احتمالاً شما می‌دانید که مصرف مکمل‌های رفع استرس در واقع مشکل را درمان نمی‌کنند – و این‌که، مانند بسیاری از اختلالات پزشکی (اگر نه برای اکثر اختلالات)، درمانی برای استرس وجود ندارد. اما وقتی پای کمک به بدن شما برای مبارزه با اثرات مضر استرس به میان می‌آید، برخی انواع مکمل گیاهی برای کاهش استرس نویدبخش هستند. آن‌ها حاوی گیاهانی دارویی هستند که گفته می‌شود به عنوان سازگارکننده عمل می‌کنند – موادی طبیعی که ممکن است به بدن شما برای “سازگاری” با استرس و همچنین داشتن عملکرد طبیعی‌تر کمک کنند.

۳ مکمل گیاهی برای کاهش استرس که عالی هستند

بنابراین، اگر تلاش‌های شما برای ایجاد تغییر در سبک زندگی و استفاده از تکنیک‌های آرامش به اندازه‌ی کافی برای کاهش استرس‌تان تاثیرگذار نیست، ممکن است لازم باشد از پزشک‌تان در مورد مصرف مکمل گیاهی برای کاهش استرس سوال کنید.

البته به خاطر داشته باشید که مصرف مکمل‌های گیاهی برای این منظور در آزمایشات بالینی به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته‌است. این بدان معنا است که تاکنون اثربخشی این مکمل‌ها اثبات نشد‌ه‌است.
آداپتوژن‌ها به عنوان مکمل گیاهی برای کاهش استرس

در این‌جا مروری بر چند گیاه دارویی که اغلب در مکمل‌های کنترل استرس وجود دارند، خواهیم داشت:
۱. رودیولا

نوعی گیاه دارویی که مدت زیادی در طب سنتی روسیه و برخی از کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار گرفته‌است. این گیاه دارویی ممکن است به مبارزه با خستگی در بین مبتلایان به استرس مزمن (طولانی مدت) کمک کند. به عنوان مثال، در یک مطالعه‌ی کوچک که در سال 2009 منتشر شد، محققان دریافتند که مصرف منظم رودیولا باعث کاهش خستگی و افزایش عملکرد ذهنی در افرادی که دچار فرسودگی ناشی از استرس هستند، می‌شود. نتایج این مطالعه نشان داد که 30 شرکت‌کننده‌ای که مکمل‌های رودیولا را به مدت 28 روز مصرف کردند، نسبت به افرادی که قرص دارونما (قرص حاوی ماده مورد مطالعه را مصرف نکردند) خورده بودند، شاهد بهبود بیش‌تر سطح تمرکزشان بودند.
۲. گیلاس زمستانی

این گیاه دارویی از دیرباز در طب آیورودا (طب سنتی هند)، برای اثرات طراوت‌بخش و انرژی‌آوری که دارد، توصیه شده‌است. اگرچه تعدادی از تحقیقات مبتنی بر حیوانات نشان داده‌اند که گیلاس زمستانی مزایای سازگاری قابل‌توجهی را ارائه می‌دهد، اما هنوز هیچ مدرک علمی برای اثرات ضد استرس آن بر انسان (در صورت وجود) به دست نیامده‌است.
۳. جینسینگ

جینسینگ پاناکس (همچنین به جینسنگ کره‌ای، آسیایی یا چینی نیز معروف است) اغلب به دلیل خواص ضد استرسی که دارد، مورد تحسین قرار می‌گیرد. با این حال، مطالعات بسیار کمی اثرات سازگاری آن را بر انسان بررسی کرده‌اند. محققان در مطالعه‌ای که در سال 2003 روی موش‌ها صورت گرفت، دریافتند که مصرف منظم جینسنگ کره‌ای (پاناکس) از بدن در برابر برخی از اثرات مضر استرس مزمن محافظت می‌کند.
برخی دیگر از راه‌های مدیریت استرس به طور طبیعی

همان‌طور که مشاهده کردید‌، اگرچه مصرف یک مکمل گیاهی ممکن است در مدیریت استرس به شما کمک کند، اما ممکن است برای شما تاثیرگذار باشد یا نباشد. چیزهایی که واقعا اثرگذار هستند و بهتر است روی آن‌ها برای رهایی از استرس تمرکز کنید، عبارتند از: 1) شناسایی عامل اصلی تحریک‌کننده‌ی استرس (مواردی که در خانه، محل کار، و / یا در سایر قسمت‌های زندگی‌تان، “به شما استرس وارد می‌کنند”) و 2) یافتن روش‌هایی برای به حداقل رساندن اثرات آن‌ها و استفاده از آن روش‌ها.

همچنین ممکن است بخواهید از طریق تمرینات بدنی مانند یوگا، مدیتیشن، تای چی، تصویرسازی هدایت شده و بیوفیدبک، استرس‌تان را کاهش بدهید.
چرا استرس عامل خطری برای برخی از مشکلات جدی سلامتی محسوب می‌شود

استرس یک عامل خطر اثبات شده برای بسیاری از بیماری‌های جدی از جمله افسردگی و بیماری‌های قلبی است و ممکن است در سایر مشکلات سلامتی مانند بی‌خوابی و فشار خون بالا نقش داشته باشد. به همین دلایل و موارد دیگر، اهمیت بسیار زیادی دارد که برای مدیریت استرس طولانی مدت با پزشک‌تان مشورت کنید.

در صورتی که قصد دارید برای استرس – یا هر مشکل بهداشتی دیگری که دارید – مکمل مصرف کنید، حتما قبل از شروع مصرف با پزشک‌تان مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که اثرات طولانی مدت مصرف مکمل‌ها برای مدیریت استرس هنوز ناشناخته است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *