در این نوشتار به ۷ جمله‌ که افراد موفق هرگز نمی گویند خواهد پرداخت.

اگر می‌خواهید در زندگی‌تان به موفقیت برسید، دانستن این هفت جمله که باعث بر باد رفتن تمام شور و نشاط تان در انجام کارها می‌شود، می‌تواند کمک زیادی به شما کند. عوامل زیادی وجود دارند که افراد موفق را به یکدیگر گره می‌زنند. یکی از آن‌ها، نحوه رشد و پرورش این افراد در طول مسیر پیشرفت شان است. استیو سیبولد نویسنده کتاب “افراد ثروتمند چگونه می‌اندیشند؟”، بیش از سه دهه با بیشتر از هزار نفر از میلیونرها مصاحبه کرد تا به راز و رمز آنها در رسیدن به موفقیت و ثروت دست پیدا کند.

پاسخ بسیار ساده بود؛ این نویسنده دریافت که اهمیتی ندارد این افراد در کجا و حتی توسط چه کسانی متولد شده باشند؛ آنچه که باعث پایداری آنها در برابر سختی‌ها شده، طرز فکرشان بوده است. آن‌ها به سوی هدفشان پیش می‌رفتند در حالیکه هیچ مانعی نمی‌توانست سد راهشان شود. همین ذهنیت این افراد را به ثروت و موفقیت در همه عرصه‌ها رساند. گفتنی است افراد موفق هیچگاه این هفت جمله را به زبان نمی‌آورند زیرا با طرز فکر غیر قابل توقف آنها در تضاد کامل است.

Pick-my-brain2.jpg
۱- از شغلم متنفرم

یا جملاتی مانند “از این شرکت بدم می‌آید” و “رییس من فرد احمقی است”

یکی از ویژگی‌های تحسین برانگیز در افراد موفق این است که آنها (صرفنظر از اینکه ممکن است در هر لحظه از زندگی‌شان چه کاری انجام دهند) درباره شغل یا محل کار خود بیش از حد خود رأی نیستند.

این افراد حتی اگر در وضعیت نامناسبی قرار بگیرند یا محیط اطرافشان پر از انرژی منفی باشد، باز هم جملات بالا را بکار نمی‌برند. این جملات مأیوس‌کننده چیزی جز کاهش سرعت شما در مسیر پیشرفتتان برای رسیدن به موفقیت، ندارد.

سعی کنید بجای توهین به یک شخص، شغل یا شرکت، با استفاده از واقعیت‌های موجود، روش‌های مناسب و با بی‌طرفی کامل مشکلات موجود را حل و فصل کنید.
۲- این منصفانه نیست

یا “من در این مورد سزاوارترم”

آیا رقیب شما در شرکت، تشویقی، پاداش یا ترفیع گرفته است و در حالیکه شما دو برابر او فعال و مفید بوده‌اید، هیچ چیزی دریافت نکرده‌اید؟

به یاد داشته باشید یکی از اشتباهاتی که افراد موفق هیچگاه مرتکب نمی‌شوند، لفاظی و یاوه‌گویی در مورد بی‌عدالتی‌های زندگی است. آنها اهل غر زدن نیستند؛ بلکه از بی‌عدالتی‌های زندگی در جهت اهداف خود استفاده می‌کنند.

بی‌وقفه تلاش کنید تا به خودتان نشان دهید لیاقت بهترین چیزها را دارید. بجای اینکه همواره از زمین و زمان ناله و شکایت کنید، فعال بوده و هرگز تسلیم ناملایماتی که شما را دلسرد می‌کنند، نشوید.

این رمزی است که شما را در مسیر پیشرفت نگه می‌دارد. اگر همواره به دنبال مقصر باشید، درواقع روحیه خود را خراب کرده‌اید. فرض کنید شما لایق تر از فرد دیگری بوده‌اید؛ بیایید با انجام کار برجسته‌ای به خود و دیگران ثابت کنید که لیاقت شما بیشتر بوده است.
۳- قبلاً کارها به این شکل انجام نمی‌شد

یا “زیرا همواره از همین روش انجام می‌شد”

خلاقیت یکی از صفات کلیدی افراد موفق در هر زمینه‌ای از فعالیت است. هموراه از امتحان کردن موارد جدید و روش‌های بدیع، استقبال کنید و از نتیجه آن نترسید. هیچ‌کس تا کنون نتوانسته است بدون نوآوری و آزمایش روش جدید، به موفقیت برسد.

به استیو جابز مدیرعامل فقید شرکت اپل نگاهی بیاندازیم؛ وی فرد بسیار پر شوری در نوآوری بود و همین طرز نگاه وی و اشتیاقش به ایده‌ها و طرح‌های جدید سبب تولید محصولاتی شگفت‌انگیز مانند آیفون یا آیپد شد که توانست جهان را متحول کند. وی زمانی گفت: «مرز بین یک رهبر و یک پیرو را خلاقیت تعیین می‌کند».

داریلن پرایز رییس شرکت well said می‌گوید، حتی اگر شما با ایده کسی مخالفید، بجای اعلام سریع موضع خود بگویید “وای! ایده جالبی است. چگونه عملی می‌شود؟! ” یا اینکه بگویید “رویکرد متفاوتی است؛ بگذارید در مورد عواقب مثبت و منفی آن بیشتر بحث کنیم.”

هیچگاه یک دنده نباشید و از امتحان کردن چیزهای جدید نترسید زیرا این راهی نیست که بتوانید از آن به موفقیت برسید.
۴- این کار من نیست

یا جملاتی مانند “مشکل من نیست” و “من برای این کار حقوق نمی‌گیرم”

افراد موفق یک قانون طلایی دارند که همواره از آن پیروی می‌کنند و آن این است که اگر شما واقعاً فرد موفقی باشید، همواره به دیگران نیز کمک خواهید کرد تا به موفقیت برسند.

به عنوان مثال وارن بافت مدیرعامل شرکت برکشایر هت اوی می‌گوید، کسی که امروز در سایه نشسته است، بخاطر زحمت فردی است که سال‌ها پیش در آنجا درختی کاشته.

بخاطر داشته باشید همواره کار گروهی سبب تسریع در موفقیت می‌شود. اگر شما نتوانید بازیکن خوبی در کار اجرایی باشید، هیچگاه رنگ موفقیت را نخواهید دید.

شاید فرد ثروتمند و موفقی باشید اما بدانید سخت کوشی و فداکاری یک مجموعه شامل اعضا و کارمندان شرکت یا سازمان متبوع‌تان رمز اصلی موفقیت و اعتبار شما بوده است.
۵- غیر ممکن است

یا جملاتی مانند “این کار شدنی نیست” و “من نمی‌توانم این کار را انجام دهم”

افراد موفق به خوبی می‌دانند که مرزها و محدودیت‌ها ساخته و پرداخته ذهن انسان‌هاست و این خود فرد است که برای خودش محدودیت می‌تراشد. مطمئناً چنین جملاتی مانند بمبی انگیزه‌ی شما را نابود کرده و از رسیدن به موفقیت‌های بیشتر باز می‌دارد.

افراد موفق از موانع و محدودیت‌ها گله نمی‌کنند؛ همواره بجای شکایت سعی می‌کنند به کمک خلاقیت خود راهی برای از میان برداشتن مشکلات پیدا کنند.

کلمات منفی مانند “نمی‌توانم”، “غیر ممکن است” و “نمی‌خواهم” را از ذهن خود بیرون بریزید زیرا افراد موفق هیچگاه چنین جملاتی را بر زبان نمی‌آورند. این اشخاص می‌دانند شاکی بودن و مدام غز زدن به کسی کمک نخواهد کرد؛ بجایش تمام تلاش خود را روی موضوعی که در دست‌شان است، می‌گذارند تا به پیروزی برسند.
۶- من نیز می‌توانستم داشته باشم

یا جملاتی مانند “من نیز باید داشته باشم” و “ای کاش من نیز قادر بودم”

حسرت و پشیمانی بدترین احساسی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی با آن مواجه شود. گاهی یک فرد اصرار به پایان رساندن کاری دارد که شرایط انجام آن از کنترل او خارج است.

افراد موفق هیچگاه به خودشان فرصت حسرت خوردن نمی‌دهند. این به ۲ دلیل است؛ یا آنها از فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده می‌نمایند یا اینکه به جلو حرکت می‌کنند تا فرصت مناسب دیگری که در انتظارشان است، برایشان رخ داده و از آن استفاده کنند. یادتان باشد که حسرت گذشته به کسی کمک نکرده است.
۷- چاره‌ای ندارم

یا جملاتی مانند “گزینه دیگری ندارم” و “هر چه که از دستم برمی‌آمد، انجام دادم”

همیشه فرصت‌ها و انتخاب‌هایی روی میز وجود دارد که افراد موفق به خوبی می‌دانند چطور از آنها استفاده کنند. دارلین پرایز رییس شرکت well said می‌گوید، گفتن این جمله که ما چاره‌ای دیگری نداریم نشان دهنده عمق تسلیم شدن شما در برابر عوامل بیرونی است و در واقع شما قربانی حس ناامیدی خود شده‌اید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *