یک ماسک 100 درصد قابل اعتماد نیست و شما را به طور کامل از گزند ویروس دور نگه نمی‌دارد؛ اما استفاده از ماسک در واقع به معنای کاهش خطر ابتلا به بیماری است.
اشتباهات استفاده از ماسک
مشخص شده است حتی افرادی که هیچ نشانه و علامتی از بیماری ندارند، ممکن است ناقل ویروس باشند. پوشیدن ماسک می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری را برای دیگران کاهش دهد. بر اساس دستورالعمل‌های جدید مقامات بهداشت و سلامت، به منظور کاهش سرعت انتشار بیماری کووید ۱۹، همه افراد هنگام حضور در مکان‌های عمومی باید از ماسک استفاده کنند. در این مطلب مجله دلتا با اشتباهات استفاده از ماسک آشنا می‌شوید.
استفاده صحیح از ماسک
انتقال آلودگی به سطوح دیگر

هنگامی که یک بار از ماسک استفاده می‌کنید، به هر چیزی آلوده می‌شود. اگر ماسک را درآورده و روی سطح دیگری قرار دهید، آن سطح نیز آلوده شده است. بهترین گزینه، ماسک ‌یک‌بار مصرف و دور انداختن آن به روش درست پس از استفاده است. اگر از یک ماسک پارچه‌ای یا دست‌ساز استفاده می‌کنید، بین هر بار استفاده باید آن را شسته و ضدعفونی کنید.
تماس ماسک با دست آلوده

اگر ماسک خود را حتی از سطح بیرونی آلوده کرده باشید، این امکان وجود دارد که به راحتی خود را نیز آلوده به ویروس کنید. درآوردن ماسک و پوشیدن دوباره آن با دست‌های آلوده می‌تواند باکتری یا ویروس را به سیستم تنفس انتقال دهد.

پیشگیری از کرونا
استفاده از ماسک به روش نادرست

شاید افرادی را دیده باشید که از ماسک فقط برای پوشاندن دهان خود استفاده می‌کنند و بینی آن‌ها بدون پوشش است.

در شرایطی که این می‌تواند هنگام سرفه یا عطسه تا حدودی از دیگران محافظت کند؛ اما اگر فردی مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در نزدیکی وی عطسه یا سرفه کند، از خود فرد در برابر این بیماری محافظت نخواهد کرد.

علائم کرونا
پوشیدن دیر هنگام ماسک

بدون ماسک، افراد مستعد استنشاق ذرات موجود در هوا هستند. شما باید پیش از حضور در منطقه‌ای پر خطر، به عنوان مثال پیش از خروج از خانه، ماسک خود را پوشیده باشید.

کرونا
پوشیدن ماسک مرطوب

زمانی که ماسک مرطوب می‌شود، کارایی آن برای پیشگیری از نفوذ ذرات کاهش می‌یابد و باید آن را با یک ماسک خشک و تمیز تعویض کنید. از لمس ماسک با زبان خود بپرهیزید. این کار می‌تواند موجب مرطوب شدن و افزایش میزان نفوذپذیری آن شود.

توصیه های بهداشتی برای کرونا
یکسان دانستن همه ماسک‌ها

ماسک‌های مختلف کاربردهای مختلف دارند. یک ماسک N95 اگر به درستی روی صورت قرار گیرد، می‌تواند تا ۹۵ درصد باکتری‌ها و ویروس‌ها را فیلتر کند. بر همین اساس، استفاده از آن برای کادر درمانی که بیشتر در معرض ویروس قرار دارند، توصیه شده است. از سوی دیگر، ماسک جراحی برای مهار قطرات تنفسی و کمک به محافظت از افرادی که اطراف شما هستند، طراحی شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *