طب سوزنی یکی از روش‌های درمانی است که ریشه در تاریخ دارد. طبق شواهد تاریخی، این روش درمانی از حدود ۵،۰۰۰ سال پیش توسط پزشکان چینی کاربرد داشته است. ولی تاکنون، طب سوزنی فقط به عنوان راه درمانی جایگزین بوده است؛ با این‌حال به خاطر فواید طب سوزنی این روش به عنوان پر تقاضاترین روش درمانی شناخته می‌شود که بسیاری از آدم‌ها برای درمان بیماری‌های‌شان به دنبال آن هستند.

فواید طب سوزنی

فنون طب سوزنی می‌توانند بر مشکلات سلامتی موجود در محفظه‌ی دهان و بخش فوقانی مجاری تنفسی، و هم‌چنین بر التهاب مجاری گوارشی و پلک‌ها‌ و حتی برخی بیماری‌هایی غلبه کنند که به دستگاه عصبی، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها حمله می‌کنند. طب سوزنی را می‌توان به عنوان راه درمانی برای کاهش درد و بازیابی انرژی روزانه به کار برد.

طراحی و اجرای ساده، اثربخشی، کارکرد گسترده، تقریبا عاری بودن از عوارض جانبی، و هزینه‌ی اندک از جمله فواید طب سوزنی به شمار می‌روند. به این دلیل طراحی و اجرای طب سوزنی را بسیار آسان می‌دانند که تنها ابزار مورد نیاز برای انجام آن، فقط سوزن‌های مخصوص این کار است؛ یعنی از این جهت، طب سوزنی هیچ گونه پیچیدگی ندارد. هم‌چنین به این دلیل آن را اثربخش می‌دانند که طبق شواهد، ‌می‌تواند در زمان نسبتا کوتاهی تاثیرات مثبت خود را به بیمار نشان دهد.

مطلب مرتبط: طب سوزنی: ۹ فایده طب سوزنی برای سلامتی شما
فواید طب سوزنی برای بدن انسان

فواید طب سوزنی برای سلامتی انسان آن چنان زیاد است که آن را یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش طول عمر می‌دانند. طب سوزنی اثرات مثبت بسیاری دارد؛ یکی از آن‌ها درمان بیماری‌ها از طریق بهبود گردش خون است. طب سوزنی نه فقط باعث بهبود گردش خون می‌شود، بلکه هم‌چنین به حفظ سلامت و تغذیه‌ی اندام‌های بدن نیز کمک می‌کند.

نحوه‌ی فرو کردن سوزن در پوست کاملا بدون درد است؛ از این رو، باور عده‌ای که از سوزن‌های مورد استفاده در طب سوزنی می‌ترسند، باید تغییر کند. این سوزن‌ها، از همان ابتدا، جریان خون نامناسب نواحی مورد نظر بدن را به شکل معمول بر می‌گردانند. به علاوه، از دیگر فواید طب سوزنی می‌توان به جوان‌سازی پوست و بازسازی گلبول‌های قرمز خون اشاره کرد.
۱. کاهش درد

طب سوزنی می‌تواند جهت کاهش درد ناشی از سردردهای مزمن به کار رود. طبق یافته‌های یک مطالعه، طب سوزنی ممکن است اختلالات میگرن، تنش موجود در سر، و طیف گسترده‌ای از سردردها یا سایر اختلالات را تسکین دهد؛ اثربخشی طب سوزنی از تاثیرات مصرف داروهای مسکن نیز بالاتر است. به علاوه، طب سوزنی برای کاهش دردهای ناشی از عمل جراحی در سر، سرطان گردن، دوران قاعدگی، بارداری، و هم‌چنین اثرات شیمی درمانی از قبیل حالت تهوع، و به علاوه، علائم دردناک دوران یائسگی بسیار مفید است.
۲. افزایش نرخ باروری و بارداری

طب سوزنی، در واقع، از طریق بهبود قوای جنسی زنان و مردان، افزایش تولید تخمک‌ها و اسپرم‌های با کیفیت، و هم‌چنین بهبود گردش خون در رحم و نواحی اطراف آن، میزان باروری را افزایش می‌دهد.

طب سوزنی به منظور آرامش گردن رحم و مهار هورمون استرس – که می‌تواند در فرایند ایجاد جنین در رحم اختلال ایجاد کند – گردش خون را در رحم افزایش می‌دهد. بنابر نتایج یک نظرسنجی، طب سوزنی می‌تواند به لقاح اسپرم و تخمک، و تشکیل جنین در رحم کمک کند.

مطلب مرتبط :طب فشاری: سریع وزن کم کردن با فشار این ۴ نقطه از بدن
۳. غلبه بر بی خوابی

بی خوابی یکی از مشکلات سلامتی است که بسیاری از آدم‌ها در سراسر جهان با آن رو به رو هستند؛ از علت‌های معمول بی خوابی می‌توان به استرس و ژنتیک اشاره کرد. به علاوه، داروهایی که برای درمان بی خوابی استفاده می‌شوند، معمولا باعث ایجاد عوارض جانبی ناخوشایندی می‌شوند. از سویی دیگر، پژوهش‌ها به تازگی نشان می‌دهند، طب سوزنی ممکن است به غلبه بر بی خوابی کمک کند. و البته، مزیت طب سوزنی نسبت به داروهای خواب آور این است که این روش باستانی هیچ عوارض جانبی برای بیمار به همراه ندارد.
۴. غلبه بر آنژین

آنژین یکی از مشکلات سلامتی است که باعث ایجاد درد در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه می‌شود؛ این بیماری معمولا به علت انسداد نسبی جریان خون به قلب ایجاد می‌شود. استفاده از طب سوزنی الکتریکی یکی از موثرترین راه‌ها برای مقابله با آنژین است. طب سوزنی الکتریکی، با استفاده از نیروی باتری، کاملا بدون خطر است و هیچ عارضه‌ی جانبی به همراه ندارد.
۵. درمان کمر درد

کمر درد یکی از دردهای شایع در میان آدم‌ها است که معمولا به علت خستگی شدید یا به دلیل اختلالات عصبی در برخی بیماران ایجاد می‌شود. روش درمانی طب سوزنی می‌تواند به تدریج و به مرور زمان این مشکل را بر طرف کند. فواید طب سوزنی به کاهش کمر درد و بازگشت وضعیت کمر به حالت عادی کمک می‌کند.
۶. درمان آرتروز

آرتروز نیز ممکن است به کمک طب سوزنی تسکین یابد. ولی در این جا باید خاطر نشان کنیم، طب سوزنی یکی از راه‌های مکملی است که به همراه مراقبت‌های پزشکی می‌تواند به کاهش درد بیماران کمک کند؛ از این رو، نباید از طب سوزنی به عنوان تنها راه حل این مشکل استفاده کرد. هم‌چنین گفته می‌شود زانو درد ناشی از پوکی استخوان نیز به وسیله‌ی طب سوزنی قابل تسکین است. بیش‌تر آدم‌هایی که از طب سوزنی استفاده کرده‌اند، شاهد نتایج مثبت آن بوده‌اند، به ویژه آن‌هایی که به کمک طب سوزنی درد و گرفتگی‌شان بر طرف شده است.

مطلب مرتبط: ۴ فایده‌ طب سوزنی که حتما باید بدانید
۷. بهبود اثربخشی داروها

با استفاده از طب سوزنی می‌توانید میزان مصرف داروها را کاهش دهید، و از این طریق، عوارض جانبی مصرف این داروها را از قبیل تهوع، تغییرات وزن، و هم‌چنین کاهش تمایل جنسی نیز از خود دور کنید. علاوه بر این، طب سوزنی برای خنثی کردن اثرات تشعشع در طول پرتو درمانی نیز مفید است.

طب سوزنی می‌تواند برخی از عوارض جانبی پرتو درمانی را که غالبا در اثر برخورد تشعشعات به گردن و سر ایجاد می‌شوند – عمدتا از قبیل اختلال خشکی دهان و حالت تهوع – نیز کاهش دهد. طبق یافته‌های یک مطالعه، عوارض جانبی منفی در بیمارانی که تحت پرتو درمانی قرار دارند، با استفاده از طب سوزنی کاهش یافت، اگر چه این عوارض به طور کلی از میان نرفت. با وجود این، تاثیرات منفی پرتو درمانی به وسیله‌ی طب سوزنی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابند.
۸. درمان تنگی کانال عصب مچ دست (تونل کارپال)

تنگی کانال عصب مچ دست (تونل کارپال) نوعی اختلال است که باعث کرختی و بی حسی دست‌ها می‌شود؛ به دنبال این بیماری معمولا درد در نواحی آرنج، مچ دست، و دست‌ها نیز بروز می‌کند. طب سوزنی به عنوان یکی از راه‌های موثر برای درمان این اختلال شناخته می‌شود؛ مطالعات نشان داده‌اند طب سوزنی می‌تواند علائم این بیماری را، از قبیل تورم و دردی که معمولا به همراه دارد، کاهش دهد.
۹. کمک به درمان نوروپاتی پیرامونی

نوروپاتی پیرامونی به بروز آسیب در دستگاه عصبی پیرامونی گفته می‌شود؛ این دستگاه اطلاعات را از مغز و نخاع به همه جای بدن انتقال می‌دهد. این بیماری که معمولا با علائمی نظیر احساس کرختی و گز گز یا درد در دست‌ها و پاها همراه است، می‌تواند باعث سختی در راه رفتن،‌ گرفتن اجسام با دست و سایر کارکردهای بدنی شود.

بسیاری از مطالعات اخیر نشان داده‌اند، طب سوزنی روش موثری برای درمان علائم این بیماری است؛ به این ترتیب که طب سوزنی انرژی از دست رفته را به اندام‌های بدن باز می‌گرداند. طب سوزنی به این بیماران کمک می‌کند انرژی مورد نیاز نواحی آسیب دیده را برای تعادل و هماهنگی با ذهن و بدن، تامین کنند.
۱۰. کمک به درمان بیماری فشار خون بالا

طب سوزنی به عنوان روش بسیار موثری برای درمان بیماری فشار خون بالا یا هایپرتنشن به شمار می‌رود. تاثیر طب سوزنی بر بدن افراد مبتلا به فشار خون بالا به این صورت است که به قلب‌شان آرامش بیش‌تری می‌دهد و فشار را هنگام انقباض و انبساط قلب کم می‌کند.

مطلب مرتبط: ۶ فایده طب سوزنی برای سلامتی شما
۱۱. کمک به بازیابی بعد از سکته مغزی

طب سوزنی می‌تواند به عنوان یکی از درمان‌های جایگزین و مکمل برای کمک به بازیابی بعد از سکته‌ی مغزی به کار رود؛ اگر چه در اثربخشی آن هنوز جای بحث وجود دارد. افرادی که دچار سکته‌ی مغزی می‌شوند ممکن است به آسیب مغزی نیز مبتلا شوند،‌ و در اثر آن، تکلم و تحرک برای‌شان دشوار شود. برای درمان این علائم می‌توان از طب سوزنی استفاده کرد. ولی نباید فراموش کنید که طب سوزنی یک درمان مکمل و جایگزین است. با این‌که برخی افراد از فواید طب سوزنی برای کمک به بازیابی بعد از سکته‌ی مغزی بهره‌مند شده‌اند، هنوز هیچ گونه شواهد علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.
فواید طب سوزنی برای زیبایی انسان
۱۲. کمک به نرمی پوست

یکی از فواید طب سوزنی برای زیبایی انسان این است که با تحریک دستگاه عصبی باعث ایجاد واکنش ناحیه‌ای جهت بهبود گردش خون و تولید کلاژن می‌شود. از جمله فواید طب سوزنی برای زیبایی می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ کمک به سفت شدن پوست، کاهش خطوط یا چین و چروک‌های صورت، رفع پف چشم و هم‌چنین نقاط سیاه زیر چشم، درمان آکنه، روشن شدن پوست، کوچک شدن منافذ روی پوست، درخشان شدن چشم‌ها و رفع افتادگی پلک‌ها، افزایش جریان خون زیر پوست، افزایش تولید کلاژن، و غلبه بر ریزش موی ناشی از تغییرات هورمونی.
۱۳. کمک به حفظ تناسب اندام

به علاوه، طب سوزنی برای کاهش وزن نیز به کار می‌رود. طب سوزنی، به عنوان مثال، می‌تواند بر تالاموس و هیپوتالاموس تاثیر بگذارد؛ این بخش‌های مغز در تنظیم احساس گرسنگی، تشنگی، ضربان قلب، تنظیم ساعات خواب، تمایلات جنسی، دستگاه گوارشی، و هم‌چنین کنترل تعادل مایعات بدن نقش دارند. با تحریک این بخش‌ها توسط سوزن، تمایل به خوردن را می‌توان تحت کنترل درآورد.

طبق توضیح متخصصان طب سوزنی، آدم‌هایی که به طور معمول در یک وعده‌ی غذایی دو بشقاب غذا می‌خورند، با تحریک این بخش‌ها، ممکن است یکی از این بشقاب‌ها را در هر وعده کم کنند؛ در حالی‌که اگر این افراد بخواهند بدون استفاده از طب سوزنی غذای مصرفی‌شان را نصف کنند، بیمار خواهند شد. چنان‌چه به طور موثر و مداوم از طب سوزنی استفاده کنید، چربی‌های نواحی بازو، ران‌، و شکم به تدریج کاهش خواهند یافت.
۱۴. کاهش سرعت فرایند پیر شدن

گفته می‌شود طب سوزنی کاربردهای زیادی برای زیبایی و جوانی انسان دارد؛ یکی از این کاربردها، مبارزه‌ی آن با فرایند پیری است که از طریق کمک به کاهش لکه‌ها و چین و چروک‌های روی صورت، و هم‌چنین رفع افتادگی پلک‌ها انجام می‌شود. به این روش درمانی، طب سوزنی آرایشی می‌گویند. اثربخشی طب سوزنی در صنعت زیبایی به طور کامل از لحاظ علمی به اثبات نرسیده است و هم‌چنان نیازمند بررسی‌های بیش‌تر است.
۱۵. حفظ سلامت پوست

یکی از فواید طب سوزنی بر روی صورت کمک به حفظ سلامتی پوست، به ویژه پوست صورت است. انرژی‌های مثبتی که از طریق طب سوزنی وارد پوست می‌شوند، می‌تواند وضعیت سلامت آن را بهبود ببخشند. به علاوه، طب سوزنی عملکرد منافذ پوست را در جذب تمامی مواد مغذی و ویتامین‌های لازم برای سلامتی پوست بهبود می‌بخشد.
۱۶. درمان و پیشگیری از آکنه

یکی دیگر از فواید طب سوزنی برای پوست صورت، توانایی آن در رفع آکنه و پیشگیری از بروز مجدد آن‌ها است. بسیاری از کلینیک‌های طب سوزنی می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های طب سوزنی در صورت، آکنه‌ها را درمان و از بروز آن‌ها پیشگیری کنند. با این کار اعتماد به نفس‌تان افزایش می‌یابد و صورت‌تان جذاب‌تر و زیباتر خواهد شد.
طول مدت درمان با طب سوزنی

طب سوزنی یک فرایند درمانی است که نیازمند انجام کامل یک فرایند یا گذشت زمان است. اساسا، طول مدت مورد نیاز برای اثربخشی درمان با طب سوزنی، بسته به شدت بیماری افراد، متفاوت است.

با وجود این، درمان با طب سوزنی دو بار در هفته، و طی دوازده جلسه انجام می‌شود. اگر می‌خواهید به بهترین نتایج برسید، باید تمام انواع روش‌های درمانی توصیه شده توسط متخصص طب سوزنی را انجام دهید.

درمان به وسیله‌ی طب سوزنی برای آن دسته افرادی بسیار مناسب است که راه‌های درمانی طبیعی را برای درمان بیماری‌های‌شان ترجیح می‌دهند. کلینیک‌های طب سوزنی فراوانی در سطح شهر وجود دارند. پیش از مراجعه به هر یک از این کلینیک‌ها، اکیدا توصیه می‌شود سابقه‌ی کار آن را به خوبی بررسی کنید، و از صحت روش‌ها و مهارت متخصص‌های آن کلینیک اطمینان کافی به دست بیاورید. هم‌چنین، حتما از جواز فعالیت و پاکیزگی کلینیک اطمینان حاصل کنید. به علاوه، باید از استریل و ضمانت‌دار بودن سوزن‌های مصرفی نیز مطمئن شوید.
عوارض جانبی طب سوزنی

فنون طب سوزنی به تسکین درد ناشی از مشکلات مزمن سلامتی از قبیل کمر درد، گردن درد، افسردگی، بی خوابی، آرتروز یا زانو درد، اختلالات مفصلی، درد عصبی (نوروپاتی)، و شانه درد کمک می‌کنند. طب سوزنی هم‌چنین برای کمک به درمان یا کنترل سایر بیماری‌های مزمن نظیر سرطان، اسکیزوفرنی، سر دردهای میگرنی، کلسیفیکاسیون مفاصل (آرتروز) نیز به کار می‌رود. هم‌چنین برخی آدم‌ها نیز ترجیح می‌دهند برای کنترل اعتیاد به کوکائین یا سیگار از طب سوزنی استفاده کنند.

با وجود این، طب سوزنی نیز مانند سایر درمان‌های پزشکی، به طور بالقوه دارای برخی عوارض جانبی خاص است. کم‌تر افرادی هستند که از عوارض جانبی طب سوزنی آگاه باشند.
در انتهای این مقاله، به برخی عوارض جانبی طب سوزنی اشاره می‌کنیم:

الف. بیش‌تر آدم‌ها بعد از انجام طب سوزنی احساس انرژی و سرحالی می‌کنند. ولی ظاهرا برخی آدم‌ها،‌ تجربه‌ی متفاوتی دارند. ظاهرا، طب سوزنی در برخی افراد ایجاد خستگی مفرط می‌کند. البته، پس از کمی استراحت، این احساس خستگی رفع می‌شود.

ب. بعد از خروج سوزن‌ها از پوست، احتمال دارد فرد کمی احساس درد و ناراحتی کند. ممکن است علائم بیماری در برخی از بخش‌های بدن، تا چندین روز بعد از انجام طب سوزنی هم‌چنان احساس شود. معمولا،‌ درد در بدن تا ۲۴ ساعت پس از انجام طب سوزنی باقی می‌ماند. با وجود این، ممکن است دردها تا روزها به طول بیانجامند.

پ. به عنوان یکی دیگر از عوارض جانبی طب سوزنی می‌توان به احتمال عفونت در محل ورود سوزن‌ها اشاره کرد. این مسئله می‌تواند به دلیل استفاده از سوزن‌های غیر استریل یا مستعمل باشد. در بدترین حالت، اگر این عفونت‌ها درمان نشوند، ‌ممکن است به هپاتیت منجر شوند.

ت. کبودی ناشی از فرو رفتن سوزن در پوست نیز یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی طب سوزنی است که فقط به یک جلسه نیز محدود نمی‌شود. این مسئله ممکن است به هماتوم (ایجاد ورم‌هایی که مملو از خون هستند) منجر شود.

ث. آسیب به اندام‌ها. هنگام انجام طب سوزنی، به ندرت امکان دارد سوزن‌ها وارد اندام‌های داخلی بدن، به ویژه قلب یا ریه‌ها، شوند. با وجود این، این اتفاقات بسیار نادر هستند؛ با انتخاب کلینیک معتبر و متخصص ماهر می‌توانید این نگرانی را به حداقل برسانید.
نحوه‌ی به حداقل رساندن عوارض جانبی طب سوزنی

وقتی تصمیم به استفاده از طب سوزنی می‌گیرید، نخست باید از مهارت و تخصص کافی شخص انجام دهنده‌ی طب سوزنی اطمینان حاصل کنید. این شخصا لزوما باید با تجربه یا دست‌کم آموزش دیده باشد. در غیر این صورت، احتمال بروز خطراتی نظیر وخیم شدن بیماری به دلیل انتخاب اشتباه محل فرو کردن سوزن، یا آسیب زدن به اندام‌های داخلی ناشی از فرو بردن عمیق سوزن در بدن افزایش یابد.

دومین مولفه‌ی مهم در انتخاب کلینیک طب سوزنی، رعایت مسائل بهداشتی، به خصوص استفاده از سوزن‌های بهداشتی است. مطمئن شوید در کلینیک مورد نظر فقط از سوزن‌های استریل شده و یک بار مصرف استفاده می‌شود. در غیر این صورت، به دلیل قصور شخص انجام دهنده‌ی طب سوزنی و استفاده از سوزن‌های آلوده احتمال بروز عفونت‌هایی نظیر هپاتیت افزایش می‌یابد.

در نهایت، پیش از اقدام به انجام طب سوزنی جهت درمان بیماری‌تان، با پزشک معالج خود مشورت کنید. بار دیگر خاطر نشان می‌کنیم، برای این کار حتما از یک متخصص مجاز و کلینیکی با امکانات کافی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *