در حالی که شیوع کوید ۱۹ کماکان در دنیا در حال گسترش و جهانگیری است همه ما وظیفه داریم سهم خودمان در مبارزه با این قاتل سریالی و محدود ساختن شیوع آن را ایفا کنیم. با اینکه کرونا عموما با لمس سطوح سخت مثل دستگیره در یا میز و صندلی و مانند اینها انتقال می یابد ولی امکان انتقال آن از طریق لباس‌هایتان وجود دارد. این روزها بسیاری از افراد سوال می پرسند که ماندگاری ویروس کرونا روی لباس چقدر است و درباره وضعیت ویروس کرونا و لباس و پارچه سوالات زیادی می پرسند این مقاله علمی میتواند پاسخ سوالات شما باشد.

کرونا و لباس
کرونا و لباس
۱. حقایقی از زنده مانده کرونا روی لباس

با اینکه پژوهش‌ها هنوز در حال انجام است اما می دانیم کرونا با سرفه و عطسه عموما سطوح بیرونی مثل لباس را آلوده می‌کند. بنابراین برای آن که لباس‌تان آلوده نشود کارهای زیر را انجام دهید.

حداقل 2 متر از هرکس که سرفه یا عطسه میکند دور باشید.
صورت تان را لمس نکنید
دستانتان را با صابون(جامد) حداقل 20 ثانیه بشویید.

هنوز عمر دقیق کووید 19 روی لباس مشخص نشده است. ولی می‌دانیم که روی سطوح از چند ساعت تا چند روز زنده می ماند. و می دانیم که سطوح نرم مثل لباس نسبت به سطوح سخت محل پرورش بدتری برای کووید 19 است.

مطلب مرتبط: ویروس کرونا: ۱۰ نکته مهم درباره علائم، پیشگیری و درمان کرونا
۲. دستورالعمل شست و شوی لباس چرک

مرکز کنترل بیماری های آمریکا با این که دستورالعملی برای تغییر شست و شوی روزمره رخت های چرک ندارد ولی برای شستن لباس های افراد مریض دستورالعمل زیر را ارایه داده است:

بهتر است از دستکش های یکبار مصرف برای جابجایی و شستن رخت‌های چرک استفاده کنید و آنها را پس از هربار مصرف دور بیندازید. اگر از دستکش های چندبار مصرف استفاده می کنید فقط از آنها برای نظافت و ضدعفونی کردن سطوح آلوده به کوید 19 استفاده کنید. پس از استفاده از دستکش ها سریعا دستان تان را بشویید.

اگر از دستکش هنگام لمس لباس ها استفاده نمی‌کنید مطمین شوید پس از لمس آنها و شستن شان دستان تان را حتما با صابون بشویید.

مطمئن شوید که رخت‌های چرک به هنگام حمل به محل شست و شو تکان نخورند. تکان دادن آنها باعث می شود ویروس در هوا منتشر شود.

اگر امکان دارد از گرمترین آب برای شستن لباس ها استفاده کنید و مطمئن شوید پس از شست و شو کاملا آنها خشک شده باشند.

لباس های چرک اشخاص آلوده را می توان با لباس های سایرین شست.

اگر امکان دارد از طناب های یک بار مصرف استفاده کنید و اگر امکان ندارد محل آویزان شدن لباس‌ها مثل طناب‌ها و سایر وسایل را ضدعفونی کنید. (الکل برای سطوح سخت خوب نیست)
۳. چند وقت یک بار لباس‌ها شسته شوند

اگر با فرد آلوده سروکار ندارید به طور عادی رخت‌های چرک را بشویید.

اگر با فرد آلوده در تماس بودید بلافاصله لباس‌هایتان را بشویید.

دوباره تاکید می شود با این که رختشویی(لباسشویی) می‌تواند ریسک انتشار ویروس را کاهش دهد، ولی هیچ‌کاری به اندازه شستن مستمر دست‌ها اثربخش نیست.

مطلب مرتبط: ۸ ابر خوراکی برای بالا بردن سیستم ایمنی جهت پیشگیری از کرونا
۴. آیا شستن لباس ها کرونا را میکشد؟

پرسش دشواری است. چون سوال به لحاظ فنی می‌تواند گمراه کننده باشد پاسخ فعلا نه است. رختشویی کوید 19 را نمیکشد بلکه آن را پاک می‌کند البته به شرط و شروطها. سی دی سی یا مرکز کنترل بیماری آمریکا بین پاک کردن(تمیز کردن) و ضدعفونی کردن فرق می‌گذارد:

پاک کردن به معنی برداشتن چرک‌ها، میکروب ها و آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها از سطوح است. پاک کردن میکروب‌ها را نمی‌کشد بلکه آن را می‌زداید.

ضدعفونی کردن به معنی استفاده از مواد شیمیایی برای کشتن میکروب‌ها از روی سطوح است. این فرایند لزوما به معنی پاک کردن سطوح کثیف و چرک یا زدودن میکروب‌ها نیست، بلکه با کشتن میکروب‌ها از روی یک سطح پس از پاک کردن می‌تواند ریسک آلودگی سطح را کاهش دهد.

اساسا شستن لباس‌ها آن را پاک و تمیز خواهد کرد اما ضدعفونی نخواهد کرد. حتما اگر ضدعفونی‌کننده‌ها و آنتی باکتریال‌های قوی برای شستن و خشک کردن استفاده شود، باز هم ممکن است این ویروس کشته نشود.
۵. سخن آخر

باز هم تاکید می‌شود، شما نیازی ندارید کوید 19 را بکشید، کافی است آن را از خودتان دور کنید. به همین دلیل رختشویی به شما کمک می‌کند. در حین شستن، تلاطم و چرخش لباس ها و استفاده از زداینده‌ها مثل گرد صابون قوی با احتمال بالاتری کوید 19 را از لباس‌های آلوده می‌زدایند و جدا می‌کنند و آن را به همراه آب به دور میریزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *