آبگوشت‌ها یک غذای محبوب و سنتی ایرانی هستند. این غذا بسیار خوشمزه و مقوی است و کمتر کسی پیدا می‌شود که طعم و مزه آبگوشت را دوست نداشته باشد.
آبگوشت

آبگوشت فلفل یکی از آبگوشت‌های بسیار خوشمزه سنتی ایرانی است که اصالت آن برای شهر همدان است. این نوع آبگوشت با فلفل و نخود مخصوص همدان تهیه می‌شود. اما همان طور که می‌دانید فلفل بیور همدان بسیار محبوب است و به عنوان یکی از سوغاتی‌های اصلی این شهر محسوب می‌شود. این فلفل به صورت خام یا کبابی در کنار انواع غذا سرو می‌شود و خواص بسیار زیادی دارد. امروز در مجله دلتا طرز تهیه آب گوشت فلفل همدان با گوجه فرنگی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.
مواد لازم برای تهیه آبگوشت فلفل

گوشت گوسفندی با استخوان ۵۰۰ گرم
نخود ۲ پیمانه
فلفل همدانی ۱۰۰ گرم
سیب زمینی کوچک ۸ عدد
گوجه فرنگی ۳ عدد
رب ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد
سیر ۳ حبه
زیره سبز یک قاشق غذاخوری
زنجبیل تازه یک قاشق چایخوری
آبلیمو به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت فلفل همدانی با گوجه فرنگی
مرحله اول

از شب قبل نخودها را خیس کنید و چندین بار آب آن را تعویض کنید تا نفخش گرفته شود. سپس داخل قابلمه ریخته و با مقداری آب نیم‌پز کنید، بعد از پخت آبکش کنید و کنار بگذارید. گوجه فرنگی‌ها را شسته و پوره کنید.

داخل یک تابه روغن ریخته و بعد رب را اضافه کرده و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود. سپس گوجه فرنگی پوره شده را اضافه کنید و هم بزنید تا آب گوجه فرنگی کشیده و خوش‌رنگ شود و بعد از روی حرارت بردارید.
مرحله دوم

در ادامه یکی از پیازها را پوست گرفته و خرد کنید. داخل قابلمه مورد نظر کمی تفت دهید سپس گوشت را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. به آن مخلوط رب و گوجه فرنگی، سیر رنده شده، زیره، زنجبیل، نخود، کمی زردچوبه و فلفل سیاه را بیفزایید. سپس مقداری آب جوش ریخته و بگذارید به جوش بیاید. بعد از آن حرارت را کم کنید تا گوشت پخته شود.
مرحله سوم

مواد آبگوشت که نیم‌پز شد فلفل‌های شسته شده را داخل آبگوشت بریزید. درب قابلمه را نیمه باز بگذارید تا آبگوشت جا افتاده و مواد همگی پخته شوند. دقت کنید اگر نیاز به آب بود می توانید مقداری آب جوش اضافه کنید.

در ۴۵ دقیقه انتهای پخت، سیب زمینی‌ها را خوب شسته و با پوست داخل آبگوشت بیندازید. صبر کنید تا آن‌ها نیز پخته شوند حالا باید چربی گوشت را خارج کنید. یک پیاز باقی مانده را رنده ریز کنید. پیاز رنده شده را با چربی گوشت مخلوط کنید و خوب بکوبید. سپس داخل قابلمه برگردانید و در انتها نمک را اندازه کنید. به همین راحتی آبگوشت سنتی ما حاضر است. نوش جان.
نکات کلیدی در تهیه آبگوشت فلفل همدان

می‌توانید برای خوش‌عطر شدن آبگوشت از کمی نعناع خشک در انتها استفاده کنید.
می‌توانید فقط از پوره گوجه فرنگی استفاده کنید و رب را حذف کنید.
میزان افزودن فلفل به دلخواه و قابل تغییر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *