پژوهشگران بر اساس نتایج مهم یک مطالعه جدید درباره اثرات و علائم گوارشی کووید ۱۹ تاکید کردند و به نشانه‌هایی دست یافتند که متخصصان رادیولوژی شکمی باید در بیماران خود به دنبال‌شان بگردند. پژوهشگران، طی یک مطالعه‌ی جدید، با ترکیب شواهد به دست آمده از ۳۶ مقاله‌ی علمی بر شیوع علائم گوارشی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تاکید کردند.

اثرات و علائم گوارشی کووید ۱۹

هم‌چنین، نتایج این مطالعه که در نشریه‌ی رادیولوژی شکمی منتشر شدند، برخی از نشانه‌هایی را شناسایی کردند که متخصصان رادیولوژی شکمی هنگام تصویربرداری از بیماران باید به دنبال‌شان بگردند.
ناشناخته‌های کووید ۱۹

یکی از چالش‌ها در مورد همه‌گیری کووید ۱۹ وجود این حقیقت است که سارس – کووید – ۲ یک کروناویروس جدید است. البته با این‌که SARS-CoV-2 شباهت‌هایی با کروناویروس قدیمی سندرم تنفسی حاد شدید (SARS-CoV) و کروناویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) دارد، تفاوت‌های میان آن‌ها نیز بسیار زیاد است.

دانشمندان با گذشت زمان، جهت کشف برخی از این ناشناخته‌ها توانستند پژوهش‌هایی بر روی این ویروس به عمل بیاورند تا به سیاست‌گذاری‌های موثر در خصوص این بیماری و انجام اقدامات مناسب بالینی کمک کنند. به این ترتیب، آن‌ها توانستند اطلاعاتی را در خصوص علائم کووید ۱۹ به دست بیاورند.

با این‌که دانشمندان مدتی است از شایع‌ترین علائم این بیماری، از جمله تب، سرفه، از دست دادن حس بویایی و چشایی، و تنگی نفس آگاه هستند، به تازگی موفق به شناسایی سایر علائم کم‌تر شایع ولی بسیار مهم کووید ۱۹ شده‌اند.

دکتر میچ ویلسون، متخصص رادیولوژی و مدرس بالینی در دانشکده‌ی پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه آلبرتا و یکی از دانشمندان حاضر در این مطالعه، در این خصوص گفته است، “‌مقاله‌ها و شواهد روزافزونی وجود دارند که نشان می‌دهند علائم شکمی به یکی از نشانه‌های شایع در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تبدیل شده‌اند.‌”‌
در خصوص این مطالعه

در این مطالعه، گروهی از پژوهشگران بر شواهد روزافزون ابتلای آدم‌ها به مشکلات گوارشی مرتبط با کووید ۱۹ تمرکز کردند.

بر همین اساس، پژوهشگران در این مطالعه سعی در تاکید بر گرایش‌ها، مشکلات، یا حوزه‌هایی داشتند که نیاز به انجام پژوهش‌های جدید به شکل قابل ملاحظه‌ای مشاهده می‌شود.

این گروه از پژوهشگران با استفاده از انواع مختلفی از کلیدواژه‌ها، نظیر “‌کووید ۱۹‌”‌، “‌گوارشی‌”‌، و “‌تصویربرداری‌”‌ در بسیاری از پایگاه‌های داده‌‌ی علمی و مشهور شروع به جستجو کردند. این جستجو به یافتن ۶۱۴ مقاله‌ی به طور بالقوه مرتبط با این موضوع منجر شد. هم‌چنین، این گروه ۲۱ مقاله‌ی دیگر از سایر منابع را نیز شناسایی کردند.

سپس، این پژوهشگران مقاله‌های تکراری را حذف و جهت دستیابی به موارد کاملا مرتبط، شروع به غربال خلاصه‌ها و عناوین این مقاله‌ها کردند؛ به این ترتیب، آن‌ها به ۱۳۷ مقاله دست یافتند.

در مرحله‌ی بعد، آن‌ها به غربال متون این مقاله‌ها پرداختند و این مطالعه را به مقاله‌هایی محدود کردند که شامل یافته‌های مرتبط با تصویربرداری شکمی از آدم‌هایی باشند که به عنوان بیمار مبتلا به کووید ۱۹ شناخته شده‌اند.

این گروه در نهایت، به ۳۶ مقاله‌ی علمی در این مطالعه رسیدند.
علائم گوارشی کووید ۱۹

پژوهشگران پس از ترکیب شواهد به دست آمده از این ۳۶ مطالعه، به دو یافته‌ی مهم و کلیدی دست یافتند.

نخست این‌که علائم گوارشی به عنوان یکی از جنبه‌های برجسته‌ی کووید ۱۹ به شمار می‌روند، و ممکن است به تنهایی و بدون سایر علائم شناخته‌ شده‌ای این بیماری در آدم‌ها ظاهر شوند.

در این مسیر، پژوهشگران بر نتایج یک فرا تحلیل تاکید کردند که شامل بررسی وضعیت بیش از ۴۲۰۰ بیمار بود؛ این فرا تحلیل نشان داد، ۱۷.۶ درصد از این بیماران دچار علائم گوارشی بوده‌اند. طبق نتایج مطالعه‌ی دیگری نیز که بر روی ۱۱۴۱ بیمار به عمل آمده بود، ۱۶ درصد از این افراد فقط دارای علائم گوارشی بودند.

دوم این‌که پژوهشگران مجموعه‌ای از نشانه‌هایی را شناسایی کردند که متخصصان رادیولوژی شکمی در هنگام تصویربرداری از بیماران باید به آن‌ها توجه کنند – به ویژه به این دلیل که پزشکان مواردی از شناسایی تصادفی کووید ۱۹ را در نسبت قابل توجهی از افراد مبتلا به علائم گوارشی گزارش داده‌اند.

نشانه‌هایی که به توصیه‌ی این پژوهشگران، متخصصان رادیولوژی شکمی باید در بیماران به دنبال آن‌ها بگردند، شامل موارد زیر هستند:

الف. التهاب روده
ب. وجود هوا در دیواره‌ی روده
پ. سوراخ شده روده

با وجود این، این نشانه‌ها نسبتا جزء نشانه‌های نادر بیماری کووید ۱۹ به شمار می‌روند. از این رو، به گفته‌ی دکتر ویلسون، “‌مشاهده‌ی این علائم لزوما نشان‌دهنده‌ی ابتلای فرد به کووید ۱۹ نیست. این نشانه‌ها به طور بالقوه می‌توانند ناشی از مشکلات مختلفی باشند.‌”‌

“‌ولی یکی از علت‌های بالقوه‌ی بروز این نشانه‌ها وجود عفونت ویروسی در بدن است، و پزشکان در محیطی که کووید ۱۹ بسیار شایع است، باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشند، و این نشانه‌ها را به طور بالقوه به عنوان یکی از علائم ابتلا به کووید ۱۹ مد نظر قرار دهند‌.‌”‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *