قابلی پلو یکی از غذاهای معروف افغانستان است که طعم شیرینی دارد و بیشتر در مجالس و مهمانی‌های رسمی سرو می‌شود.
قابلی پلو
کابلی پلو یا قابُلی پَلَو یکی از پلوهای معروف در افغانستان است. این پلو در کشور‌های ایران و ازبکستان هم درست می‌شود. در تهیه قابلی پلو که پرطرفدارترین غذا در شهر مزارشریف است، از برنج، گوشت گوسفند، هویج، کشمش، خلال پسته و بادام استفاده می‌شود. اصالت این غذای بسیار خوش‌رنگ و بو به شمال کشور افعانستان برمی‌گردد. اگر به غذا‌های شیرین علاقه دارید،
مواد لازم تهیه قابلی پلو

برنج: ۲ پیمانه
گوشت گوسفندی: ۳۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد
سیر: ۲ حبه
هویج: ۲ عدد
کره: ۵۰ گرم
زعفران: ۲ قاشق غذاخوری
شکر: یک قاشق غذاخوری
کشمش پلویی به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم
زردچوبه، دارچین و پودر هل به میزان لازم

طرز تهیه قابلی پلو
طرز تهیه قابلی پلو

تکه‌های گوشت‌ را با کره سرخ کرده و کنار بگذارید. پیازها را رنده کرده، در تابه دیگری سرخ ‌کنید تا طلایی شود. ادویه، سیر ریز شده و زعفران را با پیاز مخلوط کرده و همه این مواد را به گوشت سرخ شده اضافه کنید تا با ۳ پیمانه آب بپزد.

پس از یک ساعت، یک پیمانه آب گوشت را با برنج خیس شده بدون آب و نمک بپزید تا دم بکشد. هویج را خلالی خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود؛ سپس شکر و کشمش را به آن افزوده و حدود یک دقیقه با هم تفت دهید.

وقتی برنج پخته شد، هویج و کشمش را روی آن بریزید. می‌توانید تکه‌های خورشت گوشت را جدا کنار ظرف برنج یا زیر برنج گذاشته، آب خورشت را در یک پیاله سرو کنید. از خلال پسته و بادام هم می‌توانید برای تزیین استفاده کرده و درصورت دلخواه آنها را با هویج تفت دهید.

در قابلی پلو به ‌جای گوشت گوسفند، از گوشت گوساله یا مرغ هم می‌توان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *