دون شک کیفیت سیستم بهداشت و درمان یک کشور تاثیر مستقیمی برای استانداردهای زندگی شهروندان آن دارد. در کشورهای توسعه یافته، از روش‌های مختلفی برای فراهم‌آوری امکانات بهداشتی و درمانی با کیفیت استفاده می‌شود. سیستم بهداشت و درمان برخی از این کشورها بر بیمه‌گران خصوص متکی است؛ برخی دیگر نیز فقط بر دولت‌شان وابسته هستند؛ در حالی که برخی دیگر از این کشورها هر دو روش را به صورت هم‌زمان اجرا می‌کنند. فارغ از انتخاب هر یکی از این روش‌ها، آن‌چه از همه مهم‌تر است، ارائه‌ی مراقبت‌های بهداشتی و درمانی با کیفیت و موثر به شهروندان کشورها است. در این مقاله، به ۱۰ کشور با بهترین سیستم بهداشت و درمان جهان در ۲۰۲۰ اشاره می‌کنیم.

کشور با بهترین سیستم بهداشت و درمان جهان در ۲۰۲۰
۱۰ کشور با بهترین سیستم بهداشت و درمان جهان در ۲۰۲۰
۱۰. نیوزلند

سیستم درمانی نیوزلند از روش پرداخت کننده‌ی واحد بهره می‌برد؛ به این معنی که این سیستم برای ارائه‌ی خدمات با کیفیت بهداشتی و درمانی فقط بر کمک‌های دولتی وابسته است. بودجه‌ی درمانی این کشور فقط با کمک مالیات تامین می‌شود و خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت در این کشور به صورت رایگان یا به صورت یارانه‌ای به شهروندان ارائه می‌شود.
۹. اتریش

از آن‌جا که طبق قانون، شهروندان اتریشی و هم‌چنین، مهاجران ساکن در این کشور موظف به پرداخت طرح بیمه‌ی درمانی دولتی هستند، دولت این کشور از مالیات برای ارائه‌ی بهترین خدمات بهداشتی و درمانی استفاده می‌کند. در حال حاضر، اتریش در جایگاه نهم بهترین کشورهای جهان از لحاظ سیستم بهداشت و درمان قرار دارد.
۸. فرانسه

فرانسه از لحاظ ارائه‌ی خدمات با کیفیت بهداشتی و درمانی در سطح جهان در جایگاه هشتم قرار دارد. دلیل این قرار گرفتن فرانسه در این جایگاه این است که سیستم درمانی استاندارد در این کشور از هر دو روش دولتی و هم‌چنین، بیمارستان‌های خصوصی، بهره می‌برد.
۷. استرالیا

استرالیا به خاطر در اختیار داشتن بیمارستان‌های دولتی و خصوص بسیار با کیفیت، از لحاظ ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی در جایگاه هفتم جهان قرار دارد. هم‌چنین، این کشور از برنامه ملی بیمه اجتماعی مدیکر به عنوان یک طرح بیمه‌ی سلامت استاندارد استفاده می‌کند؛ به این ترتیب، استرالیا این فرصت را در اختیار شهروندان‌اش قرار داده است که از خدمات درمانی رایگان در بیمارستان‌های عمومی بهره‌مند شوند.
۶. هلند

هلند دارای یکی از بهترین سیستم‌های بهداشت و درمانی در سراسر دنیا است؛ با وجود این، این سیستم آن‌چنان مقرون به صرفه نیست. سیستم درمانی هلند دو نوع مختلف از بیمه را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ قانون بیمه‌ی سلامت (Zvw) و قانون عمومی درباره‌ی هزینه‌های خاص پزشکی (AWBZ).

مورد اول به یک بیمه‌ی پایه اشاره دارد که به پوشش مراقبت‌های درمانی رایج کمک می‌کند. از سویی دیگر، مورد دوم یک پوشش بیمه‌ای بلند مدت برای پرستاری و مراقبت از بیماران است.
۵. آلمان

آلمان از یک سیستم بهداشت و درمان استاندارد به صورت پرداخت کننده‌ی چندگانه استفاده می‌کند. این سیستم شامل بیمه‌ی خصوصی برای افرادی با پایه‌ی درآمدی بالا، و بیمه‌ی درمانی دولتی برای آدم‌هایی است که سطح درآمدشان از میزان خاص تعیین شده توسط دولت پایین است. با این‌که سیستم درمانی در این کشور به شکل استاندارد اجرا می‌شود، ولی پر هزینه است.

در آلمان، کارمندان و کارفرمایان از طریق پرداخت حق بیمه بیش‌ترین سهم را در تامین بودجه‌ی سیستم بهداشت و درمان دارند. هم‌چنین، تمام کارگران ۷.۵ درصد از درآمدشان را به خزانه‌ی بیمه‌ی سلامت عمومی تحویل می‌دهند؛ این پرداخت‌ها به توسعه‌ی ارائه‌ی خدمات با کیفیت درمانی در این کشور کمک می‌کنند.
۴. بریتانیا

بریتانیا که از لحاظ ارائه‌ی بهترین خدمات درمانی در جایگاه چهارم جهان ایستاده است، خدمات قابل اعتماد و سهل‌الوصولی را به شهروندان و مهاجران ارائه می‌دهد. هم‌چنین، این کشور که شامل ایرلند شمالی، انگلیس، اسکاتلند، و ولز است، سیستم درمانی مخصوصی دارد و بودجه‌ی عمومی آن نیز از سمت حکومت تامین می‌شود.
۳. کانادا

کانادا دارای یک سیستم درمانی بسیار پیشرفته است که هزینه‌های آن از بودجه‌ی عمومی تامین می‌شود؛‌ خدمات درمانی در این کشور از طریق سیستم‌های منطقه‌ای و ایالتی ارائه می‌شوند. سیستم مدیکر در کانادا تا ۷۰ درصد از نیازهای شهروندان این کشور را به خدمات درمانی پوشش می‌دهد. ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز از طریق بخش خصوصی در این کشور تامین می‌شود.
۲. سوئد

سیستم درمانی در سوئد که هزینه‌های آن عمدتا توسط دولت تامین می‌شوند، برای همه‌ی شهروندان این کشور به صورت استاندارد اجرا می‌شود. با این‌که بیمارستان‌های خصوصی نیز در این کشور فعالیت می‌کنند، تعداد آن‌ها بسیار محدود است و فعالیت آن‌ها نیز زیر نظر دقیق شورای شهر انجام می‌شود. هم‌چنین، بودجه‌ی سیستم بهداشت و درمانی، در درجه‌ی اول، از طریق مالیات تامین می‌شود.

سوئد در جایگاه دوم بهترین کشورهای دنیا از لحاظ ارائه‌ی بهترین خدمات درمانی قرار دارد.
۱. دانمارک

سیستم درمانی استاندارد دانمارک که عمدتا از طریق استانداران محلی در پنج ناحیه از این کشور اجرا می‌شود، خدمات بهداشتی و درمانی را به صورت رایگان به شهروندان ارائه می‌کند. گذشته از این‌ها، حکومت دانمارک برای تمام ساکنان دائم در این کشور کارت بیمه‌ی سلامت ملی صادر می‌کند. به این ترتیب، بیش‌تر شهروندان این کشور از خدمات درمانی و آزمایشی رایگان بهره‌مند هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *