اگر چه زرد شدن دندان به اندازه سایر اختلالات دندانی فوریت ندارد، اما لکه دار بودن دندان ها می‌تواند به قیمت از دست دادن اعتماد به نفس و تمایل شما به لبخند زدن تمام شود. خوشبختانه، بهبود و سفید شدن رنگ دندان ها می‌تواند به آسانی تغییر دادن آن‌چه می‌خورید و می‌نوشید، و رعایت روال مراقبت از دهان‌تان باشد. حتی می‌توانید از روش‌های مخصوص سفید کردن دندان ها توسط دندانپزشک بهره‌مند شوید. در این نوشتار با ۱۰ علت زرد شدن دندان و راه های جلوگیری از آن آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید!

علت زرد شدن دندان
تصورات رایجی در مورد وضعیت دندان‌های ما

بسیاری از تصوراتی که مردم در مورد دندان های زرد و سفید دارند در واقع نادرست هستند. اگر به هر یک از موارد قیدشده در ادامه‌ی مطلب اعتقاد دارید، بهتر است تجدید نظر کنید …
تصور شماره‌ی ۱: دندان‌ها به طور طبیعی کاملا سفید هستند

تنها تعداد معدودی از آدم‌ها ممکن است خوش شانس باشند و دندان‌هایی به سفیدی مروارید داشته باشند. در واقع دندان‌های اغلب مردم به طور طبیعی یکی دو درجه تیره‌تر هستند. دندان‌های سفید واقعا روشن ممکن است خیلی غیر طبیعی به نظر برسند. دندان‌های طبیعی معمولا زرد یا خاکستری هستند.

مطلب مرتبط: ۲۶ درمان خانگی از بین بردن آبسه یا عفونت دندان

برای درک دلیل این موضوع، بیایید نگاهی به آناتومی دندان بیاندازیم. لایه‌ی خارجی دندان مینا است که یک رنگ سفید- آبی دارد. اما مینای دندان نیمه شفاف است، و به همین دلیل لایه‌ی دنتین زیر آن دیده می‌شود. دنتین به رنگ زرد تیره‌تر است و همان چیزی است که سبب می‌شود دندان‌ها ظاهر غیرسفیدی داشته باشند.

بنابراین، در واقع سایه و ضخامت مینای دندان شما است که رنگ دندان‌های‌تان را تعیین می‌کند. اگر هر روز مسواک می‌زنید و نخ دندان استفاده می‌کنید، اما دندان‌های‌تان هنوز هم زرد هستند، ممکن است به این دلیل باشد که آن‌ها به طور طبیعی آن سایه‌ی زردرنگ را دارند.
تصور شماره‌ی ۲: دندان‌های زرد یا غیرسفید ناسالم هستند

این یک افسانه است و توسط شرکت‌هایی مطرح شده‌است که می‌خواهند مردم صدها پوند پول را برای داشتن یک لبخند “عالی” هالیوودی خرج کنند.

اگرچه رسوبات پلاک زرد و سنگین، ناسالم هستند، اما دندان‌های کاملا تمیز و سالم هم ممکن است سایه‌ی زردرنگ را داشته باشند. روش‌های سفید کردن دندان‌ها اغلب با نفوذ بر لایه‌ی بیرونی مینای دندان صورت می‌پذیرد، که اگر چندین بار تکرار شود، دندان‌ها را تضعیف می‌کند. بنابراین در بسیاری از موارد، دندان‌های زرد قوی‌تر از دندان‌های سفید و روشن هستند – البته تا زمانی که تمیز نگه داشته شوند.

البته، قطعا هنوز هم دوست دارید زیبایی ظاهری لبخند خود را با سفید کردن دندان‌های‌تان بهبود دهید، و ما اطلاعات بیش‌تری در این زمینه داریم.
تصور شماره‌ی ۳: استفاده از براکت دندان‌ها را زرد می‌کند

بعضی از مردم زرد شدن دندان را پس از برداشتن براکت‌ها تجربه می‌کنند، اما لزوما براکت مقصر نیست. باکتری‌ها به راحتی می‌توانند در اطراف براکت‌ها تجمع پیدا کنند، بنابراین مهم است که مراقب دندان‌ها باشید و طی این مدت از نخ دندان استفاده کنید. اگر شما یک روال مناسب بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، براکت هیچ تاثیری روی رنگ دندان‌ها نخواهد داشت.

اگر شما نگران هستید که براکت ثابت رنگ دندان را تغییر خواهد داد، می‌توانید یک سبک متفاوت براکت را در نظر بگیرید. براکت زبانی پشت دندان‌های‌تان ثابت می‌شوند، بنابراین هر علامتی که به جا می‌گذارند داخل دهان شما پنهان است. به همین ترتیب، براکت “نامرئی” قابل جابجایی است، بنابراین می‌توانید دندان‌های‌تان را مثل همیشه تمیز کنید.

۱۹ مهمترین مضرات روغن گردانی در دهان یا روغن کشی دندان و دهان
تصور شماره‌ی ۴: بریتانیایی‌ها دندان‌های بدتری در مقایسه با آمریکایی‌ها دارند

شاید در این کلیشه حقیقتی نیز وجود داشته باشد، اما چنین چیزی خیلی ساده ممکن است به این دلیل باشد که آمریکایی‌ها خدمات زیبایی دندان را بیش‌تر از بریتانیایی‌ها انجام می‌دهند. در سال ۲۰۱۵، فقط ۳ درصد از مردم بریتانیا دندان‌های خود را سفید کرده بودند، در مقایسه با ۱۴ درصد از آمریکایی‌ها.

مطلب مرتبط: درمان حساسیت دندان:۲۰ درمان طبیعی درد دندانهای حساس

اما با افزایش فشار رسانه‌ها برای داشتن یک لبخند کامل، جنبه‌ی زیبایی در صنعت دندانپزشکی لوازم آرایشی در انگلستان نیز به سرعت پا می‌گیرد.

خوب تا بدین جای متن در مورد برخی از تصورات غلط رایج صحبت کردیم، اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به چیزهایی که ممکن است مسبب زردی رنگ دندان‌های شما باشند.
۱. ژنتیک

گاهی اوقات رنگ دندان به صورت ارثی در خانواده وجود دارد. اگر دندان‌های یکی از والدین شما زرد باشد، احتمال دارد که دندان شما هم زرد باشد. قهوه‌ای مایل به قرمز، زرد مایل به قرمز، خاکستری و خاکستری مایل به قرمز، چهار سایه رنگ طبیعی دندان‌ها هستند که در صورت عدم وجود آن‌ها، دندان سفید است و این عمق رنگ از طیف تیره تا روشن متغیر است.
مطلب مرتبط:۱۰ چیز که دندان هایتان درباره سلامتی شما می‌گویند
۲. عاج دندان (دنتین)

هنگامی ‌که مینای دندان نازک است و عاج زیر آن معلوم است،‌ دندان زرد به نظر می‌رسد. دنتین یک ماده‌ی زرد تا قهوه‌ای رنگ در داخل دندان‌های شما در زیر مینا است، و اغلب مسئول رنگ زردی است که هنگام نگاه کردن در آینه می‌بینید. مینای ضخیم عاج دندان را پوشش می‌دهد، اما به یاد داشته باشید که همیشه لک‌‌هایی را که روی سطح ایجاد می‌شود، مهار نمی‌کند. و این لکه‌ها دلیل دیگری برای زرد شدن دندان ها هستند.
۳. ساییده شدن دندان‌ها

دندان‌ها در نهایت با بالا رفتن سن زرد می‌شوند، چرا که مینای دندان در اثر جویدن و قرار گرفتن در معرض اسیدهای موجود در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها ساییده می‌شود. اکثر دندان‌ها زرد به نظر می‌رسند، زیرا مینای دندان با افزایش سن نازک می‌شود، اما بعضی از آن‌ها رنگ سایه‌ی خاکستری همراه با لکه‌های به جا مانده از مواد غذایی را به خود می‌گیرند.

مطلب مرتبط: سفید کردن دندان: ۳۴ درمان خانگی برای زردی، سیاهی و جرم دندان
۴. سیگار کشیدن

نیکوتین سیگار فقط یک اعتیاد ناسالم را توسعه نمی‌دهد؛ بلکه باعث می‌شود که لکه‌های سطحی زرد یا قهوه‌ای روی دندان‌های‌تان نیز پدیدار شود (یکی دیگر از دلایل این که باید این عادت را از سرتان بیندازید).
۵. غذاها

طیف گسترده‌ای از مواد غذایی دندان‌ها را لکه‌دار می‌کنند. گوجه‌فرنگی موجود در سس ماکارونی، ادویه‌جات و انواع توت‌ها حاوی رنگدانه‌هایی هستند که به مینای دندان می‌چسبد و سطح آن را لک می‌کند. حتی یک سالاد سالم با سرکه بالزمیک می‌تواند یک رنگ ناخوشایند بر روی دندان‌های شما به جای بگذارد.
۶. نوشیدنی‌ها

قهوه و چای دو مورد از رایج‌ترین دلایل زرد شدن دندان ها هستند، اما آب انگور قرمز و سفید نیز در این میان تاثیرگذارند. سایر دلایل زرد شدن دندان ها عبارتند از نوشیدنی‌های گازدار تیره و روشن و نوشیدنی‌های ورزشی که دارای طعم مصنوعی هستند.

مطلب مرتبط: ۱۲ بهترین درمان خانگی درد دندان عقل
۷. آنتی‌بیوتیک‌ها

آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین سبب زرد شدن دندان‌ها در زمان رشد آن‌ها در لثه‌ها می‌شود. بنا به گفته موسسه‌ی ملی سلامت، اگر مادر شما در نیمه‌ی دوم بارداری آنتی‌بیوتیک مصرف کرده باشد یا خودتان قبل از سن هشت سالگی آن را مصرف کرده باشید، ممکن است در زمان بزرگسالی دندان‌هایی زرد داشته باشید و در ای صورت باید دندان‌ها را در مطب دندان‌پزشکی سفید کنید.
۸. فلوئروزیس دندانی

فلوراید برای دندان‌ها مناسب است، اما فلوراید بیش از حد می‌تواند سبب ایجاد لکه‌های زرد یا قهوه‌ای به نام فلوئوروزیس شود. آب دارای فلوراید، خمیر دندان دارای فلوراید و داروها و قرص‌های فلوراید تجویز شده، بزرگ‌ترین منبع فلوراید هستند. اگر در این فکر هستید که آیا خودتان یا فرزندتان این محصولات را به میزان بیش از حد مصرف می‌کنید یا خیر، از دندانپزشک‌تان سوال کنید.
۹. حوادث

تصادف یا آسیب فیزیکی می‌تواند روی مینای دندان ترک ایجاد کند و بر قسمت داخلی دندان آسیب وارد کند، و به این ترتیب منجر به تغییر رنگ آن‌ها می‌شود. این حوادث حتی ممکن است خونریزی به همراه داشته باشند که در این صورت باید بیمار به یک فرد حرفه‌ای مراجعه کند.
۱۰. دندان‌ قروچه کردن (یا ساییدن دندان‌ها به هم)

ساییدن دندان‌ها به هم یک عادت ناخودآگاه است که بعضی از افراد در اثر استرس به خصوص هنگام خوابیدن تجربه می‌کنند. این عمل که به عنوان دندان‌ قروچه کردن نیز شناخته شده‌است، برای مینای دندان کاملا مضر است، آن را به حدی تضعیف می‌کند که ممکن است دندان ترک بخورد یا زرد شود.
مطلب مرتبط: ۸ خوراکی عالی برای سلامت دندان و پیشگیری از فرسایش مینا
جلوگیری از زرد شدن دندان‌ها

مسواک زدن، تمیز کردن دندان‌ها به صورت حرفه‌ای، شیوه‌های سفید کردن دندان‌ها و ونیر راه‌حل‌هایی برای از بین بردن زردی دندان‌ها هستند. برای جلوگیری از پدیدار شدن لکه‌های سطحی زرد رنگ، دندان‌های‌تان را به طور مرتب روزی دو بار مسواک بزنید. روزی یک بار هم از نخ دندان استفاده کنید. برای مقابله با لکه‌های عمیق، به دندانپزشک مراجعه کنید، که می‌تواند این باکتری‌های ناخوشایند را از بین ببرد و دندان‌ها را در حالی که روی صندلی دندانپزشک نشسته‌اید، پولیش کند.

با این حال، زمانی که پای لکه های روی مینای دندان به میان می‌آید، ‌همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. سیگار نکشید و مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی را که باعث زرد شدن دندان ها می‌شوند، محدود کنید. در نهایت، پس از خوردن یا نوشیدن آن‌ها دهان‌تان را بشویید.

با گزینه‌های زیادی که برای سفید کردن دندان‌های رنگ گرفته در دسترس است، هیچ دلیلی وجود ندارد که در مورد رنگ آن‌ها خجالت بکشید. اگر نمی‌توانید مشکل را در خانه حل کنید، دندانپزشک‌تان خوشحال خواهد شد که راهنمایی‌های بیش‌تری را ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *