یکی دیگر از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای عربی، مقلوبه پلو است که در مدل‌های مختلف و با مواد متنوع طبخ می‌شود.
مقلوبه مرغ و بادمجان

مقلوبه مرغ و بادمجان یک غذای مجلسی و رسمی عربی و بسیار خوش عطر و طعم است. از آنجاکه محتویات این غذا انواع سبزیجات و گوشت را شامل می‌شود، هر سلیقه‌ای را می‌تواند راضی نگه دارد. طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان را در بخش آشپزی مجله دلتا بخوانید.
مواد لازم

مرغ ۴ تکه
بادمجان ۲ عدد
پیاز ۱ عدد
سیب زمینی ۲ عدد
بادام ۱۰۰ گرم
سیر ۲ حبه
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی ۲ عدد
برنج ۴ پیمانه
نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه به میزان لازم
زعفران به میزان لازم
روغن به میزان لازم

طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان
مرحله اول:

بادمجان‌ها را بشویید، سپس حلقه‌حلقه کرده و کمی نمک به آن‌بزنید. زمان دهید تا نمک به خورد بادمجان‌ها برود. یک ماهیتابه را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا خوب گرم شود. سپس مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و پس از داغ شدن روغن، بادمجان‌ها را سرخ کنید و کنار بگذارید.
سیب‌زمینی‌ها را نیز پوست گرفته، حلقه‌حلقه برش بزنید و بعد داخل روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.
گوجه‌فرنگی‌ها را نیز به صورت حلقه‌حلقه برش بزنید.
زعفران را دم کنید تا خوب رنگ پس دهد. برای عطر بهتر مقلوبه مرغ و بادمجان، مقداری پودر هل نیز به زعفران اضافه کنید.

مرحله دوم

برای پخت مقلوبه مرغ و بادمجان، ابتدا از حدود ۲ ساعت قبل برنج را خیس کنید. پس از گذشت این مدت زمان، در یک قابلمه آب بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا آب به جوش بیاید. حالا برنج خیس خورده را داخل آب جوش بریزید و زمان بدهید تا برنج کمی بپزد و مغز آن نرم شود. سپس برنج را آبکش کنید و آن را کنار بگذارید.
مرحله سوم

پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و سیر را رنده کنید.
پیاز و سیر را با کمی نمک، فلفل و زردچوبه تفت دهید. مرغ‌ را نیز روی پیاز و سیر بگذارید و مقداری پودر دارچین و ادویه کاری نیز به آن اضافه کرده و مرغ‌ را تا زمانی که کمی برشته شند و طعم ادویه ها را به خود بگیرد سرخ کنید.

مقلوبه پلو
مرحله چهارم

برای درست کردن سس مرغ مقلوبه مرغ و بادمجان، مرغ‌های سرخ شده را از ماهیتابه خارج کنید. سپس رب گوجه را داخل ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید تا خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند. سپس کمی آب به آن اضافه کنید و زمان دهید تا سس مرغ نسبتا غلیظی به دست آوردید. پس از اینکه سس آماده شد، آن را کنار بگذارید.
مرحله پنجم

یک ظرف یا قابلمه نچسب را روی شعله گاز بگذارید. مقداری از محلول زعفران و هل را کف قابلمه بریزید و به بعد به صورت لایه به لایه ابتدا بادام، سپس گوجه‌فرنگی‌های حلقه شده، مرغ‌های سرخ شده، بادمجان و سیب زمینی‌ها را کف قابلمه بچینید و بعد سس مرغی را که درست کردید را روی مواد بریزید. حالا برنج آبکشی شده را نیز روی مواد ریخته و با پشت کفگیر خوب فشار دهید. باقی مانده زعفران و پودر هل را نیز روی برنج بریزید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد.
مرحله ششم

ظرف مناسب پذیرایی را بردارید و روی قابلمه بگذارید. سپس به آرامی و با احتیاط قابلمه را برگردانید.
نکات پخت مقلوبه مرغ و بادمجان

اندازه مواد اولیه که در دستور مقلوبه مرغ و بادمجان آمده، تقریبی است و می‌توانید مقدار مواد اولیه را کم یا زیاد کنید.
در صورت تمایل می‌توانید از فلفل دلمه‌ای، کدو سبز، گل کلم و هویج نیز در مواد ته چین مقلوبه مرغ و بادمجان استفاده کنید.
می‌توانید بادمجان‌ها را به صورت طولی برش بزنید و در مرحله چیدن مقلوبه مرغ و بادمجان، ابتدا بادمجان‌ها را کف ظرف بچینید و بعد سایر مواد را روی آن بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *