از خوشمزه‌ترین غذاهای اصیل شیرازی، کوفته آلو است که ارزش غذایی بالایی نیز دارد.

کوفته‌ آلو از غذاهای معروف قدیمی و پرطرفداری است که در تهیه آن از سبزی های معطر و گوشت قرمز استفاده می‌شود. از آنجاکه این غذا سرشار از مواد مغذی و پر کالری است، در نتیجه ارزش غذایی بالایی دارد. با طرز تهیه کوفته آلو با مجله دلتا همراه باشید.
مواد لازم

(مناسب ۶ تا ۸ نفر)

گوشت چرخ‌کرده ۴۰۰ گرم
برنج ۱ پیمانه
سبزی معطر ۱۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
تخم مرغ ۲ عدد
پودر نان به میزان لازم
شوید خشک مقداری
آلو خورشتی ۱۰۰ گرم
آب ۱ لیتر
روغن به میزان لازم
زردچوبه، نمک، کاری و زیره به میزان لازم

مواد لازم سس:

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
پیاز داغ به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه انواع کوفته
طرز تهیه کوفته آلو

یک لیوان برنج را داخل قابلمه بریزید و مقدار ۱/۵ لیوان آب به آن اضافه کنید و روی شعله گاز بگذارید و اجازه دهید که برنج به خوبی بپزد و کاملاً نرم  و آب آن کشیده شود.
پیازها را نیز پوست کنده و با رنده ریز رنده کنید.
سبزی‌های معطر شامل تره، گشنیز، ریحان، شاهی و نعنا را نیز پس از شستشو و خشک کردن، خوب ریز و ساطوری کنید.
در یک کاسه بزرگ گوشت چرخ کرده، برنج پخته شده، پیاز رنده شده، سبزی‌های معطر ساطوری شده، تخم مرغ، زردچوبه، کاری، نمک، زیره، پودر نان، شوید خشک شده را بریزید. سپس به خوبی مواد را با هم مخلوط کنید و ورز دهید تا مایه کوفته آلوی یک دستی به دست آورید. سپس روی کاسه را با یک سلفون بپوشانید و مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا استراحت کند.
پس از گذشت این مدت ، مایه کوفته را از یخچال خارج کنید. به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه کوفته بردارید و در کف دست خود که آن را چرب کرده‌اید، پهن کنید. سپس یک عدد آلو در وسط کوفته بگذارید و کوفته را جمع کنید و به آن شکل دهید.
یک ماهیتابه بزرگ را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا گرم شود. سپس به میزان لازم روغن داخل ماهیتابه بریزید و زمان دهید تا روغن داغ شود. حالا کوفته‌ها را داخل روغن داغ غوطه‌ور بگذارید تا سرخ شوند.
برای درست کردن سس فوق العاده خوشمزه کوفته آلو نیز یک ماهیتابه را روی شعله گاز بگذارید و پس از گرم شدن مقداری روغن داخل آن بریزید. رب گوجه خانگی را داخل روغن بریزید و تفت دهید تا خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند.
سپس پیاز داغ، زردچوبه را هم به آن اضافه کنید و تفت دهید. حالا مقدار یک لیتر آب به مواد اضافه کنید و بگذارید تا به جوش آید.
پس از سرخ کردن کوفته‌ها و آماده کردن سس، کوفته‌ها را داخل سس بگذارید تا بپزند و طعم سس به خوبی به خورد کوفته‌ها برود.

نکات کلیدی

در صورت تمایل می‌توانید از رب انار نیز، علاوه بر رب گوجه فرنگی، در تهیه سس استفاده کنید.
علاوه بر سبزی‌های معطر که در این دستور آمده است، از هر نوع سبزی معطر دیگری که دوست داشتید هم می‌توانید استفاده کنید. نسبت سبزی‌ها باید با هم برابر باشد.
در وسط کوفته‌ها علاوه بر آلو، مغز گردو و پیاز داغ نیز می‌توانید بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *