اگر یکی از اعضای خانواده‌تان به کرونا مبتلا شده‌ باشد یا ممکن است که مبتلا شده باشد (به عنوان مثال، اگر منتظر نتایج آزمایش خود است)، به طور ناگهانی کار مهمی خواهید داشت: از این فرد مراقبت کنید، ضمن اینکه باید خطر انتقال ویروس را به خودتان یا هر کس دیگری کاهش بدهید. در این نوشتار با ۶ اقدام ضروری برای وقتی که یک بیمار مبتلا به کرونا در خانه داریم آشنا خواهیم شد.

اقدام ضروری برای وقتی که یک بیمار مبتلا به کرونا در خانه داریم
اقدامات ضروری برای وقتی که یک بیمار مبتلا به کرونا در خانه داریم
۱. ببینید که تا چه حد می‌توانید فرد آلوده را جدا کنید

اگر می‌توانید، اتاق و حمام مجزایی را به بیمار بدهید. اگر یک اتاق مهمان دارید، یا اگر خانه شما دارای چندین اتاق خواب است و می‌توانید فاصله اعضای خانواده را در هنگام خواب رعایت کنید، ایده‌آل خواهد بود.

اما حتی اگر فضای کم در خانه دارید، باز هم باید گزینه‌های خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر شخصی که بیمار شده همسرتان است، شاید یکی از شما بتواند روی مبل بخوابد. وسایل شخصی را تا حد امکان از هم جدا نگه دارید: وسایل آشپزخانه، لوازم آرایش، ملحفه یا سایر موارد را به طور اشتراکی استفاده نکنید. مطابق با دستورالعمل‌های CDC برای افرادی که نزدیک به هم زندگی می‌کنند نیز نباید با هم غذا بخورید.

آیا افرادی که هنوز سالم هستند، در صورت امکان می‌توانند از آپارتمان بیرون بروند؟ خوزه توراداس، پزشک متخصص اورژانس و سخنگوی دانشکده فوریت‌های پزشکی آمریکا، که اخیراً دوره رایگان را برای مدیریت کووید در خانه منتشر کرده‌است، می‌گوید که پاسخ دادن به این سوال دشوار است. ممکن است کسی که ریسک بالایی دارد (به عنوان مثال یک فرد مسن مبتلا به COPD) بهتر باشد برای مدتی در کنار دوستان یا خانواده بماند، اما آن‌ها نیز خطر انتقال سهوی ویروس را به هر کسی که می‌بینند، دارند.

مطلب مرتبط: ۳ مهارت مورد نیاز برای هر شغل دورکاری در دوران کرونا
۲. یک نفر مشخص را برای تعامل با شخص بیمار تعیین کنید

اگر در خانواده شما چندین نفر وجود دارند، یک نفر را انتخاب کنید تا با فرد بیمار ارتباط برقرار کند. (باز هم، اگر کسی در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری باشد، نباید این نقش را بر عهده بگیرد.)

اگر شما به عنوان شخص مورد نظر برای تعامل با بیمار انتخاب شوید، اصلی‌ترین سرپرست فرد بیمار خواهید بود و در واقع کسی هستید که باید چیزهای مربوط به آن‌ها را پاکسازی کنید، شستشوی لباس‌های کثیف آن‌ها را بر عهده بگیرد، برای‌شان غذا بیاورید و غیره. این کار خطر را برای سایر افراد خانواده به کم‌ترین سطح ممکن می‌رساند.
۳. اطمینان حاصل کنید که شخص بیمار هنوز روابط اجتماعی دارد

با رعایت تمام موارد احتیاطی، فرد آلوده می‌تواند به راحتی وقت زیادی را به تنهایی سپری کند. اکنون زمان بازدید از بازدیدکنندگان حضوری نیست، اما وقتی در حال آماده کردن اتاق فرد بیمار هستید، مطمئن شوید که او فرصت زیادی برای برقراری ارتباط با دیگران دارد. اطمینان حاصل کنید که یک تلفن یا وسیله ارتباطی در دسترس داشته باشد که بتواند از آن‌ها برای تماس ویدیویی یا چت با دیگران استفاده کند.

دکتر توراداس خاطرنشان می‌کند، ارتباطات برای سلامتی روانی فرد بسیار مهم است، و در عین حال فرصتی برای دیگران است تا مراقب آن‌ها باشند. اگر در حال صحبت کردن با یک دوست بیمار هستید و متوجه شدید که او به طور غیر منتظره‌ای خسته به نظر می‌رسد یا نفس کم آورده، این یک علامت هشداردهنده مهم است که نشان می‌دهد باید به او کمک کنید.

مطلب مرتبط: ۱۱ مهارت کاربردی زندگی برای آموزش به کودکان در دوران قرنطینه کرونا
۴. خریدهای لازم را به یکباره انجام بدهید

هرچه رفت و آمد کم‌تری به فروشگاه‌ها داشته باشید بهتر است. در این‌جا چند مورد وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید:

– محصولات نظافتی، از جمله ضدعفونی‌کننده‌ها و سفیدکننده‌ها برای تمیز کردن سطوح

– صابون و ضدعفونی کننده دست برای تمیز نگه داشتن دست‌ها

– دماسنج

– کاهش‌دهنده‌های تب مانند تیلنول در صورت تمایل

– ماسک، اگر از قبل تهیه نکرده‌اید

در مورد این‌که آیا پالس اکسیمتر ضروری است یا نه، بین متخصصان پزشکی اختلاف نظر وجود دارد. (پالس اکسیمتر وسیله‌ای است که بدون دردسر به انگشت می‌چسبد و از نور برای اندازه‌گیری اکسیژن موجود در خون شما استفاده می‌کند.) دکتر توراداس توصیه می‌کند که آن را داشته باشید. او خاطرنشان می‌کند که برخی بیماران کووید-۱۹ ممکن است اشباع اکسیژن به طور خطرناکی پایین داشته باشند بدون این‌که احساس کمبود نفس کنند. اگر یکی از این وسیله را دارید، ایده خوبی است که در مورد نحوه تفسیر نتایج با پزشک‌تان صحبت کنید.
۵. احتمال انتقال را به حداقل برسانید

در حالی که بسیاری از موارد کووید-۱۹ در خانواده‌ها شیوع دارد، دکتر توراداس خاطرنشان می‌کند که نمونه‌هایی از خانواده‌هایی نیز وجود دارند که یک نفر در آن‌ها به این بیماری مبتلا شده‌است، اما به دلیل رعایت دقیق نکات ایمنی، به دیگران گسترش نیافته‌است. بنابراین تلاش زیاد برای کاهش خطر انتقال می‌تواند ارزشمند باشد.

راه اصلی (و نه تنها راه) گسترش کرونا ویروس از طریق قطرات تنفسی است. به عبارت دیگر، وقتی شخصی در نزدیکی شما نفس می‌کشد یا فریاد می‌زند یا سرفه می‌کند. بنابراین می‌توانید با شیوه‌های زیر این خطر را کاهش دهید:

– فاصله ایمن را حفظ کنید.

– اگر می‌توانید یک پنجره باز کنید یا زمانی را بیرون از خانه بگذرانید.

– ماسک کمک می‌کند. فرد آلوده و سایر اعضای خانواده هنگام تماس نزدیک باید از ماسک استفاده کنند.

– یک محافظ پلاستیکی صورت نیز ممکن است قطرات را از صورت و چشم‌های‌تان دور نگه دارید. اگر از این محافظ‌ها دارید، از آن استفاده کنید.

این ویروس همچنین ممکن است بتواند از طریق سطوح گسترش یابد، بنابراین از راهکارهای زیر از انتقال آن جلوگیری کنید:

– بعد از لمس وسایل فرد بیمار یا شستن لباس‌های او و تمیزکاری‌های دیگر مرتبط با او، دست‌ها‌ی‌تان را بشویید یا می‌توانید در حین انجام این کارها از دستکش استفاده کنید.

– در هنگام تعامل با آن‌ها، استفاده از کاور در نظر بگیرید تا قطرات آلوده به ویروس از لباس‌های‌تان دور بماند. به عنوان مثال، می‌توانید یک پانچو پلاستیکی بپوشید.

– سطحی را که فرد بیمار لمس می‌کند ضد عفونی کنید، به خصوص چیزهایی که به طور مکرر لمس می شوند مانند دستگیره‌ها و کانترها.
۶. به آن‌ها کمک کنید تا علائم را ردیابی و کنترل کنند

یک مورد خفیف کرونا ویروس نیازی به مراقبت ندارد. اما کووید-۱۹ می‌تواند شدید و حتی کشنده باشد، بنابراین پیگیری سلامت آن‌ها مهم است.

علائم را یادداشت کنید تا در صورت مراجعه به مراقبت‌های پزشکی بتوانید به سؤالات پاسخ دهید – مثلاً چه علامتی از چه زمانی شروع شده است؟

و قطعاً مراقب علائمی باشید که نشان می‌دهند فرد به مراقبت‌های اضطراری احتیاج دارد. علائم هشدار دهنده، مطابق با CDC، عبارتند از:

– مشکل در تنفس

– درد مداوم یا فشار در قفسه سینه

– سردرگمی و گیجی

– عدم توانایی بیدار شدن یا بیدار ماندن

– آبی شدن لب یا صورت

اگر می‌توانید قبل از بردن بیمار کووید-۱۹ به بیمارستان، همیشه تماس بگیرید.

این اقدامات احتیاطی را درست و با دقت رعایت کنید. اگر ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما دستورالعمل خاصی به شما نداده است، صفحه CDC در مورد پایان دادن به انزوا در خانه توضیحاتی داده‌است. در حال حاضر، گفته می‌شود که یک فرد بیمار می‌تواند سه روز پس از اتمام تب و نداشتن هیچ علامتی، و حداقل ده روز پس از اولین علائم به انزوا در خانه پایان دهد. یک مراقبت‌کننده سالم باید بعد از اولین بار که در معرض ویروس قرار گرفته، ۱۴ روز در خانه بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *