قبل از ازدواج و قبل از این‌که به یکدیگر متعهدشوید، باید وضعیت رابطه خود را بررسی‌کنید. برسی این رابطه با پرسیدن برخی سوالها امکان‌پذیر می‌شود. در ادامه ۱۰ سوال قبل از ازدواج که حتما باید از خودتان بپرسید آمده است.

سوال قبل از ازدواج

متعهدشدن برای ازدواج یا زندگی‌ با یکدیگر، قدم بزرگی است و قابل درک است که با بیم و نگرانی از آن‌چه پیش‌خواهدآمد، همراه باشد. دراینجا فهرستی از سوالاتی که باید از خودتان یا از یکدیگر به‌عنوان یک زوج بپرسید آمده است و این، نقطه شروعی برای صحبت‌کردن و تشخیص نقات قوت خود و این‌که مشکلات احتمالی، چه چیزهایی هستند، است. می‌توانید از این فهرست به‌عنوان راهی برای ارزیابی وضعیت کنونی رابطه خود استفاده‌کنید، و آن را به‌تنهایی یا با شریک‌تان تمرین‌کنید.
فهرست ۱۰ سوال قبل از ازدواج از این قرار است:
۱. آیا بحث‌می‌کنید؟

– اگر بله، آیا می‌توانید بحث را کنترل‌کنید، به‌ گونه‌ای که اوضاع از دست‌تان خارج‌نشود؟

– آیا می‌توانید به‌آرامی درباره مشکل بحث‌کنید و به نتیجه برسید؟

این مسئله، بسیار گسترده است. هرکسی، بحث‌کردن را از دید خود می‌بیند– برای برخی زوج‌ها، بحث می‌تواند یک مکالمه چهارجمله‌ای و کمی نیش‌وکنایه و قهر، و برای برخی دیگر بالابردن صدا و استفاده از جملات نادرست و توهین‌آمیز باشد. چیزی که مهم است توانایی یک یا هردو نفر شما برای قطع مشاجره در زمانی است که مکالمه، دیگر مکالمه نیست بلکه شما وارد مرحله عاطفی خطرناکی شده‌اید.

مطلب مرتبط: ۲۵ ویژگی زن مناسب برای ازدواج را بدانید
جلوگیری از خارج‌شدن بحث از کنترل، در مبحث خودتنظیمی و خودآگاهی قرارمی‌گیرد.

کاری که در هنگام عصبانیت سخت است، جلوگیری از دید تونلی است که باعث‌می‌شود شما فقط بخواهید حرف خود را به کرسی بنشانید و برای این کار، تمام تلاش‌تان را بکنید. عصبانی‌‌شدن مشکلی ندارد اما مهم این است که متوجه‌باشید مکالمه بی‌فایده است و دارد به بحث و جدل قدرتی تبدیل‌می‌شود. اگر می‌توانید از تشدید بحث جلوگیری‌کنید، پس در یک مهارت ارتباطی ضروری، استاد شده‌اید.

در سمت دیگر سکه، زوج‌هایی هستند که سعی‌می‌کنند کوتاه‌بیایند تا باهم جدل‌نکنند. هر دونفر این زوج، روی پوست تخم‌مرغ راه‌می‌روند و در ابراز احساسات خود راحت‌نیستند. تفاوت‌ها پنهان‌می‌شوند و آنها برای جلوگیری از مشاجره، فاصله را انتخاب‌می‌کنند. با کنارگذاشتن احساسات قوی، صمیمیت و ارتباط عمیق سخت می‌شود و نه‌تنها مشکلات، حل‌نشده، بلکه روی هم تلنبارمی‌شوند. درگذر زمان، رابطه، ازهم‌گسیخته و سطحی می‌شود.

عقب‌نشینی، نیمه دوم هر بحثی است و درواقع، زمانی است که صحبت‌کردن برای زوج آسان است. عقب‌نشینی، برگشتن و حل‌کردن مسئله است مخصوصا اگر مشکل از تب‌و تاب افتاده‌باشد یا کاملا تمام شده باشد. کار آسان، این است که صحبت‌کردن را شروع‌کرده و با یک معذرت‌خواهی تمام‌کنیم- “به‌خاطر دیشب متاسفم”- اما نباید دوباره برگشت و راجع‌به مشکل اصلی بحث صحبت‌کرد. چرا؟ چون می‌ترسید بحث دیگری شروع‌شود. عقلانی نیست که برگردیم و دوباره راجع‌به مسئله صحبت‌کنیم تا آن را حل‌کنیم.

مطلب مرتبط:اگر شوهر شما این ۱۵ کار را انجام می‌دهد بهترین شوهر دنیا است
سوال قبل از ازدواج ۲: چگونه تصمیم‌گیری می‌کنید؟

واضح است که این به نخستین سوال درباره بحث‌ها مربوط است- فرآیند مدیریت مشکلات. اما تصمیم‌ها درباره این نیز هستند که به‌عنوان یک زوج، باید درباره چه موضوعاتی تصمیم‌گیری کنید. این تصمیم‌گیری‌ها گاهی به محدودت و مانع برخورد می‌کند: من اصلا به دکوراسیون داخلی اهمیت‌نمی‌دهم بنابراین برایم مهم نیست چه مبلی را انتخاب‌می‌کنی. یا، من به توانایی تو در خرج‌کردن پول احترام‌می‌گذارم، بنابراین مشکلی ندارم که تو خرج و مخارج را مدیریت‌کنی. یا، نه، محیط خانه‌ام برایم مهم است و باید درباره مبلمان صحبت‌کنم، یا من واقعا نگران پول هستم، پس باید باهم بنشینیم و درباره خرج‌ و مخارج، تصمیم‌بگیریم.

مسئله، درمورد محتوا- ما، به‌عنوان زوج باید چه تصمیماتی را بگیریم و آیا درمورد آنها باهم توافق‌داریم یا نه- و فرآیندهاست- می‌توانیم بحثی عاقلانه و مثمر ثمر باهم داشته‌باشیم. این، درمورد فهمیدن نحوه پردازش اطلاعات و تصمیم‌گیری توسط شماست- مثلا، تام، دوست‌دارد درباره مسائل بزرگ، تحقیقات زیادی انجام‌دهد و زمان زیادی برای آن نیازدارد، او کسی نیست که بدون فکر کاری‌کند.

اما تصمیم‌گیری نیز مشکلات مخصوص خود مانند مسئله قدرت را دارد: آیا هر کدام از زوج‌ها می‌توانند حرف خود را بزنند، یا فقط یک نفر مسئول آن است؟ آیا فرآیند تصمیم‌گیری، متعادل و باز است یا پر از ترس و اضطراب؟
۳. آیا می‌دانید شریک‌تان بیش از هرچیزی به چه حساس است؟

این سوال قبل از ازدواج ، درباره دانستن زخم‌های عاطفی و نقاط ضعف یک‌دیگر است. کارا می‌داند تام به نیش و کنایه حساس است، با این‌که زبان خود را نگه نمی‌دارد و به چیزهایی که ناراحتش می‌کنند می‌چسبد، اما مراقب نحوه بیان افکارش است تا زخم‌های تام را تحریک‌نکند.

همچنین، تام می‌داند کارا به نادیده‌گرفتن احساسات حساس است. تام می‌داند که این مسئله درباره او نیست و مربوط به کارا و دوران کودکی و نوع ارتباطش است، بنابراین، زمانی که کارا به او پیامک‌می‌دهد، تام سعی‌می‌کند سریع پاسخ‌دهد زیرا می‌داند این مسئله برای کارا مهم است. تام، نسبت به این کار بی‌میل نیست، زیرا فکر نمی‌کند دارد از دستور اطاعت‌می‌کند بلکه فقط دارد به احساسات کارا اهمیت‌می‌دهد.

مطلب مرتبط : ۱۹ ویژگی بهترین همسر مناسب برای شما
دانستن این‌که شریک‌تان به چه چیزی حساس است، و توافق درمورد این‌که تمام تلاش‌تان را بکنید که به عواطف یک‌دیگر اهمیت‌بدهید، راهی طولانی برای ساختن یک رابطه موفق است.

کاری که نمی‌خواهید انجام‌دهید، نادیده‌گرفتن حساسیت‌های هم یا بحث درباره اینکه حق با چه کسی است، است. هرکسی، حداقل یک زخم عاطفی دارد، و به‌عنوان یک زوج، باید درمورد این‌ها صحبت‌کرده و زخم‌ها را به‌سرعت کشف‌کنید و با هم‌دلی واکنش نشان‌دهید.

بازهم مشکل از صحبت‌نکردن است- زیرا ارتباط آنقدر محدود و آسیب‌دیده است که نمی‌توانید این مکالمات را داشته‌باشید- یا چون هرکدام‌تان نتوانسته‌این این‌ها را متوجه‌شوید یا اجازه فهم نیازهای‌تان را به طرف مقابل نداده‌اید، به مشکل می‌خورید.
۴. آیا درباره آینده صحبت‌می‌کنید؟ آیا دیدگاه و اهداف مشابه دارید؟

این، یک سوال دوبخشی است. دیدگاه مشابه، یعنی این‌که درمورد مسائل مهم زندگی- بچه‌ها و خانواده، کار و شغل، پول، و این‌که چه چیزی باعث موفقیت در زندگی می‌شود، نظر یکسانی داشته‌باشید. و این واقعا درباره دیدگاه است: روز ایده‌آل یا زندگی ایده‌آل خود را چگونه می‌بینید؟ اهداف‌تان چه چیزهایی هستند، دلیل اهداف‌تان چیست؟ آیا می‌توانید فرد فعالی باشید و به‌صورت فردی یا به‌عنوان زوج، به آینده نگاه‌کرده و بفهمید چه چیزی برای هر دو نفرتان خوب است؟

اما چیزی که در این بحث‌هاست، بازهم مسئله امنیت است: به‌رغم این‌که اهداف و دیدگاه‌تان ممکن است درطول زمان تغییرکند، می‌توانید رویاها و امیدهای‌تان را بدون ترس از انتقاد بیان‌کنید؟ می‌توانید بگویید چه‌چیزی برای‌تان مهم است و آیا درمورد این توافق‌دارید؟
۵. آیا به‌عنوان یک زوج، با‌گذران وقت به‌صورت فردی یا دونفره، سازگاری دارید؟

این سوال قبل از ازدواج ، درباره انتظارات، نیازها و دیدگاه شما درباره این‌که دونفرتان چگونه وقت خود را می‌‌گذرانید، است. آیا من انتظاردارم شب را باهم، روی کاناپه نشسته و تلویزیون نگاه‌کنیم یا این‌که ایرادی ندارد تو تلویزیون ببینی و من به کارهای بچه‌ها برسم و بعضی کارها را تمام‌کنم؟ آیا ایرادی‌ندارد شنبه، وقتت را با دوستان یا مربی فوتبالت بگذرانی، یا من شبی یک ساعت کلارینت تمرین‌کنم اما تو حسادت‌نکنی یا حس تنهایی نداشته باشی؟

اینجا نیز، مشکل از ارتباط است، البته توافق درمورد نگاه و نیاز شما درمورد گذران وقت به‌تنهایی یا باهم نیز، مشکلی دیگر است.

مطلب مرتبط : ۱۰ عادت شو هر تان که ثابت می‌کند بهترین همسر دنیا است
۶. آیا درمورد نیاز به عاطفه و رابطه جنسی، باهم توافق‌دارید؟

خوب این هم درطول زمان تغییرمی‌کند، آیا هردوی شما، در این موضوع باهم هم‌سطح هستید؟ این مسئله، درباره میل جنسی است، اما درمورد این‌که هرکدام از شما برای ارتباط به چه‌چیزی احتیاج دارید نیز هست. اگر یکی از زوج‌ها همیشه ازنظر جنسی احساس محرومیت داشته باشد یا دیگری همیشه احساس تحت فشاربودن داشته‌باشد، این مسئله، باعث بحثی طاقت‌فرسا می‌شود. بازهم، کلید مسئله، ارتباط است، یعنی داشتن توانایی بیان همه نیازها بدون این‌که به خشم و بحث تبدیل‌شود.
سوال قبل از ازدواج ۷: آیا درباره شغل توافق‌دارید؟

چون شغل، بخش مهمی از زندگی هر فرد است، مهم است که درمورد این مسئله باهم توافق داشته‌باشید یا یکدیگر را حمایت‌کنید. اگر کارا می‌خواهد خودش را در کارش غرق‌کند و گاهی وقت‌ها ۱۲ ساعت در روز کارکند، یا تام می‌خواهد برای شروع کارش، از حساب مشترک‌شان پول‌بکشد، ایرادی‌ندارد؟ از طرف دیگر، ایرادی ندارد که کارا یک شغل را فقط یک شغل می‌بیند، و علاقه‌ای به ارتقای شغلی در شرکت ندارد و پول کمتری برای استراحت و خوشگذرانی می‌دهد؟

واضح است که این مسئله، درباره خود شغل نیست، بلکه درباره تاثیر بر وقت، خانواده، پول و به عبارت دیگر، درباره اولویت‌هاست.
۸. آیا درباره نقش خانواده بزرگ، توافق‌دارید؟

آیا ایرادی دارد مادرم هر یک‌شنبه برای شام بیاید، یا هر کریسمس برای دیدن خانواده ام بروم، یا اینکه به برادرم پول قرض‌بدهم تا برای انجام کارهای طلاق به وکیلش بدهد؟

این مسئله، درمورد فرهنگ‌ها و انتظارات خانواده‌ها و درمورد حل مشکل است. مطئنا مادر شما می‌تواند برای شام بیاید، اما نه هر هفته، ما باید کریسمس‌ها را بین دو خانواده تقسیم‌کنیم، شما می‌توانید به برادرتان پول قرض‌دهید، اما باید قانونی وجودداشته‌باشد که ما بر سر آن توافق داشته‌باشیم.

مطلب مرتبط : ۶ چیز که هرگز نباید به شو هر تان بگویید
سوال قبل از ازدواج ۹: آیا با خانواده همسرتان همراه هستید؟

انتظارات درباره سطح رابطه با خانواده همسر، یک چیز است، و دیدن آنها تمام یک شنبه‌ها یا روزهای تعطیلی، و یا خوردن و نوشیدن با آن‌ها، قبل، هنگام و بعد روزهای تعطیل، یک چیز دیگر. آیا همراه بودن سخت است، چرا؟ شاید مادر همسرتان، خیلی نصیحت‌می‌کند، یا خواهر همسرتان، به مسائل بسیار جزئی اهمیت‌داده و توجه همه را به خود جلب‌می‌کند؟

بازهم، آیا می‌توانید احساس‌تان را به شریک‌تان بگویید یا آیا او یا شما می‌توانید به خواهر یا مادر همسرتان، بازخورد بدهید، بدون اینکه احساس‌شان جریحه‌دار شود؟
۱۰. آیا شریک‌تان بهترین دوست شماست؟ آیا با او احساس امنیت عاطفی دارید؟ آیا حس‌می‌کنید او همیشه حمایت‌تان می‌کند و می‌توانید همیشه از او کمک‌بگیرید؟

این‌ها احتمالا مهم‌ترین سوالات باشند. مسئله مهم همه این سوال‌ها، سازگاری حول مسائل کلیدی – محتوا- و حتی درباره نحوه صحبت‌کردن درباره آن‌ها- فرآیندها- است. اگر هردوی شما حس امنیت دارید و حس‌می کنید شریک‌تان کنارتان است، راهی برای همه مشکلات پیدا خواهیدکرد. این، سنگ بزرگی در مسیر رابطه است. این‌جا جایی است که یک کمک حرفه‌ای و خارجی، حتی مختصر، می‌تواند فضای امنی را برای صحبت‌کردن درباره این مشکلات فراهم‌کند، یعنی کسی را داشته‌باشید تا سوالاتی را از او بپرسید که پرسیدن‌شان از خودتان سخت‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *