پیتزا یکی از خوراکی هایی است که همه ما حتما یکبار در زندگی مان هوس کرده ایم خودمان در منزل درستش کنیم و خدا می داند چه خرابکاری هایی کرده ایم! اگر شما هم جزو خرابکاران درست کردن پیتزای خانگی هستید در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا طرز تهیه پیتزا پستو با سس مخصوص و خمیر خانگی را بدانید.

طرز تهیه پیتزا پستو با سس مخصوص و خمیر خانگی
طرز تهیه پیتزا پستو با سس مخصوص و خمیر خانگی

زمان آماده‌سازی: ۲۰ دقیقه
زمان پخت: ۴۵ دقیقه
سطح دشواری: آسان
مواد مورد نیاز
برای خمیر پیتزا

الف. سه‌چهارم فنجان به علاوه‌ی ۲ قاشق غذاخوری اضافه آب گرم (حدود ۴۰ درجه‌ سانتی‌گراد)
ب. ۱ قاشق چای خوری عسل
پ. ۱ قاشق چای خوری خمیر مایه
ت. ۲ فنجان آرد سفید با گندم کامل، به علاوه‌ی مقدار اضافه برای ریختن روی سطح کار
ث. نمک
ج. ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرا بکر
برای تهیه سس

چ. ۴۰۰ گرم گوجه فرنگی پخته شده (یا کنسروی)
ح. ۱ قاشق چای خوری روغن زیتون فرا بکر
خ. ۲ حبه سیر، خرد شده
د. نمک
ذ. مقداری پوست خرد شده‌ی فلفل قرمز
برای تهیه‌ی سس پستو

ر. ۳ قاشق غذاخوری پسته بدون نمک
ز. یک و نیم فنجان اسفناج
ژ. ۱ فنجان برگ جعفری
س. نمک
ش. ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرا بکر
برای مواد روی پیتزا

ص. ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرا بکر
ض. دوسوم فنجان پنیر موزارلای کم چربی
ط. پوست خرد شده‌ی فلفل قرمز
ظ. وسیله‌ی مورد نیاز: سنگ پیتزا یا سینی فر
دستورالعمل

الف. برای تهیه‌ی خمیر پیتزا، آب گرم، عسل، و خمیر مایه را در یک فنجان یا کاسه‌ی کوچک با یکدیگر ترکیب کنید. اجازه‌ دهید این ترکیب به مدت ۳ الی ۵ دقیقه استراحت کند تا لایه‌ی کوچکی از کف روی آن تشکیل شود. (اگر لایه‌ی کف تشکیل نشد، خمیر مایه‌تان کهنه است؛ بنابراین، این ترکیب را دور بریزید و آن را مجددا با خمیر مایه‌ی تازه درست کنید)

ب. آرد و نصف قاشق چای خوری نمک را داخل یک کاسه‌ی متوسط ترکیب کنید و وسط آن را گود کنید. ترکیب خمیر مایه را به همراه روغن داخل گودی وسط آرد بریزید و با استفاده از قاشق چوبی تمام مواد را به آرامی به هم بزنید تا یک خمیر چسبناک تشکیل شود. با استفاده از لیسک، خمیر چسبیده به دیواره‌های کاسه را به خوبی پاک کنید و آن را به خمیر اصلی اضافه کنید. درب کاسه را با استفاده از کیسه‌ی پلاستیکی یا حوله آشپزخانه مرطوب به خوبی بپوشانید و به مدت یک ساعت و نیم در فضای گرم نگه دارید تا حجم خمیر دو برابر شود.

پ. روی یک سطح صاف و تمیز مقداری آرد بریزید و خمیر را به مدت چند ثانیه روی آن ورز دهید تا فقط نرم شود. خمیر را به دو چانه تقسیم کنید؛ مجددا هر یک را داخل کاسه قرار دهید و درب کاسه را با کیسه‌ی پلاستیکی یا حوله آشپزخانه مرطوب بپوشانید و اجازه دهید نیم ساعت دیگر نیز روی کابینت آشپزخانه‌تان استراحت کند.

ت. برای تهیه‌ی سس پیتزا، گوجه فرنگی‌ها را به همراه دوسوم فنجان از آبی که آن‌ها را داخل آن پخته‌اید، در یک کاسه بریزید.

روغن، سیر، یک‌چهارم قاشق چای خوری نمک، و پوست فلفل قرمز را داخل یک تابه‌ی بزرگ بریزید. تابه را روی شعله‌ی متوسط حرارت دهید؛ مواد را به هم بزنید. حدود ۳ الی ۴ دقیقه ادامه دهید تا سیر به رنگ طلایی در بیاید. اکنون ترکیب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید به آرامی روی شعله‌ی کم بپزد؛ هر از گاهی مواد را به هم بزنید. پس از حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، سس‌تان غلیظ و آماده می‌شود.

ث. برای تهیه‌ی سس پستو، ابتدا فر را به اندازه‌ی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. پسته‌ها را سطح یک سینی فر بریزید و به مدت ۸ دقیقه داخل فر بگذارید؛ پس از چند دقیقه، درب فر را باز کنید و پسته‌ها را با یک کفگیر فلزی جا به جا کنید تا در نهایت، آن‌ها کمی قهوه‌ای رنگ شوند و بوی معطرشان به مشام‌تان برسد. اجازه دهید پسته‌ها خنک شوند، سپس آن‌ها را داخل دستگاه آسیاب بریزید؛ لازم نیست پسته‌ها پودر شوند – فقط کافی است به صورت درشت خرد شوند. اکنون، اسفناج، جعفری، و یک‌چهارم قاشق چای خوری نمک را به همراه پسته‌های خرد شده داخل دستگاه خردکن بریزید تا مواد داخل این ترکیب به شکل یکنواخت خرد شوند. در حین خرد کردن، از طریق ورودی بالای دستگاه کمی روغن به مواد اضافه کنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

ج. هنگامی که برای پختن پیتزا آماده شدید، سنگ پیتزا یا سینی فر را در بخش پایین فر قرار دهید، و دمای فر را به ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد برسانید. اگر سنگ پیتزا در اختیار ندارید، سینی فر را برعکس کنید و پیتزا را روی سطح پشت سینی قرار دهید. کاغذی روغنی را به اندازه‌ی مناسب ببرید و سطح آن را آرد بریزید.

یکی از چانه‌های خمیر را روی سطحی که آرد پاشیده‌اید، صاف کنید؛ خمیر را به شکل یک دایره با قطر ۳۰ سانتی‌متر در بیاورید؛ اطراف خمیر پیتزا را به اندازه ی ۱ الی ۲ سانتی‌متر به صورت دیواره بالا بیاورید. خمیر را روی کاغذ روغنی قرار دهید و آن‌ها را پشت سینی فر بگذارید. سطح خمیر را با استفاده از قلم‌مو به نصف قاشق چای خوری روغن آغشته کنید. نیمی از سس گوجه فرنگی را داخل خمیر پیتزا پخش کنید. نیمی از سس پستو را نیز با استفاده از قاشق چای خوری روی پیتزا بریزید. یک‌سوم فنجان موزارلا و مقداری پوست فلفل قرمز را نیز روی پیتزا بریزید. (اگر میزان پنیر به نظرتان زیاد می‌آید، نگران نباشید؛ پنیرها ذوب، و در سطح پیتزا پخش خواهند شد.) پیتزا را به همراه کاغذ روغنی بر روی سنگ پیتزا یا پشت سینی فر داغ منتقل کنید.

چ. پیتزا را حدود ۶ الی ۸ دقیقه داخل فر بپزید تا اطراف آن شروع به تغییر رنگ کنند (به رنگ قهوه‌ای طلایی در بیایند). در این بین، در صورت نیاز، پیتزا را داخل فر بچرخانید. پیش از برش زدن پیتزا، اجازه دهید به مدت ۲ دقیقه خنک شود. همین کارها را با خمیر و مواد باقی‌مانده تکرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *