0

دلایل زیادی برای سحرخیزی وجود دارد. وقتی سحرخیز باشید، حواس پرتی کم‌تری دارید. فرصت دارید قبل از قرارهای کاری‌تان، کمی ورزش کنید. افراد موفقی مثل مدیر اجرایی شرکت زیراکس، اورسلا برنز‌، و بنیانگذار ویرجین گروپ، ریچارد برانسون، با طلوع خورشید‌(یا قبل از آن) بیدار می‌شوند. متاسفانه این کار همیشه آسان نیست، خصوصا اگر عمری زنگ ساعت را خاموش کرده و چرت زده باشید، و بعد با عجله بیرون رفته و دم در شلوارتان را بالا کشیده باشید.

همه‌ی کارهای زیر را امتحان کنید تا ببینید کدامش برای شما جواب می‌دهد.

7-creative-strategies-for-waking-up-earlier-every-day.jpg

۱.چیزی داشته باشید که اشتیاق‌تان را برانگیزد.

اگر تنها برنامه‌ی صبح اول وقت‌تان، دوش‌گرفتن و با زحمت به دفتر کار رفتن است، تعجبی ندارد که نمی‌توانید انگیزه‌ای برای بیرون‌آمدن از رخت‌خواب پیدا کنید.

باید درباره‌ی کاری که قرار است صبح‌ها انجام دهید هیجان‌زده باشید. اگر نباشید، خوابیدن همیشه حس بهتری دارد. هر شب، پنج کاری را بنویسید که دوست دارید روز بعد انجام‌شان دهید.

حتی اگر اهدافی مثل خواندن فصلی از یک رمان جدید، دویدن یا خوردن صبحانه‌ای مقوی باشد، باز هم گروهی فعالیت خوشایند را ردیف کرده‌اید که می‌توانند روز بهتری برای‌تان بسازند.

۲.ساعت خواب‌تان را تنظیم کنید.

بیش‌تر ما می‌دانیم که خواب راحت شبانه یکی از کلیدهای آسان بیدار‌شدن است. اما فقط برخی از ما عزمش را داریم که خودمان را مجبور کنیم دقیقا ۸ یا ۹ ساعت قبل از بیدار‌شدن‌مان بخوابیم.

برای حل این مشکل، فقط کافی است زنگ ساعت خود را هم برای زمانی که می‌خواهید بیدار شوید و هم زمانی که باید به رخت‌خواب بروید تنظیم کنید.

زنگ خواب، لزوما مجبورتان نمی‌کند پیژامه بپوشید و به رخت‌خواب بروید، اما تلنگری است تا از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید و مانع ‌ان است، مثل مرور صفحات فیس‌بوک، دست بردارید.

۳.قبل از خواب یک لیوان آب بنوشید.

نوشیدن یک لیوان پر آب قبل از خواب به سحرخیزی‌تان کمک کند. برخی‌ها می‌گویند با نوشیدن ۳۰۰ میلی‌لیتر آب قبل از خواب، دقیقا رأس ساعت ۷ صبح بیدار می‌شوند.

باید خودتان تجربه کنید تا بفهمید چه مقدار آب نیاز است که در ساعت مقرری بیدار شوید.

۴.یک شب لذت‌بخش داشته باشید.

اخیرا پژوهشگران، رفتاری را به نام ” تعویق خواب” شناسایی کرده‌اند. اصولا، افراد از به رخت‌خواب رفتن طفره می‌روند حتی اگر دلیلی برای نخوابیدن‌شان وجود نداشته باشد.

یک راه بالقوه برای غلبه بر این عادت، انجام تشریفاتی است که از آن لذت می‌برید، کارهایی که موجب می‌شود شبی لذت بخش‌تر برای‌تان رقم بخورد، قبل از این‌ که بخواهید به رخت‌خواب بروید، شب‌بخیر بگویید، رایانه را کنار بگذارید، مسواک بزنید و برق‌ها را خاموش کنید.

باید ساعت‌ها قبل از خواب، تشریفات شب هنگام را شروع کنید، نباید کارهای خسته‌کننده انجام دهید. به جایش فیلم‌های بی‌تنش ببینید، به موزیک آرام‌بخش گوش کنید، وکاری را انجام دهید که تجربه‌ای لذت‌بخش دارد.

۵.بیش از حد نیازتان نخوابید.

کاملا واضح است زمانی که فقط چند ساعت خوابیده باشید، بیدار‌شدن از خواب سخت‌تر می‌شود. اما پژوهش جدیدی می‌گوید خوابیدن بیش از حد هم حس بی‌حالی و سستی به افراد می‌دهد. هر تغییری در الگوی همیشگی خواب‌تان می‌تواند ساعت بد‌تان را از کار بیندازد و به خستگی روزانه‌تان بیافزاید.

هر چه‌قدر بیش‌تر بخوابید، احساس بدتری دارید. باید بفهمید بدن‌تان دقیقا چه مقدار خواب نیاز دارد و اطمینان بیابید که بیش از آن مقدار در شب‌(یا حتی روزهای تعطیل) نمی‌خوابید.

۶.در یک فعالیت صبح هنگام ثبت‌نام کنید.

در یک کلاس صبح زود ثبت‌نام کنید، یک کلاس حضوری که شما واقعا، واقعا، واقعا از آن خوش‌تان بیاید، یک بار که انجامش دهید، برای ادامه دادنش واقعا مشتاق خواهید شد.

ترجیحا کلاسی باشد که برایش پول پرداخت کرده‌اید، چون پژوهش‌ها می‌گویند از دست‌نرفتن پول پرداخت‌شده، انگیزه‌ی بیش‌تری برای ادامه می‌دهد.

۷.مسئولیت بیدار‌کردن شخص دیگری را به عهده بگیرید.

به بهترین دوست یا برادرتان بگویید که زنگ ساعت انسانی او خواهید بود و او را هر زمانی که بخواهد، از خواب بیدار می‌کنید. با این کار اگر بیش از حد بخوابید نه تنها به موفقیت خود بلکه به شخص دیگری هم لطمه می‌زنید، پس دلیل محکم‌تری برای بیرون‌آمدن از تخت‌خواب خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *