ماه اسفند یکی از پر استرس‌ترین ماه‌های سال به شمار می‌رود، به چند دلیل: یکی از مهم‌ترین دلایلش این است که خیلی‌ها تصمیم می‌گیرند در سال نو اهداف جدیدی را دنبال کنند. هدف‌گزاری برای ساختن یک سبک‌زندگی سالم‌تر و کنار گذاشتن عادت‌های منفی در درازمدت اعجاب‌برانگیز است؛ اما برخی اهداف و استراتژی‌های برآورده کردن آن‌ها خودشان استرس بیشتری را برای کسانی که خود را در مسیر تغییر قرار می‌دهند ایجاد می‌کند؛ لااقل در هفته‌های اول اقدام برای تغییر. هفته‌های سوم تا هشتم یک تغییر آگاهانه پراسترس‌ترین دوران در این مسیر است. علت این است که در این مدت، انگیزه کاهش می‌یابد و چالش‌ها سر بر می‌آورند. در ادامه با ما همراه باشید تا ۳ روش رفع استرس ناشی از تصمیم های سال نو را بدانید.

روش رفع استرس ناشی از تصمیم های سال نو

چنین هدف‌گزاری‌ها و تصمیماتی برای همکاران و افرادی که رابطه‌ای عاشقانه دارند استرس‌زا است. این افراد در معرض نوسانات احتمالی حال و احوال قرار می‌گیرند؛ افرادی که بیش از حد استرس دارند این نوساناتی را تجربه می‌کنند. در ادامه چند نمونه از هدف‌گزاری‌های استرس‌زای متداول در سال نو را با هم می‌خوانیم، راه‌کارهایی برای مدیریت استرس مرتبط با آن‌ها را یاد می‌گیریم و می‌بینیم که چطور می‌توانیم با استرس کمتر به اهداف و تصمیماتی که برای‌ سال نو گرفته‌ایم دست یابیم.
رفع استرس ناشی از تصمیم های سال نو
۱.ترک سیگار

روزهای اول ترک سیگار استرس بسیار زیادی را به فرد وارد می‌کند. علاوه بر عدم دریافت نیکوتین- که در افراد متفاوت سطوح متفاوتی دارد- استرس ایجاد چنین تغییری در سبک‌زندگی در همه تا اندازه‌ای عمومیت دارد.

بسیاری از کسانی که سیگار می‌کشند، از این عادت به عنوان یک ابزار مدیریتی معمول استفاده می‌کنند. این افراد وقتی استرس می‌گیرند، سیگار می‌کشند تا حال‌شان بهتر شود. بنابراین، وقتی سیگار را ترک می‌کنند و نمی‌توانند از سیگار کشیدن برای مدیریت استرس ناشی از ترک سیگار استفاده کنند، همین ابزار به مسیری صعب‌العبور و افزایش‌دهنده‌ی استرس تبدیل می‌شود. بنابراین، لازم است ابزارهایی برای کاهش استرس در روزهای اول ترک سیگار در دسترس باشد- روزهایی که احتمال از سر گرفتن مجدد عادت سیگار کشیدن زیاد است.

به این ترتیب، موفقیت بسیار آسان‌تر می‌شود و فرد استرس کمتری را تجربه می‌کند.
۲. رژیم‌های غذایی جدید

کاهش وزن یکی از اهداف و تصمیمات بسیار معروف سال نو است. این تصمیم، سلامت عمومی، لذت خوش‌اندامی و ظاهری بهتر را به همراه دارد. با این وجود، حتی در رژیم‌های غذایی خاص هم، اولین روزهای شروع یک رژیم غذایی جدید ممکن است منجر به ناامیدی( ناامیدی ناشی از محروم شدن از غذای مورد علاقه و محبوب)، نوسانات حال و احوال( ناشی از تغییرات بیولوژیکی در بدن) و از دست دادن مکانیزم مدیریتی( در افرادی که پرخوری احساسی دارند و دیگر نمی‌توانند از این روش به عنوان ابزاری برای مدیریت استرس استفاده کنند) بشود.

فرقی نمی‌کند که شما با فردی زندگی می‌کنید که تصمیم گرفته رژیم غذایی جدیدی را شروع کند یا خودتان همان فردی هستید که رژیم غذایی جدیدی را شروع کرده‌اید. مدیریت استرس در هر دو وضعیت بسیار حساس و مهم است.
۳. کمال‌گرایی در هدف‌گزاری

فرقی نمی‌کند که چه هدف خاصی را در نظر گرفته‌اید. اگر روش برخورد شما با تصمیمات و هدف‌گزاری‌های سال نو همان روش همیشگی‌تان در تعیین یک هدف بلندبالا و تلاش برای تحقق آنی و فوری آن باشد، پس این هدف‌گذاری‌ها برایتان استرس‌زا می‌شوند( مثلاً می‌گویید از امروز هر روز یک ساعت ورزش می‌کنم یا از امروز خانه را تمیز و مرتب نگه می‌دارم).

علت چیست؟ علت این است که تغییر دادن عادت‌ها دشوار است. تغییر عادت بدون هر گونه خطایی دشوارتر هم می‌شود و تصمیمات و اهداف نام‌ برده در بخش‌های قبلی نیز هیچ جایی برای عقب‌نشینی و پسروی نمی‌گذارند.

وقتی فرد یک مرتبه در مسیر تغییر عادت شکست می‌خورد، تصمیم می‌گیرد بی‌خیال تغییر بشود. به این ترتیب است که مراقبت از تصمیمات و هدف‌گزاری‌ها به کمال‌گرایی منجر می‌شود و کمال‌گرایی برای هر کسی استرس‌زا می‌شود. درصورتیکه می‌خواهید با استرس کمتر تصمیمات مهم‌تان را حفظ کنید و به آن‌ها متعهد بمانید، شکل دیگری برای تحقق اهداف خود در نظر بگیرید. قدم‌های کوچک‌ بردارید، برای پیشرفت‌هایتان به خودتان جایزه بدهید و همزمان، تغییرات کوچک دیگری هم ایجاد کنید تا شاهد موفقیت‌هایی بزرگ‌تر و استرس کمتر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *