدیک‌تر هستیم.

هنگامی که بعد از انجام ورزش پیامدهایی منفی را تجربه کنیم، این احتمال وجود دارد که تمایل‌مان برای ورزش کردن کم شود، و در صورتی که این عدم تمایل سبب شود که دست از ورزش برداریم، فقدان ناگهانی تمرینات ورزشی روی سطح تمرکز، شادی،‌ خواب و بسیاری دیگر تاثیر می‌گذارد.

برای کسانی که به طور مرتب ورزش می‌کنند، حالت تهوع بعد از تمرین به احتمال زیاد در اثر ترکیبی از عوامل فوق ایجاد می‌شود، بنابراین همه‌ی موارد را در ذهن‌تان داشته باشید. رعایت ترکیبی از توصیه‌های بالا معمولا برای پیشگیری از تهوع بعد از ورزش کمک‌کننده خواهد بود.

اگر حالت تهوع‌تان شدت زیادی دارد یا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *