چای به نوعی نوشیدنی با طبع گرم و مرطوب بوده که بسیار معطر است. این چای خواص زیادی داشته و می‌تواند به عنوان یک دمنوش مفید برای سلامتی مورد استفاده قرار گیرد.
خواص چای به

چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب در میان ایرانیان است که انواع مختلفی دارد؛ از چای ترش گرفته تا چای سبز و چای کوهی. در این میان “چای به” نیز در واقع نوعی دمنوش خوش‌عطر و پرخاصیت بوده که به آرامش اعصاب کمک کرده و برای کم شدن استرس، خواب بهتر، آرامش روحی – روانی و کم کردن تنش‌های عصبی مفید است. در این مطلب از مجله دلتا با خواص چای به و مضرات آن آشنا خواهید شد.
بهبود کارایی قلب و عروق

این چای منبعی غنی از پکتین بوده که می‌تواند دارویی موثر برای سیستم قلبی – عروقی باشد. نوشیدن این چای از ایجاد لخته‌های خونی که عامل سکته و بیماری‌‌های قلبی و عروقی هستند، جلوگیری می‌کند.

دمنوش گیاهی
چای به در بارداری

خوردن این چای در بارداری باعث تقویت رحم شده و مانع از سقط جنین می‌شود. در گذشته استفاده از میوه “به” برای زیبا شدن کودک به زنان باردار توصیه می‌شد؛ “چای میوه به” نیز حاوی مقادیر بالایی ویتامین B۶ بوده و برای درمان حالت تهوع در بارداری و استفراغ در بارداری مفید است؛ بنابراین مصرف این چای در بارداری علاوه بر کاهش تهوع ناشی از بارداری، در زیبایی جنین نیز موثر است.
جلوگیری از ریزش مو

استفاده از “چای خوشمزه به” به صورت منظم، یکی از راهکار‌های موثر برای جلوگیری از ریزش مو بوده که در طب سنتی به آن توصیه شده است. همچنین استفاده از این چای، به‌طور موضعی روی مو‌ها، علاوه بر تقویت موی سر باعث تیره شدن رنگ آن نیز خواهد شد.
بهبود کارایی دستگاه گوارش

مصرف این چای روشی موثر در درمان ورم روده بزرگ بوده و اسهال ناشی از تنبلی روده‌ها را نیز درمان می‌کند. علاوه بر این، نوشیدن “چای میوه به” باعث تقویت معده شده، به هضم غذا کمک کرده و از ابتلا به اسهال ساده و اسهال خونی جلوگیری می‌کند. این دمنوش آرامش‌دهنده دستگاه گوارش بوده و برای درمان زخم معده مفید است.

کاهش استرس
ضد التهاب

“چای خوشمزه به” یک منبع غنی از ویتامین C است که باعث افزایش ایمنی بدن شده و بسیاری از بیماری‌های التهابی را برطرف می‌کند. این چای همچنین دارای خاصیت ضد آلرژی بوده و برای درمان اگزما و سیستیت (سوزش مجاری ادراری) مفید است.
درمان استفراغ و تهوع

این چای، تهوع و استفراغ را از بین برده و همانند یک دیورتیک خوب، باعث حذف سموم و مایعات ایجاد شده در بدن می‌شود.
ضد ویروس

“چای خوش‌عطر به” سرشار از خواص ضد ویروسی بوده و فنول‌های موجود در آن با انجام فعالیت‌های ضد ویروسی قوی و خواص آنتی‌اکسیدانی، در برابر سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی از بدن محافظت می‌کنند.
کاهش فشار خون

این چای غنی از پتاسیم است که به تعادل فشار خون بالا کمک کرده و باعث کاهش آن می‌شود.
کاهش کلسترول

نوشیدن این چای یکی از مواد غذایی مفید برای کاهش کلسترول بد خون یا LDL است؛ مصرف منظم و روزانه “چای میوه به” باعث کاهش LDL (کلسترول بد) در بدن شده و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

تقویت مو
ضد سرطان

“چای معطر به” با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، به بدن کمک می‌کند تا در مقابل رادیکال‌های آزاد و سلول‌های سرطانی مقاومت کند. همچنین این دمنوش حاوی تانین بوده که باعث حفاظت از غشا‌های مخاطی در برابر سرطان شده و مواد شیمیایی و سمومی که باعث سرطان در روده بزرگ می‌شوند را از بین می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *