آینده. چیزی که همیشه نگرانش هستیم. چه در کودکی و نوجوانی و جوانی که دغدغه درس و کلاس و مدرسه و کنکور و دانشگاه و امتحان را داشتیم و چه در زمانی که نگرانی پیدا کردن شغل و تشکیل زندگی مشترک را با خود حمل می کردیم. بعد هم که بچه دار شوی، به آینده فرزندت فکر می کنی و اینکه چه فردی را تحویل جامعه خواهی داد، و ثمره زندگی ات چگونه به بار خواهد نشست. اما یک دغدغه دیگر هم در سنین جوانی و میانسالی وجود دارد که هر چه سن بالاتر می رود پر رنگ تر هم می شود. اینکه در زمان کهنسالی و دوران بازنشستگی چطور زندگی خودت را تأمین خواهی کرد. چرا که در آن زمان فرصت کمی برای کسب درآمد وجود خواهد داشت و هر چه اندوخته ای را باید در آن زمان برداشت کنی. اینجا ما یک سوال مطرح کردیم، اینکه چطور در دوران بازنشستگی تأمین مالی باشیم؟ برای پاسخ به این سوال برخی راههای ممکن را بررسی می کنیم:

چطور در دوران بازنشستگی تامین مالی باشیم
کسب درآمد بیشتر

پر واضح است که اگر شغل با درآمد بیشتری داشته باشی، می توانی بخشی از پول خود را پس انداز کنی. ضمن اینکه در زمان بازنشستگی هم حقوق بازنشستگی بیشتری را به شما خواهند داد. چه راهکارهایی برای درآمد بیشتر وجود دارد. ارتقاء شغلی یکی از این راههاست. در برخی مواقع با کمی تلاش، خلاقیت، کسب تخصص و ادامه تحصیل می توانید کسب درآمد خود را بهبود بخشید. حتی هستند افرادی که در کنار شغل اصلی خود، به شغل دوم هم مشغول می شوند که عمدتاً به صورت خویش فرما هست و اصطلاحاً به کار آزاد مشغول هستند.
انتخاب شغل مناسب

برخی از شغل ها ماهیت ماندگارتری دارند. و با تکنولوژی های روز سازگاری دارند. و احتمالاً با گذشت زمان اعتبار آن ها از دست نمی رود. همین چند سال پیش بود که شغل آژانس اتومبیل کرایه، بسیار پر سود بود که با ظهور اپلیکیشن های سفارش تاکسی، عملاً از بین رفت. یا در گذشته افرادی بودند که فروشگاههای پوشاک را با سود بالا اداره می کردند، اما امروزه با ظهور فروشگاههای اینترنتی این فروشگاههای سنتی رو به زوال رفته اند. در مقابل بعضی شغل ها هم هستند که در آینده بسیار پرطرفدار خواهند بود، به طور مثال برنامه نویسی کامپیوتر و یا کارشناسی تولید محتوا از شغل هایی هستند که درآمد بالایی در آینده در انتظار آن ها خواهد بود.

چطور در دوران بازنشستگی تامین مالی باشیم
پس انداز و سرمایه گذاری

آینده نگر بودن از نظر مالی در ذهن بسیاری از افراد با سرمایه گذاری و پس انداز کردن تداعی می شود. اینکه بتوانی خانه مناسبی برای خودت بخری و در بازارهایی مثل ملک، مسکن، طلا، بورس و … سرمایه گذاری کنی تا در دوران بازنشستگی بتوانی از این سرمایه ها برای تأمین مالی خودت استفاده کنی، روش بسیار خوبی است که به صورت سنتی به ذهن بسیاری از افراد می آید. اما نکته مهم در این نوع سرمایه گذاری ها مثل بازار طلا و بورس، این است که نیاز به تخصص و صرف زمان برای یادگیری مهارت های سرمایه گذاری در این بازارهاست. ضمن اینکه هر چقدر هم که در این بازارها متخصص باشی، باز هم ریسک از دست رفتن بخشی از سرمایه ات وجود خواهد داشت. بنابراین یا باید خیلی وقت بگذاری و در این زمینه متخصص شوی یا از افراد متخصص کمک بگیری یا پول خود را در صندوق های سرمایه گذاری با موضوع طلا یا بورس بگذاری. البته یک گزینه خیلی نامناسب هم هست که مختص افراد با ریسک پذیری پایین و محتاط بوده و معمولاً از تورم عقب است. این گزینه سرمایه گذاری در حساب های بانکی است. طی سالیان گذشته ثابت شده است که افرادی که پول خود را در بانک پس انداز کرده اند، ارزش پول را از دست داده و قدرت خرید آن ها بسیار کاهش یافته است.
خرید بیمه عمر

یک گزینه دیگر در این زمینه، این است که در زمانی که شاغل هستید و درآمد دارید، در کنار بیمه تأمین اجتماعی، یک بیمه عمر هم برای خود تهیه کنید. یکی از مزیت های بیمه عمر و سرمایه گذاری این است که می توانید این بیمه نامه را برای هر یک از افراد خانواده به صورت جداگانه تهیه کنید تا هر شخص بعداً بتواند از مزیت های آن هم به صورت جداگانه استفاده کند. بیمه عمر و تشکیل سرمایه به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به تخصص، مبلغی از درآمد ماهانه خود را پس انداز کنید و شرکت بیمه با پول شما سرمایه گذاری کرده و سود هم به آن تعلق می دهد و نهایتاً بعد از مدتی مثلاً بیست سال سرمایه قابل توجهی نسبت به پرداختی شما برای شما جمع آوری می کند و یا حتی می توانید به جای آن از مزیت دریافت مستمری در بیمه عمر استفاده کنید. فقط کافی است که بهترین بیمه عمر را انتخاب کنید. کمی وقت بگذارید و مزیت ها و جداول بیمه های مختلف مثل بیمه عمر سامان، بیمه عمر پاسارگاد، بیمه عمر ایران، بیمه عمر پارسیان، بیمه عمر کارآفرین و … را بررسی کنید و بهترین را در بین این بیمه نامه ها انتخاب کنید. با یکی از نمایندگی های بیمه آن شرکت تماس گرفته و مشاوره دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *