آدامس ماده‌ای نرم و لاستیکی است. این ماده قابل‌جویدن است ولی نباید آن را قورت داد. البته دستور ساخت هر آدامس با دیگری متفاوت است، ولی همه‌ آدامس‌ها از یک سری مواد تشکیل‌دهنده‌ اصلی درست شده‌اند.
فواید آدامس

آدامس هزاران سال است که در میان مردم وجود دارد. آدامس‌های اولیه از شیره‌ درختانی مانند صنوبر ساخته می‌شدند، اما بیشتر آدامس‌های امروزی از لاستیک مصنوعی ساخته می‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم شما را با مضرات و فواید آدامس آشنا کنیم.
فواید آدامس
جویدن آدامس می‌تواند استرس را کاهش دهد و حافظه را تقویت کند.

تحقیقات نشان داده‌‌اند که جویدن آدامس درهنگام انجام دادن کارها، می‌تواند موجب بهبود جنبه‌های مختلف عملکرد مغز شود. این عملکرد‌ها شامل هوشیاری، حافظه، درک و تصمیم گیری است.

در تحقیقی، افرادی که در حین آزمون، آدامس می‌جویدند؛ ۲۴ درصد در آزمون حافظه کوتاه مدت و ۳۶ درصد در آزمون حافظه بلند مدت، موفق‌تر بودند.

جالب است که بدانید برخی از تحقیقات نشان داد که جویدن آدامس درهنگام آزمون، ابتدا موجب حواس پرتی فرد می‌شود، ولی در بلندمدت به افزایش تمرکز کمک می‌نماید.

هنوز مشخص نیست که جویدن آدامس چطور به بهبود حافظه کمک می‌کند. یکی از نظریه‌ها در این باره این است که جویدن آدامس جریان خون را در مغز افزایش می‌دهد، به همین خاطر حافظه بهبود پیدا می‌کند.
جویدن آدامس می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

جویدن آدامس می‌تواند ابزار خوبی برای کاهش وزن باشد. به این خاطر که آدامس هم شیرین است و هم کالری کمی دارد. جویدن آدامس مزه شیرینی به دهان شما می‌دهد ولی رژیم‌تان را خراب نمی‌کند.

تحقیقی نشان می‌دهد که جویدن آدامس بعد از ناهار باعث کاهش گرسنگی می‌شود. همچنین احتمال خوردن میان‌ وعده‌ را نیز تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. تحقیق دیگری هم که اخیرا انجام شده است، نتایج مشابهی را نشان می‌دهد.

تحقیق دیگری نشان می‌دهد افرادی که آدامس می‌جوند، میان‌ وعده‌های سالم کمتری مصرف می‌کنند. یکی از دلایل این موضوع در افرادی که قبل از میان‌ وعده آدامس نعنایی جویده‌اند، این است که احساس می‌کنند میوه طعم خوبی ندارد.

کاهش استرس

جالب است بدانید که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جویدن آدامس می‌تواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شود.

درواقع پژوهشگران در یکی از تحقیقات به این نتیجه رسیدند که افرادی که آدامس می‌جوند، ۱۹ درصد بیشتر از افراد دیگر کالری مصرف می‌کنند.
جویدن آدامس از دندان‌ها محافظت می‌کند و بوی بد دهان را کاهش می‌دهد

جویدن آدامس بدون‌ قند می‌تواند از دندان‌ها دربرابر پوسیدگی محافظت کند.

آدامس‌های بدون‌ قند از آدامس‌های شیرین بهترند، به این خاطر که باکتری‌های «بد» دهان از قند تغذیه می‌کنند. این باکتری‌ها به دندان‌ها آسیب می‌رسانند.

اما برخی از آدامس‌های بدون‌ قند، به نسبت محصولات مشابه، برای سلامت دندان‌ها مفیدترند.

کاهش وزن

به‌علاوه جویدن آدامس بعد از غذا، مقدار بزاق را افزایش می‌دهد. این امر کمک می‌کند تا قند اضافه و باقی‌مانده غذا شسته شود. هر دوی این مواد باکتری‌ها را تغذیه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *