برخی عادت‌هایی که اکثر ما به طور روزانه آن‌ها را انجام می‌دهیم، می‌توانند آسیب چشمگیری به مغز وارد کنند.
آسیب به مغز

مغز ما مانند دیگر اعضای بدنمان می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی آسیب ببیند، حتی عواملی که آسیب‌زایی‌شان چندان بدیهی نیست. در ادامه از عادت‌های روزانه‌ای خواهیم گفت که می‌توانند آسیب به مغز وارد کنند. با مجله دلتا همراه باشید.
۱- معاشرت نکردن با دیگران

طبق تحقیقات، روزانه حتی ۱۰ دقیقه معاشرت با دیگران، توان ذهنی را افزایش می‌دهد. لازم نیست از خانه بیرون روید و با اولین نفری که دیدید شروع به صحبت کنید. مکالمه‌ تلفنی با یک دوست یا اقوام خویش هم مغز را به کار می‌اندازد.
۲- ورزش ندادن مغز

به گفته‌ دانشمندان، اوج بازدهی مغز از ۱۶ تا ۲۵ سالگی است و بعد از آن مغز به‌تدریج افت می‌کند. با این حال، تحقیقات نشان داده ورزش دادن منظم مغز (با مطالعه و حل معما) می‌تواند عملکرد آن را به میزان چشمگیری افزایش دهد، حتی در کسانی که نشانه‌های اولیه‌ زوال عقل ناشی از بالا رفتن سن در آن‌ها پدیدار شده است.
۳- خوردن هله‌هوله و آسیب به مغز

افراط در خوردن فست‌فود و پرخوری مداوم، اثری منفی بر ارتباطات میان سلول‌های مغزی و در نتیجه، پرورش و شکل‌گیری حافظه‌ کوتاه‌مدت و بلند مدت دارد. به علاوه، خوردن بیش از اندازه‌ فست‌فود ممکن است باعث افسردگی شود.
۴- خوردن بستنی

هر خوراکی سردی، از جمله بستنی می‌تواند باعث سردرد ناگهانی شود. تصور می‌شود خوراکی‌های سرد باعث باریک شدن عروق خونی می‌شوند. بدن، در تلاش برای جلوگیری از سرمازدگی، به مغز خون گرم می‌فرستد، در نتیجه عروق خونی منبسط می‌شوند. به گفته‌ دانشمندان، همین مسئله است که باعث بروز سردرد می‌شود.
۵- استفاده از تلفن همراه

تحقیق بر روی موش‌ها نشان داد میان سرطان مغز و استفاده از تلفن همراه ارتباط وجود دارد. با این حال، لازم نیست تلفن همراه‌تان را دور بیندازید. به جای این کار پزشکان توصیه می‌کنند برای صحبت با تلفن از حالت اسپیکر یا هدست استفاده کنید و هنگام خواب گوشی را نزدیک بالشت خود نگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *