کله جوش یکی از خوراک های سنتی و اصیل ایرانی است و اصالت و خاستگاه آن به اصفهان بر می‌گردد. کشک به عنوان منبع غنی و کامل کلسیم که از آن در پخت کله‌جوش استفاده می‌شود، برای سلامتی، رشد و بهبود استخوان‌ها بسیار مناسب است. از نظر طب سنتی نیز طبع کله جوش گرم و خشک است و به افرادی که دارای مزاج بلغمی هستند بسیار توصیه می‌شود. طرز تهیه کله جوش را در مجله دلتا بخوانید.
مواد لازم

کشک ۲۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
مغز گردو خرد شده ۲ قاشق غذا خوری
نعناع خشک شده ۲ قاشق غذا خوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

کله-جوش-غذاهای-اصفهانی
طرز تهیه کله جوش اصفهانی

پیاز را به صورت نگینی خرد کنید.
در یک تابه مناسب، کمی روغن مایع بریزید و اجازه دهید داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را در تابه بریزید و هم بزنید تا پیاز تفت بخورد و بافت آن کمی نرم شود.
مقداری نمک و زردچوبه به پیاز اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد کاملا یکدست شود. مقداری مواد را در این حال تفت دهید و در ادامه گردوی خرد شده را به تابه اضافه کنید و بار دیگر مواد را هم بزنید با یکدیگر تفت دهید.
برای آماده کردن نعناع خشک، یک تابه جداگانه را تهیه کنید و مقداری روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس نعناع را به تابه اضافه کنید و تفت دهید. دقت کنید که نعناع را نباید زیاد در روغن سرخ کنید. چون در این صورت نعنا تلخ شده و طعم کله جوش را خراب می‌کند.
بعد از آماده شدن نعناع، دو پیمانه آب جوش به پیاز اضافه کنید. بعد از اینکه آب به جوش آمد، نعناع سرخ شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید.
برای آماده کردن کشک نیز کشک سابیده شده را در یک کاسه کوچک بریزید و یک پیمانه آب به آن اضافه کنید و هم بزنید. بعد از رقیق شدن کشک، آن را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید کال جوش چند قل بخورد.
کله جوش را با پیاز داغ و گردو تزیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *