0

چرا همیشه احساس گرسنگی شدید دارید؟ واقعا راه درمان گرسنگی همیشگی و دایمی شما چیست؟ در این مقاله بسیار کامل با بازده همراه باشید تا نکات بسیار جالبی بخوانید و از ۳۰ دلیل احساس گرسنگی شدید و ۳۰ درمان آن‌ها باخبر شوید.

۳۰ دلیل احساس گرسنگی شدید و ۳۰ راه درمان آن‌ها

فقط یک ساعت و ۴۸ دقیقه از خوردن آخرین وعده‌ی غذایی‌تان گذشته است اما شما در صفحات مجازی به دنبال نزدیک‌ترین راه به اولین رستوران هستید تا دوباره غذا بخورید! به عبارت بهتر باید گفت زمان و وقتی که برای پیدا کردن و رفتن به رستوران صرف می‌کنید بیش‌تر از پروژه‌ی سنگینی است که باید تا ساعت ۵ بعد از ظهر به محل کارتان تحویل بدهید.

درست مثل آدم‌هایی که قبل از ترک خانه، چند بار کیف‌شان را چک می‌کنند تا کلید خانه را جا نگذاشته باشند، شما باید این کار را در مورد خوراکی‌ها و تنقلات انجام دهید. و اگر فراموش کنید؟ فقط باید امیدوار باشید کسی اطراف‌تان نباشد تا شاهد باشد گرسنگی چگونه بر شما فائق می‌آید. ابتدا فکر می‌کنید به اندازه‌ی کافی غذا خورده‌اید، ولی بعد،‌ فارغ از این‌که چه‌قدر خورده‌اید و چه چیزهایی در شکم‌تان ریخته‌اید، همیشه ولع خوردن به شکلی دیوانه‌وار سراغ‌تان می‌آید.

خب، این‌جا دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟ دانشمندان پی برده‌اند گرسنگی یک کارکرد کاملا پیچیده است و تحت تاثیر عوامل بیولوژیکی و روان‌شناختی قرار دارد. (و هم‌چنین برخی غذاهای خبیث هم وجود دارند که شما را گرسنه‌تر می‌کنند!) ما به برخی شایع‌ترین و علمی‌ترین دلایل پی برده‌ایم که چرا برخی دائما گرسنه و شکمو هستند. بنابراین توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید تا در نهایت با رعایت نکات مذکور به شکل مناسبی غذا بخورید و سیر بمانید!

مطلب مرتبط: چطور با رژیم آب میوه و سبزیجات سریع لاغر شویم

۳۰ دلیل که چرا همیشه گرسنه اید و ۳۰ راه حل برای آن ها
۱. مقدار زیادی کربوهیدرات‌های تصفیه شده‌ می‌خورید

حتی اگر فکر می‌کنید در هر وعده‌ی غذایی به اندازه‌ی کافی غذا می‌خورید، چنان‌چه کل روزتان را با خوردن چیزهایی نظیر یک فنجان کورن فلکس پر از شکر برای صبحانه، یک تکه پیتزا یا ساندویچ با نان سفید برای ناهار، چیپس به عنوان میان وعده،‌ برنج سفید یا پاستا برای شام، و سپس یک شیرینی شکلاتی برای دسر سپری می‌کنید،‌ کاملا واضح است که مشکل‌تان ناشی از خوردن دائمی کربوهیدرات‌های تصفیه‌ شده‌ای است که آن‌چنان مواد مغذی به همراه ندارند. کربوهیدرات‌های ساده و تصفیه شده که فاقد فیبر به شکل اصلی آن هستند – فیبر می‌تواند فرد را سیر نگه دارد – به سرعت در بدن می‌سوزند و قند خون را به شکل ناگهانی بالا می‌برند و سپس باعث سقوط آن می‌شوند. سطوح پایین گلوکز همان عاملی است که باعث تحریک هورمون‌های گرسنگی می‌شود، و شما را با ولع خوردن کربوهیدرات‌های بیش‌تر تنها می‌گذارد!
درمان گرسنگی:

برای دسترسی به منابع انرژی سالم و آهسته‌سوز، کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای از قبیل غلاتی نظیر برنج قهوه‌ای، کینوآ و چاودم،‌ خانواده‌ی کلم، میوه‌ها، و نان با آرد گندم کامل را انتخاب کنید. مصرف غلات سبوس‌دار یکی از بهترین راه‌ها برای کسب مواد مغذی از خوراکی‌های روزانه‌تان است.
۲. در حقیقت، تشنه‌اید

آیا تا به حال اتفاق افتاده است که با دیدن تصویر آب، حسی را که فکر می‌کردید گرسنگی است، فراموش کرده باشید؟ نتایج مطالعه‌ای در نشریه‌ی فیزیولوژی و رفتار نشان می‌دهند، آدم‌ها در بیش از ۶۰ درصد موارد به حس تشنگی به شکل نامناسبی واکنش نشان می‌دهند، و به جای نوشیدن آب، به خوردن خوراکی و غذا می‌پردازند. دلیل این مسئله این است که هیپوتالاموس مغز مسئول تنظیم هر دو حس گرسنگی و تشنگی است، و گاهی اوقات این پیام‌ها با هم جا به جا می‌شوند.

فقط نوشیدن مقداری آب، راه حلی است برای فرو نشاندن درد و عذاب ناشی از گرسنگی، و در نهایت، کمک به تناسب اندام‌تان. در واقع، پر کردن معده‌تان با آب – به جای هله هوله! – در طول روز می‌تواند صدها کالری را از برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان حذف کند. مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه‌ی اوبیستی (چاقی مفرط) به چاپ رسید، نشان می‌دهد نوشیدن دو فنجان آب پیش از مصرف غذا به آدم‌ها این امکان را می‌دهد در یک وعده‌ی غذایی تا ۷۵ الی ۹۰ کالری کم‌تر مصرف کنند.

مطلب مرتبط:۴ دلیل که چرا رژیم غذایی و ورزش هنوز شما را لاغر نکرده است
درمان گرسنگی:

دفعه‌ی بعد که به شدت هوس خوردن هله هوله کردید،‌ اول یک فنجان آب بنوشید و بیست دقیقه‌ای صبر کنید. اگر هم‌چنان احساس گرسنگی کردید، خوراکی سالم و مختصری بخورید.
۳. هنگام غذا خوردن حواس‌تان به چیزهای دیگر پرت است

همه می دانند که آدم‌ها معمولا با چشم‌های‌شان غذا می‌خورند! ولی دانشمندان دریافته‌اند، گوش‌ها نیز در این میان ایفای نقش می‌کنند! مطالعه‌ی جدیدی که نتایج آن در نشریه‌ی کیفیت و اولویت غذایی منتشر شد، به آزمایش چگونگی تاثیر درک انسان از صدای خوردن غذاها بر عادات غذا خوردن پرداخت.

طی این مطالعه، به دو گروه از شرکت‌کنندگان غذاهای ترد داده شد؛ به یکی از این گروه‌ها هدفونی داده شد که نویز سفید تولید می‌کرد و به گروه دیگر هدفونی داده نشد. هدف از این هدفون‌ها تقلید از رفتارهای روزمره‌ی افرادی بود که هنگام غذا خوردن به تماشای تلویزیون یا شنیدن موسیقی می‌پردازند. طبق نتایج این مطالعه، شرکت‌کنندگانی که به دلیل سطح نویز سفید، صدای غذا خوردن‌شان را کم‌تر می‌شنیدند، نسبت به گروه دیگری که قادر بودند به طور کامل صدای جویدن غذاها را بشوند، غذای بیش‌تری میل نمودند.
درمان گرسنگی:

در طول شام از تلویزیون (یا رایانه، به ویژه این روزها که شبکه‌های تلویزیونی را می‌توان از طریق اینترنت دریافت کرد) دوری کنید و صدای موسیقی را نیز کم نمایید. و اگر برای صرف شام به یک رستوران بسیار شلوغ رفته‌اید،‌ شاید بهتر باشد یک غذای ترد و پر سر و صدا سفارش دهید! تا وقتی می‌توانید صدای غذا خوردن‌تان را بشنوید، این حقیقت یادتان می‌ماند که واقعا در حال غذا خوردن هستید. وقتی از این مسئله آگاه نباشید – یعنی صدای غذا خوردن‌تان را نشوید – اساسا فراموش می‌کنید در حال خوردن غذا هستید، و همین مسئله می‌تواند به پرخوری منجر شود.
۴. همیشه استرس دارید

با این‌که استرس ممکن است در کوتاه مدت با تحریک ترشح هورمون اپی‌نفرین (یا همان آدرنالین) – که باعث ایجاد واکنش جنگ یا گریز می‌شود و میل به خوردن را موقتا متوقف می‌کند – باعث کاهش اشتها شود، ولی اگر این استرس در بدن‌تان باقی بماند، نتیجه‌ی داستان بر عکس خواهد شد. آن‌گاه غدد فوق کلیوی‌تان هورمون متفاوتی ترشح می‌کنند به نام کورتیزول که نه تنها باعث تحریک ترشح هورمون‌های گرسنگی می‌شود، بلکه هم‌چنین لیپیدها را از گردش خون به سمت ذخیره‌سازی در سلول‌های چربی‌تان هدایت می‌کند.
درمان گرسنگی:

شاید قادر نباشید دقیقا اتفاقات زندگی‌تان را که باعث ایجاد استرس‌ می‌شوند، کنترل کنید، ولی می‌توانید بر آن‌چه وارد بدن‌تان می‌کنید کنترل داشته باشید. ۱۲ روش کاملا غیرمنتظره برای کاهش استرس را حتما مطالعه کنید تا مشکل‌تان حل شود.

مطلب مرتبط: ۱۵ مشهورترین و بهترین رژیم غذایی دنیا: تحلیل علمی و تاثیرات
۵. به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابید

اگر فکر می‌کنید همیشه به اندازه‌ی کافی حواس‌تان به خوراکی‌ها و تنقلاتی هست که در محل کارتان مصرف می‌کنید، ولی همیشه باز هم گرسنه هستید، شاید این دفعه مشکل‌تان کمبود خواب باشد. متخصص تغذیه و ستاره‌ی برنامه‌ی تلویزیونی “‌رژیم من بهتر از تو است‌”‌، جی کاردیو، این گونه توضیح می‌دهد که وقتی به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابید،‌ سطح لپتین (هورمونی که به شما می‌گوید “‌بس است، سیر شدید‌‌”‌) پایین می‌آید، و باعث می‌شود اشتهای‌تان افزایش یابد و خوراکی‌ها به نظرتان جذاب‌تر بیایند.

ست سانتارو، مشاور تایید شده‌ی طب کل‌نگر، اعتقاد دارد، کمبود خواب علاوه بر تحریک اشتها “‌می‌تواند باعث شود کالری‌های کم‌تری بسوزانید، کنترل کم‌تری بر اشتهای‌تان داشته باشید، و به افزایش سطوح کورتیزول دچار شوید که این مسئله به ذخیره‌سازی چربی منجر می‌شود.‌”‌
درمان گرسنگی:

آیا با خوابیدن مشکل دارید؟ با مطالعه‌ی ۱۲ روش علمی برای داشتن خواب بهتر، ۷ تا ۸ ساعت در طول شبانه‌روز خواب بهتری داشته باشید.

۳۰ دلیل که چرا همیشه گرسنه اید و ۳۰ راه حل برای آن ها
۶. غذا خوردن‌تان بر اساس میزان کالری است، نه مواد مغذی

کالری‌ها نمی‌توانند گرسنگی‌تان را بر طرف کنند، بلکه این مواد مغذی هستند که این کار را انجام می‌دهند: فیبر، پروتئین، و چربی‌ها سالم. متاسفانه، کربوهیدرات‌های ساده و تصفیه شده فاقد این سه نوع ماده‌ی مغذی هستند؛ و هم‌چنین بسیاری از تنقلاتی که حاوی ۱۰۰ کالری هستند، این مواد مغذی را کم دارند. این گونه تنقلات و کربوهیدرات‌های ساده فقط به سرعت بدن‌تان را با کالری‌های بی‌ارزش پر می‌کنند. بنابراین مهم نیست چه قدر می‌خورید، مهم این است که بعد از خوردن، بدن‌تان فقط به دنبال مواد مغذی می‌گردد. نتیجه‌ این‌که، آدم‌های تنبل و گرسنه، کسانی هستند که همیشه در کشوی میزشان تنقلات و هله هوله نگه می‌دارند.
درمان گرسنگی:

روزتان را با خوراکی‌های پروتئین‌دار و پر چربی نظیر ماست یونانی، املت سبزیجات، یا پودینگ چیا شروع کنید، و به طور کلی گرسنگی‌تان را در طول روز کاهش دهید.
۷. خیلی سریع غذا می‌خورید

به گفته‌ی کارا استیوارت، متخصص رسمی تغذیه و رژیم غذایی، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا هورمون‌های گرسنگی به مغزتان برسند، و اگر کل غذای‌تان را هول هولکی در کم‌تر از ۵ دقیقه نوش جان کنید، به احتمال زیاد، بیش‌تر از آن‌چه می‌تواند سیرتان کند، غذا خواهید خورد. دانشمندان معتقدند، این هورمون‌ها پیام‌های گرسنگی را دست به دست می‌دهند، و وقتی شما خیلی سریع غذا می‌خورید، رد و بدل کردن پیام سیری بین این هورمون‌ها تا مغز که مدتی به طول می‌انجامد، بعد از تمام شدن غذای‌تان اتفاق می‌افتد.

از این رو، مدتی بعد از این‌که غذای‌تان تمام شد، تازه مغز می‌فهمد به اندازه‌ی کافی غذا خورده‌اید، ولی این زمانی است که دیگر کار از کار گذشته است و شما بیش از اندازه غذا خورده‌اید؛ به همین خاطر باید غذای‌تان را به آهستگی میل بفرمایید. به علاوه، این خود دلیل دیگری است که چرا فست‌فودها (غذاهای سریع) شما را چاق می‌کنند.
درمان گرسنگی:

وقتی غذای اصلی از راه می‌رسد، بهتر است فقط نیمی از آن را میل کنید، سپس دست‌کم ۱۰ دقیقه صبر کنید، و اگر احساس سیری نکردید، مرحله‌ی دوم را شروع کنید. وقتی بعد از خوردن نیمی از غذا، لحظه‌ای درنگ کنید – کمی صحبت کنید یا جرعه‌ی کوچکی آب بنوشید – معده‌تان فرصت خواهد داشت تا غذا را گوارش دهد و تصمیم بگیرد که آیا همین مقدار غذا برای‌تان کافی است یا خیر؛ به وسوسه‌ی غذای باقی مانده در بشقاب‌تان اعتنا نکنید.
۸. صفحه‌ی اینستاگرام‌تان پر از عکس‌های خوراکی است

طبق شواهد علمی، بالا و پایین کردن صفحات اجتماعی به همان اندازه‌ که برای فکر و ذهن‌تان مضر است، برای شکم‌تان نیز عوارض بدی دارد. طبق نتایج یک بررسی که در نشریه‌ی مغز و قدرت شناختی منتشر شد، وقتی تصاویری از غذاهای جذاب و فریبنده را مشاهده می‌کنیم، ولع‌مان از طریق کانالی از پاسخ‌های عصبی و فیزیکی به نام “‌گرسنگی بصری‌” تشدید می‌شود. به عبارت دیگر، حتی اگر از لحاظ جسمی به خوردن غذا نیاز نداشته باشیم، با دیدن این تصاویر، بدن‌مان پیام‌هایی به مغز ارسال می‌کند که ما را مشتاق به خوردن می‌نماید. بنابراین، دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟ دانشمندان دریافته‌اند، در پاسخ به مشاهده‌ی تصاویر خوراکی‌های جذاب، میزان گرلین، “‌هورمون گرسنگی‌”‌ افزایش می‌یابد.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی کتوژنیک چیست ؟
درمان گرسنگی:

مشاهده‌ی تصویر فریبنده‌ای از سس زرد رنگ غلیظی که از میان یک همبرگر پنیری آرام آرام به پایین می‌غلطد، گرسنه‌تان خواهد کرد – حتی اگر قبل از مشاهده‌ی این تصویر و سایر تصویرها در صفحه‌ی اینستاگرام‌تان اصلا گرسنه نباشید – و همین مسئله شما را در معرض پرخوری و ولع خوردن این غذای پر کالری و شکم پر کن قرار می‌دهد. اگر سعی دارید وزن‌تان را کاهش دهید، بهتر است برخی از صفحات مملو از تصاویر خوراکی‌های ناسالم را آنفالو کنید و شروع به فالو کردن صفحاتی کنید که گزینه‌های سالم‌تری را در اختیارتان می‌گذارند – طبق مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه‌ی پژوهش‌های تجربی مغز به چاپ رسید، مغز ما در پاسخ به مشاهده‌ی تصاویر خوراکی‌های کم انرژی و سالم نظیر سبزیجات تحریک نمی‌شود.
۹. نوشیدنی‌های سمی می‌خورید

نوشابه‌های گازدار، چه معمولی و چه رژیمی، یکی از پر قندترین خوراکی‌هایی هستند که مصرف می‌کنید. و با این‌که بسیاری از شما می‌دانید مصرف قند ولع‌تان را برای مصرف قند بیش‌تر افزایش می‌دهد، بهتر است بدانید جایگزین‌های قند و محصولات شیرین‌کننده‌ی مصنوعی ( نظیر آسپارتام، اسسولفام پتاسیم، و سوکرالوز) حتی بسیار بیش‌تر از قند واقعی می‌توانند اشتهای‌تان را افزایش دهند، و به مرور زمان میزان کالری مصرفی‌تان را زیاد و زیادتر کنند.

طبق مطالعه‌ای در نشریه‌ی بریتانیایی تغذیه، پژوهشگران دریافتند با این‌که مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با فروکتوز و گلوکز (دو ترکیب تشکیل‌دهنده‌ی قند و شکر معمولی) احساس سیری را افزایش و میزان گرلین، هورمون گرسنگی، را کاهش می‌دهد، نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شیرین‌کننده‌های مصنوعی به طور کلی قادر نیستند بر پیام‌های ترشح هورمون سیری تاثیرگذار باشند.
درمان گرسنگی:

اگر برای افزایش انرژی‌تان از نوشابه‌های گازدار استفاده می‌کنید، بهتر است ۷ عادت غذایی برای افزایش انرژی مثبت را مطالعه نمایید. مصرف مواد خوراکی انرژی‌زای طبیعی و سالم سطوح هورمون‌های گرسنگی را به شکل مناسبی کاهش می‌دهند و به میزان کافی به بدن‌تان سوخت می‌رسانند تا بتوانید تا انتهای روز سرحال بمانید.

درمان گرسنگی
۱۰. وعده‌های غذایی را حذف می‌کنید

شاید این مسئله خیلی بدیهی به نظرتان برسد، ولی اهمیت آن بسیار بیش از این حقیقت است که با حذف یک وعده‌ی غذایی فقط مواد مغذی کم‌تری به بدن‌تان می‌رسانید. به گفته‌ی موسسه‌ی ملی سلامتی ایالات متحده، شواهد نشان داده‌اند، عادت حذف یک وعده‌ی غذایی می‌تواند باعث شود در وعده‌ی غذایی بعدی، بیش از اندازه‌ احساس گرسنگی کنید. وقتی غذا نمی‌خورید، بدن‌تان ذخیره‌ی گلوکز خود را از دست می‌دهد، این مسئله باعث می‌شود گرلین، هورمون گرسنگی، کمی بیش از حد معمول ترشح، و در نتیجه اشتهای‌تان بیش‌تر شود.
درمان گرسنگی:

اجازه ندهید بین وعده‌های غذایی‌تان بیش‌تر از ۴ الی ۵ ساعت وقفه بیفتد، هم‌چنین همیشه تنقلات سالمی را دم دست‌تان داشته باشید تا پیش از آن‌که گرسنگی مجبورتان کند حجم زیادی غذا وارد بدن‌تان کنید، آن را تسکین دهید.
۱۱. متابولیسم (سوخت و ساز) سریعی دارید

این مسئله می‌تواند در نتیجه‌ی سال‌ها ورزش مداوم ایجاد شود، ولی برخی‌ها نیز به صورت مادرزادی این‌گونه به دنیا می‌آیند. در هر دو صورت، گرسنگی دائمی‌تان می‌تواند فقط به این دلیل باشد که بدن‌تان کالری‌ها را با سرعتی بیش‌تر از حد معمول (حتی در هنگام استراحت) می‌سوزاند؛ یعنی این‌که بدن‌تان دائما نیاز دارد ذخیره‌ی انرژی‌اش را از نو پر کند.

طبق یافته‌های پژوهشگران دانشگاه ورمونت، حدود ۳۲ درصد از آدم‌ها دارای متابولیسمی (سوخت و ساز) هستند که بیش از هشت درصد با میانگین عموم آدم‌ها متفاوت است (که ممکن است این متابولیسم سریع‌تر یا کندتر باشد). از آن‌جا که متابولیسمِ (سوخت و ساز) سریع‌تر از حدِ میانگین یعنی این‌که شما تحت هر شرایط، روزانه ۱۰۰ الی ۴۰۰ کالری بیش‌تر می‌سوزانید، بدن‌تان سعی می‌کند برای جبران این انرژی مکررا پیام‌های گرسنگی به شما ارسال کند.
درمان گرسنگی:

قبل از آن‌که پرخوری و هله هوله خوردن‌تان را با متابولیسم سریع‌ بدن‌تان توجیه کنید، مطمئن شوید گرسنگی‌تان مربوط به سایر دلایلی نباشد که تاکنون گفته شد – نظیر تشنگی، خوردن غذاهای ناسالم و نامناسب، و غیره. و اگر مطمئن شدید دارای متابولیسم سریع هستید، دلیل نمی‌شود بخواهید در خوردن غذاهای ناسالم و هله هوله زیاده‌روی کنید. همیشه مقداری آجیل، ماست یونانی، یا میوه‌های خشک یا حمص می‌تواند سیر نگه‌تان دارد.
۱۲. غذاهای کم چرب می‌خورید

اگر شما هم از آن دسته آدم‌هایی هستید که مدام به خودتان می‌گویید ‌”‌چه بخورم! چه نخورم!‌”‌، حتما می‌دانید غذاهای بسته‌بندی کم چرب ،به دلیل جبران طعم ناخوشایند‌شان، مملو از قند هستند – ولی پر قند بودن آن‌ها و این‌که باعث می‌شوند ولع‌تان برای خوردن شیرینی‌جات بیش‌تر شود، تنها دلیلی نیست که باید از آن‌ها دوری کنید.

طبق آخرین پژوهش‌ که نتایج آن در نشریه‌ی فلیور به چاپ رسید، غذاهای کم‌چرب به اندازه‌ی همتایان پر چرب‌شان نمی‌توانند شما را سیر نگه دارند. وقتی یک غذای پر چرب را می‌جوید، زبان‌تان پیامی به مغز ارسال می‌کند مبنی بر این‌که ماده‌ای اشباع کننده در حال ورود به معده است. با وجود این، هنگام مصرف غذاهای کم چرب چنین پیامی ارسال نمی‌شود، و به همین دلیل دل‌تان می‌خواهد بیش‌تر بخورید – حتی اگر به اندازه‌ی کافی کالری وارد بدن‌تان کرده باشید.
درمان گرسنگی:

خوردن غذاهای سالم چاق‌تان نخواهد کرد. در واقع، این قضیه دقیقا بر عکس است. طبق نتایج آخرین پژوهشی که در نشریه‌ی اروپایی تغذیه به چاپ رسید، میزان خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲ در میان آدم‌هایی که لبنیات پر چرب مصرف می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که لبنیات کم چرب مصرف می‌کنند، هیچ تفاوتی ندارد. یک پژوهش تکمیلی به این مسئله پی برد که آدم‌هایی که غذاهایی با چربی کامل مصرف می‌کنند در مقایسه با آن‌هایی که چربی را از برنامه‌ی غذایی‌شان حذف کرده‌اند، کم‌تر در معرض چاقی مفرط قرار دارند. بنابراین هنگام انتخاب لبنیات، سعی کنید محصولات لبنی با چربی کامل را انتخاب کنید.
۱۳. الکل زیاد می‌نوشید

در واقع مصرف یک نوشیدنی پیش از غذا، به امید این‌که بتواند اشتهای‌تان را محدود کند، به خودی خود کار بدی نیست. ولی، طبق نتایج مطالعه‌ای که در نشریه‌ی آمریکایی تغذیه به چاپ رسید،‌ الکل یکی از بزرگ‌ترین تحریک کننده‌های مصرف بیش از حد غذا به شمار می‌رود. نتایج مطالعه‌ی دیگری نیز که در نشریه‌ی اوبیستی (چاقی مفرط) منتشر شد، نشان داده‌ است تاثیر الکل در مصرف بیش از اندازه‌ی غذا ممکن است به این دلیل باشد که این ماده حواس‌مان را بالا می‌برد.

پژوهشگران دریافتند زنانی که معادل حدود دو عدد نوشیدنی الکلی دریافت کردند، نسبت به آن‌هایی که محلول آب و نمک دریافت کرده بودند، تا ۳۰ درصد بیش‌تر غذا خوردند. حتی مستی خفیف نیز باعث تشدید فعالیت مغزی در نواحی هیپوتالاموس این زنان شد. به گفته‌ی پژوهشگران این مطالعه، این فعالیت مغزی آن‌ها را در برابر بوی غذا حساس‌تر می‌کند و باعث می‌شود بیش‌تر غذا بخورند. علاوه بر این، الکل باعث کم آبی بدن می‌شود، که همین عامل نیز ممکن است باعث افزایش حس گرسنگی شود.
درمان گرسنگی:

پرهیز از مصرف الکل، علاوه بر این‌که باعث محدود کردن گرسنگی‌تان می‌شود، به کاهش وزن و بهبود وضعیت خواب‌تان نیز کمک می‌کند.
۱۴. غذاهای کنسروی می‌خورید

این گونه غذاها، نه فقط مقرون به صرفه‌اند، بلکه برای بسیاری، یک سلاح سری آشپزی هستند که توسط آن، می‌توانند فقط در ظرف یک دقیقه میز شام را آماده کنند. بله، درست است؛ درباره‌ی غذاهای کنسروی صحبت می‌کنیم. ولی طبق شواهد علمی، چیز ترسناکی درون این قوطی‌ها پنهان شده است – بیسفنول ای، یا BPA. بیسفنول ای ماده‌ی شیمیایی است که از هورمون‌ها تقلید می‌کند و برای پیشگیری از تماس مواد غذایی موجود در قوطی‌های کنسرو با دیواره‌های فلزی آن‌ها استفاده می‌شود؛ این ماده در ۶۷ درصد از تمام غذاهای کنسروی وجود دارد.

خبر بد: این ماده برای سلامتی‌تان مضر است – و شما را به شدت گرسنه می‌کند. طبق نتایج مطالعه‌ی اخیری که در نشریه‌ی غددشناسی بالینی و متابولیسم به چاپ رسید، آن‌هایی که در خون‌شان سطوح بالایی از بیسفنول ای دارند، بیش‌تر از دیگران دارای لپتین هستند و بیش‌تر از دیگران نیز در معرض ابتلا به سندرم متابولیک (سندرم سوخت و سازی) قرار دارند.
درمان گرسنگی:‌

پس اگر واقعا می‌خواهید ولع خوردن‌تان را به حداقل برسانید، چه طرح و نقشه‌ای در سر دارید؟ حتی‌الامکان از مصرف غذاهای داخل قوطی‌های فلزی خودداری کنید، و در عوض، محصولاتی را خریداری کنید که در ظرف‌های شیشه‌ای یا مقوایی به فروش می‌رسند؛‌ تا ورود این ماده‌ی شیمیایی را به بدن‌تان به حداقل برسانید.

درمان گرسنگی
۱۵. خیلی کم سالاد می‌خورید

طبق گزارش ۲۰۱۵ وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، معمولا آمریکایی‌ها به اندازه‌ي کافی سبزیجات مصرف نمی‌کنند. این یک معضل است، زیرا بیش‌تر سبزیجات غنی از ویتامین K هستند؛ و بنابر نتایج مطالعات، این ویتامین سطوح انسولین را تنظیم می‌کند. طبق یافته‌‌های علمی، ویتامین K حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد، و جذب قند را از جریان خون توسط بدن آسان‌تر می‌کند.

اگر بدن‌تان به شکل موثرتری بتواند قند را از جریان خون جذب کند، نیازی به جذب قند از طریق غذا پیدا نمی‌کند، و همین مسئله به کاهش اشتهای‌تان کمک می‌نماید. حتی یک خبر بهتر؛ سبزیجات از لحاظ وجود فیبر یکی از غنی‌ترین مواد خوراکی به شمار می‌روند، و فیبر ماده‌ای است که سرعت جذب مواد خوراکی مصرفی را از معده به جریان خون کُند می‌کند. پژوهشگران کانادایی طی یک مطالعه دریافتند آن‌هایی که دارای رژیم غذایی کاملی با فیبر نامحلول هستند، از سطوح گرلین پایین‌تری برخوردارند.
درمان گرسنگی:

برای دسترسی به بهترین منابع فیبر نامحلول و ویتامین K، سالادتان را پر از سبزیجاتی نظیر اسفناج، جوانه‌ی کلم بروکسل، کلم کالی، و کلم بروکلی کنید.
۱۶. خوراکی‌ها و تنقلات همیشه جلوی چشم‌تان هستند

از دل برود، هر آن‌که از دیده برفت! طبق یافته‌های پژوهشگران در گوگل، سر و سامان دادن انبار تنقلات‌تان به شکلی که پنهان از چشمان‌تان باشند، به شما در کاهش ولع خوردن کمک می‌کند. مطالعه‌ای که در دفتر نیویورک این موتور جستجوگر به عمل آمد، “‌پروژه‌ی ام اند ام‌”‌ نامیده شد؛ طبق یافته‌های این مطالعه، قرار دادن آب‌نبات‌های شکلاتی در ظرف‌های تیره در مقایسه با ظرف‌های شیشه‌ای تا ۳.۱ میلیون کالری را فقط در هفت هفته محدود کرد.

طبق توضیح پژوهشگران، این مسئله در اثر “‌گرسنگی بصری‌ِ”‌ تکامل یافته – تمایل ذاتی انسان به مشاهده‌ی تصاویر خوراکی – اتفاق می‌افتد، و باعث می‌شود روده‌های‌مان صرفا با دیدن خوراکی‌ها گرلین ترشح کند، و این مسئله می‌تواند به ایجاد گرسنگی کاذب منجر شود.
درمان گرسنگی:

همه می‌دانیم خوردن تنقلات برای حفظ متابولیسم (سوخت و ساز) بسیار مهم است، ولی به این معنی نیست که باید دائما تنقلات را روی میز کارتان داشته باشید. تنقلات‌تان را از دیده دور کنید، و فقط هنگامی سراغ‌شان بروید که صدای شکم‌تان درآمده باشد.
۱۷. به اندازه‌ی کافی پروتئین مصرف نمی‌کنید

افزودن مقداری پروتئین کم چربی به بشقاب غذای‌تان می‌تواند در پیشگیری از گرسنگی به شما کمک کند. فرایند گوارش پروتئین بیش‌تر از سایر مواد خوراکی طول می‌کشد، یعنی این‌که پروتئین مدت زمان بیش‌تری در معده‌تان باقی می‌ماند و مدت طولانی‌تری سیر نگه‌تان می‌دارد. ولی این همه‌ی ماجرا نیست – طبق شواهد علمی، پروتئین دارای تاثیر کاهنده‌ی اشتها است.

طی یک مطالعه که نتایج آن در نشریه‌ی پژوهش‌های علوم تغذیه به چاپ رسید، ۲۱ مرد را به دو گروه تقسیم کردند؛ به گروه اول به عنوان صبحانه مقداری شیرینی داده شد، و گروه دوم تخم مرغ خوردند. طبق شواهد، گروه تخم مرغ واکنش کم‌تری به گرلین نشان دادند؛ و در طی سه ساعت بعد از آن کم‌تر گرسنه شدند و تا ۲۴ ساعت بعد از آن نیز کالری‌های کم‌تری مصرف کردند.
درمان گرسنگی:‌

علاوه بر منابع شناخته‌ شده‌ی پروتئین نظیر گوشت قرمز و گوشت ماهی (که لزوما نمی‌توانید در تمام طول روز از آن‌ها مصرف کنید)، در طول روز به دنبال منابع گیاهی پروتئین نیز باشید؛ مثلا روی اسموتی‌تان دانه‌های چیا بپاشید،‌ میوه‌ی کینوآ نوش جان کنید، و حمص را به همراه هویج، و کره‌ی بادام زمینی را به همراه سیب میل نمایید.
۱۸. زیاد ورزش می‌کنید

اگر هر روز برای کاهش وزن دائما عرق می‌ریزید و ورزش می‌کنید، پس جای تعجب نیست که بدن‌تان در ادامه‌ی روز به کالری‌های بیش‌تری نیاز پیدا کند. وزنه زدن باعث می‌شود متابولیسم (سوخت و ساز) بدن‌تان افزایش یابد و ذخیره‌ی انرژی و گلوکزتان بسوزد؛ همین مسئله به تحریک ترشح گرلین منجر می‌شود.
درمان گرسنگی:

بعد از ورزش، حتما ذخیره‌ی از دست رفته‌ی گلوکزتان را با مصرف یک اسموتی پروتئین‌دار بازیابی کنید. با انتخاب پودر پروتئین سالم و استاندارد مواد مغذی بدن‌تان را تامین کنید و شکم‌تان را سیر نگه دارید! می‌توانید پودر پروتئین را به همراه شیر بادام و میوه‌ی مورد علاقه‌تان مصرف نمایید تا کربوهیدرات‌های از دست رفته را نیز به بدن‌تان باز گردانید.
۱۹. خسته‌اید

احساس گرسنگی می‌تواند، واقعا و به سادگی، فقط از طریق خستگی نیز ایجاد شود. وقتی احساس خستگی می‌کنید، در واقع قابلیت انتخاب گزینه‌های مناسب غذایی‌ را از دست می‌دهید؛ و طبق نتایج مطالعات اخیر که در نشریه‌ی روانشناسی سلامت چاپ شد، شما به یک “‌غذا خورنده‌ی احساسی‌”‌ تبدیل می‌شوید. و خستگی شما را به بدترین حالت یک غذا خورنده‌ی احساسی تبدیل می‌کند، زیرا نه فقط گزینه‌های غذایی نامناسبی را انتخاب می‌کنید، بلکه بیش از حالت معمول از آن غذاهای چاق کننده میل می‌نمایید. در واقع، یکی از اصلی‌ترین دلایلی که آدم‌ها در پاسخ به سوالی درباره‌ی احساس آن‌ها پیش از خوردن غذا، ارائه می‌دهند این است که “‌خسته‌ام‌”‌ (در مقابل “‌گرسنه‌ام‌”‌).
درمان گرسنگی:

طبق نتایج مطالعه‌ای که در نشریه‌ی مرزهای روانشناسی به چاپ رسید، وقتی احساس خستگی می‌کنید که ناراضی، بی‌قرار، و ناامید باشید. بهترین راه برای غلبه بر خستگی یافتن راهی است برای هدفمند و هیجانی بودن.
۲۰. بیش از اندازه‌ به تبلیغات بازرگانی توجه می‌کنید

آن‌هایی که برنامه‌های تلویزیونی را از طریق اینترنت مشاهده می‌کنند، این فرصت را دارند که بیش از سایرین از سلامتی‌شان مراقبت کنند. چرا؟ خدمات رسانه‌ای جاری، نظیر نت‌فلیکس، این امکان را به شما می‌دهند که بدون نیاز به مشاهده‌ی تبلیغات بازرگانی برنامه‌ی مورد علاقه‌تان را تماشا کنید. و بنابر دو مطالعه‌ی اخیر، این مسئله برای دور کمرتان خبر خوبی به همراه دارد، زیرا مجبور نیستید به مدت سی ثانیه یک همبرگر جذاب و فریبنده را از تلویزیون ببینید.

این دو مطالعه‌ی فراتحلیل که در نشریات مجله‌ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی و اوبیستی منتشر شدند، ارتباط عجیبی را بین تبلیغات بازرگانی مواد خوراکی و مصرف بیش از اندازه‌ی این مواد کشف کردند؛ پژوهشگران دریافتند قرار گرفتن در معرض این تبلیغات و بیلبوردهای جذاب و وسوسه‌برانگیز ولع خوردن‌تان را افزایش می‌دهد و به تغییر عادات غذا خوردن (حتی اگر از لحاظ فیزیکی واقعا گرسنه نباشید) و افزایش وزن منجر می‌شود.
درمان گرسنگی:

هنوز به شیوه‌ی قدیم تلویزیون تماشا می‌کنید؟ با استفاده از گیرنده‌های جدید، می‌توانید برنامه‌های تلویزیونی را با اندکی تاخیر مشاهده کنید و به این ترتیب آگهی‌های بازرگانی را جلو بزنید، تا بیش از این برای خوردن وسوسه نشوید.

درمان گرسنگی
۲۱. شاید فقط هوس و ولع به خوردن داشته باشید

شاید گرسنگی و اشتها در ظاهر مفاهیمی مشابه به نظر برسند، ولی در واقع دو فرایند جداگانه هستند. گرسنگیِ واقعی نیاز فیزیکی برای غذا خوردن است و هنگامی ایجاد می‌شود که قند خون‌تان را کم شده باشد یا گیرنده‌های کششی موجود در معده، خالی بودن آن را احساس کنند. از سویی دیگر، اشتها تمایل شرطی برای خوردن است، نه نیازی برای تغذیه‌ی بدن – که غالبا همان احساس هوس و ولعی است که مثلا بعد از خوردن یک دل سیر از کل غذاهای روی میز، با افتادن نگاه‌تان به یک تکه کیک شکلاتی به سراغ‌تان می‌آید.
درمان گرسنگی:‌

منوی دسر را نادیده بگیرید، از یخچال دوری کنید، و از خیر کیک روی میز دفترتان بگذرید! احساس گرسنگی غالبا ریشه در خستگی یا صرفا هوس به خوردن در اثر قرار گرفتن در معرض خوراکی دارد. از آن‌جا که فعالیت بدنی با کاهش ولع به خوردن در ارتباط است، پیاده‌روی یا بالا و پایین پریدن می‌تواند ذهن‌تان را از این هوس دور کند؛ و آن‌گاه متوجه شوید واقعا گرسنه نیستید و وسوسه‌ی خوردن هله هوله را کنار بگذارید.
۲۲. تمام روز می‌نشینید

همه می‌دانیم نشستن در کل روز باعث چاقی و اضافه وزن‌مان می‌شود، ولی آیا می‌دانستید، نشستن‌های طولانی یکی از دلایل ضعف رفتن‌های دائمی شکم‌تان است؟ طبق نتایج پژوهشی که در نشریات مراقبت‌های دیابتی و بی‌ام‌جی به چاپ رسید، اگر افراد میانسال دارای اضافه وزن و بزرگسالان مبتلا به چاقی مفرط فقط هر ۳۰ دقیقه یک بار از سر جای‌شان بلند شوند و مدت کوتاهی راه بروند، قادر خواهند بود افزایش ناگهانی قند خون و کاهش سطوح انسولین را بعد از مصرف غذا در بدن‌شان به حداقل برسانند.

هر دوی این مکانیسم‌ها بر سرعت بازگشت گرسنگی بعد از خوردن غذا تاثیر دارند. بدون راه رفتن و با نشستن‌های طولانی مدت بدن‌تان ممکن است در مدیریت حساسیت به گلوکز با مشکل مواجه شود، و این مسئله می‌تواند به بازگشت سریع گرسنگی منجر شود.
درمان گرسنگی:

در طول یک روز در محل کارتان، یک تایمر را تنظیم کنید تا هر ۲۰ یا ۳۰ دقیقه یک بار به یادتان بیندازد تا کمی بلند شوید و راه بروید – حتی قدم زدن تا آبدارخانه و نوشیدن یک لیوان آب هم کافی است.
۲۳. عاشق شیرینی هستید

کاهش قند خون باعث تحریک ترشح هورمون‌هایی می‌شود که به بدن‌تان می‌گویند شما گرسنه هستید. علاوه بر کربوهیدرات‌های تصفیه شده، افت قند خون نیز نتیجه‌ی خوردن غذاهای پر از قند و عاری از فیبر یا پروتئینی است که بتوانند این قندهای اضافه را به کندی گوارش کنند. علاوه بر قهوه‌ی صبحگاهی‌تان، شاید تعجب کنید اگر بفهمید قند در خوراکی‌های زیادی پنهان شده است که شما فکرش را هم نمی‌کردید – خوراکی‌هایی نظیر نان، ادویه‌جات، غذاهای منجمد، غلات صبحانه،‌ سس‌های سالاد.
درمان گرسنگی:

ساده‌ترین راه برای کاهش قندهای اضافه ترک مصرف خوراکی‌های بیش از حد فرآوری شده بر روی قفسه‌های فروشگاه و افزایش مصرف تنقلات خانگی و سالم است. طبق نتایج مطالعه‌ی جدیدی که در نشریه‌ی بی‌ام‌جی به چاپ رسید، خوراکی‌های بیش از حد فرآوری شده – نظیر نان، سس‌های سالاد، غذاهای منجمد، و ادویه‌جات – به طور میانگین باعث می‌شوند ۹۰ درصد آمریکایی‌ها در طول روز قند اضافی مصرف کنند.
۲۴. دستگاه گوارش‌تان سالم نیست

سال‌ها مصرف بی‌رویه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها و خوراکی‌های ناسالمی که مملو از چربی‌های اشباع شده و قند هستند، می‌تواند آن‌چنان بلایی سر دستگاه گوارش‌تان بیاورد که تمام زحمات‌تان برای کاهش وزن نقش بر آب شود. زیرا این شرایط باعث قدرتمند شدن باکتری‌های مضری می‌شوند که در روده‌تان زندگی می‌کنند و از طرفی دیگر، باعث تضعیف باکتری‌های مفید دستگاه گوارش‌تان می‌شوند. در نتیجه، باکتری‌های خوب نمی‌توانند کارشان را به درستی انجام دهند: بخشی از این کار، تنظیم هورمون‌های گرسنگی است.

طبق یافته‌های پژوهشگران دانشگاه نیویورک، یک نوع باکتری معده به نام هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند واقعا سطوح گرلین، هورمون تحریک کننده‌ی گرسنگی، را در بدن‌تان تغییر دهد. پژوهشگران دریافتند با افزایش تمایل جوامع به غذاهای حاضری و فست‌فود سطوح میانگین هلیکوباکتر پیلوری کاهش یافته است. و این یعنی کاهش تاثیر بازدارندگی این باکتری بر اشتهای‌مان – شاید به همین خاطر باشد که بسیاری از ما همیشه گرسنه‌ایم.
درمان گرسنگی:

برای بهتر کردن حال شکم‌تان از مصرف خوراکی‌های شیرین و قنددار در رژیم غذایی‌تان پرهیز کنید و در عوض، مواد مغذی و پروبیوتیک مصرف کنید. پروبیوتیک‌ها منبع غذایی مفیدی برای باکتری‌‌های خوب دستگاه گوارش هستند و باعث تقویت آن‌ها می شوند و به دفع باکتری‌های بد دستگاه گوارش کمک می‌کنند. منابع مناسب پروبیوتیک‌ها عبارت هستند از حبوبات، پیاز، کنگر، اسفناج و جو؛ هم‌چنین پروبیوتیک‌ها در مواد خوراکی تخمیری نظیر ماست یونانی نیز یافت می‌شوند.
۲۵. مواد مغذی را از طریق نوشیدنی دریافت می‌کنید

شاید اکنون اسموتی‌ها و نوشیدنی‌ها از دست ما حسابی عصبانی شوند، ولی اگر به جای خوردن غذا عادت به نوشیدن مواد مغذی دارید و تقریبا فورا بعد از آن احساس گرسنگی می‌کنید، دلیل محکمی برای آن وجود دارد: بدن‌تان با کالری‌های مایع مانند کالری‌های جامد رفتار نمی‌کند. در واقع، مطالعات منتشر شده در نشریه‌ی مجله‌ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی نشان داده‌اند انرژی به دست آمده از مایعات نسبت به کالری‌های ناشی از غذاهای جامد کم‌تر قابلیت رفع‌کنندگی گرسنگی دارند، بنابراین برای سیر شدن باید مایعات بسیار زیادی بنوشیم.

متخصصان گمان می‌کنند عمل فیزیکی جویدن واکنش سیری فیزیولوژیکی را افزایش می‌دهد – مطالعه‌ای که اخیرا در نشریه‌ی کیفیت و اولویت غذایی منتشر شده است پیام‌های سیر شدن را با این حقیقت مرتبط می‌داند که شنیدن صدای خوردن می‌تواند به عنوان راهی برای آگاهی از خوردن غذا تلقی شود – یا این‌که غذای کامل آهسته‌تر از مایعات گوارش می‌شود؛ فرایندی که به نام تخلیه‌ی معده مشهور است، که باعث می‌شود معده‌تان واقعا به مدت طولانی‌تری احساس سیری کند.
درمان گرسنگی:

همه‌ی ما یقینا اسموتی‌ها و نوشیدنی‌ها را دوست داریم، ولی اگر همیشه خودتان را قربانی گرسنگی‌های دائمی می‌بینید، بهتر است به غذاهای ترکیبی روی بیاورید. یا این‌که از توصیه‌های مربوط به یافته‌های اخیر پیروی کنید: طبق نتایج پژوهشی که نتایج‌ آن در نشریه‌ی مجله‌ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی منتشر شده است، غلیظ کردن اسموتی صرف‌نظر از میزان کالری موجود در آن، باعث سیرتر شدن افراد می‌شود.

بنابراین با افزودن مقداری شیر بادام به ماست یونانی و آب، نوشیدنی‌های ترکیبی‌تان را غلیظ‌تر کنید.
۲۶. به شدت اضافه وزن دارید

صرفا همین‌ که وزن زیادی داشته باشید کافی است که گرسنگی بتواند بر شما فائق بیاید و برای‌تان غیر قابل کنترل شود – حتی اگر به اندازه‌ی کافی غذا خورده باشید. پژوهش جدیدی از جانب گروه چند رشته‌ای مرکز پزشکی یو تی ساوت‌وسترن دریافت، زنانِ به شدت چاق، بر خلاف همتایان لاغر خود، به تصاویر خوراکی‌ها واکنش مثبت نشان می‌دهند، حتی اگر به اندازه‌ی کافی غذا خورده باشند و از لحاظ فیزیکی گرسنه نباشند.

پژوهشگران با استفاده از ام‌آرآی کشف کردند مغز زنان بسیار چاق حتی بعد از مصرف مواد غذایی و گزارش احساس سیری هم‌چنان درباره‌ی خوردن غذا هیجان دارد. این یافته‌ها که در نشریه‌ی اوبیستی منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند برخی آدم‌هایی که به شدت چاق هستند علی‌رغم این‌که احساس گرسنگی نمی‌کنند، دارای هوس و تمایل اساسی برای خوردن هستند.
درمان گرسنگی:

ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است! کاهش ناگهانی کالری فقط به وخیم‌تر شدن حس گرسنگی‌تان منجر می‌شود، زیرا این کار بدن‌تان را در حالت بقای ناشی از کمبود مواد ضروری قرار می‌دهد و هم‌زمان با کاهش متابولیسم باعث افزایش ترشح هورمون‌های گرسنگی می‌شود. در عوض، ۵۵ راه علمی برای کاهش وزن دائمی را مطالعه و از نکات آن پیروی کنید.

درمان گرسنگی
۲۷. در بشقاب‌های بسیار بزرگ غذا می‌خورید

شاید این بشقاب‌ها را به عنوان کادوی عروسی‌تان دریافت کرده باشید، ولی باید از خیر این بشقاب‌هایی بگذرید که چیزی کم از دیس ندارند. وقتی در بشقاب بزرگ غذا می‌کشید، سهم غذایی‌تان کم‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد و مغزتان فکر می‌کند به اندازه‌ی کافی غذا نخورده‌اید. در مقابل، بشقاب‌های کوچک‌تر باعث می‌شوند سهم غذایی‌تان در یک وعده، بسیار قابل توجه به نظر برسد و مغزتان فکر کند بیش‌تر از حد نیاز واقعی‌تان کالری وارد بدن‌تان می‌کنید.

در واقع، مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه‌ی بین‌المللی چاقی منتشر شد، نشان داد بعد از آن‌که شرکت‌کنندگان این مطالعه افزودن مقدار زیادی میوه را به یک اسموتی توسط پژوهشگران مشاهده کردند، در مقایسه با افرادی که شاهد افزودن مقدار کم‌تری میوه به اسموتی بودند، مدت زمان بیش‌تری احساس سیری کردند – این در حالی بود که هر دو گروه از شرکت‌کنندگان در حقیقت به یک اندازه میوه در اسموتی میل کرده بودند. پژوهشگران در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که احساس سیری یا احساس گرسنه ماندن ممکن است به درک کمیت غذای مصرفی و نه صرفا به میزان کالری مصرفی بستگی داشته باشد.
درمان گرسنگی:

از این ترفند در خانه استفاده کنید و از این به بعد، غذاهای‌تان را در بشقاب‌ها و لیوان‌های کوچک‌تر نوش جان نمایید؛ این کار باعث می‌شود احساس کنید مقدار زیادی غذا در بشقاب‌تان ریخته‌اید. به این ترتیب مغزتان فکر می‌کند با این مقدار غذا می‌توانید سیر شوید، در حالی‌که عملا غذای کم‌تری خورده‌اید.
۲۸. برخی داروهای خاص اشتهای‌تان را زیاد می‌کنند

اگر به تازگی داروی جدیدی برای‌تان تجویز شده است و بعد از مصرف این دارو، متوجه شده‌اید میل شدیدی به غذا خوردن پیدا کرده‌اید، ممکن است مقصر افزایش اشتهای‌تان همین دارو باشد. طبق شواهد علمی، داروهای ضد افسردگی، استروئیدها، قرص‌های ضد بارداری، داروهای مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا، داروهای ضد تشنج و ضد میگرن، و هم‌چنین درمان‌های روماتیسم مفصلی ممکن است باعث افزایش اشتها شوند.
درمان گرسنگی:

با این‌که توصیه نمی‌کنیم به این دلیل، از مصرف این داروها اجتناب کنید؛ ولی در این مورد با پزشک‌تان مشورت کنید و در مورد ارتباط میان افزایش اشتها و مصرف این داروها مطمئن شوید؛ آن‌گاه از وی بخواهید در صورت امکان داروهای دیگری برای‌تان تجویز کند. ممکن است پزشک‌تان بتواند داروی متفاوتی برای‌تان تجویز کند که چنین تاثیراتی به همراه نداشته باشد.
۲۹. به ندرت برای‌ خودتان غذا درست می‌کنید

شاید با غذا خوردن در رستوران یا استفاده از تنقلات و غذاهای کنسروی بتوانید در وقت‌تان صرفه‌جویی کنید، ولی با این کار هیچ کمکی به محدود کردن اشتها و ولع‌تان به غذا خوردن نخواهید کرد. غذاهای رستوران – حتی دسرهای آن – معمولا مملو از نمک هستند؛ طبق یافته‌های پژوهشگران، نمک باعث ترشح هورمون شادی، دوپامین، می‌شود و همین عامل سبب می‌شود این ماده‌ی تشکیل شده از سدیم به شدت اعتیادآور باشد. (یعنی این‌که دائما هوس خوردن آن به سراغ‌تان می‌آید!) در مورد هله هوله‌های فرآوری شده چه‌طور؟ این خوراکی‌ها نیز غالبا مملو مونوسدیم گلوتامات، یک ماده‌ی افزودنی اشتهاآور دیگر، هستند که شما را به خوردن بیش از اندازه‌ی فست‌فودها ترغیب می‌کند.
درمان گرسنگی:

سعی کنید بیش‌تر غذاها‌ و تنقلات‌تان را در خانه و با دست‌های خودتان درست کنید. به این ترتیب، بنا به یافته‌های پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز نه تنها قادر خواهید بود سطح سدیم اعتیادآور خون‌تان را کنترل کنید و از شر افزودنی‌های اشتهاآور موجود در فست‌فودها خلاص شوید – این کار کمک‌تان می‌کند اشتها و گرسنگی غیر قابل کنترل‌تان را محدود کنید – بلکه هم‌چنین نسبت به آن‌هایی که خودشان در خانه غذا درست نمی‌کنند، حدود ۲۰۰ کالری کم‌تر وارد بدن‌تان می‌کنید.
۳۰. شاید یک مشکل پزشکی داشته باشید

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شوند همیشه احساس گرسنگی کنید؛ ولی اگر هیچ یک از دلایلی که تاکنون در این مقاله ذکر کرده‌ایم در مورد شما صدق نمی‌کنند، احتمالا احساس دائمی گرسنگی‌تان دارای دلیلی است که از آن آگاه نیستید. شاید یکی از دلایل پزشکی زیر باعث بروز این مسئله باشد:

الف. زنانی که دچار سندرم پیش از قاعدگی هستند غالبا تمایل‌شان به خوردن غذا بیش‌تر می‌شود، درست مانند زنانی که مراحل اولیه‌ی بارداری‌شان را سپری می‌کنند.

ب. اگر احساس گرسنگی ناگهانی‌تان با تشنگی شدید و غیر قابل رفع همراه است، توصیه می‌شود برای انجام آزمایش دیابت به پزشک مراجعه کنید. آن‌چه در این حالت روی می‌دهد به این ترتیب است که بدن‌تان در حال مقاوم شدن به انسولین است؛ یعنی این‌که نمی‌تواند به طور موثر گلوکز موجود در غذاها را به انرژی تبدیل کند، و در عوض این گلوکز در جریان خون‌تان باقی می‌ماند. در نتیجه، دچار “‌گرسنگی ناشی از مقاومت به انسولین‌”‌ می‌شوید؛ در این حالت، شما واقعا از لحاظ فیزیکی گرسنه نیستید، بلکه فقط تمایل به مصرف قند یا نشاسته در شما افزایش می‌یابد.

پ. گاهی اوقات، گرسنگی شدید یکی از نشانه‌های عفونت انگلی در روده‌‌تان است که ممکن است در اثر مصرف گوشت خام یا نپخته‌ی حیوان آلوده به انگل ایجاد شود. برای نمونه، کرم‌های نواری به مصرف مواد مغذی ضروری بدن‌تان می‌پردازند. از آن‌جا که بدن‌تان دچار کمبود این مواد مغذی می‌شود، با ایجاد احساس گرسنگی سعی در جبران این کمبود می‌کند؛ از این رو، همیشه احساس گرسنگی می‌کنید.

ت. ممکن است دچار بیماری مزمن و خود ایمنی پرکاری تیروئید شده باشید – در این بیماری، غده‌ی تیروئید که مسئول اجرای متابولیسم (سوخت و ساز) بدن‌تان است، بیش از اندازه‌ی لازم کار می‌کند. وقتی متابولیسم بدن‌تان دائما تحریک شود، شما نیز دائما احساس گرسنگی خواهید کرد.
درمان گرسنگی:

چنان‌چه به ابتلا به هر یک از موارد فوق مشکوک هستید، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا بعد از انجام آزمایش‌های تشخیصی به انجام کارهای درمانی اقدام نماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *